دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص سرطان سینه،اشتباهات تشخیص سرطان سینه را بشناسید؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تشخیص سرطان سینه-اشتباهات تشخیص سرطان سینه-تشخیص اشتباه سرطان سینه-اشتباه درتشخیص سرطان سینه-روش تشخیص سرطان سینه-روش اشتباه تشخیص سرطان سینه-اشتباه تشخیص سطان سینه-سرطان سینه-توده‌ ها سرطاني-توده‌ اي در سینه-مبتلا به سرطان سینه-توده سینه اي-توده‌...

اگرچه سرطان سینه يکي از شايع ‌ترين سرطان‌ ها در زنان است و بايد مورد توجه بسياري قرار گيرد اما همه توده ‌هايي که در سینه ايجاد و يا توسط خانم‌ ها احساس مي‌ شوند لزوما سرطان نيستند و اگر اين توده‌ ها سرطاني هم باشند، با تشخيص زودرس و اقدام سريع درمان‌ پذير خواهند بود، اما بسياري از خانم‌ ها با مشاهده توده در سینه بسيار نگران و مضطرب مي ‌شوند و حتي از مراجعه به پزشک هراس دارند. در حدود 40 درصد از خانم‌ ها در دوره‌ اي از زندگي توده‌ هايي را درسینه خود لمس مي‌ کنند.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


در اينجا با 7 مورد از اشتباهات تشخیص سرطان سینه آشنا مي ‌شويم:


اشتباه تشخیص سرطان سینه اول: توده‌هاي پستاني تقريبا هميشه سرطانی هستند.

اين عقيده نادرستي است که هر توده‌ اي در سینه به معني وجود سرطان است. به گفته محققان انجمن سرطان آمريکا، اگر چه هر خانمي در سینه خود که احساس توده‌ داشت بايد به فکر سرطان باشد تا عکس اين موضوع ثابت شود، اما اين نبايد زنان را نگران کند. هر چه سن يک زن بيش تر باشد، احتمال بيش تري دارد تا يکي از 7 تا 8 نفري باشد که مبتلا به سرطان سینه مي ‌شوند.

همچنين احتمال بيش تري وجود دارد که توده ‌هاي پستاني در زنان سالمند و زناني که به دوران يائسگي نزديک مي‌ شوند و يا يائسه شده‌ اند سرطاني شوند. وقتي يک توده سینه اي سرطاني نباشد، به چه دليل ممکن است ايجاد شده باشد؟ اين توده‌ ها ممکن است کيست ‌هايي باشند که معمولا خطرناک نيستند، اما ممکن است رشد غير سرطاني و غير طبيعي سلول‌ ها باشد نظير فيبروآدنوما که کمتر شايع است و يا لخته ‌هاي خوني که موجب ايجاد توده مي‌ شوند.

همچنين اين توده ‌هاي کاذب ممکن است در اثر تغييرات هورموني ايجاد شوند که در واقع اصلا آن ها توده نيستند.
به هر حال دليل توده‌ هاي پستاني هر چه باشد، نبايد مورد غفلت واقع شود و بايد از سوي پزشک اطمينان حاصل شود که خطرناک نيستند. گاهي لازم است معاينه جسمي از سوي پزشک صورت گرفته و گاهي نياز به ماموگرافي و در برخي اوقات نياز به سونوگرافي است. با انجام اين آزمون‌ ها علت توده ‌هاي پستاني دقيقا مشخص خواهد شد.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اشتباه تشخیص سرطان سینه دوم: سرطان پستان هميشه همراه با توده ‌اي قابل لمس است.

هميشه اين ‌طور نيست. به گفته محققان دانشگاه لومباردي شهر جورج واشنگتن هميشه سرطان‌ هاي سینه با توده همراه نيستند. گاهي اوقات قبل از اين که خانمي احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافي مشخص مي ‌شود که او دچار سرطان سینه است. بسياري از سرطان‌ ها هنگام آزمون‌ هاي غربالگري ماموگرافي تشخيص داده مي‌ شوند.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اشتباه تشخیص سرطان سینه سوم: توده‌ هاي سرطاني با توده‌ هاي خوش ‌خيم تفاوت دارند.

اگر اين ‌طور فکر مي ‌کنيد بدانيد که هميشه توده‌ هاي سرطاني متفاوت از توده‌ هاي خوش‌ خيم نيستند. توده‌ هاي سرطاني و توده‌ هاي غير سرطاني يا همان خوش ‌خيم، ممکن است با يکديگر اشتباه گرفته شوند. زنان غالبا فکر مي ‌کنند وقتي توده‌ اي سرطاني باشد، آن را به صورت توده ‌اي سفت احساس مي ‌کنند که به اطراف حرکت نمي‌ کند. اين در حالي است که توده ‌هاي پستاني همچنين ممکن است نرم و متحرک باشند. بنابراين هميشه نمي ‌توان گفت که توده‌ هاي سفت، سرطاني و توده‌ هاي نرم، بي ‌خطر هستند.


در حالي که 40 درصد زنان در زندگي خود با توده‌ هاي پستاني مواجه مي ‌شوند، باورهاي رايج درباره اين توده‌ ها کم نيست.
کيست‌ ها در صورتي که عمقي باشند احساس سوزش ايجاد مي‌ کنند. اما اگر اين کيست‌ ها سطحي باشند غالبا نرم و گرد حس مي ‌شوند. اگر توده‌ هاي پستاني عمقي باشند قادر هستند بافت سینه را به جلو برانند. گاهي توده‌ هايي که در لمس به نظر خوش‌ خيم و نرم و متحرک مي ‌آيند مي ‌توانند سرطان باشند. توده‌ هايي که با لمس آن ها زنان احساس خراش و سوزش داشته باشند معمولا خوش ‌خيم هستند و اما بهترين توصيه اين است که اگر هنگام لمس هر احساسي داشتيد بايد مورد بررسي قرار بگيريد.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اشتباه تشخیص سرطان سینه چهارم:نبايد نگران توده‌ هاي کوچک بود.

اين باور غلط است که نبايد با لمس توده‌ هاي کوچک در پستان احساس نگراني کرد. توده‌ هاي سرطان ‌ها مي ‌توانند در زمان شروع بسيار کوچک باشند. اندازه يا سايز توده ‌هاي پستاني راه خوبي براي تصميم ‌گيري در مورد بي‌ خطري يا سرطاني بودن توده ‌ها نيست. در برخي از زنان توده‌ هاي پستاني به اندازه ي يک نخود و در برخي ديگر اندازه ي اين توده‌ ها حتي به حد يک گريپ ‌فروت هم مي ‌رسد. با انجام ماموگرافي حتي توده‌ هاي بسيار کوچک مشخص مي ‌شوند. وقتي زنان واقعا در پستان خود توده ‌اي را حس مي ‌کنند اندازه ي آن ها معمولا کمتر از 2/5 سانتي ‌متر قطر دارد يعني چيزي به اندازه يک آلبالو.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اشتباه تشخیص سرطان سینه پنجم:مراجعه فوري ضروري نيست.

اين باور غلط را از ذهن خود دور کنيد که با لمس توده نبايد سريع به پزشک مراجعه کرد. مخصوصا اگر شما خانمي هستيد که سن‌ تان کمي بالا رفته است به تأخير انداختن مراجعه و پيگيري توده پستاني کار درستي نيست. هر توده‌ اي در سینه بايد توسط پزشک مورد ارزيابي کامل قرار گيرد. گاهي پزشک توصيه مي‌ کند که بعد از دوران قاعدگي براي بررسي بيش تر مراجعه کنند. ممکن است اين توده نوعي کيست باشد و با قاعدگي و تغييرات هورموني تغيير کند. زناني که به سن يائسگي نزديک مي ‌شوند احتمال کمتري وجود دارد تا دچار تغييرات توده ناشي از تاثيرات هورموني شوند، بنابراين نبايد ارزيابي‌ هاي پستاني به تاخير انداخته شود.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اما اين سوال مطرح مي ‌شود که چه زماني بايد به پزشک مراجعه کرد؟
پزشکان توصيه مي ‌کنند در هر سني که هستيد حتما حداکثر 2 تا 4 هفته بعد از لمس توده به پزشک مراجعه کنيد. حتي بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنيد. اين پزشک است که زمان مراجعه بعدي را تعيين مي ‌کند و زنان خود نبايد در مورد آن تصميم بگيرند. عده‌اي از زنان خود را با اطرافيان و آشنايان خود مقايسه مي ‌کنند و به گمان اين که توده پستاني آن ها هم ممکن است کيست باشد و برطرف مي ‌شود به پزشک مراجعه نمي‌ کنند. در حالي که اگر توده‌ اي سرطاني باشد حتي يک هفته و يا يک ماه هم براي درمان ارزشمند است، مخصوصا اگر فرد جوان باشد.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اشتباه تشخیص سرطان سینه ششم: يک توده مي ‌تواند سرطاني باشد، حتي در زناني که تاريخچه خانوادگي سرطان ندارند.

اين باور هم واقعيت مطلق ندارد. تنها 5 تا 10 درصد از سرطان‌ هاي سینه، ارثي است. اکثريت زناني که دچار سرطان سینه مي ‌شوند هيچ عامل خطري ندارند. پس اين جمله هم واقعيت ندارد که اگر خانمي در خانواده‌ اي زندگي مي‌ کرد که تاريخچه سرطان در آن وجود نداشت، توده‌ هاي پستاني هرگز سرطاني نخواهند شد.

تشخیص سرطان سینه و اشتباهات تشخیص سرطان سینه


اشتباه تشخیص سرطان سینه هفتم:در زناني با داشتن تاريخچه کيست، توده‌ هاي پستاني سرطاني نيستند.

هميشه اين ‌طور نيست. برخي از زنان که ساليان زياد در پستان خود کيست داشته ‌اند نبايد تصور کنند که اين کيست‌ ها نگران‌ کننده نخواهند شد، چرا که ممکن است کيست‌ ها هم دچار تغييراتي شده و به توده‌ هاي سرطاني تبديل شوند.
همه خانم‌ ها بايد توجه کنند که هر زماني که در پستان ‌هاي خود توده‌ اي جديد يافتند بايد فورا به پزشک مراجعه کنند تا نگراني‌ هاي شان برطرف شود، چرا که ممکن است اين توده از همان کيست ‌هاي قديمي نباشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits