دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ایجاد لکه قهوه ای و زرد روی دندانها چیست؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علت ایجاد لکه قهوه ای و زرد روی دندانها چیست؟:علت و درمان لکه سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه روی دندان/ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت ایجاد لکه قهوه ای و تیره روی دندان و راه های مناسب درمان این عارضه آشنا شوید.

علت و درمان لکه سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه روی دندان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت ایجاد لکه قهوه ای و تیره روی دندان و راه های مناسب درمان

این عارضه آشنا شوید.

علت ایجاد لکه قهوه ای و زرد روی دندانها

علت و درمان لکه سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه روی دندان

در جامعه امروزی، مشکلات ظاهری به خاطر گرفتگی و لک شدن، تغییر رنگ و سایر مشکلات ظاهری دندان‌ها می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی برای افراد شوند. به همین خاطر معمولاً افراد سعی می‌کنند از روش‌های مختلف درمان بدون نسخه پزشک همچون نوارهای سفید کننده دندان، خمیردندان‌ها و آدامس‌های سفید کننده، روش‌های حرفه‌ای تمیز کردن دندان‌ها در مطب دندان‌پزشک، و نیز روش‌های درمان خانگی برای رفع مشکل خود در این رابطه استفاده کنند.

به این ترتیب امروزه افراد مختلف سعی می‌نمایند با استفاده از این روش‌ها به نتایج مناسب با سطح دوام و ماندگاری مناسب و نیز بازیابی طرح لبخند سفید و جذاب برای خود دست پیدا کنند.بسیاری از عوامل می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. تغییر رنگ دندان می‌تواند بر وضعیت کلی دندان تاثیر گذاشته و باعث ایجاد لکه سفید روی دندان یا خطوط مشخص در مینای دندان شود. به هر حال برای پیشگیری از این مشکل ابتدا دلیل ایجاد آن مشخص گردد.

علت لکه قهوه ای روی دندان + درمان

علل ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها چیست؟

در اینجا به برخی از دلایل ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها اشاره می‌شود:

علت لکه قهوه ای روی دندان + درمان

خشکی دهان

وقتی دهان شما خشک می‌شود، مقدار کافی بزاق برای حفظ سطح PH برای خنثی نگه داشتن محیط دهان وجود ندارد. وقتی که PH دهان در سطح مطلوب خود نیست، باکتری‌ها در دهان رشد کرده و زنده می‌مانند تا به با اسیدشان به دندان‌های شما حمله کنند.

مصرف غذاهای اسیدی

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اسید هستند مانند ترشیجات و غذاهایی که با لیموترش و سرکه تهیه می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان شوند. مقادیر زیاد اسید موجود در این غذاها و نوشیدنی‌ها باعث از بین رفتن مینا و مواد معدنی دیگر روی دندان شده و در نهایت منجر به ایجاد لکه‌های سفید روی دندان می‌شود.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر شما در حفظ تمیزی دهان خود به اندازه کافی مراقب نباشید، پلاک‌ها روی دندان شما جمع می‌شوند. پلاک‌ها لایه‌های نازک، چسبنده و بدون رنگ از باکتری‌ها و باقی مانده غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ها مانند شکر و نشاسته که خورده‌اید هستند. این باکتری‌ها از شکر تغذیه کرده و اسیدی تولید می‌کنند که باعث آسیب به مینای دندان، ایجاد لکه‌های سفید و در نهایت پوسیدگی دندان می‌شود.

فلوئوروزیس یا فلوراید اضافی

در حالی که فلوراید یک ماده معدنی ضروری برای حفظ سلامت دندان‌ها است، اما فلوراید اضافی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان و پوسیدگی دندان شود. وقتی که شما مقادیر زیادی فلوراید مصرف می‌کنید دندان‌های شما مستعد ابتلا به لکه‌های سفید می‌شوند. در برخی موارد آب آشامیدنی در منطقه محل زندگی شما حاوی سطح بالایی از فلوراید است. فلوئوروزیس یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن لکه‌های سفید روی دندان‌ها است به خصوص در کودکانی که دندان‌های آنها در حال رشد است.

مقدار مناسب فلوراید از پوسیدگی دندان کودکان و بزرگسالان جلوگیری و آن را کنترل می‌کند. فلوراید هم در زمان رشد دندان‌ها و هم پس از درآمدن دندان‌ها مفید است. مصرف فلوراید در زمان رشد دندان تغییرهای واضحی را در سطح مینای دندان ایجاد می‌کند که از آنها با دانش واژه پوششی فلوروسیس دندانی یاد می‌شود.فلوروسیس نوعی لکه دائمی است که در اثر قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از فلوراید در زمان شکل گیری مینای دندان ایجاد می‌شود. مصرف مقدار زیاد فلوراید به اختلال در شکل‌گیری عادی مواد معدنی دندان منجر می‌شود. نتیجه نهایی ایجاد ناحیه‌های با کمبود مواد معدنی و خلل و فرج بیش از حد است.

نوار دندان سفیدکننده

نوار دندان سفیدکننده از موادی مثل پلاستیک ساخته می‌شوند. این نوارها حاوی ماده‌ای ژله‌ای بوده که به دندان می‌چسبد. این نوارها به شدت اسیدی هستند و باعث دی مینرالیزه شدن مینا و ایجاد لکه‌های سفید روی دندان می‌شوند.

بریس دندان

اگر شما در زمانی که از بریس استفاده می‌کنید رعایت نکات بهداشتی را در مراقبت از دهان و دندان خود نکنید، لکه‌های سفید روی دندان‌های شما شکل خواهند گرفت. این بدان علت است که پلاک‌ها در محل‌هایی در زیر بریس‌ها که دسترسی برای مسواک زدن به آنها دشوار است جمع می‌شوند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که باعث کوتاه شدن عمر فرد مبتلا می‌شود. بیماری سلیاک به شدت با تخریب مینای دندان ارتباط دارد. این بیماری علاوه بر ایجاد لکه‌های سفید روی دندان باعث کوچک شدن، زرد شدن یا ایجاد شکاف و حفره روی دندان‌ها می‌شود.

ژنتیک

علاوه بر دلایل فوق‌الذکر مسائل ژنتیکی نیز ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها شود.

علت لکه قهوه ای روی دندان + درمان

درمان لکه روی دندان

درمان لکه‌های سفید روی دندان و خال سیاه روی دندان ها با شناسایی علت مشکل و انتخاب روش درمانی مناسب بر اساس شرایط انجام می‌شود. به این ترتیب در صورت شناسایی دقیق علت مشکل می‌توان از درمان مناسب آن مطمئن بود. روش‌های درمان قابل استفاده به این منظور در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • تمیز کردن حرفه‌ای دندان

برخی از لکه‌های دارای عامل خارجی را می‌توان از طریق امواج مافوق صوت، صیقل زدن دندان با استفاده از خمیرهای ساینده حاوی پروفیلاکتیک (prophylactic)، یا سایش دندان‌ها با فشار هوا و پودر ساینده، پاک کرد. به هر حال، استفاده از این روش‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود و به همین خاطر استفاده مکرر از این روش‌ها به افراد توصیه نمی‌شود.

  • x1بلیچینگ

تکنیک‌های بلیچینگ در ابتدا در حدود صد سال پیش معرفی شدند و در تمام این تکنیک‌ها از فرآیند اکسیداسیون (oxidation) استفاده می‌شود. امروزه، با انتخاب مناسب بیمار، بلیچینگ یک روش درمان ایمن، ساده و ارزان است که امکان استفاده از آن برای درمان بسیاری از انواع تغییر رنگ دندان‌ها وجود دارد. معمولاً، بلیچینگ برای درمان موارد تغییر رنگ دندان‌ها در بین دندان‌های شیری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. روش‌های سفید کردن دندان به گروه‌های اصلی به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سفید کردن دندان در مطب دندان‌پزشک

متخصصان دندانپزشکی این مرکز می‌توانند به سادگی با استفاده از ژل حاوی پراکسید و قرار دادن این ژل بر روی مینای دندان، به سادگی لکه‌های خارجی و برخی از موارد تغییر رنگ داخلی ایجاد شده در نتیجه مصرف غذا یا نوشیدنی را درمان کنند. فرآیند درمان در این شرایط معمولاً به یک ساعت زمان نیز دارد و در صورتی که از لیزر یا سایر روش‌های مانند آن برای درمان استفاده شود، فرآیند سفید کردن دندان تسریع شده و هزینه درمان افزایش خواهد یافت. افرادی که دارای لکه‌های قوی بر روی دندان‌های خود هستند، ممکن است نیاز داشته باشند از یک یا چند جلسه درمان برای سفید کردن بیشتر دندان‌های خود استفاده کنند یا برای آن‌ها روش‌های درمان خانگی پس از درمان حرفه‌ای تجویز شود.

  • باندینگ کامپوزیت، روکش و ونیر

برای دندان‌هایی که به شدت به خاطر شرایطی مثل مصرف بیش از حد فلوراید، عصب‌کشی دندان، یا مصرف تتراسایکلین یا سایر داروها دچار تغییر رنگ شده باشند، دندان‌پزشک ممکن است به فرد توصیه کند از روکش بر روی سطح خارجی دندان دچار تغییر رنگ استفاده کند. این روکش‌ها به رنگ دندان بوده و شامل کامپوزیت باندینگ، ونیر پرسلاین، یا روکش ونیر است و از این روش به جای بلیچینگ برای رفع مشکل افراد استفاده می‌شود. ونیرهای رزین کامپوزیت به‌طور مستقیم بر روی دندان‌ها قرار گرفته و به شکل و رنگ دلخواه درمی‌آیند.

علاوه بر این، ونیرهای پرسلاین لایه‌های نازک ساخته شده از مواد پرسلاین هستند که بر روی ناحیه جلوی دندان‌ها قرار می‌گیرند.روش‌های درمان خانگی برای رفع مشکل لکه‌های دندان به شرح زیر هستند.لکه‌های ایجاد شده در نتیجه عوامل خارجی مثل مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی یا عادت‌های مشخص را می‌توان با تغییر رژیم غذایی و ترک عادت‌های مضر به تدریج برطرف کرد.

مسواک زدن منظم دندان‌ها برای دو بار در روز می‌تواند از ایجاد لکه‌های خارجی بر روی دندان‌ها جلوگیری کند. امروزه اکثر خمیردندان‌ها حاوی مواد خاص برای رفع لکه‌های دندان هستند و در برخی از آن‌ها از مواد مناسب برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود.استفاده از ژل بلیچینگ بر روی مینای دندان یکی از روش‌های موثر برای رفع لکه‌های دندان است. این ژل‌ها به صورتی طراحی شده که امکان استفاده از آن‌ها در خانه برای بیمار وجود دارد. به همین خاطر سطح ماده سفید کننده مورد استفاده در این خمیردندان‌ها به نسبت کمتر از ژل‌های مورد استفاده در درمان‌های حرفه‌ای در مطب دندان‌پزشک می‌باشد.

این شرایط به معنی این است که فرآیند درمان در این حالت معمولاً به مدت طولانی‌تر و حدود دو تا چهار هفته زمان نیاز خواهد داشت.شما می‌توانید محصولات سفیدکننده دندان بدون نیاز به نسخه دندان‌پزشک را از داروخانه‌ها تهیه کنید. این محصولات دارای سطح کمتر ماده بلیچینگ در مقایسه با روش‌هایی است که در مطب دندان‌پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب مواد سفید کننده موجود در این محصولات بر روی یک قالب دهانی یا نوار قرار گرفته و به دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

توجه داشته باشید محصولات تهیه شده از داروخانه‌ها بدون نسخه دندان‌پزشک، کارایی و امنیت کمتر نسبت به کیت‌های سفارشی تجویز شده توسط دندان‌پزشک دارند، اما با این وجود می‌توانند به تدریج دندان‌های شما را سفید نمایند.استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده می‌تواند لکه‌های ناچیز ایجاد شده بر روی دندان‌ها را از بین ببرد. به هر حال این خمیردندان‌ها نمی‌توانند رنگ کلی دندان‌های شما را تغییر دهند.

علت لکه قهوه ای روی دندان + درمان

پیشگیری

مسواک زدن دندان‌ها پس از هر بار صرف غذا می‌تواند از ایجاد لکه‌های خاص بر روی دندان‌ها جلوگیری کند. همچنین دندان‌پزشکان به افراد توصیه می‌کنند پس از مصرف چای، قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی که می‌توانند باعث لک شدن دندان‌ها شوند، دهان خود را با آب شستشو دهند. علاوه بر این تمیز کردن منظم دندان‌ها توسط متخصص بهداشت دندان نیز می‌تواند به پاک شدن لکه‌های ایجاد شده بر روی سطح دندان کمک کند.

لکه‌های ذاتی ایجاد شده در نتیجه آسیب‌دیدگی عصب دندان یا آسیب وارد شده به رگ‌های خونی معمولاً قابل پیشگیری هستند. به این ترتیب لازم است از عصب‌کشی دندان برای خارج کردن ناحیه داخلی دندان (ناحیه پالپ) قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به دندان و تغییر رنگ آن استفاده شود. به هر حال، دندان‌های عصب‌کشی شده ممکن است با گذشت زمان دچار تغییر رنگ شوند.برای پیشگیری از ایجاد لکه‌های ذاتی در کودکان، لازم است فرد از قرار گرفتن بیش از حد فلوراید در معرض دندان‌های خود پیشگیری کند. به هر حال استفاده مقدار کافی از فلوراید باعث تغییر رنگ دندان‌ها نخواهد شد.

علت لکه قهوه ای روی دندان + درمان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits