دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و راههای درمان بیماری آرگیریا (تغییر رنگ پوست به آبی)
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آرگیریا وضعیتی است که به دلیل وارد شدن ذرات نقره به پوست و غشای مخاطی بدن ایجاد می شود. این ذرات باعث ایجاد تغییر رنگ آبی - خاکستری در پوست می شوند که معمولاً قابل بازگشت نمی باشد.

بیماری آرگیریا چیست ؟

آرگیریا وضعیتی نادر است که باعث می شود پوست بدن به رنگ آبی یا خاکستری درآید.

این تغییر رنگ وقتی روی می دهد که بدن با مقدار زیادی فلز نقره در تماس باشد. افراد به صورت روزمره با مقدار بسیار کمی فلز نقره در تماس هستند.

این ماده در خوراکی ها، آب آشامیدنی و حتی هوایی که تنفس می کنیم وجود دارد. این مقدار بسیار ناچیز نقره حدی کم است که بدن می تواند آن را بدون بروز هر گونه عوارض جانبی دفع نماید.

با این وجود، قرار گرفتن مداوم در معرض مقدار کم نقره یا یک بار قرارگیری دز معرض مقدار زیادی از این فلز می تواند خطر بروز آرگیریا را افزایش دهد.

علائم آرگیریا یا آبی رنگ شدن پوست

ذرات نقره وارد شده به بدن باعث بروز آرگیریا می شوند. یکی از علائم اختصاصی آرگیریا، تغییر رنگ پوست به آبی یا خاکستری می باشد.

این تغییر رنگ یا افزایش بیش از حد رنگ دانه های پوستی همچنین ممکن است بر غشای مخاطی نواحی دیگر بدن مانند وارد زیر نیز تاثیر گذارد:

  • لب ها
  • لثه ها
  • مجرای بینی
  • غشای ملتحمه چشم نیز ممکن است تغییر رنگ بدهد

دلایل آرگیریا یا آبی شدن پوست

ذرات نقره ممکن است از طریق دهان یا مستقیماً از طریق پوست و غشای مخاطی وارد بدن فرد شوند.

وقتی نقره از طریق دهان وارد بدن شود، ممکن است باعث بروز آرگیریای عمومی شود.

در این وضعیت، تغییر رنگ ممکن است کل سطح بدن و همچنین غشای مخاطی و ارگانهای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

وقتی نقره از طریق پوست وارد بدن شود، باعث بروز آرگیریای موضعی می شود.

در این حالت، تغییر رنگ پوست تنها ناحیه ای را درگیر می نماید که در تماس با ذرات نقره بوده است. بعضی عوامل می توانند بر میزان تغییر رنگ پوست تاثیر گذارند. این عوامل عبارتند از:

1. سطح نقره در بدن

هرچه میزان نقره بیشتر باشد، تغییر رنگ بیشتر خواهد بود.

2. درجه قرارگیری در معرض نور خورشید

در آرگیریا، نور خورشید باعث می شود ذرات نقره موجود در پوست، تولید ملانین بیشتر را تحریک کنند.

در نتیجه، بخش هایی از بدن که بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند ممکن است تیره تر شوند. این نواحی معمولاًٌ عبارتند از صورت، گردن و دستها.

3. زمان

در مراحل اولیه آرگیریا، پوست ممکن است به رنگ آبی در آید. پس از گذشت چند ماه یا سال، ناحیه درگیر شده ممکن است تیره تر شده و به رنگ خاکستری تیره درآیند.

عوامل خطر آفرین در بروز آرگیریا

متخصصین کماکان مقدار نقره مورد نیاز برای بروز آرگیریا را نمی دانند. با این وجود، افرادی که بیشترین شانس را برای ابتلا به این وضعیت دارند عبارتند از افرادی که مشاغل یا فعالیت های آنها شامل تماس مداوم با فلز نقره می باشد.

مثالهایی از این قبیل عبارتند از کارگران معدن، شاغلین در لابراتوارهای ظهور عکس، سازندگان جواهرات و لحیم کاران و جوشکاران. عوامل زیر نیز می توانند باعث قرارگیری افراد در معرض مقدار زیاد نقره شوند:

  1. استفاده طولانی مدت از مکمل های کلوئیدی نقره
  2. استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی حاوی نقره که FDA آنها را تایید نکرده است
  3. استفاده مداوم از اسپری های بینی یا قطره های چشمی حاوی نقره
  4. استفاده مداوم از مواد آرایشی حاوی نقره
  5. پر کردن دندان ها با فلز نقره
  6. درمان مداوم با طب سوزنی

Argyria disease | بیماری آرگیریا

تشخیص آرگیریا

پزشکان می توانند نمونه های ادرار، خون و مدفوع فرد را برای تایید تشخیص آرگیریا دریافت کنند. پزشک ممکن است درخواست انجام آزمایشات خون، ادرار و مدفوع از فرد مشکوک به آرگیریا بنماید.

این کار به پزشک کمک می کند تا مشخص نماید آیا فرد در طول هفته گذشته با فلز نقره تماس داشته است یا خیر. برای تایید نهایی تشخیص آرگیریا، پزشک ممکن است از پوست بیمار نمونه برداری کند.

در این فرآیند قطعه کوچکی از پوست بدن بیمار برای بررسی در زیر میکروسکوپ برداشته می شود. ظاهر شدن ذرات قهوه ای - سیاه در این نمونه نشان دهنده وجود فلز نقره در پوست می باشد.

پزشک همچنین لازم است سایر گزینه هایی را که ممکن است باعث تغییر رنگ پوست به آبی - خاکستری شوند، رد کند. این گزینه ها عبارتند از:

  • اوکرونوز برون زاد: تغییر رنگ پوست که معمولاً به دلیل استفاده مداوم از کرم های روشن کننده پوست مانند هیدروکینون بوجود می آید.
  • رسوب طلا در بافت ها (کرایزیازیس): تغییر رنگ پوست بدلیل استفاده طولانی مدت از نمک های طلا برای درمان آرتریت روماتوئید.
  • هموکروماتوز یا آهن مازاد: وضعیتی که در آن بدن بیش از حد آهن جذب می نماید. این وضعیت در صورت درمان نشدن می تواند کشنده باشد.

درمان آرگیریا

در حال حاضر هیچ درمانی برای آرگیریا وجود ندارد؛ اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که درمان با لیزر با استفاده از لیزر تغییر کیفیت (QS) می تواند تا حدود زیادی تغییر رنگ پوست را بهبود بخشد.

لیزر QS پالس های نور با شدت بالا را بر روی پوست ناحیه درگیر می تاباند. در سال 2015، محققین به مرور شش تحقیق در زمینه استفاده از درمان لیزر QS برای بهبود آرگیریا پرداختند.

این محققین نتیجه گرفتند که یک جلسه درمان با لیزر QS می تواند بهبود فوری و بلندمدتی در خصوص تغییر رنگ پوست ایجاد نماید.

با این وجود، محققین لازم است تحقیقات بیشتری برای تایید کارایی لیزر QS در درمان آرگیریا انجام دهند. توصیه های بیشتر برای محدود کردن میزان تغییر رنگ پوست عبارتند از:

  1. استفاده از کرم های ضد آفتاب با درصد محافظت بالا در برابر نور خورشید
  2. محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  3. استفاده از لباس ها و عینک محافظ مناسب در هنگام کار با فلز نقره
  4. پرهیز از مصرف داروها، مکمل ها و مواد آرایشی حاوی نقره

عوارض مبتلا به آرگیریا

افراد مبتلا به آرگیریا ممکن است هیچ گونه عوارض منفی سلامتی نداشته باشند اما ممکن است دچار مشکلات احساسی و عاطفی شوند.

افراد بسیار کمی به دلیل قرار گرفتن در معرض فلز نقره فوت کرده اند. در واقع، افراد مبتلا به آرگیریا معمولاً هیچ گونه عوارض منفی سلامتی را به دلیل این بیمار تجربه نمی نمایند.

با این وجود، این افراد ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی به دلیل تغییر در رنگ پوست بدن خود شوند. بعضی از این افراد ممکن است افسرده، مضطرب یا گوشه گیر شوند بخصوص اگر درمان ها نتوانند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشند.

افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب می شوند بایستی این موضوع را به اطلاع پزشک شان برسانند تا در صورت نیاز به یک مشاور یا درمانگر معرفی شوند. انجام مشاوره ها می تواند به این افراد کمک کند تا با علائم فیزیولوژیکی حاصل از بیماری خود بهتر کنار بیایند.

آیا آرگیریا واگیردار است ؟

پاسخ: خیر. آرگیریا واگیردار نمی باشد. آرگیریا وضعیتی است که به دلیل وارد شدن ذرات نقره به پوست و غشای مخاطی بدن ایجاد می شود.

این ذرات باعث ایجاد تغییر رنگ آبی - خاکستری در پوست می شوند که معمولاً قابل بازگشت نمی باشد. آرگیریا وقتی فرد تماس بسیار زیادی از طریق شغل، داروها یا پر کردن دندان ها با فلز نقره داشته باشد، روی می دهد.

استفاده از مکمل های رژیمی حاوی نقره کلوئیدی نیز می تواند خطر بروز این مشکل را افزایش دهد. بنابراین شما نمی توانید این بیماری را از فرد دیگری بگیرید.

نتیجه گیری

آرگیریا اساساً یک مشکل زیبایی محسوب شده و تاثیر منفی خاصی بر سلامت عمومی فرد مبتلا ندارد.

با این وجود بعضی افراد ممکن است بدلیل این تغییر رنگ پوست دچار آشفتگی روانی قابل ملاحظه ای شود.

درمان های مشاوره ای می تواند به این افراد کمک کنند تا با افسردگی یا اضطراب بوجود آمده به دلیل این بیماری بهتر مقابله کنند.

از لحاظ درمان آرگیریا، درمان لیزر QS به نظر می رسد می تواند نتایج مطلوبی داشته و حتی باعث بهبود کامل تغییر رنگ پوست شود.

با این وجود دانشمندان کماکان به انجام بررسی های بیشتر برای تایید تاثیر این روش درمانی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید :

آیا کلوئید نقره می تواند برای درمان سرطان استفاده شود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits