دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سرطان پستان در آقايان
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سرطان پستان سرطان سرطان پستان در آقايان علت سرطان پستان در آقايان درمان سرطان پستان درمان سرطان پستان در آقايان علت هاي سرطان پستان در آقايان تشخيص سرطان پستان در آقايان

چرا مردان به سرطان پستان دچار می شوند؟

اكتبر ماه مبارزه و آگاهي سازي از سرطان است

سرطاني كه به نامي ترسناك در باور تمامي مردم جهان تبديل شده است

اما بايد بدانيم كه سرطان پايان زندگي نيست و گاهي قابل كنترل و گاهي قابل درمان است

و بسياري از افراد به زندگي خود به صورت كاملاً عادي ادامه مي دهند در حالي كه دچار سرطان هستند.

يكي از اولين سوالاتي كه در مورد سرطان پستان پيش مي آيد و شايد نخستين سوال براي آقايان باشد اين است كه :

" آيا آقايان نيز دچار سرطان پستان مي شوند؟"

و جواب اين سوال بله است

مردان بعلت نا آگاهی از علائم سرطان سینه و یا احساس خجالت از طلب کمک در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. سالانه حدود ۲۵۰ مرد مبتلا به سرطان سینه در انگلیس تشخیص داده می شوند در حالیکه ۷۰ نفر در اثر آن فوت می کنند اما نیمی از مردان بیمار تا زمانی که سرطانشان به مرحله پیشرفته نرسیده تشخیص داده نمی شوند.
به گفته محققان در صورت تشخیص زود هنگام ، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سینه ۷۵ تا ۱۰۰ درصد است در حالیکه با پیشرفت این میزان به ۳۰ درصد تنزل می یابد. نگرانی عمده این است که بسیاری از افراد در این باره اطلاع کافی ندارند. معمولا مدت زمان بین مشاهده توده و مراجعه مردان به پزشک حدودا ۱۶ ماه است. مشکل این است که مردان چنین فکری نمی کنند.
این بدان معنی است که وقتی آنها بالاخره به بیمارستان می رسند سرطان سینه آنقدر پیشرفت کرده که شانس زنده ماندن به میزان زیادی تقلیل یافته است. اما در صورتی که زود تشخیص داده شود درمان سرطان سینه در مردان نیز مانند زنان امکان پذیر است. گفتگو با مردان مبتلا نشان داده است علاوه بر حمایت ، نیاز ویژه به اطلاعات مربوط به جنس درزمینه سرطان سینه در مردان نیز وجود دارد. مردان از کمبود اطلاعات و حمایت روانی نیزشکایت دارند. نیازبه ایجاد پروتوکل های ملی برای اطلاع رسانی و حمایت از مردان مبتلا به سرطان سینه نیز کاملا احساس می شود.
گفته می شود که از آنجا که سرطان سینه در مردان نادر است ، ابتلا به آن می تواند باعث انزوای فرد از جامعه شود و از طرفی چون این بیماری عمدتا در زنان دیده می شود ، مردان مبتلا به آن را بیشتر از لحاظ روحی تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات نیاز به اطلاع رسانی و حمایت از این بیماران را تایید می کند. اطلاع رسانی از این جهت حائز اهمیت است که مردان بدانند چه وضعیتی نرمال محسوب می شود و با مشاهده هرگونه تغییر هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند. سرطان سینه هرچه زودتر تشخیص داده شود ، درمانش آسانتر است.


● چرا مردان به سرطان پستان دچار می شوند؟
بطور کلی مردان مانند زنان پستان ندارند اما دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند. در واقع پستان های یک مرد مشابه با پستان یک دختر پیش از بلوغ بوده و دارای چند مجرا ست که توسط بافت پستان و بافت های دیگر احاطه شده اند.
در دختران این بافت در پاسخ به هورمون های زنانه رشد می کند اما در مردان که چنین مقادیری از هورمون های زنانه را ترشح نمی کنند رشد این بافت متوقف می شود.
اما بهر حال در مردان هم بافت پستانی محسوب می شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. در حقیقت مردان نیز به همان نوع از سرطان های پستان که در زنان وجود دارد ، مبتلا می شوند سرطان ها ی درگیر کننده قسمت های تولید و ذخیره شیردر پستان بسیار نادرند.


● فراوانی سرطان پستان در مردان
سرطان پستان در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمون هایی همچون استروژن راکه مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می دهد ، تولید می کنند. بهر حال از هر ۱۰۰ مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می شود و درمیان یک میلیون مرد تنها ۱۰ نفر دچار این بیماری می شوند.


● چه مردانی مستعد این بیماری هستند؟
برای مردان زیر ۳۵ سال سن ابتلا به سرطان پستان بسیار ناد راست اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد. گفته می شودکه مردان آفریقایی – آمریکایی بیش از مردان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در واقع در برخی مناطق آفریقا سرطان پستان در مردان شایع تر است.
روشن ترین موارد ابتلا به این بیماری در مردانی دیده می شود که در پاسخ به دارو یا هورمون درمانی ، یاحتی ابتلا به عفونت ها و سموم ،دچار بزرگی غیر طبیعی پستان (جینکوماستیا) شده اند. افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر بنام سندرم کلاین فلتر که یکی از نشانه های بیماری شان جینکوماستیا می باشد بویژه مستعد به سرطان پستان هستند.


● سرطان پستان در مردان چقدر جدی است؟
پزشکان گمان می کردند سرطان پستان در مردان جدی تر از آن در زنان است اما اکنون بنظر می رسد پیامدهای آن در هر دو جنس مشابه است.
مشکل عمده این است که سرطان پستان در مردان اغلب دیرتر تشخیص داده می شود و همانطور گفته شد یکی از دلائل آن این است که مردان کمتر به وجود ناهنجاری در این ناحیه مشکوک می شوند.
بعلاوه بافت کوچک پستانی در آنها خیلی نامحسوس است و این مسئله تشخیص زود هنگام سرطان را دشوار می سازد و لذا منجر به گسترش سریع تومور می شود بطوریکه همه بافت را فرا می گیرد.


● نشانه های سرطان پستان در مردان
نشانه های این بیماری در مردان مشابه علائم دیده شده در زنان است. اکثر سرطان های پستان در مردان زمانی تشخیص داده می شوند که فرد وجود یک توده راروی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک سینه به طرف داخل را احساس می کند.
اما برخلاف زنان مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که نشانه ها پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک سینه و ناهنجاری ها در پوست ناحیه سرطانی بوجود آمده است. در بسیاری از این مردان در این حالت سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است.


● تشخیص سرطان پستان در مردان
همان تکنیک های مورداستفاده برای تشخیص بیماری درزنان شامل معاینه با دست ، ماموگرافی ، و بیوپسی در مردان نیز بکار می روند. اکثر مردان فکر نمی کنند دچار سرطان سینه شوند و تشخیص این بیماری معمولا موجب حیرت آنها می شود.
سرطان پستان آخرین وضعیتی است که ممکن است به ذهنشان خطور کند. حتی پزشکان نیز انتظار دارند بیمار مبتلا به سرطان سینه زن باشد. و اغلب به هنگام خواندن نام بیمار ابتدا کلمه خانم را ذکر می کنند.
همانطور که گفته شد سرطان سینه در مردان نادر است اما مردان تومورهای بزرگ تر ی دارند و موارد بیماری آنها جدی تر از بیماری در زنان است. محققان نمی دانند که آیا علت ، تهاجمی تر بودن سرطان پستان در مردان و یا مراجعه دیرتر مردان به پزشک است.
خطرات مربوط به سرطان پستان در مردان به میزان قابل توجهی با خطرات این بیماری در زنان متفاوت است. برای زنان فاکتورهای عمده شامل تاریخچه خانوادگی ، قرار گرفتن در معرض هورمون ها در طول زندگی ، و سن در مراحل بیولوژیک متفاوت مانند اولین دوره قاعدگی ، زایمان و یائسگی است.
گرچه بسیاری از تومورها در مردان هورمونی هستند (و پس از جراحی با مسدود کننده های هورمونی مانند تاموکسی فن ، دارویی که در زنان زیاد مورد استفاده قرارمیگیرد) این بیماری بیشتر مردان بالاتر از ۶۵ سال را درگیر می کند و در میان مردان جوان بسیار نادر است.
این سرطان در مردان با ناهنجاری های پستان و بیضه ، نازایی و سندرم کلاین فلتر (یک ناهنجاری ژنتیکی که در آن مردان یک یا تعداد بیشتری کروموزوم ایکس اضافی دارند) ارتباط دارد. سندرم کلاین فلتر اغلب بوسیله جینکوماستیا (بزرگی غیر طبیعی بافت پستان) مشخص می شود که می تواند یک ریسک فاکتور ابتلا به سرطان پستان محسوب شود.
با توجه به میزان پایین سرطان پستان در مردان قاعدتا بررسی توسط خود فرد از نظر وجود توده بنظر کافی است زیرا تشخیص توده درقفسه سینه مردان بسیار آسان است.
همچنین مردان می توانند از لحاظ داشتن ژن BRAC۲ ، ژنی که یک ریسک فاکتور شناخته شده برای مردان و زنان است ، تحت آزمایش ژنتیکی قرار گیرند. مردانی که دارای فرزند هستند بویژه اگر دختردارند بیشتر تمایل دارند که این آزمایش را انجام دهند.


● درمان
همان چهار درمان سرطان در زنان شامل جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می دهند.
بسیاری از سرطان های پستان گیرنده های هورمونی دارند که جایگاه های خاص برروی سلولهای سرطانی هستند که هورمون های خاص مانند استروژن می توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می سازد.

مهدي پويان

گردآوري:مجله اينترنتي دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits