دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض خلال دندان چیست؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلال دندان به دندان و لثه آسیب می‌زند. وقتی چیزی می‌خورید و بین دندان‌هایتان گیر می‌کند، تلاش می‌کنید آن را بیرون بیاورید، در این مواقع بعضی از افراد از خلال دندان استفاده می کنند و این یک اشتباه است و باید مسواک بزنید.

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمی دانستید

وقتی چیزی می‌خورید و بین دندان‌هایتان گیر می‌کند، تلاش می‌کنید آن را بیرون بیاورید، در این مواقع بعضی از افراد از خلال دندان استفاده می کنند که به گفته کارشناسان استفاده از آن اصلا خوب نیست چون خلال دندان‎های امروزی بیشتر از جنس چوب و پلاستیک است که ممکن است در وهله‌ اول خوب باشد اما باعث آسیب دیدگی دندان‌ها می‌شود.

استفاده از خلال باعث پوسیدگی دندان می‎شود. وقتی خلال را بین دندان‌ها نگه می‌دارید تا غذاها را خارج کنید، این کار باعث پوسیدگی دندان و خون ریزی می‌شود. اگر این کار را برای طولانی مدت انجام دهید به خرابی کل دندان‌‎ها می انجامد.یک بار استفاده از خلال دندان خوب است اما استفاده مکرر نه تنها روی دندان‌ها، بلکه روی لثه نیز تاثیر می‌گذارد.

وقتی مکرر از خلال دندان استفاده کنید فاصله ای بین دندان‌ها به وجود می‌آید، این فاصله احتمال این که غذا بیشتر داخل دندان‌ها گیر کند را بالا می‌برد و باعث کرم خوردگی دندان می‌شود .از طرفی وقتی از خلال دندان استفاده می‌کنید، تمایل پیدا می کنید که خلال دندان را که از چوب یا پلاستیک درست شده است، بجوید؛ این کار باعث آسیب دیدگی مینای دندان می‌شود.

separator line

مضرات خلال دندان

عوارض استفاده از خلال دندان

خونریزی و شل شدن لثه

استفاده مکرر از خلال دندان علاوه بر آسیب به لثه، سبب می شود لثه از جای اولیه حرکت کرده و شل شود. همچنین با وارد کردن فشار روی دندان و لثه برای خارج نمودن بقلایای غذا، لثه خونریزی نموده و به ریشه دندان آسیب می رسد.

خلال دندان باعث آسیب به ریشه ی دندان می شود

استفاده مکرر از خلال دندان نه تنها به لثه آسیب می زند بلکه وقتی لثه از جای اولیه حرکت می کند در واقع لثه شل می شود و باعث آسیب به ریشه دندان می شود که در برخی موارد با درد همراه است.

خلال دندان باعث پوسیدگی دندان می شود

یکی از مضرات استفاده از خلال دندان که بسیار رایج است پوسیدگی دندان می باشد. وقتی خلال را بین دندان ها نگه می دارید که غذاها را خارج کنید، باعث پوسیدگی و خونریزی میشود. اگر این کار را برای طولانی مدت انجام دهید باعث خرابی کل دندانها می شود.

خرابی روکش دندان

در هنگام استفاده از خلال دندان، روکش مصنوعی که برای حفاظت از دندان کرم خورده استفاده شده آسیب می بیند.

خلال دندان باعث عفونت دندان ها می شود

خلال دندان ابزار استریل شده ای نیست و اغلب خارج از جعبه نگهداری شده و غبار و دیگر اجرام روی آن می نشیند. به همین علت استفاده از آن سبب بروز عفونت در دهان و سرطان دهان خواهد شد.تکه هایی از مواد غذایی را به جا می ماند با استفاده از خلال دندان نمی توان تمام بقایای مواد غذایی را از بین دندان ها خارج نمود.

اکثر مواقع تکه هایی از مواد غذایی لابلای دندان ها باقی می ماند . خلال دندان تنها جلوی دندان ها را تمیز می کند و دسترسی کافی به بقایای مواد غذایی در پشت دندان ها ندارد.زمان استفاده ممکن است تکه ای از آن در دهان بشکند و باقی بماند در صورت استفاده از خلال دندان و ایجاد فشار تکه ای از آن ممکن است در لثه بشکند و موجب بروز عفونت شود.

خلال دندان باعث بوی بد دهان می شود

خلال دندان معمولا برای بیرون آوردن غذا استفاده می شود اما اگر این غذا برای مدتی داخل دندان مانده باشد بوی بدی ایجاد می کند.

افزایش بیماری لثه با استفاده از خلال دندان

استفاده مکرر نه تنها روی دندان ها، بلکه روی لثه نیز تاثیر می گذارد و باعث بیماری لثه می شود.

زیاد شدن فاصله بین دندان ها

استفاده مداوم باعث می شود فاصله بین دندان ها زیاد شود. این فاصله شانس اینکه غذا بیشتر داخل دندان ها بماند را بالا می برد و باعث خرابی دندان می شود.

خراب شدن مینای دندان

جنس خلال دندان ها از چوب و پلاستیک است. هنگام استفاده از آن ممکن است سختی که دارد به مینای دندان آسیب برساند. در آخر باید بگوییم از استفاده مکرر خلال دندان برای از بین بردن بقایای غذای مانده بین دندان ها پرهیز کنید. سعی کنید به جای استفاده از خلال دندان از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان به نسبت خلال دندان از مضررات بسیار کمتری برخوردار است و باعث سلامتی دهان و دندان شما خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits