دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم جدید آنفولانزای گوجه‌فرنگی در کودکان و بزرگسالان
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حالا جدیدترین بیماری که اسباب نگرانی مردم دنیا را فراهم کرده، آنفولانزای گوجه‌فرنگی نام دارد و طبق گزارش بیش از ۱۰۰ کودک را در هند درگیر کرده است.

آنفلوانزای گوجه‌فرنگی چیست؟

آنفلوانزای گوجه‌فرنگی یا تب گوجه‌فرنگی بیماری جدید ویروسی است که در هند شیوع پیدا کرده است. از ۲۶ جولای تشخیص داده شده که بیش از ۸۲ کودک یک تا پنج ساله به این ویروس مبتلا شده‌اند. با توجه به اینکه طی دو سه سال گذشته، دیگر ویروس‌ها به سرعت در تمام دنیا منتشر شده‌اند، قابل درک است که پرسش‌ها و نگرانی‌هایی در مورد این بیماری وجود داشته باشد.
آنفلوانزای گوجه‌فرنگی که به نام تب گوجه‌فرنگی نیز معروف است، یک عفونت ویروسی نادر می‌باشد که کُشنده محسوب نمی‌شود. این بیماری در واقع یک بیماری خودمحدودشونده است که در درجه اول کودکان خردسال بین 1 تا 10 سال و بزرگسالان با ایمنی ضعیف را هدف قرار می‌دهد.

ظاهرا این بیماری، ویروسی جهش‌یافته از بیماری دست، پا و دهان است که یک بیماری بسیار شایع در میان کودکان می‌باشد. بیماری دست، پا و دهان یک بیماری بسیار واگیردار و ناشی از ویروس کوکساکی است که خیلی راحت و از طریق ترشحات حلق و بینی، مدفوع و مایعات داخل تاول‌ها و زخم‌های فرد آلوده منتقل می‌شوند. این بیماری معمولا موجب تب و علائمی مشابه آنفلوآنزا، زخم‌های دهانی و راش‌های پوستی می‌شود.

آنفلوانزای گوجه‌فرنگی

علت آنفلوانزای گوجه‌فرنگی چیست؟

علت این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست اما می‌تواند بعد از اثر پشه‌های آلوده به چیکونگونیا یا تب دانگ به وجود بیاید یا می‌تواند گونه‌ای جدید از بیماری دست، پا و دهان باشد.
این بیماری آنفلوانزای گوجه‌فرنگی نامیده می‌شود به این دلیل که تاول‌های قرمز و دردناکی ظاهر می‌شوند که تدریجا بزرگ‌تر شده و به اندازه‌ی یک گوجه‌فرنگی کوچک می‌رسند

علائم آنفلوانزای گوجه‌فرنگی

محققان همچنان در حال مطالعه روی علائم این بیماری‌اند اما یک سری علائم در بیشتر موارد وجود دارند:

تب
خستگی
بدن درد
گرفتگی‌های شکمی
تهوع و استفراغ
اسهال
سرفه و آبریزش بینی
مفصل درد
این علائم می‌توانند با راش‌های پوستی همراه باشند.

نشانه آنفلوانزای گوجه‌فرنگی

آیا آنفلوانزای گوجه‌فرنگی خطرناک است؟

تا این زمان آنفلوانزای گوجه‌فرنگی علائم خطرناکی ایجاد نکرده است و هیچ کدام از ۸۲ مورد ابتلا، جان خود را از دست نداده‌اند. آنفلوانزای گوجه‌فرنگی خطرناک نیست، اما راش‌های پوستی آزاردهنده‌ای دارد.

حتماً بخوانید:
با پاندمی جدید آشنا شوید / آنفولانزای گوجه فرنگی!

با پاندمی جدید آشنا شوید / آنفولانزای گوجه فرنگی!

آنفلوانزای گوجه فرنگی نام بیماری جدیدی که گفته شده در حال اپیدمی شدن است.

آنفلوانزای گوجه‌فرنگی چگونه درمان می‌شود؟

آنفلوانزای گوجه‌فرنگی خودبه‌خود برطرف می‌شود و داروی خاصی برای آن وجود ندارد. اما بیماران با داروهای بدون نیاز به نسخه برای کاهش تب مداوا می‌شوند، مانند استامینوفن و ایبوپروفن.

چرا گوجه‌فرنگی؟

این بیماری آنفلوانزای گوجه‌فرنگی نامیده می‌شود به این دلیل که تاول‌های قرمز و دردناکی ظاهر می‌شوند که تدریجا بزرگ‌تر شده و به اندازه‌ی یک گوجه‌فرنگی کوچک می‌رسند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits