دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سن سرطان زنان در ایران، ده سال کمتر از دنیاست
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سن سرطان زنان در ایران، ده سال کمتر از دنیاست,سن سرطان زنان در ایران، ده سال کمتر از دنیاست
سن سرطان زنان در ایران، ده سال کمتر از دنیاست

دکتر اعظم السادات موسوی در حاشیه برگزاری سمینار آموزشی سرطان های زنان سرطان پستان در زنان را، بعد از سرطان دهانه رحم، از شایع ترین سرطان های زنان در کشور بیان کرد و گفت: از زمان بدو تولد تا 80 سالگی، از هر 10 زن، یک نفر دچار سرطان پستان می شود.

وی با اشاره به این که سن بروز سرطان های زنان در جهان 55 سالگی است، افزود: در کشور ایران سن بروز سرطان های زنان یک دهه از جهان جلوتر بوده، یعنی سن بروز 45 سالگی است.

رییس انجمن سرطان های زنان در ادامه، با اشاره به این که در سه دهه اخیر در زمینه پیشگیری از ابتلابه سرطان های زنان فعالیت های خوبی صورت گرفته است، گفت: یکی از اهداف وزارت بهداشت این است که پیشگیری از این دو سرطان در زنان به صورت سیستماتیک و منطقی اجرا شود، تا بتوان به صورت علمی و اساسی با این دو سرطان مقابله کرد.

وی همچنین، هدف انجمن سرطان های زنان را ارتقا سطح علمی اعضای متخصص این انجمن که شامل پاتولوژیست، مدیکال آنکولوژیست،رادیو تراپیست و رادیولوژیست هایی که در زمینه سرطان های زنان فعالیت دارند، بیان کرد و افزود: ارتقای دانش زنان جامعه در جهت خود مراقبتی، افزایش سطح اطلاع زنان از سرطان های شایع در زنان و مراجعه به موقع زنان به متخصصین پزشک از دیگر اهداف انجمن سرطان های زنان است.

دکتر موسوی در ادامه، سرطان دهانه رحم را که دومین سرطان شایع در زنان است را یک بیماری مقاربتی بیان کرد و گفت: عامل این بیماری ویروسی به نام HPV است که این ویروس خود در دو نوع زگیل تناسلی شامل؛ نوع خوش خیم بوده که با درمان های موضعی کنترل شده و نوع آنکوژن که نوع بدخیم این ویروس است، ایجاد بیماری کند.

وی ادامه داد: نوع بدخیم یا آنکوژن ویروس HPV از طریق انتقال جنسی در دستگاه تناسلی زنان و یا مردان باقی می ماند که ممکن است بدون علائم ظاهری باشد و به تدریج در سلول ها نفوذ و سلول را از تقسیم سالم و نرمال خارج کرده و به سمت سلول سرطانی پیش ببرد، چرا که این ویروس قدرت نفوذ به هسته سلول انسانی را دارد.

رییس انجمن سرطان های زنان همچنین، از ساخت و استفاده در 3 دوز تزریق از واکسن علیه سرطان دهانه رحم در سال 2006 میلادی در کشور های اتحادیه اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، کشور های منطقه مثل امارات، عربستان سعودی و ترکیه خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل گران بودن این واکسن، وزارت بهداشت در صدد است که واکسن را به قیمت ارزان تر وارد کند و یا در داخل کشور ساخته شود.

سن سرطان زنان در ایران، ده سال کمتر از دنیاست

دکتر موسوی در ادامه، رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به زندگی خانوادگی از سوی مردان و زنان را در پیشگیری از سرطان دهانه رحم مهم دانست و گفت: با انجام معاینات منظم، غربالگری توسط آزمایش پاپ اسمیر برای زنان، عدم استفاده از سیگار و عدم مصرف الکل از سوی مردان و زنان و انجام واکسیناسیون در سنین 9 تا 14 سال می توان از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در سمینار آموزشی سرطان های زنان که با همکاری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت و انجمن سرطان های زنان برگزار شده است، به راهکار های اجرایی مناسب به منظور پیشگیری از دو سرطان پستان و دهانه رحم برسیم.

منبع:طبنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits