دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت های بعد از آنژیو پلاستی (Angioplasty) یا فنر گذاشتن قلب
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آنژیوپلاستی معمولاً به دنبال رگ‌نگاری (آنژیوگرافی) و تشخیص قطعی رگ‌های مسدود شده انجام می‌گیرد. و نواحی باریک شدهٔ مجرای رگ به کمک باد کردن یک بالن کوچک مخصوص در داخل رگ باز می‌شوند.

آنژیوپلاستی چیست ؟

آنژیوپلاستی عروق کرونری قلب همراه با استنت گذاری (فنر گذاشتن قلب) یک روش کاملاً استاندارد و معمول در درمان عبور جریان خون از شریان های کرونری مسدود شده قلب است. بسیاری از متخصصان قلب و عروق ماهر این روش را در سراسر جهان انجام می دهند.

بیشتر افرادی که تحت آنژیوپلاستی با فنر گذاشتن (استنت گذاری) یا بدون آن قرار گرفته اند، باید آسپرین را به صورت نامحدود تا پایان عمر خود مصرف کنند.

مجله دلگرم در این مقاله لیستی از توصیه هایی که به بهترین وجه می توانند در دوران ریکاوری پس از آنژیوپلاستی موثر واقع شوند را گردهم آورده است. به این قوانین، اصطلاحا "قانون پنج" گفته می شود.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

1. داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید

یک باور غلط وجود دارد که پس از انجام موفقیت آمیز این روش، می توان دارو را قطع کرد. برخلاف این عقیده، مصرف داروها (حداقل داروهای رقیق کننده خون و استاتین های کاهش دهنده کلسترول) پس از کاشت استنت اجباری هستند. زیرا از عارضه مهم و بسیار جدی یعنی "ترومبوز استنت" جلوگیری می کند.

بنابراین باید پس از انجام آنژیوپلاستی و فنر گذاری زیر نظر پزشک به مصرف داروهای قبل ادامه داد. علاوه بر آن، بعد از آنژیوپلاستی و استنت گذاری، پزشک به فرد داروهایی می دهد تا خطر تکرار انسداد شریانی را کاهش دهد.

داروها هنگامی که یک سبک زندگی سالم را در کنارشان داشته باشند، بهترین نتیجه را خواهند داد (به عنوان مثال انجام ورزش، ترک سیگار و داشتن رژیم غذایی سالم). به طور کلی داروهای تجویزی شامل داروهای رقیق کننده خون (ضد لخته و پلاکت)، استاتین ها (ضد چربی) و داروهای کاهش دهنده فشار خون می باشند.

حتماً بخوانید:
آنژیوپلاستی کرونر چگونه انجام میشود ؟

آنژیوپلاستی کرونر چگونه انجام میشود ؟

آنژیوپلاستی کرونر که به آن مداخله ­ی زیر جلدی کرونر هم می­ گویند پروسه ­ای است که در آن شریان­ های مسدود شده ­ی قلب باز می ­شوند. بالون در شریانی که…

2. علائم را نادیده نگیرید و پنهان نکنید

اگر بیمار پس از آنژیوپلاستی دچار هرگونه ناراحتی غیرمعمولی به صورت درد در قفسه سینه، سوء هاضمه یا مشکل تنفسی می شود، همیشه توصیه می شود که نوار قلب بگیرد و توسط یک متخصص قلب ویزیت گردد. هیچ علامتی (حتی اگر در یک زمان یا مکان در اثر اتفاق ناخوشایند رخ دهد) نباید نادیده گرفته شود. زیرا هر عارضه ای در این گروه از بیماران می تواند زندگی آن ها را تهدید کند.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

3. رژیم غذایی بعد از آنژیو پلاستی

یک باور عمومی وجود دارد که می گوید: پس از آنژیوپلاستی برخی از خوراکی ها و رژیم ها باید قطع شوند. در حالت کلی، برای یک شخص بسیار دشوار است که به طور ناگهانی الگوی غذایی خود را که طی سال ها به آن عادت کرده است را متوقف کند.

در واقع توصیه به اعتدال در رژیم غذایی موجود، بسیار منطقی تر است. یعنی بهتر است سعی شود با جایگزینی مواد غذایی نامطلوب با مواد غذایی مطلوب، مصرف کلی رژیم غذایی و کالری دریافتی را حدود 20-30 درصد کاهش داد.

لازم به یادآوری است که اگر توصیه های غذایی سختگیرانه باشند، بیمار کمتر از آن پیروی می کند! هدف باید این باشد که فرد 2 وعده میوه، 5 وعده سبزیجات و 4 وعده از غلات استفاده کند.

4. ورزش متوسط پس از انجام استنت گذاری

ورزش به شما کمک می کند تا بهبودی تسریع شود. ورزش یکی از مولفه های اصلی داشتن یک سبک زندگی سالم است. ورزش سطح تناسب اندام را بهبود می دهد، به کنترل فشار خون، وزن و کلسترول کمک می کند.

کسانی که استنت گذاری کرده اند به مدت شش ماه تا یک سال به داروی رقیق کننده خون مانند کلوپیدوگرل نیاز دارند.

بعد از کاشت استنت (فنر)، هیچ بیماری الزاما احتیاج به استراحت در رختخواب ندارد. توصیه می شود بیماران بعد از آنژیوپلاستی ورزش های ملایمی را مانند راه رفتن روی زمین بدون شیب را شروع کنند و به تدریج شدت ورزش را افزایش دهند. می توان انتظار داشت که پس از طی یک ماه گذشت از روش استنت گذاری ؛ فرد به وضعیت ورزشی قبل از بیماری خود برسد.

در این مدت باید از انجام تمرینات سنگین مانند بلند کردن وزنه یا پیاده روی در شیب های تند تا حدود 4 الی 6 هفته خودداری شود. با پیاده روی کوتاه و ساده شروع کنید و به تدریج طول و شدت آن را افزایش دهید. تا جایی که احساس راحتی می کنید می توانید به همان اندازه که دوست دارید راه بروید.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

5. به طور منظم مراجعه به پزشک انجام شود

ویزیت توسط پزشک معالج و انجام آزمایش بعد از آنژیوپلاستی و استنت گذاری به منظور بهینه سازی درمان، غربالگری برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی و همچنین کنترل عوامل خطر، بسیار مهم است. دفعات مراجعه به پزشک ممکن است بسته به وضعیت بالینی و مشخصات بیمار متفاوت باشد. آن ها معمولاً لازم است که هر ماه یکبار به پزشک متخصص قلب خود مراجعه کنند.

کلام آخر :

قوانین ذکر شده در بالا توسط سایت های معتبر و پزشکان قلب در سراسر دنیا تایید شده اند. با این حال، پزشک شما با توجه به علائم و شرایط بالینی شما ممکن است تغییری در این برنامه ها طی دوران پس از آنژیوپلاستی ایجاد کند. بنابراین قدم اول برای آغاز بهبودی، پیروی بی چون و چرا از توصیه های پزشک متخصص قلبتان خواهد بود.

گرفتگی عروق چیست؟

ترجمه و تولید مجله دلگرم
سارا فرخی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits