دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آدنوئید چیست و رشد غیر طبیعی آدنوئید چگونه است
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رشد غیر طبیعی آدنوئید -آدنوئید چیست و رشد غیر طبیعی آدنوئید چگونه است-آدنوئید و تشخیص آدنوئید
رشد غیر طبیعی آدنوئید

اغلب در یک عمل جراحی میـتوان هـم لوزه ها و هم بافت غیر طبیعی غدد فوقانی گلو (آدنوئید) را بـا هــم انجام داد. هر چند شما با باز کردن دهان و نگاه کردن در آیـنه براحتی میتوانید لوزه های خود را مشاهده کنید، اما غدد فـوقـانـی گـلو قـابل مشـاهـده نیستند. پزشک برای مشاهده ی این بافتها باید از آینه های مخصوص و یا نوسان سنج استفاده کند.


● آدنوئید چیست؟
به انبوهی از بافت های غده ای شکل که در گذرگاه میانی حفره ی خیشومی و گلو واقع شده اند، آدنوئید گفته می شود. این بافت ها که با نام علمی Nasopharyngeal Tonsils شناخته می شوند، از لوزه ها جدا هستند، و مانع ورود باکتری و ویروس به بینی شده و به بدن کمک می کنند تا با عفونت ها مبارزه کند.


برخی از پزشکان بر این باورند که این بخش از بدن پس از اینکه فرد به سن سه سالگی رسید، دیگر هیچ گونه نقش مهمی را در بدن بازی نمی کنند و اصلاً مهم نیستند و معمولاً تا سن ۵ سالگی به کوچکترین حد خود رسیده و در داخل حلق قابل مشاهده نخواهند بود. می توان گفت تا زمانیکه شما به سن نوجوانی برسید، آنقدر کوچک می شوند که می توان گفت به طور کامل از بین می روند.


● علائم این اختلال چیست؟
از آنجایی که این غده ها محل مناسبی برای ذخیره شدن جرم هایی که به بدن وارد می شوند، هستند، نسبت به عفونت ها از خود عکس العمل شدیدی نشان میدهند. از اینرو به محض ایجاد عفونت، متورم شده و برزگ می شوند. نشانه هایی وجود دارند که به واسطه ی آنها می توانید تشخیص دهید که لوزه سوم دارید:


▪ عدم توانایی در تنفس آسان از طریق بینی تنفس از طریق دهان


▪ صحبت کردن بطوریکه دچار گرفتگی بینی هستید


▪ تنفس پرسر و صدا


▪ خر خر کردن


▪ توقف تنفس برای چند ثانیه در هنگام خواب


اگر پزشک تشخیص دهد که شما دچار این اختلال هستید او به احتمال زیاد:
▪ در مورد وضعیت گوش، حلق، و بینی شما سوالاتی را مطرح می کند.


▪ با گوشی طبی به تنفس شما گوش می دهد.


▪ گردن شما در زیر چانه را لمس می کند.


برای تشخیص هر چه دقیق تر، این امکان وجود دارد که پزشک آزمایش X-ray نیز برای شما تجویز کند. اگر لوزه ها عفونی شده باشند، پزشک آنتی بیوتیک های خوراکی و یا حتی تزریق آمپول پنی سیلین را به شما توصیه می کند.


● جراحی چه زمان لازم است؟
اگر با تجویز قرص و دارو عفونت موجود بهبود پیدا نکرد، و لوزه ها همچنان موجبات ناراحتی بیمار را فراهم می آوردند، پزشک راه حل جراحی را پیش روی بیمار قرار میدهد. این نوع عمل جراحی زمانی به بیمار توصیه می شود که یک و یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کرده باشد:


▪ مشکلات تنفسی


▪ مشکلات تنفسی در هنگام خواب


▪ عفونت های مکرر


این نوع جراحی زمانی الزام پیدا می کند که عفونت های لوزوی منجر به ایجاد عفونت های سینوسی و گوشی گردد. عفونت بیش از اندازه ی لوزه ها به گوش فشار آورده، جریان هوای طبیعی گوش را مختل می کند و در برخی موارد حتی منجر به از دست دادن شنوایی بیمار نیز می شود. به همین دلیل افرادی که به صورت مکرر دچار عفونت لوزه ها و نتیجتاً گوش می شوند، باید این عمل را انجام داده و سپس گوش خود را نیز شستشو دهند.


از آنجایی که در این عمل لوزه ها را نیز می توان درآورد، اگر شما با اختلالات لوزوی نیز همراه هستید، می توانید با مشورت با پزشک خود لوزه هایتان را نیز طی همین عمل جراحی خارج کنید.


● در عمل جراحی چه کاری انجام می شود؟


▪ در حین انجام عمل جراحی:
فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. به این معنا که عمل باید حتماً در اتاق مخصوص جراحی انجام شود و تیم پزشکی مکمل از دکتر بیهوشی، جراح و دارو شناس در اتاق حضور داشته باشند.


این عمل چیزی بیش از ۲۰ دقیقه طول نمی کشد.


پزشک از طریق دهان می تواند به لوزها دست پیدا کند و نیازی به برش بر روی پوست نیست.


با ایجاد چند بریدگی لوزه های و سایر بافت ها از دهان خارج شده و سپس رگ های خونی منطقه ی مورد نظر سوزانده می شوند.


پس از برداشتن بافت های لنفاوی حلق و بینی (آدنوئید برداری) بیمار در اتاق ریکاوری به هوش می آید.


در اکثر موارد نیازی نیست بیمار بیش از ۵ تا ۱۰ ساعت در بیمارستان نگه داشته شود. با این وجود اگر علائم اختلال در تنفس و یا خونریزی مشاهد شود، بیمار باید مجدداً به اتاق عمل بازگردانده شود. کودکان زیر ۳ سال و افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند صرع و یا فلج مغزی هستند، یک شب در بیمارستان بستری می شوند تا تحت نظر قرار بگیرند.


دوران نقاهت پس از عمل، معمولاً در حدود یک هفته یا بیشتر طول می کشد و در این مدت این امکان وجود دارد که بیمار دردهای شدیدی را احساس کند. از آنجایی که گلو برای مدتی زخم است و درد بسیاری دارد، بهتر است بیمار غذاهای نرم مصرف کند. بهترین گزینه های مواد خوراکی عبارتند از: بستنی، پودینگ، فرنی، و سوپ خنک.


پس از یک هفته بعد از عمل همه چیز باید به وضعیت نرمال خود باز گردد. محل بریده شده به مرور زمان بهبود پیدا می کند و مشکلی وجود ندارد که نگران آن شوید. اگر بافتی در عمل جراحی جا مانده باشد، ممکن است تورم پیدا کند اما معمولاً به ندرت ممکن است چنین مشکلاتی بوجود آید.


بعد از عمل جراحی علائم بیماری به سرعت از میان می روند و بیمار دیگر هیچ گاه با علائم گذشته مواجه نخواهد شد.


● تشخیص آدنوئید
باید در نظر داشت که آدنوئید در برخی افراد کاملاً طبیعی است. اگر این غدد عفونی نباشند، پزشک معمولاً جراحی را به تعویق می اندازد، چراکه این احتمال وجود دارد که به خودی خود کوچک شوند.

منبع : ویستا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits