دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گرفتگی رگ قلب : چه کسی در خطر تصلب شرایین قرار دارد؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بیماری گرفتگی رگ قلب یک نوع بیماری خطرناک برای قلب محسوب می‌شود. در این مقاله با علائم گرفتگی قلب و روش‌های درمان آن آَشنا خواهید شد.

گرفتگی رگ های قلب | علائم، راه های تشخیص و انواع درمان آن

بیماری گرفتگی عروق قلب ، به گزارش دلگرم : گرفتگی عروق زمانی رخ می دهد که رگ های خونی حاوی اکسیژن و مواد مغذی که از قلب به سمت دیگر شریان های خونی در جریان هستند ضخیم و سفت شوند. معمولا در نتیجه این اتفاق شاهد محدود شدن جریان خون به ارگان ها و بافت های مختلف بدن می شویم.شریان های خونی سالم بدن انعطاف پذیر بوده و خاصیت ارتجاعی خوبی دارند اما با گذر زمان دیواره های آن ها سخت شده و مشکل سفتی شریان ها ایجاد می شود.تصلب شرایین یک نوع خاص از همین مشکلات است اما ممکن است این نام ها گاهی اوقات به جای هم استفاده شوند.

تعریف گرفتگی رگ های قلب

تصلب شرایین مربوط به انباشته شدن چربی ها، کلسترول یا دیگر مواد در داخل و روی دیواره شریان های قلبی است که در نتیجه این اتفاق شاهد محدود شدن جریان خون هستیم.مواد انباشته شده ممکن است متلاشی شده و در نتیجه آن، لخته های خونی شکل می گیرند. با این که گرفتگی عروق به طور معمول به عنوان یک بیماری قلبی در نظر گرفته می شود، ممکن است شریان های خونی را در هر ناحیه ای دچار مشکل کند. تصلب شرایین را می توان درمان کرده و همچنین از آن پیشگیری کرد.

از کجا بفهمم رگ قلب من گرفته است؟

دو روش اصلی تشخیص دقیق گرفتگی عروق کرونری، آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی هستند. اما این بدین معنی نیست که در هر شک به گرفتگی عروق، آنژیو انجام دهیم. در این ویدئو دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق روش های تشخیص عدم گرفتگی در قلب در خانه و مطب دکتر را توضیح می دهند.با شناخت فاکتور های خطر گرفتگی قلب می توان قبل از آنژیوگرافی از عدم گرفتگی عروق کرونر قلب مطمئن شد.

علائم گرفتگی رگ قلب چیست؟

گرفتگی رگ به مرور و آرام آرام شکل می گیرد. گرفتگی عروق خفیف معمولا علائم خاصی همراه خود ندارد.معمولا تا زمانی که شریان خونی بسیار تنگ نشده و بسته نشود علائمی را متوجه نخواهید شد.پس از بسته شدن شریان ها ، جریان خون کافی به سمت بافت و ارگان های بدن وجود نخواهد داشت.گاهی اوقات یک لخته خون می تواند به شکل کامل جریان خون را مسدود کند و یا از دیواره شریان خونی جدا شده و منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

گرفتگی رگ های قلب

چرا رگ قلب می گیرد؟

گاها گرفتگی عروق از دوران کودکی یا جوانی شروع شده اما شخص اطلاع ندارد. اما چرا این اتفاق می افتد؟ پاسخ : آسیب به دیواره داخلی شریان. پس از آسیب که ممکن است بر اثر عواملی هم چون:

ریسک گرفتگی قلبی برای سلامتی فرد چیست؟

اگر مشکل تصلب شرایین بدتر شود، ممکن است مشکلات جدی و خاصی از قبیل بیماری های قلبی عروقی به سراغ فرد بیایند. معمولا تا ایجاد شدن این دسته از بیماری های قلبی، علائم خاصی را تجربه نخواهید کرد.

تصلب شرایین عامل انواع بیماری های قلبی و عروقی:

1. بیماری عروق کرونری

2. آنژین

3. حمله های قلبی

4. حملات ایسکمیک گذرا (TIA)

5. بیماری شریانی محیطی

6. علت گرفتگی عروق قلب

چه کسی در خطر تصلب شرایین قرار دارد؟

هنوز دلیل و نحوه مسدود شدن شریان های خونی مشخص نیست. یعنی عملکرد بیماری واضح است، اما چرا در نواحی مختلف بدن، توده های چربی، کلسترول و مواد درگیر در جداره عروق رسوب می کنند و به مرور زمان رگ را مسدود می کنند، پرسشی است که هنوز تحقیقات جواب قطعی به آن نداده اند.گرفتگی رگ ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید. با این حال تحقیقات مختلفی نشان داده اند، موارد زیر می توانند ریسک بروز تصلب شرایین را بالا ببرند:

1. بالا رفتن سن

2. سیگار کشیدن

3. رژیم غذایی نا سالم و پر از چربی

4. عدم ورزش و تحرک بدنی

5. اضافه وزن یا چاقی

6. مصرف مکرر حجم زیادی از الکل

7. دیگر شرایط از قبیل فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت

8. تاریخچه خانوادگی آترواسکلروز و بیماری های قلبی

9. اصالت آسیای جنوبی، آفریقایی و کارائیبی

در مورد برخی از این فاکتور ها نمی توان راه چاره ای پیدا کرد اما حل برخی مشکلات مثل رژیم غذایی نا سالم یا کمبود تحرک بدنی و ورزش در ریسک بروز بیماری های قلبی و گرفتگی عروق قلب کارساز است.

علائم تصلب شریان چیست؟

گرفتگی و تنگی عروق معمولا افرادی در سنین بالا را تحت تاثیر قرار می دهد اما این احتمال وجود دارد در دوره بلوغ پدیدار شود. در داخل شریان خونی ، گروه هایی از سلول های خونی سفید بر روی دیواره ظاهر می شوند.معمولا تا زمانی که بخشی از مواد انباشته شده ( پلاک ها ) از دیواره جدا نشده یا جریان خون محدود نشود خبری از علائم در فرد نیست. ممکن است این اتفاق تا چند سال رخ ندهد. علائم تصلب شرایین به شریان های خونی مورد نظر بستگی دارند.

گرفتگی شریان های کاروتید

شریان های کاروتید مسئول رساندن خون به مغز هستند. محدودیت در رسیدن خون به مغز می تواند منجر به بروز سکته شود. علائم مربوط به سکته ممکن است به شکل ناگهانی ظاهر شده و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

اگر فردی نشانه های سکته را داشته باشد باید به سرعت به پزشک مراجعه نماید.

گرفتگی عروق کرونر

عروق کرونری مسئول رساندن خون به قلب هستند. زمانی که این پروسه با اختلال مواجه شود ممکن است مشکل آنژین یا حمله قبلی رخ دهد. در این شرایط فرد ممکن است علائم ریز را تجربه نماید:

  1. درد قفسه سینه
  2. حالت تهوع
  3. آشفتگی شدید
  4. سرفه
  5. ضعف
  6. درد قفسه سینه - آنژیوگرافی

علائم تصلب شریان

گرفتگی در عروق کلیوی

این عروق مسئول رساندن خون به کلیه ها در بدن هستند و اگر جریان خون محدود شود ، بیماری مزمن کلیوی به وجود خواهد آمد. در چنین شرایطی افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • از دست دادن اشتها
  • ورم دست و پا ها
  • مشکل در تمرکز کردن
  • گرفتگی شریان های محیطی

این شریان ها خون را به سمت دست ها و پا ها و ناحیه باسن می رسانند و اگر گردش خون در این ناحیه مناسب و کافی نباشد فرد ممکن است با مشکل بی حسی و درد در اندام خود مواجه شود. در موارد جدی تر، مرگ بافت ها و یا گانگرن از جمله احتمالات هستند.بیماری شریان های محیطی ریسک بروز سکته و حمله های قلبی را نیز افزایش می دهد.

پیشگیری از گرفتگی رگ با کنترل عوامل موثر

انباشته شدن پلاک و سفت شدن عروق و شریان های خونی منجر به محدود شدن جریان خون در آن ها شده و در نتیجه ارگان های بدن و بافت ها نمی توانند خون حاوی اکسیژن کافی را جهت کارکرد خود دریافت کنند. موارد زیر از جمله علل رایج سفت شدن شریان های خونی هستند:

کلسترول بالا

کلسترول یک ماده زرد رنگ و شبیه به وکس است که به شکل طبیعی در بدن شما و غذاهایی که مصرف می کنید پیدا می شود.اگر سطح کلسترول در خون شما بیش از حد بالا برود، ممکن است شریان های خونی بسته شوند. در نتیجه پلاک های سفت و سختی ایجاد شده و گردش خون به سمت قلب و دیگر ارگان های بدن متوقف خواهد شد.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب بسیار مهم است. اتحادیه قلب آمریکا ( AHA ) پیشهاد می کند الگوی غذایی زیر را دنبال کنید:

  1. طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات
  2. غلات کامل
  3. محصولات لبنی کم چرب
  4. مرغ و ماهی ، بدون پوست
  5. آجیل و حبوبات
  6. روغن های گیاهی غیر گرمسیری مانند روغن زیتون یا آفتابگردان

توصیه های غذایی برای پیشگیری از تصلب شرایین

از مصرف غذا ها و نوشیدنی های حاوی شکر نظیر نوشیدنی های شیرین ، دسر ها و شیرینی اجتناب کنید. اتحادیه قلب اروپا پیشنهاد می کند بانوان بیش از ۶ قاشق چای خوری یا ۱۰۰ کالری از شکر را در روز مصرف نکنند. همچنین آقایان نیز نباید بیش از ۹ قاشق چای خوری یا ۱۵۰ کالری در روز مصرف کنند. از مصرف غذا های حاوی نمک زیاد اجتناب کنید. بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم ( نمک ) در روز مصرف نکنید. در شرایط ایده آل بهتر است میزان مصرف نمک روزانه شما بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم نشود.از مصرف غذاهای حاوی چربی های ناسالم نظیر چربی های ترانس اجتناب کنید. این موارد را به چربی های غیر اشباع که برای سلامتی بهتر هستند تغییر دهید.اگر نیاز است کلسترول خون خود را کاهش دهید، میزان چربی اشباع شده خود را به کمتر از ۵ تا ۶ درصد کالری برسانید. برای کسی که ۲ هزار کالری در روز مصرف می کند ، این به معنای ۱۳ گرم چربی اشباع شده است.با بالا رفتن سن، میزان فعالیت قلب و رگ های خونی در پمپاژ خون کافی به نواحی مختلف بدن بیشتر می شود. شریان های خونی شما ممکن است تضعیف شده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست دهند و در نتیجه احتمال انباشته شدن مواد و پلاک ها در آن ها افزایش می یابد.

حتماً بخوانید:
۲۰ راهکار خانگی موثر برای درمان گرفتگی رگ قلب

۲۰ راهکار خانگی موثر برای درمان گرفتگی رگ قلب

گرفتگی عروق و رگهای بدن به دلیل تغییر شدت جریان خون و افزایش میزان کلسترول و.. ایجاد می شود. تشخیص و درمان به موقع مسدود شدن عروق قلب در پیشگیری از…

درمان گرفتگی رگ قلب چیست؟

درمان تصلب شرایین ممکن است شامل ایجاد تغییرات مناسب برای قلب در سبک زندگی، دارو ها و پروسه های درمانی پزشکی یا عمل جراحی باشد. اهداف درمان گرفتگی رگ های قلبی شامل موارد زیر می شود:

1. کاهش خطر تشکیل لخته های خون

2. جلوگیری از بیماری های مرتبط با آترواسکلروز

3. کاهش عوامل خطر در تلاش برای کاهش سرعت یا متوقف کردن انباشته شدن پلاک

4. باز کردن یا دور زدن شریان های خونی بسته شده در اثر انباشته شدن پلاک

5. تغییرات مناسب برای قلب در سبک زندگی

در صورت داشتن مشکل تصلب شرایین ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید که برای قلب مناسب باشند.از جمله این تغییرات می توان به تغذیه مناسب برای قلب، رسیدن به وزن مناسب و سالم، مدیریت استرس، داشتن فعالیت بدنی و ترک اعتیاد اشاره کرد.

داروی جلوگیری از گرفتگی رگ های قلب چیست؟

گاهی اوقات ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند برای کنترل سطح کلسترول خون کافی باشد. به عنوان مثال ممکن است برای درمان گرفتگی عروق به دارو های استاتین به جهت کاهش کلسترول نیاز داشته باشید.با کاهش سطح کلسترول خون می توانید ریسک بروز حمله قلبی یا سکته را کاهش دهید. پزشکان معمولا استاتین را برای افرادی که مشکلات زیر را دارند تجویز می کنند:

1. بیماری عروق کرونری قلب، بیماری شریان های محیطی یا کسانی که سابقه سکته را داشته اند

2. دیابت

3. سطح بالای کلسترول LDL

مراحل گذاشتن استنت در رگ گرفته

پیوند بای پس برای شریان های پا نیز کاربرد دارد. برای این عمل جراحی، یک رگ خونی سالم به جهت پیوند زدن در کنار شریان های بسته شده یا تنگ در پا استفاده می شود.این رگ سالم می تواند خون را از دور شریان مسدود شده به جریان بیاندازد و در نتیجه جریان خون در پای فرد بهبود پیدا خواهد کرد.آنداردرکتومی کروتید نوعی عمل جراحی جهت برداشتن انباشته های پلاک در شریان های ناحیه گردن افراد است. این پروسه درمانی می تواند جریان خون مناسب به سمت مغز را برگرداند و در نتیجه از بروز سکته جلوگیری خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits