دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عطسه زیاد نشانه چیست ؟ + راه های درمان عطسه زیاد
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عطسه کردن معمولا یکی از علائم سرماخوردگی و حساسیت است. اما علاوه بر این موارد، دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. با ما همراه باشید تا شما را علل عطسه زیاد آشنا کنیم.

دلیل عطسه زیاد چیست ؟

علت عطسه زیاد موضوع مورد بحث ماست. برخی افراد به طور مداوم عطسه می کنند. این عطسه ها به قدری زیاد است که به نظر می رسد آلرژی نیست. آیا بیماری وجود دارد که موجب ۵۰ بار عطسه در روز شود ؟ این عطسه می تواند جدی باشد ؟عطسه واکنش بدن به التهاب یا تجمع گرد و غبار در داخل بینی و دستگاه تنفسی است. گاهی اوقات علت آن باید به صورت پزشکی بررسی شوند.
صحبت کردن با دکتر، راه خوبی برای شروع خواهد بود.
شایع ترین علت عطسه مکرر، قرار گرفتن در معرض ذرات کوچک در هوا است که باعث محافظت طبیعی بدن در برابر چیزهایی می شود که به ریه ها وارد می شوند. دود، گرد و غبار یا سایر آلودگی های موجود در هوا ممکن است علت عطسه باشد.

یکی دیگر از علل شایع عطسه، آلرژی است. آلرژی ها واکنش نامطبوع بدن به مواجهه با محیط زیست رایج مانند حیوانات خانگی، گرده و قارچ است. کانال بینی باعث تحریک و عطسه می شود.برخی از موارد جزئی از آلرژی را می توان با آنتی هیستامین ها و یا اسپری سالین برطرف کرد.
با این حال، گاهی اوقات، این عوامل کار نمی کنند و یک دارو قوی تر لازم است؛گزینه های متعددی وجود دارد که پزشک می تواند تجویز کند. تشخیص و مدیریت وضعیت خاص به وسیله معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام خواهد شد. برنامه ریزی مراجعه به مطب پزشک توصیه می شود.

علت عطسه زیاد

عطسه زیاد نشانه چیست ؟

دلایل زیاد عطسه کردن چیست ؟

1. آلرژی عامل زیاد عطسه کردن

آلرژی یک بیماری بسیار شایع است که به دلیل واکنش بدن شما به موجودات خارجی است. در شرایط عادی، سیستم ایمنی بدن شما از مهاجمان مضر مانند باکتری های بیماری زا محافظت می کند.
اگر آلرژی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما موجودات بی ضرر را به عنوان تهدید تشخیص می دهند. آلرژی می تواند برای خروج این موجودات شما را به عطسه وادار می کند.

علت عطسه های مکرر

رابطه آلرژی و عطسه زیاد

2. عفونت‌ها دلیل عطسه زیاد

عفونت های ناشی از ویروس ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا همچنین باعث عطسه می شود. بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف وجود دارد که می تواند سرماخوردگی ایجاد کند. با این حال، بسیاری از سرماخوردگی ها نتیجه رینوویروس هستند.نشانه های چنین بیماری هایی، ریزش آب از ناحیه پشت بینی، حساسیت به لمس صورت، عطسه، تب و خستگی هستند.
دکتر والبرت می گوید، معمولا تورم های سینوسی بعد از یک هفته بهبود پیدا می کنند.
اما اگر عفونت سینوس دوباره بازگردد و با نشانه های آلرژی همچون ریزش آب بینی و عطسه نیز همراه باشد، این احتمال وجود دارد که آلرژی دلیل اصلی عفونت سینوس ها باشد. پزشکان در چنین مواردی از درمان های مربوط به آلرژی استفاده می کنند.

3. بوهای تندی چون بوی عطر علت عطسه زیاد

برخی از مواقع در مواجه با خانمی که در آسانسور عطر تندی زده، به طور مداوم عطسه می کنید. این نوع عطسه کردن می تواند «رینیت غیرآلرژیک» باشد و بدان معناست که راه عبور بینی، در پاسخ به محرک خارجی ای همچون عطر، متورم شده که عمدتا هم دلیل آلرژیکی ندارد.
بهترین راهکار این است که از قرار گرفتن در معرض بوهای شدید پرهیز کنید و بینی را روزی یک تا دوبار شستسو دهید.

عطسه زیاد نشانه چیست؟

نقش بوی تند عطر در عطسه زیاد

4. پولیپ بینی عامل عطسه زیاد

پولیپ که بر روی خطوط سینوسی رشد پیدا می کند می توان منجر به عطسه کردن، گرفتگی بینی، ریزش آب بینی و کاهش حس چشایی یا بویایی شود.
آلرژی هم می تواند شما را در معرض بیشتر چنین پدیده ای قرار دهد. پزشک تان احتمالا می تواند با انجام برخی از معاینه ها آن را تشخیص دهد. داروهایی چون اسپری های بینی می توانند راه تنفس را آسان تر کرده و باعث توقف عطسه شوند.

حتماً بخوانید:
خطرات حبس کردن (نگه داشتن) عطسه چیست؟

خطرات حبس کردن (نگه داشتن) عطسه چیست؟

عوارض خطرناک نگه داشتن عطسه:هنگام عطسه کردن، همه فشار هوایی که درون ریه‌ها جمع شده تلاش می‌کند تا از طریق بینی به بیرون راه پیدا کند اما زمانی که…

5. آلودگی هوا علت زیاد عطسه کردن

آلودگی هوا هم می تواند سبب عطسه کردن شود چرا که به گفته دکتر والبرت ریزگردها به آسانی می توانند در حفره بینی قرار بگیرند و درست همانند آلرژی بینی می خواهد که آن ریزگردهای مزاحم را خارج کند.
بر اساس مطالعات انجمن بررسی عوامل شیمیایی در آمریکا و مطالعات انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان داده شد، متاسفانه آلودگی هوا می تواند بر روی آلرژی نیز تاثیرگزار باشد و نشانه های آن را افزایش دهد و حساسیت های جدیدتری را نیز به وجود آورد.
اگرچه نمی توان برای وضعیت هوای بیرون از منزل کار خاصی را انجام داد اما می توان برای توقف عطسه چاره ای اندیشید. در چنین مواردی بهتر است به یک متخصص آلرژی مراجعه و از او کمک بگیرید.

عطسه پی در پی

عطسه های زیاد متأثر از آلودگی هوا

6. نگاه مستقیم به آفتاب موجب عطسه های زیاد می شود

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما نگاه مستقیم به آفتاب می تواند سبب عطسه کردن شود.در مطالعه ای که همین امسال و در کشور آلمان انجام پذیرفت، نشان داده شد که حدود ۷۵ درصد از جمعیت این کشور در هنگام نگاه کردن به نور مستقیم آفتاب عطسه می کنند که خصوصا در زمان رانندگی می تواند خطرناک باشد.
از آنجایی که نور آفتاب مخاطراتی را نیز به همراه دارد بهتر است در مقابل آن از چشم ها محافظت شود.

7. برداشتن ابروها سبب عطسه زیاد می شود

برخی دیگر از عوامل همچون درد می تواند به عطسه کردن منجر شود. زمانی که ابروها برداشته می شوند یا مو کشیده می شود، عصب های سه قلو که حواس مرتبط با صورت را کنترل می کنند، تحت تاثیر قرار گرفته و بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۹ میلادی رفلکس هایی چون عطسه کردن را بدنبال دارند.

درمان عطسه کردن

رابطه ابرو برداشتن با زیاد عطسه کردن

راهکارهای درمان زیاد عطسه کردن

یکی از بهترین راه های جلوگیری از عطسه اجتناب از چیزهایی است که موجب عطسه می شود. همچنین می توانید تغییراتی ساده در خانه برای کاهش تحریک ایجاد کنید:
فیلترهای گاز را تغییر دهید تا سیستم تصفیه خانه درست کار کند. اگر حیوان خانگی دارید، موهای او را کوتاه کنید یا اگر موهای آن ها شما را اذیت می کنند، حیوان را از خارج خانه نگه دارید.
می توانید گرد و غبار فیلترها را با استفاده از شستشو آن ها در آب گرم یا آب بیش از ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴٫۴ درجه سانتیگراد) پاک کنید. همچنین می توانید یک دستگاه تصفیه هوا برای تمیز کردن هوا خریداری کنید.
در موارد شدید، می توانید خانه را برای عدم وجود قارچ ها بررسی کنید، که ممکن است باعث عطسه شود. اگر در خانه قارچ وجود داشته باشد، باید آن ها را پاک کنید.
از نگاه کردن به نور خورشید پرهیز نموده و سعی کنید در معرض هوای آلوده قرار نگیرید. همچنین اگر علت عطسه های زیاد شما آلرژی و موارد پزشکی است می توانید به پزشک مراجعه نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits