دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پوسیدگی دندان‌ها در زمان ارتودنسی + درمان
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ارتباط ارتودنسی و پوسیدگی دندان‌ها/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی آشنا شوید.

ارتباط ارتودنسی و پوسیدگی دندان‌ها

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان

در زمان ارتودنسی آشنا شوید.

ارتباط ارتودنسی و پوسیدگی دندان‌ها

رابطه ارتودنسی با پوسیدگی دندانی

شاید شنیده باشید که ارتودنسی منجر به پوسیدگی دندان‎ها می‎گردد. در این جا باید این جمله را کامل کنیم تا اطلاعات شما نیز در این زمینه تکمیل شود. این جمله که ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می‎شود کاملا غلط است. در حقیقت رابطه ارتودنسی با پوسیدگی دندان‎ها رد شده است بلکه آن چه باعث پوسیدگی دندان شده عدم رعایت بهداشت است.

زمانی که فردی برای زیبایی بیشتر و درمان مشکلات دندان های خود تحت درمان ارتودنسی قرار میگیرد، باید توجه ویژه‎ای نیز به بهداشت دهان و دندان خود در طول دوره درمان داشته باشد، چرا که با وجود ارتودنسی در دهان، مسواک زدن و تمیز کردن دندان‎ها دشوارتر از قبل شده و نیازمند دقت و زمان بیشتری است. گاهی بیمارانی که به این امر توجه نکرده اند و دچار پوسیدگی دندان شده اند، به اشتباه آن را به ارتودنسی نسبت می‎دهند و می گویند: ارتودنسی منجر به پوسیدگی دندان‎هایم شده است. اما این کاملا غلط است.

هنگامی که با ذوق و شوق و دندان‎های سیم کشی شده در راه منزل هستید و با خود فکر میکنید که تا چند ماه دیگر دندان‎هایی زیبا و مرتب و لبخندی زیبا خواهم داشت، کار تمام نشده است. تنها انجام ارتودنسی برای رسیدن به زیبایی کافی نیست. برای نگهداری از سیم‎ها و براکت‎ها و پلاک‎های ارتودنسی نیز باید مواردی را رعایت کنید زیرا در غیر این صورت سلامت دندان‎های شما به خطر خواهد افتاد.در طول دوره درمانی، خصوصا برای مواردی که از سیم و براکت استفاده شده، استفاده از نخ دندان مخصوص الزامی است.

توصیه می‎کنیم برای حفظ سلامت دندان در این دوره، در هفته دو الی سه مرتبه از دهان شویه‎های دارای فلوراید استفاده نمایید. با رعایت این نکات هرگز دندان شما دچار پوسیدگی نخواهد شد.
پوسیدگی دندان و یا بیماری‎های لثه که پس از انجام ارتودنسی بروز می‎کنند هیچ گونه ارتباطی با ارتودنسی نداشته و تنها به دلیل بی توجهی و عدم رعایت بهداشت دندان‎های شما است.

افرادی که در طول دوره درمان خود به طور ماهانه به ارتودنتیست مراجعه نمی‎کنند و در واقع مورد معاینه قرار نمی‎گیرند و در دوره درمان یک یا دو ساله خود، در رعایت نکات بهداشتی کوتاهی می‎کنند، در پایان دوره درمان و پس از برداشتن براکت‎ها، در اطراف براکت‎ها با پوسیدگی‎های مربعی یا مستطیل شکل به صورت تغییر رنگ مواجه می‎شوند.

شاید در گذشته انجام ارتودنسی با عوارضی چون پوسیدگی همراه بود اما امروز با حذف شیوه‎های قدیمی مشکلات ناشی از ارتودنسی به حداقل رسیده است. در گذشته حلقه‎هایی دور دندان‌ها به جای براکت استفاده می‎شد که فاقد زیبایی بوده و احتمال پوسیدگی را به دلیل حل شدن سمان مورد استفاده بالا میبرد اما امروز استفاده از براکت و نیز چسب مخصوص با عنوان کامپوزیت، این مشکلات را به حداقل ممکن رسانده است.

علت پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی

نکاتی در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندان

قرص‎های آشکار ساز

این قرص‎ها همان طور که از نامشان پیداست، برای این منظور استفاده می‎شوند که آنها را در دهان قرار داده و بجوید. بدین ترتیب تمام پلاک‎ها و میکروب‎های روی سطح دندان رنگی شده و در حقیقت آشکار می‎شوند و می‎‌توانید با مسواک و یا نخ دندان مخصوص آن‎ها را از روی دندان‎ها پاک کنید. از پزشک خود بخواهید این قرص‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

نخ دندان مخصوص

نخ دندان مخصوص سه بخش اصلی دارد، قسمتی سخت‌تر است و تنیده شده است، قسمتی کاموایی شکل است و قسمت دیگری مانند سایر نخ دندان‌ها است. بکارگیری نخ دندان مخصوص با این ویژگی‎ها می‎تواند مانع تماس مواد غذایی با دندان شده و از پوسیدگی پیشگیری نماید.

مسواک‎های مخصوص بین دندانی

در بازار مسواک‎هایی موجود است که بسیار ظریف بوده و مخروطی شکلند. با کمک این مسواک‎ها شما می‎توانید اطراف براکت‎ها را تمیز کنید. این مسواکها به نام مسواک‎های بین دندانی یا Inter dental Brush یا proxi brush معروفند.

پلاک‎های متحرک

اگر پلاک‎های متحرک ارتودنسی دارید، رعایت بهداشت برایتان آسان‎تر است. زیرا می‎توانید آن‎ها را از دهان بیرون آورده و با کمک یک مسواک نرم و صابون مایع و آب ولرم تمیز کنید.
برای تمیز کردن پلاک‌ها از خمیر دندان معمولی استفاده نکنید زیرا منجر به ساییدگی آنها می‎گردد.
از تمیز کردن پلاک‎ها روی کاسه دست شویی خودداری کنید، زیرا اگر از دست‎تان رها شده و با سرامیک برخورد کنند، می شکنند. یک کاسه پلاستیکی زیر دست‎تان بگذارد و پلاک را درون آن تمیز کنید.

------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits