دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خشکی چشم چیست؟آیا از نحوه جلوگیری از خشکی چشم آگاهی دارید؟
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خشکی چشم و خشکی چشم چیست و جلوگیری از خشکی چشم-خشکی چشم- خشکی چشم چیست-جلوگیری از خشکی چشم-چشم پزشکی-تحریک زیاد چشم-ترشح معمول چشم-تولید اشک-چشم خشک-میزان تولید اشک-هر دو چشم-سطح چشم-پلك-ماليدن چشم ها-علائم خشكي چشم

امروزه خشکی چشم یکی از شایع ترین علت های مراجعه افراد به درمانگاه چشم پزشکی است. اغلب این مراجعه کنندگان را افراد بالای ۵۵ سال، افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند یا کسانی که به طور مداوم با کامپیوتر سروکار دارند و افرادی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، تشکیل می دهند.

خشکی چشم و خشکی چشم چیست و جلوگیری از خشکی چشم

چشم بعضی افراد به میزانی که بتواند مرطوب و نرم و راحت باشد، اشک تولید نمی کند. اغلب این افراد دچار احساس گزش، سوزش، خارش و خشکی در چشم و همچنین تحریک زیاد چشم موقع سیگار کشیدن می شوند.خشکی چشم استفاده از کنتاکت لنز را مشکل یا غیرممکن می سازد. با کمال تعجب، زیاد شدن اشک هم ممکن است یکی از عوارض چشم خشک باشد.

خشکی چشم ،خشکی چشم چیست و جلوگیری از خشکی چشم

چنانچه ترشح معمول چشم، پایین تر از حد طبیعی باشد، عکس العمل غدد اشکی در مقابل تحریکات مخاط چشم، تولید زیاد اشک خواهد کرد.اگرچه این چشم به طور عمده خشک است، ریزش زیادی اشک، ممکن است خشکی ای را که باعث این اشک ریزش شده مخفی نگه دارد.

با بالا رفتن سن، تولید اشک کم می شود. اگر چه چشم خشک در هر سنی هم در زنان و هم در مردان ممکن است به وجود آید، اما زنان بعد از یائسگی بیشتر دچار می شوند.خشکی چشم ممکن است با تورم مفاصل و خشکی دهان همراه باشد که در این حالت سندرم «شوگرن» نامیده می شود.

بعضی داروها هم تولید اشک را کم می کنند و در نتیجه چشم خشک می شود. کسانی که به دلایلی این داروها را مصرف می کنند، مجبور هستند خشکی چشم خود را تحمل کنند یا این که از اشک مصنوعی استفاده نمایند. در بروشور این داروها معمولا این موضوع قید می شود.معمولا چشم پزشک با معاینه معمولی قادر به تشخیص است. بعضی وقت ها آزمایش هایی لازم می شود.

آزمایشی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، شیرمر است که کاغذ فیلتر مخصوص نوار مانندی را زیر پلک پایینی می گذارند و سرعت و میزان تولید اشک را در شرایط مختلف اندازه گیری می کنند.

خشکی چشم و خشکی چشم چیست و جلوگیری از خشکی چشم

علائم و نشانه هاي خشكي چشم

گرچه اين بيماري خشكي چشم نامگذاري شده است، اما در اكثر مواقع فرد مبتلا احساس نمي كند كه چشمش خشك شده، بلكه بيشتر افراد از سوزش و خارش و گاهي اشكريزش چشم ها شاكي هشتند. شايع ترين علائمي كه در خشكي چشم ديده مي شوند عبارتند از:

--سوزش و خارش چشم ها


--احساس وجود جسم خارجي (شن ريزه) در چشم ها


--تاري ديد كه با پلك زدن برطرف مي شود.


--قرمزي چشم ها.


--حساسيت به نورهاي شديد.


--اشكريزش بيش از حد.


--عدم تحمل لنز تماسي

معمولاً اين علائم در هر دو چشم ايجاد مي شود. شدت علائم در زمان هاي مختلف يكسان نيست و اغلب پس از قرار گرفتن در معرض باد و گرد و غبار، كار با كامپيوتر، تماشاي تلويزيون يا مطالعه طولاني مدت بدتر مي شود.

خشکی چشم و خشکی چشم چیست و جلوگیری از خشکی چشم

توصيه هاي كلي

***در طول روز مايعات كافي بنوشيد. اين امر به مرطوب نگه داشتن بافت هاي بدن و از جمله سطح چشم كمك ميكند.


***در مواقعي كه كار چشمي طولاني مدت انجام مي دهيد سعي كنيد به صورت ارادي پلك بزنيد. به صفحه مانيتور، تلويزيون ***يا كتاب خيره نشويد. هر 5 تا 10 دقيقه يك بار براي چند ثانيه پلك ها را ببنديد.


***از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، يا دود سيگار پرهيز كنيد. در محيط هاي خشك و در هواي طوفاني حتي الامكان از عينك (آفتابي يا طبي) استفاده كنيد.


***در فصول سرد سال كه از وسايل گرمازا در داخل منزل استفاده مي كنيد از دستگاه بخور براي مرطوب نگه داشتن فضاي اتاق استفاده كنيد.

خشکی چشم و خشکی چشم چیست و جلوگیری از خشکی چشم


***چشم ها را نمالانيد. ماليدن چشم ها باعث تحريك بيشتر و بدتر شدن علائم مي شود.


***توجه كنيد كه علائم خشكي چشم چه وقت هايي بهتر و چه وقت هايي بدتر مي شود.


***از عواملي كه باعث بدتر شدن علائم مي شود پرهيز كنيد.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits