دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت زیاد نشدن وزن
10
زمان مطالعه: 13 دقیقه
دلیل چاق نشدن برخی افراد لاغر چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلیل لاغر بودن و چاق نشدن آشنا شوید.

دلیل چاق نشدن برخی افراد لاغر چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلیل لاغر بودن و چاق نشدن آشنا شوید.

Not much cause weight

دلایل ثابت ماندن وزن در رژیم غذایی کدامند؟

درست زمانی که خیلی ها می خواهند وزن شان را کاهش بدهند و رویایشان لاغری است، افراد دیگری هستند که به شدت در فکر اضافه وزن هستند و هر کاری می کنند چاق نمی شوند.این گونه افراد از خیلی جهات باید مورد آزمایش قرار بگیرند تا بدانند مشکل اضافه نشدن وزنشان از کجا است.برای قدم اول باید عزم تان را برای اضافه کردن وزن جزم کنید. سپس تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار بگیرید. چون از این طریق شما متوجه می شوید که علت این چاق نشدن شما چیست.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

عامل ثابت ماندن وزن

هرچند فرایند ثابت شدن وزن در میانه راه کاهش وزن، یک اتفاق طبیعی است اما عادت های غلطی وجود دارد که این مرحله را جلو می اندازد یا طولانی تر می کند و حتی ممکن است باعث شکست کامل برنامه کاهش وزن شود.

1- کم خوابی یا بی خوابی

براساس نظرسنجی های انجام گرفته توسط موسسه کالوپ، 40 درصد از آدم ها کمتر از 7 ساعت در شبانه روز می خوابند و این مسئله افزایش هورمون کورتیزول، قند خون و انسولین را به دنبال دارد.کمبود خواب باعث مقاومت نسبت به انسولین می شود و در نتیجه شما چربی بیشتری در بدن تان ذخیره خواهید کرد.

2- ورزش شدید به عنوان بهانه ای برای پرخوری

اینکه شما 700 کیلوکالری انرژی در باشگاه یا روی تردمیل خانگی می سوزانید، اصلا معنی اش این نیست که آزادید هرچه دوست دارید بخورید.علاوه بر این زیاد خوردن با این پیش زمینه ذهنی که بعدا می شود این کالری ها را در باشگاه سوزاند، کاملا اشتباه است. یادتان باشد ورزش بیش از حد یکی از عواملی است که باعث می شود وزن تان پس از مدتی ثابت بماند و کم نشود.

3- غذاخوردن در فاصله های زمانی بسیار کوتاه

درست است که اغلب متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای کاهش وزن بهتر حجم هر وعده تان را کم کرده و درعوض تعداد وعده ها را بالا ببرید اما معنی اش این نیست که شما می توانید هر نیم یا یک ساعت یک بار یک میان وعده کوچک بخورید.یادتان باشد این روش نه تنها کمکی به لاغری نمی کند بلکه باعث بالا ماندن سطح انسولین خون می شود و در نتیجه بدن تان طی شبانه روز چربی کمتری می سوزاند.

4- مصرف بیش از حد شکر

بله، ممکن است که شما با وجود داشتن رژیم کاهش وزن بیش از حد شکر بخورید بدون اینکه حتی روح تان هم خبر داشته باشد. منظورمان از شکر فقط همین شکر معمولی نیست که توی چای می ریزیم بلکه اغلب نوشیدنی ها، آبمیوه های صنعتی، دسرها و... نیز مقداری شکر دارند.در ضمن فکر نکنید فروکتوز که در برخی خوراکی ها وجود دارد سالم تر و رژیمی تر از گلوکز است. چون اتفاقا فروکتوز مستقیما به کبد رفته و به چربی تبدیل می شود. علاوه بر این، خوردن فروکتوز میل شما را به شیرینی بیشتر کرده و سیری را به تاخیر می اندازد.

5- استرس بیش از حد

مطالعات جدید نشان می دهد که زنانی که دچار استرس طولانی مدت هستند، سالانه چیزی حدود 6 کیلوگرم چاق تر می شوند.استرس باعث می شود که سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا برود. این هورمون سطح هورمون سروتونین در بدن را کاهش داده و میل شما را به شیرینی بیشتر می کند.پس طبیعی است که وقتی رژیم دارید اما نتوانسته اید استرس تان را کنترل کنید، روند کاهش وزن تان هم متوقف شود.

6- کمبود ویتانیم D

ویتامین D از جمله مهم ترین ویتامین های موردنیاز بدن است که بدون آن نمی توانید چربی زیادی بسوزانید.

7- دیر غذا خوردن به ویژه در وعده شام

درست است که حجم غذای تان را کم کردید اما اگر خیلی دیر غذا بخورید، فرایند طبیعی چربی سوزی در بدن مختل می شود.

8- اختلالات هورمون تیروئید

خیلی از افرادی که چاق هستند، دل شان می خواهد گناه اضافه وزن شان را گردن تیروئید بیندازند و خیلی از کسانی هم که در طول رژیم به بن بست می خورند و وزن شان کم نمی شود، فکر می کنند تیروئیدشان کم کار شده است.البته این موضوع در مورد همه آدم های چاق صدق نمی کند، اما به هر حال نباید اختلالات غده تیروئید را نادیده گرفت. کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم و کند یا متوقف شدن کاهش وزن، با وجود رعایت رژیم و ورزش می شود. با این حال تشخیص کم کاری تنها بر عهده پزشک معالج است.

9- کم آبی بدن

لابد شما هم شنیده اید که خوردن آب چقدر برای وزن کم کردن مفید و موثر است. خوردن آب، اشتها را مهار می کند و جلوی پرخوری را می گیرد.البته همه اش همین نیست؛ کم آبی باعث می شود که کلیه ها و کبد متحمل بار اضافی شده و در نتیجه بدن به جای سوزاندن چربی، تمایل بیشتری پیدا می کند که مولکول های چربی را حفظ و ذخیره کند.

10- عادت ماهانه در خانم ها

طی این دوران شما بخشی از خون بدن و همراه با آن مولکول های گرانبهای آهن را از دست می دهید.آهن مسئول رساندن اکسیژن به ماهیچه ها یا همان بافت فعال و متابولیک بدن است.کم خونی فقر آهن با از دست دادن خون طی عادت ماهانه باعث می شود که طی فعالیت ماهیچه ها بدن اکسیژن کمتری دریافت کند و انرژی کمتری بسوزاند.پس طبیعی است که در این دوران متابولیسم بدن تان تا حدی افت کرده و روند کاهش وزن متوقف شود. البته این موضوع کاملا قابل پیشگیری و درمان است و نیاز به نگرانی زیادی ندارد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

برخی از روش‌هایی که به وسیله آنها می‌توانید این مقدار وزن اضافه کنید عبارتند از:

علت زیاد نشدن وزن

تعداد دفعات غذا خوردن‌تان را بیشتر کنید. اگر در روز فقط دو یا سه بار غذا بخورید و هر بار معده‌تان را کاملا پر کنید، روند افزایش وزن خود را کند خواهید کرد؛ چون حس می‌کنید که معده‌تان پر شده و احساس گرسنگی نمی‌کنید.سه بار در روز غذاهای پرکالری بخورید و هر روز دو یا سه میان وعده حجیم و پرکالری را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. سعی کنید بدون اینکه مقدار زیادی چربی و قند وارد بدن‌تان کنید.غذاهای پرکالری بخورید.

وعده صبحانه برای حفظ سلامت همه افراد بسیار مهم است؛ ولی برای کسی که می‌خواهد لاغر شود یا وزن اضافه کند، اهمیت بیشتری دارد.لازم است که صبحانه‌ای مغذی و پرکالری بخورید. در ضمن دقت کنید که اگر به غذا خوردن وقت کافی اختصاص دهید، بهتر نتیجه خواهید گرفت، چون دستگاه گوارش شما در این حالت بهتر کار می‌کند.میوه‌های خشک، مغز‌ها، سوپ با حبوبات فراوان و سبزی‌های پرنشاسته، برنج، سیب زمینی و ماکارونی کالری زیادی دارند.


حجم وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر کنید

حجم وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید و همراه غذای‌تان فرآورده‌هایی همچون ماست بخورید و روی سالادتان سس یا کرم بریزید. اگر بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بیشتر از گذشته دریافت کنید، می‌توانید وزن خود را افزایش دهید.

روغن‌های غیر اشباع سالم را به غذاهای‌تان اضافه کنید

روغن زیتون، کانولا، مغزها، کره بادام زمینی و آواکادو منابع خوبی از این چربی‌ها هستند.

کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های سالم مصرف کنید

پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود بیماری‌ها لازم است. اگر بیمار بوده‌اید، خوردن غذاهای حاوی پروتئین برای بهبود هرچه سریع‌تر شما لازم است.

برخی از منابع گیاهی تامین پروتئین عبارتند از:

عسل، مربا، میوه خشک، پودر شیر خشک بدون چربی یا پودر پروتئین سویا، شیر سویا، توفو، ماست، پنیر و تخم مرغ. لازم است در هر غذایی که می‌خورید، منبعی از پروتئین وجود داشته باشد. سویا یکی از بهترین منابع پروتئین است. هر روز میوه‌های خشک بخورید. خوردن روزانه کشمش و بادام هم انرژی زیادی به شما می‌دهد. همچنین نوشیدنی‌های‌تان را تغییر دهید. به جای نوشیدن آب، چای، قهوه و نوشابه‌های رژیمی، شیر یا آب میوه بخورید.تمرینات قدرتی انجام دهید. کار با وزنه‌ها باعث می‌شود که کالری اضافی مصرفی به جای آنکه به چربی تبدیل شود، به شکل عضله درآید. دو تا سه بار در هفته این کار را انجام دهید.

غذاهایی که می‌توانید وقت صبحانه بخورید:

دو فنجان آب میوه، یک فنجان میوه تازه، یخ‌زده یا کنسروی، یک فنجان ماست، یک چهارم فنجان شیرخشک بدون چربی و یک چهارم فنجان جوانه گندم یا سبوس جو را با هم مخلوط کنید و بخورید. این مخلوط حاوی کالری بالایی است.روی نان‌های مقوی سبوس‌دار یا نان تست یا بیسکویت سبوس‌دار، کره بادام زمینی، عسل یا مربا بمالید. می‌توانید وقت صبحانه یک موز بزرگ هم بخورید یا شیرموز درست کنید.

وقتی سر کار می‌روید، در بسته‌ کوچکی مقداری از مغز‌های مورد علاقه‌تان به همراه کشمش بریزید و به عنوان میان‌وعده آنها را بخورید. خوردن ماست‌های میوه‌ای یا شیر‌های میوه‌ای هم مفید است و به افزایش وزن شما کمک می‌کند.

برخی راه‌های غیرسنتی:

برای صبحانه می‌توانید باقیمانده غذاهای شب قبل را بخورید. مثلا پیتزا یا ماکارونی یا برنجی که از شام دیشب مانده می‌توانند در سفره صبحانه شما جای گیرند.خوردن کره بادام زمینی و عسل یا ساندویچ ماهی تن یا مرغ هم کالری زیادی را وارد بدن شما می‌کنند.روی یک سیب زمینی پخته سبزی و پنیر پیتزا بریزید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در ماکروفر بگذارید؛ سپس نوش‌جان کنید. می‌توانید سوپ لوبیا را هم در کنار این غذاها میل کنید.

میان وعده‌هایی که به شما کمک می‌کنند وزن اضافه کنید.

غلات صبحانه و گرانولا (مخلوط میوه‌های خشک، مغز‌ها و غلات که گاهی شیر هم به آن اضافه می‌کنند.) از غذاهای مفیدی هستند که می‌توانند به شما در اضافه کردن وزن کمک کنند. افزودن کشمش به این غذاها کالری بیشتری را به بدن شما می‌رسانند.میوه‌ها نیز میان وعده‌های خوبی هستند. موز، سیب، پرتقال، انگور دیگر میوه‌های تازه، میوه‌های خشک مانند خرما، برگه زردآلو وکشمش را که حاوی کالری زیادی هستند، می‌توانید با خود سر کار ببرید و بخورید.مغز‌ها مانند بادام زمینی، پسته، بادام، دانه‌های گل آفتابگردان و دیگر مغزها و دانه‌ها کالری زیادی دارند و منابع خوبی برای تامین پروتئین، چربی‌های غیراشباع، ویتامین E و ویتامین‌های دیگر هستند.

برخی از غذاهای پرچربی که برای سلامتی و افزایش وزن مفید می‌باشند، عبارتند از:

روغن کانولا یا روغن زیتون

به جای استفاده از کره برای سرخ کردن، می‌توانید از روغن زیتون یا روغن کانولا برای تفت دادن سبزیجات یا مرغ یا گوشت لخم استفاده کنید. همچنین این دو روغن برای مزه‌دار کردن سالاد هم مناسبند.

کره بادام زمینی طبیعی

کره بادام زمینی طبیعی را می‌توان به جای کره یا پنیر خامه‌ای روی نان و کراکر‌ها مالید. این مواد کالری بیشتری به بدن می‌رسانند.

پنیرکم‌چرب یا بدون چربی

این نوع پنیر جایگزین خوبی برای پنیرهای معمولی است. پنیرهای کم‌چرب را می‌توان در سوپ و سالاد‌ها مورد استفاده قرار داد و در درست کردن ساندویچ‌ها و کراکر‌ها از آن استفاده کرد.

پنیر خامه‌ای کم‌چرب یا بدون چربی

به جای پنیر خامه‌ای معمولی می‌توان از این پنیر استفاده کرد. پنیر خامه‌ای کم چرب را با کراکر یا بیسکویت و یا همراه با میوه‌ها میل کنید. آواکادو را هم می‌توان جایگزین مایونز و خامه کرد. ساندویچ‌ها و سالاد‌ها با این میوه مزه خوبی پیدا می‌کنند.

تعـدادی از غــذاهــای پــر پــروتـئین و پرکربوهیدرات سالم:

  • به غلات سرد یا گرم صبحانه، میوه، شکر یا شیره افرا اضافه کنید تا آنها را شیرین کند.
  • روی نان؛ عسل، مربا یا ژله بمالید و میل کنید.
  • به غذاهایی که می‌توانید، جوانه گندم یا سبوس جو اضافه کنید.
  • به پوره سیب زمینی، سوپ و غلات صبحانه گرم پودر شیر خشک بدون چربی یا پودر پروتئین سویا اضافه نمایید.
  • زمانی که باید کالری بیشتری دریافت کنید، مصرف این غذاها به شما کمک می‌کند:
  • نان‌ها: نان‌های سبوس‌دار متراکم که در آنها از گندم کامل یا سبوس جو استفاده شده است مصرف کنید. در مقابل، مصرف نان‌های سفید نازک را به حداقل برسانید. برشی که از نان‌های سبوس‌دار بر ‌دارید هر قدر ضخیم‌تر باشد، بهتر است. روی این نان‌ها کره بادام زمینی، مربا، عسل یا پنیر خامه‌ای کم‌چرب بمالید.
  • غلات صبحانه: از غلات صبحانه سرد مانند گرانولا استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید غلات صبحانه گرم درست کنید، به جای آب، شیر کم‌چرب به کار ببرید و برای مزه‌دار شدن، مغز‌ها و میوه‌های خشک را هم به آن اضافه کنید.
  • سبزی‌ها: سبزی‌های دارای نشاسته مانند سیب زمینی، نخود، ذرت، هویج و چغندر بیش از سبزی‌های آب‌دار مانند بروکلی، گل کلم، کدو، لوبیا سبز و خیار، کالری دارند.
  • میوه‌ها: موز، گلابی، سیب و همه میوه‌های خشک (کشمش، خرما، برگه زرد آلو) بیش از میوه‌های آب‌دار مانند پرتقال، هلو، آلو، توت فرنگی و هندوانه کالری دارند. به جای اینکه آب میوه بخرید، نوع کنسرو‌شده آنها را که در یک شربت غلیظ قرار دارند، بخرید؛ چرا که این نوع میوه‌ها کالری بیشتری دارند.
  • سوپ: از لوبیا، عدس، لپه و جو برای پختن سوپ استفاده کنید که یکی از این سوپ‌ها می‌تواند سوپ غلیظ سبزی باشد.
  • سالادها: برای درست کردن سالاد به جای استفاده از کاهو و خیار، از موادی چون لوبیا، نخود سبز، کشمش، ذرت، سبزی‌های خرد‌شده، دانه‌های آفتابگردان، گردوی خردشده، پنیر محلی، گوشت لخم و ماهی تن استفاده کنید.
  • نوشیدنی‌ها: وقتی تشنه هستید، به جای نوشیدن آب، آب میوه یا شیر کم‌چرب، بنوشید. دقت کنید که در زمان تشنگی معده خود را با نوشیدنی‌های بدون کالری مانند آب، قهوه، چای و نوشیدنی‌های رژیمی پر نکنید.
  • دسر‌ها: خوردن دسر برای همه خوشایند است. کمی شکلات به عنوان دسر خوب است و بهترین گزینه شکلات تیره می‌باشد؛ زیرا آنتی اکسیدان دارد که در بقیه شیرینی‌ها یافت نمی‌شود.
  • ورزش:
  • بهتر است تمریناتی که باعث کشیدگی عضلات می‌شوند، انجام دهید. لازم نیست این تمرینات شدید باشند؛ مهم این است که هنگام ورزش عضلات‌تان کشیده شود تا بدن‌تان عضله بسازد. عوامل ژنتیکی نقش مهمی درچگونگی ظاهر فیزیکی شما دارند. اگر پدر و مادر‌تان لاغر باشند، به احتمال زیاد شما هم به سختی چاق می‌شوید. عوامل دیگری به غیر از عوامل ژنتیکی نیز در لاغر بودن افراد نقش دارند.استرس و تنش‌های عصبی از این عوامل هستند که در برخی افراد منجر به کاهش وزن می‌شوند. نکته دیگر اینکه ثابت شده وقتی افراد در جمع دوستان یا با کسانی که زیاد غذا می‌خورند قرار دارند، بیش از زمانی که تنها هستند غذا می‌خورند؛ به همین دلیل، بودن در جمع، یکی از راه‌هایی است که برای افزایش وزن به افراد لاغر پیشنهاد می‌شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits