دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین روش های خانگی برای درمان سرفه
21
زمان مطالعه: 16 دقیقه
سرفه یکی از واکنش های طبیعی بدن نسبت به تولید خلط در گلو یا تحریک گلو است که می تواند به دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی و آلرژی اتفاق بیافتد.

انواع سرفه را بشناسید و با درمان های خانگی آنها را برطرف کنید

سرفه یکی از واکنش های طبیعی بدن نسبت به تولید خلط در گلو یا تحریک گلو است که می تواند به دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی و آلرژی اتفاق بیافتد. اگر سرفه تا سه هفته ادامه داشته باشد به عنوان سرفه حاد شناخته می شود ولی در اکثر موارد طی دو هفته خودبخود و با درمان های خانگی بهبود می یابد.

سرفه های مکرر و پشت سر هم برای اغلب افراد نگران کننده است و این در حالی است که داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و باعث برطرف شدن عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که از علل سرفه هستند، نمی شوند. کنار آمدن موثر با علائم سرفه و راهکارهای کنترل آن چندان هم سخت نیست و شما می توانید با روش های زیر سرفه های مداوم خود را تسکین دهید و درمان کنید.

سرفه ناشی از سرماخوردگی

سرفه یکی از شایع ترین علائم سرماخوردگی است

علل ایجاد سرفه

هنگامی که جسمی خارجی از طریق استنشاق وارد مجاری تنفسی می شود مکانیزم دفاعی بدن سرفه را شروع می کند تا بر اثر انقباض عضلانی مسیر تنفس تخلیه شود. علت های زیادی برای شروع سرفه وجود دارد که در زیر به برخی از علل مهم آن اشاره می کنیم:

  1. قرار گرفتن در معرض دود سیگار، گرد و غبار و غیره
  2. ترشحات اضافی مجاری هوایی، ریه و غیره
  3. قرار گرفتن در مقابل مواد شیمیایی که سبب تحریک ریه شده و التهاب مجاری را به دنبال دارد
  4. ابتلا به برخی بیماری ها مانند سیاه سرفه، آسم، آبسه های ریوی، پنومونی و بیماری های قلبی
  5. مصرف داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین در بیماران قلبی

سرفه کردن

دلایل مختلفی باعث سرفه کردن می شود

آشنایی با انواع سرفه

سرفه خشک

سرفه های خشک معمولا پیرو بیماری های تنفسی، مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، شکل می گیرند. این نوع سرفه ها زمانی رخ می دهند که مخاط کمی در گلو وجود دارد یا هیچ مخاطی وجود ندارد. فرد ممکن است با احساس خارش در گلوی خود مواجه شده و قادر به متوقف کردن سرفه نباشد.

سرفه مرطوب

سرفه مرطوب زمانی رخ می دهد که سرفه با خروج خون یا خلط همراه است. سرفه های مرطوب معمولا به واسطه یک عفونت، مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا یک عفونت سینه شکل می گیرند.

فرد مبتلا به یک عفونت سینه ممکن است سرفه همراه با خلط که حاوی مقادیر کم خون قرمز روشن است را تجربه کند. این خون از ریه ها سرچشمه می گیرد و معمولا مساله نگران کننده ای نیست.

اگر سرفه با خروج خون تیره و مواد غذایی همراه باشد یا چیزی شبیه پودر قهوه به نظر برسد، فرد باید برای بررسی دقیق شرایط بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

سیاه سرفه

سیاه سرفه یا پرتوسیس یک عفونت باکتریایی به شدت واگیردار است. نوزادان و افرادی که واکسن نزده اند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. فرد مبتلا به سیاه سرفه معمولا با علائم خفیف شبه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مواجه است که با سرفه شدید و دردناک همراهی می شود. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند نوزادان ممکن است در مبارزه با عفونت با دشواری مواجه شوند یا دشواری در تنفس را تجربه کنند.

احتمال انتقال بیماری به افراد دیگر طی دو هفته از زمانی که سرفه آغاز می شود، بسیار زیاد است. بهترین محافظت در برابر سیاه سرفه انجام واکسیناسیون است.

سرفه ناشی از خفگی

یک فرد ممکن است در صورت مسدود شدن جزئی مسیر هوا دچار سرفه شود و بدن تلاش کند جسم مزاحم را دفع کند. همچنین، زمانی که یک خوراکی بزرگ یا چیزی که گلو را تحریک می کند، مصرف می کنید، ممکن است دچار سرفه شوید.

اگر فرد پس از اپیزود خفگی با سرفه پایدار مواجه است، مراجعه به پزشک توصیه شده است. فردی که خفگی شدید را تجربه می کند، هنگام سرفه صدایی تولید نخواهد کرد

فردی که سرفه را متوقف کرده و در تنفس مشکل دارد، ممکن است دچار خفگی شده باشد. اگر فردی همراه وی است باید مانور هایملیخ را انجام داده و با مرکز فوریت های پزشکی (115) تماس بگیرد.

سرفه مزمن

سرفه مزمن سرفه ای است که بیشتر از مدت زمان یک بیماری عادی، معمولا 8 هفته یا بیشتر، ادامه دارد. این سرفه ها گاهی اوقات به یک بیماری زمینه ای اشاره دارند. فرد باید برای بررسی دقیق شرایط و دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کند.

سرفه مزمن

برای درمان سرفه شدید باید دارو درمانی کنید

روش های درمان سرفه

درمان سرفه با قرقره آب نمک

نمک به عنوان یک عامل ضد التهاب از زمان های بسیار دور استفاده می شود برای درست کردن محلول ضد عفونی کننده که گلوی ملتهب ، سرفه را تسکین می دهد، تنها یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم حل کنید . ایده این است که محلول ایزوتونیک به دست آورید - شبیه مایعات بافت در غلظت نمک - به طوری که غشا مخاطی را در حفره دهانی تحریک نکند. آب نمک بلافاصله درد گلو را تسکین می دهد ، چه به خاطر گلودرد میکروبی ، ورم لوزه یا سرما و آلرژی شایع.

اثر ضد التهابی قرقره آب نمک اغلب چند ساعت طول می کشد، اما هر چه محلول را در تماس با بافت های گلو داشته باشید، بهتر است. بنابراین سرتان را عقب بگیرید و تکانی خوب به آن بدهید و این روند را چند بار در روز تکرار کنید.

درمان سرفه با بخور

تنفس بخار یک روش ساده و در عین حال موثر برای درمان هر دو سرفه خشک به خاطر آلرژی و سرفه های مرطوب مرتبط با برونشیت و دیگر عفونت های تنفسی است. تنفس هوای گرم، مجاری تنفسی را مرطوب می کند ، مجاری تنفسی را منقبض و به تسکین التهاب کمک می کند. هم چنین خلط انباشته در دستگاه تنفسی را سبک و سرفه کردن را آسان تر می کند. بخار قبل از خواب ، بینی و گرفتگی سینه را تمیز می کند و خواب خوبی را ایجاد می کند، بدون اینکه سرفه باعث اختلال خواب شما و نیز افراد دیگر شود.

زنجبیل تازه برای درمان سرفه

خواص ضد التهابی زنجبیل به تسکین گلو درد و مجاری تنفسی کمک می کند ، چه ازآلرژی یا عفونت ناشی شود شما می توانید عصاره زنجبیل تازه بگیرید و آن را با مقدار برابر عسل مخلوط کنید تا شربت سرفه درست شود. فقط چند قطره از آن را برای تسکین گلو درد بخورید.

درست کردن چای زنجبیل گزینه دیگری است. چند تکه از زنجبیل تازه را خرد کرده و ظرف دو یا سه دقیقه آن را بجوشانید. استفاده از این چای ( چای گرم ) می تواند سرفه را تسکین دهد . چند فنجان چای زنجبیل درست کنید و آن را در یخچال نگه دارید. هر وقت به آن نیاز دارید ، یک فنجان از آن را گرم کنید و بنوشید .

عسل و لیمو موثر در علاج سرفه

اگر شب سرفه می کنید، خواب شما مختل و مزاحم دیگران می شوید، آب لیمو و عسل به نجات شما می آیند. این نوشیدنی سبک درست قبل از وقت خواب درست می شود تا گلو درد را تسکین و دستگاه تنفسی را در طول شب مرطوب نگه می دارد.

در آب گرم یک لیمو و دو قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید و آن را بنوشید. به کاهش خلط کمک می کند و بیرون آمدن آن را آسان می کند. چند تا لیوان از این نوشیدنی درست کنید و زمانی که به آن نیاز دارید بخورید.

زنجبیل و فلفل خشک و درمان سرفه

زنجبیل خشک و پودر فلفل سیاه یک روش درمانی سنتی برای یک سرفه است. این مخلوطی مفید و قابل دسترس است. در اینجا باید ذکر شود زنجبیل خشک چیزی جز ریشه زنجبیل است این گیاه با گیاهان تازه نه تنها در سلیقه و طعم ، بلکه در عملکرد درمانی نیز متفاوت است.

فقط به مقدار کمی از مخلوط روی زبان نیاز دارید، اما به شدت تند و زننده است. شکر اغلب به همراه ادویه به آن پودر زده می شود تا آسان چشیده شود می توانید یک مقدار از نصف قاشق چای خوری عسل خالص را مخلوط کرده و آن را در قاشق بریزید.

تاثیر شیر و زردچوبه در درمان سرفه

پزشکان سنتی چینی و هندی از زرد چوبه مدت ها پیش برای درمان بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی استفاده می کرده اند . عامل اصلی فعال در زرد چوبه به عنوان کورکومین است که رنگ زرد طلایی به آن می دهد.

از آنجا که زرد چوبه می تواند با باکتری ها و ویروس ها مبارزه کند، علاوه بر تسکین التهاب، در درمان سرفه به خاطر عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی بسیار موثر است. برای درست کردن شیر زردچوبه دو قاشق چای خوری زرد چوبه را در یک فنجان شیر آب گرم مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید. به طور سنتی، شیر بز به عنوان شیر گاو توصیه می شود تا خلط افزایش یابد .

همچنین می توانید زرد چوبه را در آب بجوشانید و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و یا کره به آن اضافه کنید چون چربی فراهم زیستی کورکومین را افزایش می دهد.

درمان سرفه با سیرخام

خوردن حبه سیر خام، ساده ترین راه خلاص شدن از سرفه است، که به خاطر سوزش گلو یا عفونت های تنفسی است. تاریخچه زیادی دارد که برای درمان بیماری های تنفسی از ذات الریه تا سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. مواد شیمیایی زیست فعال فعالیت ضدباکتریایی وسیعی در برابر باکتری های بیماری زا دارند. ترکیبات گوگرد مانند الایسین و آلین و مشتقات آن ها مسئول این اثر هستند.

نگه داشتن یک تکه سیر در دهان و جویدن آن می تواند به کنترل درگیری های سرفه کمک کند. اضافه کردن سیر له شده به غذا ممکن است به جلوگیری از عفونت های ثانویه کمک کند .

روش درمان سرفه با آب پیاز

پیاز یک جایگزین ملایم تر برای سیر است ، اما حاوی بسیاری از ترکیبات سولفوری و پلی فنول های است که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عالی به آن می دهند. عصاره پیاز به ویژه در درمان برونشیت مفید است و به کاهش خلط کمک می کند.

همچنین می تواند رشد باکتری در گلو را مهار کند و سرفه های دردناک را تسکین دهد.یک عدد پیاز قرمز بردارید و فشار دهید و نصف قاشق چای خوری آب آن را در صورت ابتلا به عفونت گلو آهسته فرو ببرید.

درمان خانگی سرفه با سوپ داغ

سوپ داغ و سوپ برای گلو آرامش بخش است و به خصوص برای تسکین سرفه همراه با سرماخوردگی و انفلانزا مفید است. سوپ مرغ محبوب ترین سوپ است ، اما مطالعات نشان می دهند سوپ ادویه هایی مانند پیاز، سیر، زنجبیل، و فلفل سیاه نیز این کار را انجام می دهند، بنابراین هر سوپی که حاوی این مواد است باید کارساز باشد .

سوپ داغ را مزه می کنید بخار حاوی عوامل فعال در این گیاهان وارد مجاری تنفسی می شود و مخاط را تمیز می کند ، در حالی که مایع گرم گلو را تسکین می دهد. نوشیدن مقدار زیادی سوپ نیز به افزایش آب بدن کمک می کند.

درمان فوری سرفه با آب انگور تازه

عصاره تازه از انگور قرمز شیرین شده با یک قاشق چای خوری عسل راهی خوش مزه برای درمان سرفه های عمیق است. هنگامی که گرفتگی سینه به علت تجمع خلط با میکروب ها ست، هرگز عاقلانه نیست که آن را سرکوب کنیم . اب انگور به عنوان خلط آورعمل و به کاهش خلط کمک می کند و سرفه کردن را آسان تر می کند.

تاثیر کشمش در درمان سرفه

قند و دیگر ترکیبات مفید در انگور در کشمش متمرکز هستند، بنابراین یکی از درمان های سرفه استفاده از کشمش است. استفاده از کشمش به عنوان درمان سرفه، به ویژه برای کودکانی که هر چیزی را نمی خورند جذاب است. برای کودکان خردسال، با پختن کشمش در آب با مقداری شکر اضافی، یک سس نرم و خوشمزه درست کنید.

شیرین بیان موثر در علاج سرفه

ریشه های خشک شده این گیاه به عنوان درمان سنتی سرفه استفاده می شود.شیرین بیان می تواند به اشکال مختلف برای تسکین گلو درد، سرفه، برونشیت و دیگر بیماری های التهابی دستگاه تنفسی به کار رود. حتی می تواند گرفتگی سینه ناشی از التهاب حنجره را درمان کند برای درست کردن چای گیاهی شیرین بیان، یک قاشق چای خوری از پودر ریشه شیرین بیان را در دو فنجان آب بجوشانید.

درمان سرفه با چای بوصیر

برگ های بزرگ و مخملین بوصیر داروی سنتی اروپایی برای سرفه های سرسخت و بیماری های تنفسی است . این چای یک درمان عمومی برای سیاه سرفه بود قبل از اینکه واکسن زدن و آنتی بیوتیک ها تولید شوند. برگ های این گیاه را اغلب مثل سیگار لول و دود می کردند تا سرفه های خشک را درمان کنند.

بوصیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و به عنوان یک خلط آور عالی عمل می کند.. این گیاه هیچ عوارض جانبی نامطلوب یا سمیتی ندارد، بنابراین چای بوصیر می تواند به طور ایمن برای درمان سرفه مداوم به خاطر سل و دیگر عفونت های مزمن ریوی به کار رود.

برای درست کردن چای، یک تا دو قاشق چای خوری برگ های خشک و یا گل بوصیر را در یک و نیم فنجان آب جوش پانزده تا بیست دقیقه خیس کنید. هر روز سه تا لیوان از این جوشانده را بنوشید.

روغن سیاه دانه برای درمان سرفه

یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق چای خوری عسل را دو بار در روز مخلوط و میل کنید. گزارش شده که این مخلوط، سرما و انفلانزا، آلرژن ها ، ورم لوزه التهاب حنجره ، برونشیت، ذات الریه، سل یا آسم را درمان می کند.

چای سرخارگل برای درمان سرفه

سرخارگل ، گل بنفش رنگی است که بومی آمریکای شمالی است که نه تنها سرفه را تسکین می دهد بلکه با علت اصلی آن مقابله کند این گیاه سیستم ایمنی را با تقویت فعالیت گلبول های سفید تحریک می کند، استفاده منظم دمنوش سرخار گل برای سرفه های مزمن بسیار موثر است.

درمان سرفه در خانه با چای مارشمالو

ریشه های گیاه مارشملو وقتی در آب ریخته می شود یک مایع لزج و لیزتولید می کند. این روش درمانی موثر برای سرفه های همراه با گلو درد و سرماخوردگی است زیرا از غشا مخاطی را پاک کرده و التهاب را کاهش می دهد.

این گیاه یک درمان عالی برای سرفه های خشک است زیرا به طور موثر غشا مخاطی گلو و مجاری تنفسی را تسکین می دهد. برای استفاده از این گیاه یک مشت پودر خشک مارشمالو را در طول شب در چهار فنجان آب گرم خیس کنید و مایع غلیظ را صاف کنید آن را با عسل یا شکر بنوشید.

آلوئه ورا و درمان سرفه در خانه

آلوئه ورا حاوی ژل طبیعی است که به شدت بافت ملتهب را تسکین می دهد .اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی ژل آلوئه ورا می تواند آلرژی و عفونت های قارچی را از بین برده و باعث تسکین سرفه خشک شود. این ژل همچنین یک خاصیت مسکن ملایم دارد. یک برگ کامل آلوئه ورا را باز کنید و ژل شفاف آنرا بردارید و به تنهایی با عسل یا آب میوه میل کنید.

چای مریم گلی برای درمان سرفه

مریم گلی گیاهی دارویی است که به طور گسترده در سراسر دنیا برای درمان سرفه و نیز بیماری های تنفسی به کار می رود. یک مشت برگ خشک یا تازه مریم گلی را در چهار فنجان آب جوش 5 تا 10 دقیقه خیس کنید می توانید هر روز سه تا لیوان چای مریم گلی بخورید و حتی اگر عفونت گلو دارید از آن استفاده بکنید.

رطوبت محیط برای درمان سرفه

به نظر می رسد رطوبت بالا به احتمال زیاد سرفه را درمان می کند چون به کاهش سوزش مجاری به خاطر خشکی کمک می کند. اگر سرفه شدید همراه با گرفتگی سینه دارید، حمام و بخور کمک کننده است . این کار خلط را شل می کند و به راحت تر بیرون آمدن آن کمک می کند. زمانی که سرفه خشک ناشی از آلرژی دارید، یک دستگاه بخور در اتاق خواب بگذارید تا از سرفه های خشک جلوگیری کنید.

آبرسانی بدن برای درمان سرفه

افزایش رطوبت بدن به طور کلی، تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد علاوه بر این کمک می کند که مایعات بدن به طور آزادانه حرکت می کنند. بنابراین آب گرم بنوشید تا گلو تسکین یابد ، ا همچنین می توانید آب میوه، چای گیاهی، و سوپ بخورید تا بدن شما هیدراته باقی بماند.

آب لیمو و عسل برای درمان سرفه

آبلیمو و عسل در درمان سرفه معجزه می کند

درمان های دارویی و پزشکی سرفه

به منظور درمان سرفه یک سری داروهای شیمیایی وجود دارد که بیشتر به منظور بی حس کردن و تسکین مجاری تنفسی استفاده می شوند. این داروها شامل:

داروهای خلط آور: این داروها با افزایش حجم خلط و رقیق نمودن موکوس، ترشحات گلو را به بیرون هدایت می کنند. خلط آورها با نام اکسپکتورانت و یا گایا فنزین در داروخانه ها توزیع می شوند.

داروهای بی حس کننده: انواع قرص های حاوی لیدوکایین و بنزوکایین با بی حسی موضعی باعث تسکین گلو می شوند. شربت های آنتی هیستامین و دیفین هیدرامین از جمله این داروهاست.

داروهای مهار کننده: برای درمان سرفه شدید، داروهایی مانند دکسترومتورفان استفاده می شود که با کنترل سیستم عصبی منجر به کاهش تعداد سرفه می شود.

داروهای آنتی هیستامین: درمان سرفه با کاهش ترشحات و یا خشک شدن آن انجام می شود. آنتی هیستامین ها با خشک کردن ترشحات منجر به کاهش خلط و باز شدن مجرای تنفسی می شوند.

مراجعه به دکتر برای درمان سرفه

در صورت موثر نبودن درمان های خانگی سرفه به پزشک مراجعه کنید

چه وقت برای درمان سرفه به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت‌های تنفسی معمولا همراه با تب و بدن‌درد هستند، اما حساسیت یا آلرژی چنین نشانه‌هایی با خود ندارد. اگر سرفه، نفس کشیدن را برایتان دشوار کرد یا همراه با لکه‌های خون بود، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. اگر سرفه با تب بالای ۳۸ درجه، لرز، از دست دادن آب بدن (ناشی از تعریق، اسهال یا استفراغ) و ضعف و ناخوشی عمومی همراه بود نزد پزشک عمومی بروید.

برای کاهش حساسیت و آثار ناشی از تحریکات آن، بهتر است عوامل حساسیت‌زا را بشناسید و از آن‌ها اجتناب کنید. از رایج‌ترین عوامل حساسیت‌زا درختان، گرده‌ی گیاهان، گرد و غبار، موی حیوانات و حشرات هستند. واکسن‌های ضدحساسیت هم در کاهش تحریک‌پذیری نسبت به عوامل حساسیت‌زا مؤثرند.

اما بهتر است همیشه پیش از هر تصمیمی با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است سرفه‌های شما علت دیگری به جز سرماخوردگی داشته باشد و به مراقبت پیگیری بیشتری نیاز باشد. در ادامه چند علت دیگر سرفه را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

چگونه با عسل سرفه را درمان کنیم؟

دمنوش ضد سرفه : بهترین راه درمان سرفه خشک با چای گیاهی

علت سرفه کردن چیست؟ درمان سرفه چگونه است؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits