دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سم سفید و خوشمزه  ای به نام شکر
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
شکر سم سفید و بزرگترین ماده کشنده بین انسان های امروز است و خوردن مواد قندی و انواع شکلاتها ، شیرینی ها و نوشابه های حاوی شکر می تواند سبب بروز پیری زودرس ، حملۀ قلبی و بیماری دیابت شود.

شکر و عوارض مصرف آن

شکر این ماده‌ی کریستالی سرشناس، از گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده است که در ابتدای کشف آن در جنوب آسیا و آمریکا چون به‌صورت شربت از نیشکر عصاره‌گیری می‌شد چندان قابل حمل‌و‌نقل گسترده نبود. تا اینکه هندی‌ها توانستند آن را به‌‌صورت دانه‌های کریستالی دربیاورند و به شهرت جهانی برسانند.

خوب است بدانید تا قرن هجدهم در اروپا جزو کالاهای خوراکی لوکس محسوب می‌شد و در واقع عامه‌ی مردم همچنان از عسل به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌کردند. شکری که ما اکنون مصرف می‌کنیم ماده‌ی تصفیه‌شده‌ای است که در کارخانه تمام ویتامین‌ها، پروتئین و آنزیم‌های آن جدا می‌شود و به‌صورت ماده‌ی غلیظ پودری درمی‌آید که مصرف آن نه تنها سودی ندارد بلکه مضر هم خواهد بود.

عوارض مصرف شکر

شکر سم سفید و بزرگترین ماده کشنده بین انسان های امروز است. خوردن مواد قندی و انواع شکلاتها ، شیرینی ها و نوشابه های حاوی شکر می تواند سبب بروز پیری زودرس ، حملۀ قلبی و بیماری دیابت شود. اطلاعات جالبی دربارۀ متوسط طول عمر در دست است که شاید ازآن حیرت کنید؛ براساس این آمارمتوسط طول عمردر قرن اخیر درمیان مردان 50درصد افزایش یافته است .

این افزایش تقریبا به خاطر کاهش مرگ و میرکودکان دردوران نوباوگی است؛ نه عمر طولانی مردان آمریکایی میان سال ( بالا و پایین 50 سالگی ) فقط 18 ماه نسبت به مردان دوره ی سال1900بیشتر عمر می کنند ، و این به علت دسترسی بیماران به پنی سیلین ،آنتی بیوتیک ها و تکنولوژی تشخیص به موقع و زودهنگام بیماری ها ، توانایی در پیوند اعضای بدن و سیستمهای چندگانه حمایت ، رقم درستی است.

شکر

از مضرات شکر چه می‌دانید؟

از مضرات شکر چقدر می‌دانید؟ آیا شکر برای بدن انسان بد است؟ جواب قطعاً مثبت است. با این که کارخانه‌های ساخت شکر تلاش می‌کنند اثرات بد آن برای سلامتی را مخفی نگه دارند. محققان به شواهد واضح و روشنی دست پیدا کرده‌اند که طبق آن شکر مشکلات بسیاری را در بدن به وجود می‌آورد. مصرف بیش از حد این ماده شیرین باعث به وجود آمدن اعتیاد به آن می‌شود.

۱. ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد

مضرات شکر دقیقا چیست؟ مصرف زیاد این ماده مشکلات قلبی را به دنبال دارد. باعث به وجود آمدن التهاب در بدن می‌شود؛ که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را بالا می‌برد و البته بیماری‌های بسیار دیگری را هم به وجود می‌آورد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد شکر مصنوعی خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در حقیقت، خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی در افرادی که بین ۱۷-۲۱% کالری خود را از شکر دریافت می‌کنند، دو برابر از بقیه که ۸% یا کمتر مصرف می‌کنند بیشتر است.

۲. بیماری کبد چرب از مضرات شکر

شکر اغلب به شکل شهدی با فروکتوز بالا، در بسیاری از نوشیدنی ها یا غذاهای آماده مخفی شده است. تحقیقات درباره مضرات نشان می‌دهند که این شهد موجود در غذاهای آماده با فروکتوز بالا، ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و چاقی، مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی دارد. جواب این سوال که آیا شکر برای شما بد است (وقتی پای کبد در میان باشد) به طور قطع مثبت است. طبق تحقیقات به عمل آمده، افرادی که در روز یک نوشیدنی حاوی شکر می‌خورند؛ خطر مبتلا شدن به کبد چرب در آنان نسبت به کسانی که نوشیدنی‌های قنددار نمی‌نوشند، بسیار بالا می‌رود.

۳. سبب به وجود آمدن سندرم روده نشتی می‌شود

شکر سلامت روده‌ها را به خطر می‌اندازد. بدن را دچار التهاب مزمن می‌کند که عامل به وجود آمدن سوراخ در معده است. شکر مخمرها و باکتری‌های مضر در بدن را تغذیه کرده، و تعادل باکتری‌های روده را به هم می‌زند و از این راه باعث بروز سندرم روده نشتی می‌شود.

۴. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

تحقیقات درباره مضرا تآن نشان می‌دهند، هر ۱۵۰ کالری که هر فرد در طول روز از شکر‌ دریافت می‌کند، ریسک مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را به میزان ۱٫۱ درصد بالا می‌برد. همچنین این ماده در سودا، گوشت، روغن و حبوبات و دیگر غذاهای شیرین و نوش- ریسک ابتلا به انواع سرطان ها را بالا می‌برد.

خرید شکر

چرا شکر برای بدن مضر است؟

اما از مهم‌ترین مضرات شکر و جواب سوال «چرا شکر برای بدن مضر است» بالا رفتن خطر ابتلا به چندین نوع سرطان است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حدشکر خطر بیماری سرطان مری را افزایش می‌دهد. همین طور فروکتوز بالایی که در شکروجود دارد خطر ابتلا به سرطان روده کوچک را نیز می‌افزاید.

شکر به چه صورت‌های دیگری مضر است؟ محققان ارتباطی را میان مصرف زیاد شکر و سرطان روده بزرگ پیدا کرده‌اند. در سال ۱۹۲۰ برنده جایزه نوبل دکتر Otto Warburg این تئوری که قند و شکر موجب رشد و پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شوند را مطرح کرد. او معتقد بود که تجزیه قند و شکر در بدن باعث تولید مواد شیمیایی مختلفی می‌شود که موجب رشد سلول های سرطانی و نقایص میتوکندریایی می‌شود. این تئوری تا به امروز پابرجاست و به لطف تحقیقات گسترده ما امروزه می‌دانیم که بدون شک شکر یکی از اصلی ترین علل رشد سلول‌های سرطانی است.

یکی از مضرات شکر این است که در هنگام مصرف بیش از حد قند و شکر بدن ما به انسولین مقاوم می‌شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد بدن برای متابولیسم شکر فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) تولید می‌کند. IGF همان چیزی است که باعث رشد مداوم سلول های سرطانی در بدن می‌شود.

بدن انسان مداوم در حال چک کردن مرگ و میر و رشد سلول‌های جدید است. فاکتور رشد شبه انسولین این سیگنال‌ها را مسدود کرده و بدن نمی‌تواند سلول هایی را که زمان مرگ آنها فرا رسیده را تشخیص دهد. بنابراین این سلول ها مداوم رشد می‌کنند. این سلول‌ها همان سلول‌های سرطانی هستند که ارگان‌های بدن را نیز درگیر می‌کنند و شکر سوخت مورد نیاز برای رشد این سلول ها را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که در افرادی که نگرانی ترشح IGF وجود دارد مانند افراد مبتلا به دیابت، میزان نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان نیز بسیار بالا است.

شوگر

محصولات تولید شده از شکر که باید از آن اجتناب کرد


حال که به سوال مضرات شکر پاسخ دادیم؛ دانستن این که از چه محصولاتی استفاده می‌کنید، مهم است. زیرا بعضی از کارخانه‌های سازنده مواد غذایی در تلاشند تا به جای شکر از عناوین دیگری در بین مواد تشکیل دهنده‌شان استفاده کنند. در ادامه موادی که بهتر است از خوردن آنها پرهیز کنید آورده شده است:

  • شکر قهوه‌ای
  • پودر شکر قنادی
  • شیره ذرت
  • شیره ذرت جامد
  • گلوکز
  • فروکتوز
  • شیره ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)
  • شکر مایع (شهد)
  • لاکتوز
  • شهد جو
  • مالتوز
  • شیره قند
  • آبمیوه‌ها (مانند آب هلو یا آب انگور)
  • پنکیک
  • شکر خام
  • نیشکر
  • شکر سفید

مضرات شکر


هشت توصیه علمی که برای کاهش مصرف شکر


اکثر بزرگسالان، بیشتراز میزان توصیه شده شکر مصرف می‌کنند. موسسه ملی سلامتی (NIH) تخمین می‌زند که بزرگسالان آمریکایی تن‌ها ۱۵ درصد از کالری مصرفی را، از طریق شکر اضافه شده در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند و البته مهم است که بدانید، این شکر مصرفی شامل قند‌های طبیعی موجود در محصولاتی مانند میوه و شیر نمی‌باشند.

کاهش مصرف شکر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطرات ابتلا به این بیماری‌ها کمک بسیاری کند. جایگزین کردن غذاهای سالم با غذاهایی که حاوی میزان بالای شکر هستند، می‌تواند برای تمامی افرادی که به ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری نیاز دارند، بسیار مفید باشد. همچنین، این رژیم ممکن است در از دست دادن وزن تاثیر گذار باشد.

۱ - کاهش مصرف شکر

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام تغییر رژیم غذایی مورد توجه قرار بگیرد، تغییر تدریجی است. بدین معنا که یک رژیم غذایی که میزان مصرفی شکر بالایی دارد، باید به صورتی آرام و روندی آهسته مقدار شکر آن کاهش پیدا کند.

این ممکن است همراه با حذف کردن مشخص‌ترین منابع قندی از رژیم غذایی باشد. به طور مثال، در ابتدا می‌توان با اجتناب از خوردن خوراکی هایی مانند کیک، شکلات‌ها، کلوچه و شیرینی شروع کرد.

همچنین افرد می‌توانند میزان قند و خامه‌ای را که به همراه چای و قهوه خود مصرف می‌کنند را نیز کاهش دهند و سپس به تدریج آن‌ها را از وعده‌های غذایی حذف کنند. داشتن یک رژیم غذایی بدون شکر می‌تواند در ذائقه، تاثیری مثبت ایجاد کند، در این صورت ممکن است فرد دیگر تمایلی به خوردن شکر نشان ندهد.

۲ - برچسب محصولات

هنگامی که یک فرد موفق به کنترل و یا حذف مشخص‌ترین منابع قندی از رژیم غذایی خود می‌شود، حال باید توجه اش را به سایر محصولات حاوی قند جلب کند. خواندن برچسب محصولات می‌تواند به شناسایی نوع قند‌ها و در نهایت اجنتاب از خوردن آن‌ها کمک فراوانی کند.

شکر نام‌های فراوان و گوناگونی در بسیاری از شربت‌ها و کنسانتره‌ها دارد. حداقل ۶۱ نام مختلف برای شکر بر روی برچسب ها‌ی غذایی تعریف شده است. رایج‌ترین نام‌ها عبارتند از:

  • شکر قهوه‌ای
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • شکر معکوس
  • آب نبات
  • شکر نارگیل
  • شربت افرا
  • شربت برنج
  • کنسانتره آب سیب یا انگور
  • سوکونات
  • توربینادو
  • مشکوادو

مردم نیز باید آگاه باشند و بدانند هر کلمه‌ای که با پسوند " –ose " پایان می‌یابد، یک نوع شکر است. به طور مثال:

  • ساکارز sucrose
  • گلوکز glucose
  • دکستروز dextrose
  • فروکتوز fructose
  • لاکتوز lactose

شکر‌ها در بسیاری از محصولات مختلف غذایی سوپر مارکت‌ها یافت می‌شوند، بنابراین، خواندن دقیق برچسب روی محصولات می‌تواند به کسانی که به دنبال رژیم غذایی بدون شکر هستند کمک فراوانی کند. محصولاتی نظیر سس‌های متنوع سالاد‌ها و پاستا‌ها، غلات صبحانه، شیر و گرانولا‌ها اغلب دارای مواد قندی بالایی هستند.

۳ - اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌ها

معمولا در بسیاری از رژیم‌های غذایی مربوط به شکر توصیه می‌شود که افراد از مصرف کربوهیدرات‌های ساده اجتناب کنند. کربوهیدرات‌های ساده شامل آرد سفید، پاستا و برنج سفید می‌شوند.

کربوهیدرات‌های این غذا‌ها می‌توانند به سرعت در بدن شکسته و سپس به شکر تبدیل شوند و در نهایت، سطح قند خون را افزایش دهند.

۴ - اجتناب از مصرف قند‌های مصنوعی

مصرف قند‌های مصنوعی، موضوعی بحث بر انگیز در رژیم‌های غذایی است. این قند‌ها بسیار شیرین‌تر از شکر هستند، اما دارای کالری کم و حتی در مواقعی بدون کالری هستند.

گفتنی است که مصرف قند مصنوعی می‌تواند بدن را فریب دهد، که در حال مصرف قند واقعی است. این مسئله می‌تواند میل به خوردن مواد قندی را افزایش دهد و در نتیجه تحمل رژیم غذایی بدون قند را برای فرد دشوار کند. افرادی که شکر را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند، باید از مصرف قند مصنوعی نیز اجتناب کنند.

۵ - اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های شیرین

ممکن است اجتناب از خوردن غذاهای فرآوری شده، آسان باشد. اما نوشیدنی هایی حاوی قند مانند نوشابه‌ها، چای شیرین و آبمیوه‌ها از مهم‌ترین منابع قندی هستند، که حذف کردن آن‌ها از رژیم غذایی می‌تواند کاری سخت باشد.

جایگزینی این نوشیدنی‌ها با چای‌های گیاهی شیرین نشده، قهوه بدون شکر و یا آبمیوه خالص می‌توانند به فرد کمک کنند تا میزان شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهد و همچنین بدن را هیدراته کند.

۶ - تمرکز بر روی غذا

غذاهای فر آوری شده احتمالا حاوی مواد تشکیل دهنده قندی هستند. تمرکز رژیم غذایی به خوردن غذاهایی کامل و غنی است، که عبارتند از:

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • مرغ
  • ماهی
  • غلات و حبوبات پردازش نشده
  • آجیل

برخی افراد ممکن است ترجیح دهند که مقدار کمی از لبنیات را در رژیم غذایی خود حفظ کنند، مانند ماست ساده، پنیر و شیر ساده.

۷ - برنامه ریزی غذایی

اجرا کردن یک رژیم غذایی برای هر فرد، موضوعی کاملا دشوار و چالش بر انگیز است. در زمان گرسنگی، افرد ممکن است برای خوردن غذاهای ناسالم تمایل بیشتری نشان دهند در مقایسه با خوردن غذاهای مغذی و سالم.

معمولا بیشتر افراد، یک روز در هفته را برای خرید مواد غذایی اختصاص می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود، تا فرد کمتر به خوردن غذا‌های ناسالم تمایل نشان دهد.

۸ - چاشنی ها

بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها و ترشی جات به راحتی می‌توانند جایگزین شکر موجود در غذا‌ها و نوشیدنی‌ها شوند. بسیاری از این جایگزین‌ها عبارتند از:، دارچین، جوز هندی، هل و وانیل که به طور مثال می‌توانند جهت تغییر دادن طعم قهوه استفاده شوند.

شکر یا ساکارز

مزایای سلامتی حذف شکر از رژیم غذایی

حذف کردن شکر از رژیم غذایی و خوردن غذاهای سالم، می‌توانند مزایای سلامتی فراوانی را برای بدن هر فرد ارائه دهند. بسیاری از این مزایا عبارتند از:

  • کاهش وزن و جلوگیری از چاقی
  • انرژی بیشتر در طول روز
  • پوست سالم و درخشان
  • کاهش نوسانات خلقی
  • کاهش التهابات
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

خطرات و ملاحظات رژیم کم شکر

قبل از شروع رژیم غذایی، فرد باید در نظر بگیرد که آیا می‌خواهد قند‌های طبیعی نظیر قند موجود در میوه‌ها و محصولات لبنی را نیز از وعده‌های غذایی خود حذف کند.

برخی از رژیم‌های غذایی بیان می‌کنند که حذف کردن میوه‌ها از وعده‌های روزانه، می‌توانند سبب کاهش قند شوند. در صورتی که این رژیم توصیه نمی‌شود، زیرا میوه‌ها حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات سالم هستند که همگی در سلامت بدن دخیل هستند و همچنین از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند.

حذف کردن شکر از رژیم غذایی نباید به عنوان یک راه حل برای کاهش وزن در نظر گرفته شود. این تنها بخش کوچکی از تغییر شیوه زندگی است، برای از دست دادن وزن نه تنها باید ورزش کرد بلکه باید یک رژیم غذایی مناسب نیز در نظر داشت.
افرادی که می‌خواهند یک رژیم غذایی بدون قند را شروع کنند، بهتر است با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

آیا شکر قهوه ای سالم تر از شکر سفید است ؟

طرز تهیه ی پودر شکر یا پودر قند برای کیک

عوارض شکر برای پوست صورت

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits