دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت صفر بودن اسپرم
2
زمان مطالعه: 15 دقیقه
صفر بودن تعداد اسپرمها یا آزوسپرمی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت ناباروری و صفر بودن بعضی از اسپرم ها آشنا شوید.

صفر بودن تعداد اسپرمها یا آزوسپرمی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت ناباروری و صفر بودن بعضی از اسپرم ها آشنا شوید.

صفر بودن تعداد اسپرمها یا آزوسپرمی

شانس باروری در آزواسپرمی

انسدادی زیاد است حتی این بیماران گاها با یک عمل جراحی کوچک از راه طبیعی بچه‌دار می‌شوند.ناباروری دارای استرس شدید بر خانواده‌ها است و اگر غیر قابل درمان باشد، مسائل اجتماعی و خانوادگی زیانباری بدنبال خواهد داشت. پانزده درصد مردان نابارور مبتلا به آزواسپرمی هستند به عبارت دیگر تعداد اسپرم مرد صفر است. بسیاری آزواسپرمی را مترادف با ناباروری غیر قابل درمان می‌دانند. تشخیص و درمان ناباروری پرهزینه است و در مواردیکه مرد دارای آزواسپرمی است هزینه‌ها چندین برابر می‌شود.

باید تکلیف اینگونه خانواده‌ها را بسرعت مشخص کرد. من بیماران مبتلا به آزواسپرمی دارم که بیش از 10 سال است که از یک مطب به مطب دیگر در حال رفت و آمد و درمان هستند. باید ظرف حداکثر 10 روز تکلیف زوج و علت آزواسپرمی مشخص شود اگر بیمار قابل درمان است با میزان شانس موفقیت به بیمار گفته شود و اگر غیر قابل درمان است باز باید به بیمار گفته شود که امید بی‌مورد نداشته و هزینه اضافی نکند. آزواسپرمی به معنی صفر بودن تعداد اسپرم‌ها می‌باشد. این مردان نیازمند تشخیص دقیق هستند. آزواسپرمی پایان راه برای زوج‌ها نیست و بسیاری از این زوج‌ها می‌توانند فرزند خودشان را داشته باشند.

--------------------------------------------------------------------------

مردان مبتلا به آزواسپرمی می توانند پدر شوند؟

تعریف آزوسپرمی عبارتست از مشاهده نشدن حتی یک عدد اسپرم در آزمایش منی. برای اطمینان از صحیح بودن این مساله تنها به یک آزمایش نباید بسنده کرد و نیاز به حداقل دو یا سه آزمایش مایع منی که ترجیحا در مرکز ناباروری انجام شده می باشد، در این فرایند باید سانتریفیوژ مایع منی نیز انجام گردد تا اگر اسپرمی یافت شد، گزارش گردد.

آزوسپرمی سه علت اصلی دارد:


1-اختلالات هورمونی یا غددی
2-اختلالات مربوط به خود بیضه ها و فرایند تولید اسپرم در بیضه ها یا اسپرماتوژنز
3-انسداد در مسیر انتقال اسپرم
برای تشخیص اینکه کدامیک از موارد بالا باعث صفر شدن شمارش اسپرم ها گردیده است، نیاز به شرح حال و معاینه دقیق و درخواست آزمایشات هورمونی تکمیلی می باشد. و هر کدام نیز درمان ویژه خود را نیاز دارند.

--------------------------------------------------------------------------

حدود 10 تا 15 درصد زوج ها نابارور هستند و علت ناباروری در 50 درصد موارد مربوط به خانمها و در 50 درصد بقیه مربوط به مردان می باشد. علت ناباروری مردان اختلال در کمیت و یا کیفیت اسپرمها است.برطبق تعریف سازمان بهداشت جهانی برای اینکه یک مرد قدرت باروری داشته باشد، خصوصیات آزمایش تجزیه منی وی باید به قرار زیر باشد:

حداقل تعداد اسپرمها 20 میلیون در یک میلی لیتر منی باشد، حداقل 50 درصد اسپرمها شکل طبیعی داشته باشند و حداقل 30 درصد اسپرمها حرکت پیشرونده سریع و رو به جلو داشته باشند. اگر هر یک از موارد فوق دچار مشکل شوند، می توانند سبب ناباروری مرد گردند. در مواردیکه آزمایش تجزیه منی دارای مشکل است، مثلا تعداد اسپرمها کم است و زوج از راه طبیعی نمی توانند صاحب فرزند شوند، و درمانها نیز موثر نیستند، می توان از لقاح مصنوعی استفاده کرد.

ولی مشکل اصلی موقعی است که مرد فاقد اسپرم می باشد و تعداد اسپرم صفر گزارش شده است که در اصطلاح پزشکی به آن آزواسپرمی (Azoospermia) می گویند.در این مبحث مواردیکه سبب فقدان اسپرم در مایع منی می گردند به اختصار توضیح داده می شوند. همه بیماران مرد مبتلا به آزواسپرمی (تعداد اسپرم صفر) نابارور مطلق نیستند، عده ای از آنها را می توان درمان کرد و بدین ترتیب حتی با روش طبیعی بچه دار می شوند. یک درصد مردان و 20 درصد مردان نابارور مبتلا به آزواسپرمی هستند. یعنی از هر 5 مرد نابارور یک نفر آنها دارای آزواسپرمی می باشد.

کلا آزواسپرمی را به سه گروه بزرگ تقسیم می کنند:


• علل قبل از بیضه
• علل بیضه ای
• علل بعد از بیضه در مورد هر یک از علل فوق توضیح مختصری داده می شود تا خوانندگان محترم آشنائی بیشتری با موضوع بحث داشته باشند.

--------------------------------------------------------------------------

علل قبل از بیضه

بیضه ها دو کار اصلی دارند: تولید هورمون مردانه یا همان تستوسترون و تولید اسپرم یا همان نطفه مردانه. هر یک از موارد فوق تحت تاثیر یک هورمون است که از غده هیپوفیز ترشح می شوند. تولید هورمون مردانه تحت کنترل هورمون LH و تولید اسپرم تحت کنترل هورمون FSH می باشد. هر دو هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شوند. اگر بنا به هر دلیلی غده هیپوفیز هورمون FSH ترشح نکند، مرد مبتلا به کاهش تعداد اسپرم و در مواردی مبتلا به آزواسپرمی می شود. در این مردان ما اگر بیائیم این هورمون را برای بیمار تجویز کنیم بیضه ها شروع به تولید اسپرم خواهند کرد.

علل اختلال هیپوفیز در ترشح هورمون FSH خیلی زیاد است ولی سه مورد آن که دارای اهمیت هستند عبارتند از:

کم کاری غده هیپوفیز، افزایش هورمون پرولاکتین خون و تزریق هورمون تستوسترون. در مورد تزریق هورمون تستوسترون بیشتر توضیح می دهم. هورمون تستوسترون اثر مهاری بر روی غده هیپوفیز دارد و اگر در فردی که به آن نیاز ندارد تزریق شود نه تنها سبب مهار هیپوفیز و ایجاد آزواسپرمی می شود بلکه در دراز مدت سبب تحلیل رفتن بیضه ها نیز می گردد. این همان اتفاقی است که در ورزشکاران و افرادیکه جهت بدن سازی از هورمون تستوسترون استفاده می کنند، می افتد.

شما لابد افرادی را دیده اید که هیکل تنومند دارند و هیکل آنها به اندازه دو نفر آدم عادی است. این افراد از این هورمونها استفاده کرده اند. من پرونده های متعددی از قوه قضائیه دارم که بعلت شکایت همسر و تقاضای طلاق به اینجانب ارجاع شده اند. این افراد تنومند که اکنون بعلت ناباروری کارشان به دادگاه کشیده شده است و همیشه هیکل خود را نیز در خیابان به نمایش می گذارند، در معاینه بیضه های به اندازه هسته خرما دارند و کل بیضه ها از بین رفته است.

علل بیضه ای: در علل بیضه ای به علت بیماری خود بیضه، اسپرم تولید نمی شود. مثلا پسر بچه ای مبتلا به بیضه نزول نکرده است و به موقع عمل جراحی نمی شود، و یا بیضه دچار عفونت اریونی می گردد. اگر پسر بچه یا مردی مبتلا به اریون شود، در 30 درصد موارد بیضه گرفتار می شود و اگر بیضه دچار عفونت اریونی شود، متاسفانه تحلیل رفته و از بین می رود و اگر دو طرفه باشد، فرد مبتلا دچار آزواسپرمی خواهد شد.

سایر علل که سبب آسیب به تولید اسپرم توسط بیضه ها می شوند عبارتند از: پرتودرمانی، شیمی درمانی، استفاده از بعضی از داروها و ضربه به بیضه ها. لیست این بیماریها بسیار زیاد است و گاها با تجویز دارو می توان تولید اسپرم را تحریک کرد. علل بعد بیضه ای: وقتی اسپرم در بیضه تولید شد باید توسط راههای منی بر از بیضه خارج گردد. هر گونه انسداد در این راهها سبب می شود که اسپرم در داخل بیضه مانده و نتواند خارج شود و تعداد اسپرم مایع منی صفر خواهد بود. در اصطلاح پزشکی به آن فقدان اسپرم (آزواسپرمی) انسدادی می گویند.

در بررسی مردیکه با آزواسپرمی پیش پزشک مراجعه کرده است، اولین قدم این است که تشخیص داده شود، آزواسپرمی انسدادی است یا غیر انسدادی، چون درمان آنها کاملا متفاوت است. علل قبل از بیضه و علل بیضه ای سبب آزواسپرمی غیر انسدادی می شوند، ولی علل پس از بیضه سبب آزواسپرمی انسدادی می گردند. اسپرمی که در بیضه تولید می شود از دو لوله اصلی عبور می کند ابتدا وارد لوله ای بنام اپیدیدیم می شود، این لوله در انتها تبدیل به لوله منی بر می گردد (همان لوله ایکه در مردان جهت جلوگیری از بارداری همسر با جراحی بسته می شود و در اصطلاح گفته می شود که فلانی لوله های خود را بسته است).

این لوله در انتها وارد مجرای انزالی شده که منی را بداخل مجرای ادرار می ریزد.انسداد در هر کدام از قسمتهای فوق سبب آزواسپرمی می گردد. یکی از علل شایع آن، عفونت اپیدیدیم است که اغلب عفونت بیضه تشخیص داده می شود. اگر اپیدیدیم کرارا دچار عفونت شود، بسته می شود. عفونت بیضه بیشتر ناشی از بیماریهای آمیزشی است. بیماری دیگری که سبب آزواسپرمی انسدادی می شود، فقدان مادرزادی لوله های منی بر است.

در بعضی افراد بطور مادرزادی هر دو لوله منی بر وجود ندارند. با معاینه به راحتی می توان این موضوع را تشخیص داد. تشخیص اولا باید تشخیص داد که آیا بیمار واقعا آزواسپرمی دارد یا نه و ثانیا آزواسپرمی از کدام نوع می باشد. علل قبل از بیضه و بعد از بیضه معمولا قابل درمان هستند ولی علل بیضه ای معمولا قابل درمان نمی باشند. در ضمن باید مشخص کنیم که آیا آزواسپرمی بیمار انسدادی است یا غیر انسدادی. برای تشخیص گاها نیاز به برررسیهای پیچیده می باشد.

--------------------------------------------------------------------------

انسداد در مسیر انتقال اسپرم

--------------------------------------------------------------------------

اگر کل فرایند هورمونی و تولید اسپرم ها نرمال باشد و جواب نمونه برداری بیضه ها کاملا نرمال باشد، این شک ایجاد می شود که شاید انسدادی در مسیر انتقال اسپرم ها از خروجی بیضه ها به مجاری انزالی وجود داشته باشد که مانع حضور اسپرم ها در مایع منی گردند. از علل شایع این گروه می توان به وازکتومی (بستن لوله مردان)، تشکیل نشدن لوله واز یا منی بر، یا آسیب لوله های منی بر در عمل های جراحی قبلی مانند فتق یا بیماری های عفونی مزمن یا انسداد در اپیدیدیم در اثر ضربه ها یا عمل های جراحی قبلی یا عفونت ها اشاره نمود. انسداد مجاری انزالی در پروستات نیز در این گروه قرار دارد.

--------------------------------------------------------------------------

بازگرداندن وازکتومی

وازکتومی یا بستن لوله ها در مردان عملی است که طی آن "واز" لوله ای که اسپرمها را به مجرا منتقل میکند، بسته میشود. وازکتومی روشی مطمئن و کارآمد برای پیشگیری از بارداری است و بر خلاف بستن لوله ها در خانم ها، وازکتومی عملی است ارزان که با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی قابل انجام است.تعدادی از بیماران پس از عمل بنا به علل گوناگون، تمایل به بچه دار شدن و باز گرداندن این عمل دارند.

وازووازوستومی (Vasovasostomy) یا عمل بازگرداندن وازکتومی، یک عمل بسیار ظریف و حساس است و باید توسط جراحی که در این زمینه فعالیت می کند، انجام گردد تا موفقیت عمل افزایش یابد.بر خلاف وازکتومی که به سرعت و با بی حسی موضعی انجام می شود، عمل بازگرداندن وازکتومی در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می گردد و بسته به شرایط، زمان عمل به طور میانگین حدود دو تا سه ساعت طول می کشد.اولین سوالی که این افراد در مراجعه می پرسند، میزان موفقیت این عمل جراحی است.

علت صفر بودن اسپرم

موفقیت بازگرداندن وازکتومی به نکات متعددی بستگی دارد :

هر چه از زمان وازکتومی مدت کمتری گذشته باشد و فرد جوان تر باشد، شانس موفقیت و میزان حاملگی افزایش می یابد.روش وازکتومی و محلی که گره روی واز زده می شود، نیز در موفقیت عمل نقش دارد. این که هنگام عمل باز کردن لوله ها پس از چیدن واز در سمت بیضه ها ترشحات بیضه ها خارج می گردند یا خیر و کیفیت آنها از نظر وجود اسپرم چگونه است؟ در موفقیت عمل بازگرداندن وازکتومی موثر هستند. سن و شرایط باروری خانم نیز نکته بسیار مهمی است، که پیش از اقدام به عمل باید آن را مدنظر قرار داد.

درصد موفقیت و میزان حاملگی در جدول زیر نشان داده شده است:

  • درصد حاملگیدرصد ظاهر شدن اسپرممدت زمان گذشته از وازکتومی
  • 76%97%کمتر از 3 سال
  • 53%88%3 تا 8 سال
  • 44%79%9-14 سال
  • 30%71%بیش از 15 سال
  • موفقیت این عمل در صورتی که با کمک میکروسکوپ انجام شود، افزایش می یابد.

--------------------------------------------------------------------------

بررسی‌های هورمونی

برای عملکرد طبیعی بیضه‌ها، عملکرد طبیعی دو غده مهم دیگر لازم است. یک محوری از بالا به پائین هم در مرد و هم در زن وجود دارد که به آن در مرد محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – بیضه گفته می‌شود. با شروع بلوغ غده هیپوتالاموس هورمونی بنام GnRH ترشح می‌کند که این هورمون از طریق جریان خون به غده هیپوفیز رفته و سبب ترشح دو نوع هورمون توسط غده هیپوفیز به نام‌های LH و FSH می‌شود. این دو هورمون باز از طریق خون به بیضه‌ها برده شده و هورمون LH سبب ترشح هورمون تستوسترون توسط بیضه‌ها و هورمون FSH سبب تولید اسپرم توسط بیضه‌ها می‌شود.

حال اگر بیضه‌ها به هر دلیلی نتوانند هورمون تستوسترون تولید کنند، خصوصیات جنسی ثانویه در مردان ایجاد نشده و ظاهری پیدا می‌کنند که به آن ظاهر خواجه مانند می‌گویند. اگر علت آزواسپرمی قبل بیضوی باشد، میزان هورمون‌های LH و FSH پائین خواهد بود به این بیماران می‌توان با تجویز هورمون‌های مذبور کمک کرد تا بچه‌دارشوند. ولی برعکس در علل بیضوی میزان هورمون‌های LH و FSH بویژه FSH بالا است. هر قدر میزان هورمون FSH بالاتر باشد پیش آگهی بدتر است.

بررسی‌های ژنتیکی

بررسی‌های ژنتیکی اساس و پایه بررسی بیماران مبتلا به آزواسپرمی هستند ولی اکثرا نادیده گرفته می‌شوند. مفیدترین تست ژنتیکی در این بیماران عبارتند از: آزمایش کاریوتایپ آزمایش تجزیه میزان شکستگی کروموزوم Y

آزمایش کاریوتایپ

جهت اطلاع خوانندگان یادآوری کنم که انسان دارای 46 کروموزم است که دو تای آنها کروموزوم‌های جنسی هستند که در زنان هر دو کروموزوم جنسی X می‌باشد یعنی فرمول کروموزومی زنان 46 XX است. در مردان یکی از کروموزوم جنسی X و دیگری Y می‌باشد یعنی فرمول کروموزومی مردان 46 XY است. هنگام تشکیل جنینی اگر کروموزوم X مادر با کروموزوم X پدر ترکیب شود، جنین دختر خواهد بود (XX) و اگر کروموزوم X مادر با کروموزوم Y پدر ترکیب شود جنین پسر خواهد شد (XY).

در آزمایش کاریوتایپ فرمول کروموزوم جنسی مرد مشخص می‌شود. اختلالات کروموزومی ممکن است در تعداد باشد مثلا یک یا چند عدد کروموزوم کم یا زیاد باشد. در سندرم کلاین فلتر که مرد با ناباروری مراجعه می‌کند، یک کروموزوم X اضافی وجود دارد، یعنی مرد بجای اینکه 46XY باشد 47XXY است. گاها اختلال در ساختمان کروموزوم است، مثلا یک تکه از کروموزوم وجود ندارد یا یک تکه از یک کروموزوم جدا و به کروموزوم دیگر می‌چسبد.

شکستگی در کروموزوم Y

یک ناحیه‌ای بر روی کروموزوم Y وجود دارد که به آن ناحیه آزواسپرمی می‌گویند. این شکستگی در بازوی بلند کروموزوم Y می‌باشد. شکستگی در بازوی بلند کروموزوم Y شایعترین اختلال ژنتیکی قابل تشخیص در نارسائی تولید اسپرم است. ناحیه آزواسپرمی بر روی کروموزوم Y را با AZF یا Azoospermia Factor نشان می‌دهند. سه نوع AZF وجود دارد: AZFa، AZFb، و AZFc. مشخص کردن این نواحی اهمیت زیادی دارد. اگر مرد مبتلا به آزواسپرمی دارای شکستگی در AZFc باشد در 60 درصد موارد در نمونه‌برداری از بیضه‌ها می‌توان جهت لقاح مصنوعی اسپرم پیدا کرد.

ولی اگر شکستگی در AZFa و AZFb باشد احتمال بدست آوردن اسپرم در نمونه‌برداری از بیضه فوق‌العاده اندک است. مردان دارای AZFa تقریبا هیچ سلول زایائی در نمونه‌برداری از بیضه‌ها نخواهند داشت. مردانی که دارای AZFb می‌باشند معمولا در آنها تکامل اسپرم متوقف می‌شود (یعنی سلولهای مولد اسپرم دارند) که گاها می‌توان با تجویز دارو تکامل اسپرم را کامل کرد. بنابراین ارزش بررسی ژنتیک از اینجا مشخص می‌شود که هر سه گروه از بیماران فوق در آزمایش تجزیه منی دارای آزواسپرمی (تعداد اسپرم‌ها) هستند.

--------------------------------------------------------------------------

یک درصد مردان و 15 درصد مردان نابارور دارای آزواسپرمی هستند. آزواسپرمی به معنی ناباروری مطلق نیست. در مردان مبتلا به آزواسپرمی باید تشخیص دقیق علت آزواسپرمی مشخص شود. برای تشخیص باید راهی را انتخاب کرد که در حداقل زمان و با حداقل هزینه به تشخیص برسیم. باید تکلیف زوج‌های با همسر مبتلا به آزواسپرمی روشن شود و از مراجعات مکرر آنها به پزشکان مختلف جلوگیری گردد.

تشخیص آژنزی یا تشکیل نشدن لوله ها با معاینه مشخص میگردد. اگر لوله های واز لمس میشوند و بررسی هورمونی نیز نرمال است حجم مایع منی در تشخیص کمک کننده است اگر حجم مایع منی کمتر از دو سی سی باشد باید برای بررسی انسداد مجاری انزالی فروکتوز مایع منی اندازه گیری شود و سونوگرافی از راه مقعد برای ارزیابی کیسه های منی انجام شود.

از درمان های این گروه می توان به عمل بازگشت وازکتومی(وازووازوستومی) یا عمل اتصال واز به اپیدیدیم (وازواپیدیدیموستومی) یا رزکت کردن یا تراشیدن مجاری انزالی اشاره نمود. در برخی موارد برای بدست آوردن اسپرم باید با روشهای گوناگون از بیضه ها نمونه برداری نمود و برای میکرو اینجکشن استفاده نمود.

--------------------------------------------------------------------------

بطور خلاصه:
• یک درصد مردان دچار فقدان اسپرم (آزواسپرمی) هستند.
• بیست درصد مردان نابارور دارای آزواسپرمی هستند.
• آزواسپرمی به دو دسته بزرگ انسدادی و غیر انسدادی تقسیم می شود.
• جهت تشخیص علت و نوع آزواسپرمی نیاز به بررسیهای آزمایشگاهی دقیق است.
• آزواسپرمی دلیل بر این نیست که بیمار مطلقا نمی توند صاحب فرزند شود.
• بسیاری از بیماران مبتلا به آزواسپرمی می توانند صاحب فرزند شوند.
• یک مردیکه اکنون دارای فرزند می باشد ممکن است در اثر مواجهه با مواد شیمیائی، مصرف دارو، مصرف مواد مخدر و بسیاری علل دیگر مبتلا به آزواسپرمی شود.

--------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits