دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مواد غذایی مفید در زمان آلرژی در فصل بهار
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مواد غذایی مفید در زمان آلرژی در فصل بهار:غذاهای ضد آلرژی با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مواد غذایی مفید برای پیشگیری آلرژي هاي فصلي آشنا شوید.

غذاهای ضد آلرژی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مواد غذایی مفید برای پیشگیری آلرژي هاي فصلي آشنا شوید.

غذاهای ضد آلرژی

آلرژی چیست؟

آلرزی یک واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد معمولا بی ضرر مانند گرده گیاهان، موی گربه یا بادام زمینی است. زمانی که در معرض ماده ای که ایجاد آلرژی می کند(آلرژن) قرار می گیرید سیستم ایمنی بدن پروتئینی به نام آنتی بادی ایمونوگلوبین E تولید می کند. این آنتی بادی با ایجاد سیگنال هایی باعث ترشح مواد شیمیایی به نام هیستامین می شود. هیستامین مسئول بروز پاسخ های آلرژیک است.

بر اساس یافته های کالج «آمریکایی ایمنولوژی، آسم و آلرژی» بیش از پنجاه میلیون نفر آمریکایی هر ساله علائم آلرژی را تجربه می کنند. همچنین آلرژی در ارتباط نزدیک با آسم قرار دارد. شرایطی که طی آن راه های هوایی فرد، ملتهب و تنگ شده و می تواند سبب بروز علائمی مانند تنگی قفسه سینه، خس خس سینه، مشکل در تنفس شود.در برخی افراد، موادی که باعث بروز آلرژی می شوند می توانند علائم آسم را نیز نمایان کنند.

همه چیز در مورد آلرژی های فصلی

غذاهای ضد آلرژی

فصل خاصی برای بروز آلرژی وجود ندارد. بروز نشانه های آلرژی ممکن است در طول سال بسته به مکان زندگی و نوع ماده آلرژن متفاوت باشد. با این حال در بسیاری اشخاص آلرژی در فصل بهار که زمان تولید گرده های گیاهی است، با بروز علائمی مانند التهاب مخاط بینی و تب یونجه تشدید می شود.

بر اسا س یافته های این کالج علائم آلرژی فصل بهار می تواند از اوایل اسفند ماه تا اواخر فصل تابستان ادامه داشته باشد. گرچه این علائم در افرادی که به موادی مانند گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و یا کپک ها آلرژی داشته باشند، می تواند در هر زمانی از سال بروز کند.

عوامل حساسیت زا بسیار گوناگونند. دربرخی نواحی گرده افشانی گیاهان در آغاز بهار انجام می شود، بنابراین در این قسمتها، آلرژی فصلی هم در همان وقت شروع می شود. احتمال دارد در برخی نواحی به علت آب و هوای منطقه و نوع گیاهان محیط، در پاییز نشانه های آلرژی بوجود آید. حساسیت فصلی بیشتر با آبریزش بینی و چشم، تنگی نفس، عطسه، سرفه، قرمزی چشم ها، خارش، کهیر و علایم دیگر همراه است. آلرژی در واقع عکس العمل شدید سیستم ایمنی، هنگام ورود یک ماده خارجی به بدن است. ورود مواد آلرژن به بدن موجب افزایش ترشح هیستامین می شود.

هیستامین ماده ترشحی درون ریزی است که با تحریک اعصاب، پیام را در سراسر بدن منتشر کرده و موجب تحریک و برانگیختگی سیستم ایمنی می شود.تنها راه درمان آلرژی دوری از ماده آلرژی زاست. درمان های دارویی تنها علایم آلرژی را کنترل کرده و درمان قطعی به شمار نمی روند.در ادامه این مطلب به ارتباط آلرژی های فصلی با غذا می پردازیم. خوب است بدانید که بسیاری از غذاها ممکن است فقط تشدید کننده آلرژی باشند نه ایجاد کننده آن، یا اینکه برعکس برخی مواد غذایی باعث کاهش علایم آلرژی فصلی شوند نه درمان آن.

غذاهای تشدید کننده آلرژی

افراد مبتلا به Pollen Allergy (آلرژی به گرده گل ها و گیاهان) ممکن است با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم را در ناحیه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. این نوع آلرژی در بزرگسالان شایع تر از کودکان است. شدت علائم در افراد مختلف متغیر است و معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است به ندرت واکنش های آنافیلاکسی (نوع شدید علائم آلرژی که می تواند منجر به مرگ گردد) را باعث شود. معمولاً میوه ها و سبزیجات پخته توسط این افراد بهتر تحمل می شوند.

از جمله میوه و سبزی هایی که ممکن است آلرژی فصلی را در این افراد تشدید کنند و باعث خارش و تورم دهانی شوند، شامل: سیب، هویج، کرفس، گوجه فرنگی، فندق، خربزه، موز، گیلاس، زردآلو، گوجه سبز و هلو است. عدم مصرف یا مصرف کمتر این مواد در هنگام گرده افشانی گیاهان و آلرژی های فصلی، تحمل این شرایط را برای بیمار راحت تر می کند. همان طور که در بالا نیز اشاره شد تنها راه درمان آلرژی، پرهیز از ارتباط با ماده حساسیت زاست.

غذاهای ضد آلرژی (Anti-Allergy Eating)

غذاهای پر فیبر و ماست بخورید

طبق یافته های محققان دانشگاه «میشیگان» حفظ تعادل میکروفلور روده (باکتری های مفید روده)، افراد را در مقابل آلرژی فصلی و آسم حفاظت می کند. برای حفظ تعادل میکروفلور دستگاه گوارش، مقادیر کافی از غذاهای غنی از فیبر نظیر توت، پرتقال، نخودسبز، غلات سبوس دار و مغزها در برنامه غذایی تان داشته باشید.

ماست یکی دیگر از مواد غذایی مبارز علیه آلرژی است. مطالعه بر روی 120 فرد بزرگسال توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که مصرف 180 گرم ماست در روز، تعداد روزهایی که افراد دچار تب یونجه (خصوصاً ناشی از گرده علف) می شدند را کاهش داد. همچنین این افراد علائم کمتری از آلرژی را نسبت به قبل نشان دادند.

چای سبز بنوشید!

طبق یافته های محققان ژاپنی، چای سبز به دلیل داشتن متیلات اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) می تواند خواص ضد آلرژی داشته باشد. لذا مصرف روزانه آن توسط محققان توصیه شده است.

اسیدهای چرب اُمگا-3 مصرف کنید!

مطالعات نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا-3 می تواند بدن را علیه تولید بالای برخی آنتی بادی هایی که آلرژی را بدتر می کند، محافظت نماید. علاوه بر این، امگا-3 خواص ضد التهابی نیز دارد که شدت علائم آلرژیک را کاهش می دهد. ماهی به خصوص انواع چرب آن، منبع غنی اسیدهای چرب امگا-3 است. علاوه بر ماهی های چرب، گردو و تخم کتان هم از منابع خوب، امگا 3 هستند.

سبزیجات سبز برگ از جمله منابع بزرگ ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم و آهن هستند.این سبزیجات شامل میزان قابل توجهی فیبر بوده که جهت تنظیم و کاهش التهاب موثر است.اگر خوردن سبزی برایتان سخت است آنها به شکل اسموتی در رژیم غذایی تان قرار دهید.

مرکبات

بکی از راه‌های مطمئن برای بهبود رژیم غذایی افزایش میوه ها و سبزیجات به وعده های غذایی است که مسلما اثرات ضد التهابی نیز دارد. محققان اعلام کردند که رژیم غنی از میوه های خانواده مرکبات و سبزیجات پخته شده به تسکین خس خس سینه، تنگی نفس و سایر علائم مرتبط با رینیت آلرژیک کمک می کند.

پیاز

با این ده ماده غذایی از شر آلرژی بهاره خلاص شوید
پیاز و سیر در پیشگیری از بروز حساسیت موثر هستند این موادغذایی سبب ترشح آنتی‌بادی "ایمونوگلوبولین ‪ "A‬در دستگاه گوارش شده و این آنتی‌بادی با احاطه مواد غذایی حساسیت زا سبب جلوگیری از بروز واكنش‌های حساسیت در فرد می‌شود.

آناناس

آناناس یکی از بهترین میوه‌های ضدالتهاب است. راز ضدالتهابی این میوه در وجود پروملین همان آنزیم قوی است که حاوی گوگرد است و زمانی که وارد بدن می‌شود به هضم راحت غذا و کاهش التهاب‌های بدن کمک می‌کند. این آنزیم به کاهش تجمع مایعات و همچنین التهاب‌هایی که باعث درد مفاصل می‌شود کمک زیادی می‌کند. برای تاثیربیشتر بهتر است این میوه را با شکم خالی استفاده کنید. اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و احساس سنگینی و تورم در پاها و احتباس آب می‌کنید می‌توانید چند برش آناناس یا آب آناناس طبیعی میل کنید. خواهید دید که بعد از مدتی احساس بهتری خواهید داشت.

سوپ

یكی از غذاهایی كه خوردن آن به بیماران مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود، سوپ جو است. این سوپ را طوری درست كنید كه رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید. می‌توانید كمی هم مرغ به آن اضافه كنید و به عنوان ادویه از زردچوبه كمك بگیرید. افرادی كه خیلی سرفه می‌كنند بهتراست یك قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ‌شان بریزند. در افرادی كه نزله سرد دارند اگر میزان ترشحات زیاد است توصیه می‌شود كه سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه‌جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل استفاده كنند اما استفاده از فلفل و ادویه‌جات در نزله گرم تحریك كننده است و توصیه نمی‌شود. در این قبیل بیماران اگر سرفه‌ها زیاد باشند استفاده از شربت آویشن برای رفع این مشكل موثر است. گروهی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

هندوانه

وقتی فردی بیمار است دچار آسیب سلولی می شود . که این آسیب می تواند توسط عوامل مختلف از جمله استرس، سیگار کشیدن، آلودگی ، بیماری و ... ایجاد شود که بدن را ملتهب می سازد و به این حالت ، التهاب سیستمیک گفته می شود. در این حالت غذاهای ضد التهابی می تواند به ایمنی کلی و سلامت عمومی کمک کند. لیکوپن و نیز کولین موجود در هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد و هندوانه را یک میوه ضد التهاب می سازد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، کاهش می دهد.

جعفری

یکی از علائم برونشیت، سرفه های مکرر است. در این صورت جعفری مانند اکسپکتورانت یا همان خلط‌آور طبیعی عمل می‌کند. روش استفاده برای کاهش سرفه این است که شما بایدجعفری را به مدت ۵ دقیقه دم کرده و میل کنید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مارتین | ۵ سال پیش
سلام عزیزان.حدود دو هفته پیش من حساسیت خیلی بدی نسبت به گلها پیدا کرده ام.آبریزش بینی و عطسه شدیدی بیشتر اوقات دارم.اگه کسی تجربه ای داره لطفا راهنمایی کنه ممنونم.☹
0
0
فروغ | ۶ سال پیش
با سلام.مدت 10 سال است که وقتی در هوای سرد باشم یا با آب خنک تماس داشته باشم روی پوست بدنم دانه های قرمز رنگی ایجاد می شود که این دانه ها آنقدر زیاد اند که تقریبا تمام بدنم قرمز رنگ دیده می شود و این نقاط قرمز دمای بالایی نیز دارند و با خارش نیز همراهند.و بعد از حدود 20 دقیقه ای که در هوای گرم باشم برطرف می شود.و اینکه آیا آمپول آرژی هست که قبل از فصل سرد از آن استفاده شود که برای چند ماه اثر داشته باشد؟ ممنون ازدلگرم
0
0
شیوانا | ۶ سال پیش
سلام.من 23 سالمه و در دوران بارداری هستم و 3ماهمه ولی حدودا دو ماهه که عطسه های پی درپی ابیزش بینی و گاهی گرفتگی و تنگی نفس دارم و با توجه به این که پولیپ و سینوزیت هم دارم با توجه به این دوران باید از چه موادی استفاده و از چه موادی پرهیز کنم و آیا این در روی جنین هم تاثیر بدی خواهد داشت لطفا پاسخ دهید.
0
0
پاسخ ها:
مارتین | ۵ سال پیش
سلام.لطفا شما به دکتر مراجعه کنید چون موقعیت حساسی دارید.
0
0
محبوبه | ۶ سال پیش
با سلام
دختری 27 ساله هستم که با شروع پاییز مدام سرفه می زنم که غذاهای معطر،فلفل و حتی بوی عطر و اودکلن و لوازم آزایشی منو به سرفه می اندازه و مرتب سرما می خورم. این حساسیت به صورتی هست که در طول روز حتی با خوابیدن 5 دقیقه خارش گلو پیدا می کنم. چه بایدبکنم؟
0
0
شیرین | ۶ سال پیش
سلام
تقریباً دو روزه که از بینی من بدون اختیار موقع خم شدن چند قطره آب زرد مایل به قهوه ای بیرون میاد نمیدونم شاید از فشار کاری زیاد باشه. لطفا راهنماییم کنید خطرناک نیست؟
0
0
سوگند | ۶ سال پیش
سلام خسته نباشید کمندهستم 13ساله پدرومادرم هردو دارای مشکل آلرژی هستندومتاسفانه این علایم درمن هم به وجود امده ودارای مشکلات زیادی ازجمله خارش شدیدی بینی وگلو ابریزش بینی شدید تعغیر دما عطسه های پی در پی برایم بهوجود اورده است توروخدا راهنماییم کنید***
0
0
لیلا | ۶ سال پیش
سلام
مادر 63 ساله دارم که الان حدود 4ساله که سرفه های شدید البته بدون خلط و التهاب گلواز اون جایی هم که فشار خون داره باعث سردرد در قسمت پشت سر میشودبه دکترهای زیادی از جمله ریه آلرژی غددمراجعه کرده ولی متاسفانه هیچ نتیجه ای حاصل نشده البته مادر بنده دارای کم کاری تروئیدهم هستن لطفا راهنمایی فرمایید
0
0

hits