دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان تنگی نفس(Shortness of breath) در اثر حادثه
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علت و درمان تنگی نفس(Shortness of breath) در اثر حادثه:علائم تنگی نفس و راههای درمان آن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا یا راه های درمان سریع هنگام گرفتگی نفس و نفس تنگی آشنا شوید.

علائم تنگی نفس و راههای درمان آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا یا راه های درمان سریع هنگام گرفتگی نفس و نفس تنگی آشنا شوید.

Shortness of breath at the time of the incident

بیماری تنگی نفس را جدی بگیرید

هر گونه احساس ناخوشایند در فرایند تنفس را تنگی نفس می گویند. بیماری های تنفسی و قلبی عروقی در ابتلا به تنگی نفس، نقش عمده ای دارند. هر فرد در شبانه روز به طور متوسط 12 بار در دقیقه به صورت ناخودآگاه دم و بازدم انجام می دهد که از آن مطلع نیست، بنابراین وقتی فرد فرآیند تنفس خود را احساس می کند، یعنی تنفس او از حالت عادی خارج شده است.

تنگی نفس یک بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری است. تنگی نفس انواع مختلفی دارد و در افزایش تعداد و عمق تنفس، خمیازه کشیدن، احساس سنگینی روی سینه و یا خستگی زودرس در بالا رفتن از پله و سر بالایی خود را نشان می دهد.تنگی نفس از جمله اتفاقات معمول است که هیچ کس واقعا توجهی به آن نمی کند. تنگی نفس به دنبال هرگونه فعالیت شدیدی که انجام می دهید یا هر وزنه ی سنگینی که بلند می کنید، اتفاق می افتد. شما با سر و صدا نفس می کشید، نفس نفس می زنید و تقلا می کنید و برای فرو بردن اکسیژن مغذی، به سختی تنفس می کنید.

بعد از مدتی هنگامیکه اعصاب تان آرام شد، تنفس تان به حالت عادی باز می گردد. این چیزی است که تقریبا همه ی ما در زندگی روزمره مان تجربه می کنیم و برای چنین تنگی نفس موقتی، مطلقا نیازی به نگرانی نیست.با این حال اگر متوجه شدید که گاهی اوقات مجبورید برای فرآیند ساده نفس کشیدن، به سختی تلاش کنید، شاید علتی برای نگرانی وجود داشته باشد. آیا بعد از صحبت کردن یا در حین آن احساس خفگی می کنید؟

آیا هنگامیکه از چند پله بالا می روید تا به منزل تان در طبقه اول برسید، احساس می کنید که در یک ماراتن دویده اید؟

اگر اینطور است پس به احتمال قوی شما از تنگی نفس رنج می برید و هرچه زودتر به دنبال کمک پزشکی بروید، برایتان بهتر است به این خاطر که تنگس نفس به تنهایی مشکل مهمی نیست اما معمولا نشان دهنده ی یک مشکل سلامتی زمینه ای است.

همه دلایل تنگی نفس

علائم و نشانه های سارکوئیدوز


پزشکان معتقد هستند که شایع‮ ترین نشانه های این‮ ‬بیماری ‬در‮ دستگاه تنفس‮ ‬و‮ ‬ریه‮ ‬با‮ سرفه، تنگی نفس و درد سینه بروز‮ ‬می‮ ‬کند‮ اما‮ ‬به‮ ‬دلیل‮ ‬آنکه‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬‬روی‮ ‬ار‬گان ‬های‮ ‬مختلف‮ ‬بدن‮ ‬تأثیر‮ ‬می‮ ‬گذارد،‮ ‬در‮ ‬صورت‮ ‬ابتلا‬ی‮ ‬فرد‮ ‬به‮ ‬سارکوئیدوز‮ این‮ ‬بیماری‬، پوست‮‬، چشم‬، کلیه‬، قلب‮، ‬سیستم‮ ‬اعصاب‮ و‮ ‬استخوان‮ ‬ها‮ ‬و‮ ‬مفاصل‮ ‬را‮ ‬نیز‮ ‬درگیر‮ ‬می‮ ‬کند‮ ‬و‮ ‬باعث‮ ‬آسیب‮ ‬به‮ ‬هریک‮ از آنها ‬می‮ ‬شود‮. ‬

‬معمولا‮ ‬در شکل‮ ‬حاد‮ ‬این‮ ‬بیماری‮، ‬فرد‮ ‬با‮ ‬علائمی‮ ‬ همچون‮ ‬بزرگ ‬شدن‮ ‬غدد‮ ‬لنفاوی‮ ‬ریه‮، ‬التهاب‮ ‬مفاصل‮ ‬دست‮ ‬و‮ ‬پا‮، ‬ضایعات‮ ‬دردناک‮ ‬قرمز‮ ‬روی‮ ‬پا‮ ‬و‮ ‬بیشتر‮ ‬روی‮ ‬ساق‮ ‬پا‮ ‬به‮ ‬پزشک‮ ‬مراجعه‮ ‬می‮ ‬کند‮ ‬و‮ ‬در‮ ‬شکل‮ ‬مزمن‮ ‬فرد‮ ‬مبتلا‮ ‬به‮ ‬سارکوئیدوز‮ ‬از‮ ‬سرفه‮، تنگی نفسنفسی‮ ‬که‮ ‬به‮ ‬تدریج‮ ‬پیشرونده‮ ‬است‮ ‬و‮ دردهای‮ ‬غیر‮ ‬اختصاصی‮ ‬قفسه‮ ‬سینه‮ ‬که‮ ‬البته‮ ‬مشابه‮ ‬دردهای‮ ‬قلبی‮ نیست‮، ‬شکایت‮ ‬می‮ ‬کند‮. ‬

این‮ ‬فوق تخصص‮ ریه‮ ‬از‮ ‬انواع ضایعات پوستی درصورت، گردن، بازوها و پاها یا تنه و‮ ‬التهاب‮ ‬در‮ ‬ساختمان ‬های‮ ‬مختلف‮ ‬چشم‮ ‬مثل‮ ‬شبکیه‮ ‬و‮ ‬قرنیه‮ هم‮ ‬سخن‮ ‬می‮ ‬گوید‮ ‬و‮ ‬اضافه‮ ‬می‮ ‬کند‮ ‬که‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬می‮ ‬تواند‮ ‬به‮ ‬سیستم‮ ‬قلب‮ ‬نیز‮ آسیب‮ ‬برساند، ‬به‮ ‬طوری‮ ‬که‮ ‬باعث‮ ‬اختلال‮ هدایتی‮ ‬در‮ ‬قلب‮ و‮ ‬همچنین‮ نارسایی‮ ‬قلبی‮ ‬شود‮ ‬و‮ ‬علاوه‮ ‬براین، ‬در‮ ‬صورت‮ ‬ابتلای‮ ‬کلیه‮، ‬سبب‮ ‬اختلال‮ ‬در‮ ‬کارکرد‮ ‬درست‮ ‬آن‮ ‬شود‮.

‬این‮ ‬بیماری‮ ‬اگر‮ ‬سیستم‮ ‬اعصاب‮ ‬را‮ ‬درگیر‮ ‬کند‮ ‬می‮ ‬تواند‮ ‬سبب‮ ‬ضعف‮ ‬عضلانی‮ ‬و‮ ‬بی‮ ‬حسی‮ ‬شود‮. ‬تورم‮ ‬مفاصل‮، ‬ناراحتی ‬های‮ ‬عضلانی و ‬قرمزی‮ ‬و‮ ‬تورم‮ ‬مچ‮ ‬پاها‮ ‬از‮ ‬دیگر‮ ‬نشانه های‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬است‮. ‬به‮ ‬گفته‮ ‬این‮ ‬استاد‮ ‬دانشگاه‮، ‬احتمال‮ ‬درگیر‮ ‬شدن‮ ‬سایر‮ ‬اندام‮ های‮ ‬بدن‮ ‬هم‮ ‬در‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬وجود‮ ‬دارد‮. ‬ بنابه‮ ‬گفته‮ ‬این‮ ‬استاد‮ ‬دانشگاه‮، ‬بیماری‮ ‬سارکوئیدوز‮ ‬خیلی‮ ‬مواقع‮ ‬با‮ ‬سل‮ ‬اشتباه‮ ‬گرفته‮ ‬می‮ ‬شود‮ ‬چرا‮ ‬که‮ ‬با‮ ‬سل،‮ ‬بافت ‬شناسی‮ ‬مشابهی‮ ‬دارد‮. ‬‬از‮ ‬بیماری‮ ‬ساکوئیدوز‮ ‬در‮ ‬خانمی‮ ‬صحبت‮ ‬کرد که‮ پس‮ ‬از‮ ‬تاتوی‮ ‬ابرو‮ ‬ضایعه‮ ‬گوشت ‬آلودی‮ ‬در‮ ‬ابروی‮ ‬او‮ ‬به‮ ‬وجود‮ ‬آمد‮ ‬و‮ ‬پزشکان‮ ‬پس‮ ‬از‮ ‬انجام‮ ‬آزمایش‮ های‮ ‬مختلف‮ ‬به‮ ‬ابتلا‮ی این خانم به ‬سارکوئیدوز‮ ‬ پی‮ ‬بردند‮. ‬

شیوع‮ ‬بیماری‮

‬که این بیماری جدید نیست و از قبل از دهه ۷۰میلادی در جهان دیده شده است. او از شیوع بیشتر این بیماری در استان های شمالی کشور به ویژه غرب گیلان سخن می گوید و اظهار امیدواری می کند که با مطالعاتی که در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با همکاری انجمن سارکوئیدوز در حال انجام است، محققان و پزشکان به نتایج خوبی در زمینه اپیدمیولوژی و آسیب شناسی این بیماری برسند. به گفته وی شیوع این بیماری یک تا ۴۰در هر ۱۰۰هزار نفر است که البته این میزان بنا بر منطقه جغرافیایی و نژاد متفاوت است.

چون‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬علت‮ ‬مشخصی‮ ‬ندارد‮ ‬بنابراین‮ ‬درمان‮ ‬مشخصی‮ ‬هم‮ ‬ندارد‮ ‬مگر‮ ‬آنکه‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬ارگان های‮ ‬حیاتی‮ ‬بدن‮ ‬مثل‮ ‬قلب‮ ‬و‮ ‬مغز‮ ‬را‮ ‬درگیر‮ ‬کند‮ ‬که‮ ‬در‮ ‬چنین‮ ‬شرایطی‮ ‬نیاز‮ ‬به‮ ‬درمان‮ های‮ ‬اختصاصی است. ‬در‮ ‬موارد‮ ‬درگیری‮ ‬ریوی‮ ‬حاد‮، خوشبختانه‮ ‬بیماری‮ ‬خود‮ ‬محدود‮‬شونده‮ ‬است‮ ‬و‮ ‬خود‬به‬خود‮ ‬بهبود‮ ‬می‮ ‬یابد‮ ‬و‮ ‬احتیاج‮ ‬به‮ ‬درمان‮ ‬خاصی‮ ‬ندارد‮. ‬‮ ‬که‮ ‬گرچه‮ ‬برای‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬هنوز‮ ‬علت‮ ‬مشخصی‮ ‬اعلام‮ ‬نشده‮ ‬است‮ ‬اما‮ ‬مطالعات‮ ‬انجام‮ ‬شده‮ ‬نشان‮ ‬می‮ ‬دهد‮ ‬که‮ ‬از‮ ‬عفونت‮ های‮ ‬مختلف‮ ‬گرفته‮ ‬تا‮ ‬ضعیف ‬شدن‮ ‬سیستم‮ ‬ایمنی‮ ‬بدن‮ ‬و همچنین‮ ‬زمینه‮ ‬ژنتیک،‮ ‬می‮ ‬تواند‮ فرد‮ ‬را‮ ‬مستعد‮ ابتلا ‬به‮ ‬این‮ ‬بیماری‮ ‬کند؛‮ ‬البته‮ ‬هیچ‮ ‬کدام‮ ‬از‮ ‬اینها‮ ‬هنوز‮ ‬ثابت‮ ‬نشده‮ ‬است‮. ‬

علائم تنگی نفس

  • اشکال در تنفس
  • تنفس بسیار سریع
  • اشکال در صحبت کردن
  • از عضلات گردن و قفسه سینه برای تنفس استفاده می شود.

همه دلایل تنگی نفس

تنگی نفس بیماری آسم چگونه تشدید می یابد؟

این بیماری ممکن است با حساسیت، عفونت تنفسی، هوای سرد یا ورزش تشدید شود.

و تنگی نفس در بیماری های انسدادی مزمن ریوی چطور؟

این عبارت در کل به دو اختلال اشاره می کند: برونشیت مزمن و آمفیزم. این بیماریها به تدریج ایجاد می شود و در مراحل اولیه علایم کمی تولید می کند. از آنجا که مردم معمولا وقتی پیرتر می شوند فعالیتشان نیز کاهش می یابد لذا آسانتر این است که علایم این بیماری را به سن بالا یا عدم تناسب اندام خود نسبت دهند. همانطور که گفته شد تنگی نفس یکی از مهمترین علایم این مشکلات است و همچنین سرفه مزمن خلط دار.

همه دلایل تنگی نفس

این بیماری چرا بروز می کند؟

در صورت مصرف سیگار،احتمال ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی افزایش می یابد. دود سیگار و قلیان استنشاق شده، مو یا مژه های بسیار ظریف پوشاننده نایژه ها را فلج می کند. در نتیجه مواد محرک و میکرو بها که در ترشحات تنفسی گیر افتاده اند، در نایژه ها باقی می مانند زیرا مژه ها قادر نیستند آنها را به سمت بیرون جارو کنند. به دنبال آن، غشاهای نایژه ای ملتهب شده و درنهایت انسداد مزمن ایجاد می شود.ناگفته نماند اگر چه مصرف سیگار شایعترین علت بیماری و تنگی نفس ناشی از آن است اما تماس شغلی با بخارات شیمیایی یا گرد و غبار پنبه، چوب، زغال سنگ یا سایر مواد نیز می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا هم در ایجاد این بیماری در افراد سیگاری نقش دارد.

و اگر سیگار را ترک کنیم، چه؟

ترک سیگار به پ یشگیری از پیشرفت بیماری کمک می کند اما نمی تواند به طور کامل آسیبی را که قبلا ایجاد شده است، ترمیم نماید.

سینه پهلو هم نفس را تنگ می کند؟

بله. همانطور که می دانید سینه پهلو به التهاب بافتهای ریه )ذا ت الریه( اطلاق می شود که می تواند بیش از 50 علت متفاوت داشته باشد. نتایج حاصل از این عفونت از حالتی شبیه سرماخوردگی خفیف تا یک بیماری مرگبار متغیر است. علایم و نشانه های سینه پهلو بسته به نوع و وسعت عفونت متغیرند. در ابتدا، سینه پهلو ممکن است با سرماخوردگی اشتباه شود یا درپی یک سرماخوردگی ایجاد گردد. در این بیماری تب اتفاقی است که به طور معمول، همراه با سرفه در اغلب موارد دیده می شود. چنانچه عفونت به سطح ریه های شما گسترش یابد ممکن است دچار درد تیز و خنجر مانندی شوید که با نفس کشیدن شدت می یابد.

و پنوموتوراکس یا حبس هوا؟

یعنی وجود هوا در فضای جنب )مابین ریه ودیواره قفسه سینه( که اگر این حالت خود به خود روی دهد علت شایع آن حبابهای هوای واقع بر سطح ریه است. پنوموتوراکس خود به خودی در افراد جوانتر از 40 سال بیشترین شیوع را دارد. هوا می تواند از طریق دیگر نیز وارد فضای جنب شود. به ویژه حین یک حمله آسم هوا می تواند به فضای مرکزی قفسه سینه واقع در بین دو ریه، وارد شده و سپس به داخل فضای جنب راه یافته و موجب بروز پنوموتوراکس شود. اگرپنوموتوراکس کمتر از 20 درصد از ریه را روی هم خوابانده بود، امکان جذب کامل هوا و بازشدن مجدد ریه وجود دارد.

همه دلایل تنگی نفس

درمان تنگی نفس

تمرینات تنفسی انجام دهید. نفس عمیق بکشید. هوا را به آرامی به داخل فرو ببرید، قفسه سینه تان را منبسط کنید و نفس تان را نگه دارید. سپس هوا را بیرون دهید. برای افزایش ظرفیت ریه، این پروسه را چندین بار تکرار کنید.

  • با پیاده روی سریع روزانه، به استقامت و پایداری تان بیفزایید. این کار، تنگی نفس را کاهش می دهد. در هنگام پیاده روی، از طریق بینی نفس بکشید، دهان را بسته نگه دارید، در حالیکه در هنگام دم، عضلات شکم تان را به سمت داخل می کشید و در هنگام بازدم، آن ها را به بیرون فشار می دهید.
  • اول دو فنجان چای درست کنید سپس نصف قاشق سوپ خوری فلفل سیاه اضافه کنید. آن را صاف کرده و حداقل 3 تا 5 بار در روز بنوشید. این چای لوله های نایژه ای را باز خواهد کرد.
  • در یک لیوان آب لیمو، به مقدار مساوی زنجبیل، عسل و سیر اضافه کنید. این نوشیدنی را برای خلاص شدن از شر احتقان بنوشید. با این کار، تنفس تان ساده و راحت تر می شود.

در آمبولی ریه چه اتفاقی می افتد؟


در آمبولی یا بسته شدن یکی از رگهای ریه علاوه بر تنگی نفس ممکن است همراه سرفه خون بالا آورده شود و هنگام کشیدن نفس عمیق نوعی درد خنجر مانند در قفسه سینه احساس شود.به یاد داشته باشید که در آمبولی ریه، تنگی نفس ناگهانی آغاز می شود و به مداخله فوری نیازمند است. واژه آمبولی به معنی انسداد شریان توسط یک جسم متحرک است.این جسم متحرک معمولا یک لخته خون است اما گاهی اوقات یک توده چربی، یک حباب هوا، تکه ای از یک تومور یا دسته ای از باکتری هاست.این جسم متحرک به یک رگ خونی واقع در ریه ها وارد شده و در آنجا گیرافتاده و مانع از تداوم جریان خون می شود.

همه دلایل تنگی نفس

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

دانیال | ۶ سال پیش
سلام خسته نباشید من هنگام نشستن یا از پله بالا رفتن وغذا خوردن احساس بدی بهم دست میده نمی تونم درست نفس بکشم غلزت خون هم دارم ممنونم
0
0
حامد | ۶ سال پیش
باسلام منمشكل تنفسی دارم بە شیوەای كە بایەد همیشە نفس عمیق بكشم .تنگی نفسیم در عین غذا خوردن یا بعد از ان تشدید میشود. باید بە گونەای كە باید شش الی هفت بار نفس عمیق بكشم تا یك دفعە بتوانم هوا را بە پایین ریەهام برسانم.رم بشدت گیج میرود
سلامت نیوز: چه زمانی تنگی نفس را جدی بگیریم؟
0
0

hits