دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پولیپ کیسه صفرا چیست؟ آیا قابل درمان است؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پولیپ‌های کیسه صفرا - انواع، علل و درمان : پولیپ‌های صفراوی به علت رشد غیرطبیعی بافت کیسه صفرا ایجاد می‌شوند. حدود 95 درصد این پولیپ‌ها غیرقابل تشخیص می‌باشند. این پولیپ‌ها بهتر است با تشخیص زود هنگام برداشته شوند زیرا ممکن است بعضی از این پولیپ‌ها...

درباره پولیپ صفرا gallbladder polyp چه می‌دانید؟

در واقع پنج نوع پولیپ در کیسه صفرا وجود دارد. بیشتر آنها کلستروزی هستند، به این معنی که تا حدی از کلسترل تشکیل شده‌اند.

همچنین علت تشکیل این سنگ کیسه صفرا که مصرف غذاهای چرب است، می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. دیگر انواع پولیپ صفرا، هیپرپلازی، آدنومیوماتوز، آدنوکارسینوم و کُله‌سیستیت است.

علت پولیپ کیسه صفرا

پولیپ‌های کیسه صفرا زائده‌هایی هستند که ممکن است در دیواره کیسه صفرا یافت شود. این پولیپ‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند. در پولیپ‌های بزرگتر تهدید جدی نسبت به سرطانی بودن وجود دارد.

گرچه پزشکان نمی‌توانند علت اصلی پولیپ‌های کیسه صفرا را شناسایی کنند، اما پنج دسته بندی متفاوت پولیپ‌های کیسه صفرا وجود دارد که می‌تواند تا حدی به تشخیص علت آن کمک کند.

کلستروزی – این نوع شایع‌ترین نوع پولیپ‌های کیسه صفرا است که به علت کلسترول اضافی ایجاد می‌شود
آدنوکارسینوم – این نوع پولیپ‌ها معمولاً سرطانی هستند.سه نوع دیگر مشکلاتی که منجر به پولیپ کیسه صفرا می‌شود آدنومیوماتو، کلستروزی و هیپرپلازی و کُله‌سیستیت هستند.

پولیپ کیسه صفرا

نشانه های بارز پولیپ کیسه صفرا چیست؟

علائم پولیپ کیسه صفرا کدام است؟

پولیپ‌های کیسه صفرا ممکن است علائمی ایجاد نکنند. اما می‌تواند باعث کولیک صفراوی (درد شکمی ناشی از کیسه صفرا) ایجاد کند. این نوع درد اغلب به علت سنگ کیسه صفرا ایجاد می‌شود اما اگر سنگی در آن یافت نشود، ممکن است علت آن پولیپ کیسه صفرا باشد.

تشخیص پولیپ کیسه صفرا

برای اینکه نگاه دقیقی به کیسه صفرا بیاندازیم، عمدتاً سونوگرافی انجام می‌شود. پولیپ‌های کیسه صفرا معمولاً در سونوگرافی دیده می‌شوند و اندازه آنها ( و اینکه احتمال خطرناک بودن آنها وجود دارد ) می‌تواند اندازه‌گیری شود.

برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET) یا سی‌تی اسکن می‌تواند در ارزیابی احتمال سرطانی بودن سلول‌ها در پولیپ‌های بزرگتر کیسه صفرا کمک کند. این آزمایشات می‌تواند برای تحت نظر گرفتن پولیپ‌های صفرا با گذشت زمان بکار گرفته شود تا هر تغییر مشکوکی که ممکن است احتمال سرطانی بودن را نشان دهد، مشخص شود.

پولیپ‌های کیسه صفرا

چگونه پولیپ‌های کیسه صفرا را درمان کنیم؟

درمان پولیپ‌های کیسه صفرا

اینکه آیا پولیپ کیسه صفرا بی ضرر است، سوالی است که موضوع پژوهش های زیادی است. جواب آن به نظر می‌رسد که به اندازه پولیپ و احتمال سرطانی شدن آن بستگی دارد.

عمدتاً دو گزینه وجود دارد: بررسی و صبر کردن یا تحت جراحی برداشتن کیسه صفرا (کولسیستکتومی) قرار می‌گیرند. پولیپ‌های بسیارکوچک، که کمتر از 1 سانتی‌متر هستند (یا در برخی مطالعات کمتر از 1.5 سانتی‌متر هستند) ممکن است نیاز به جراحی برداشتن کیسه صفرا نداشته باشد

و به جای آن می‌توان به طور منظم با اسکن و ارزیابی دوباره هر تغییر مشکوکی که ممکن است احتمال سرطانی بودن کیسه صفرا را نشان دهد، تحت نظر قرار داد.بررسی پولیپ‌های کیسه صفرا که کمتر از 1.5 سانتی‌متر هستند، باید هر از سه تا شش ماه و تا حدود دو سال تحت نظر قرار داشته باشد، پس از آن در صورتی که تغییراتی در آن مشاهده نشد، می‌توان اینکار را متوقف کرد.

برای پولیپ‌های صفرا که کوچکتر از 0.5 سانتی‌متر هستند، جراحی برداشتن کیسه صفرا توصیه نمی‌شود. در پولیپ‌های کیسه صفرا که کوچک هستند، خطر سرطانی شدن بسیار نادر است.پولیپ‌های کیسه صفرا که سرطانی به نظر می‌رسند، ممکن است با جراحی برداشتن کیسه صفرا درمان شوند.

برای پولیپ‌های کیسه صفرا ، کولسیستکتومی می‌تواند برای پیشگیری از ایجاد سرطان کیسه صفرا پیشنهاد شود.تصمیم‌گیری برای چگونگی درمان پولیپ کیسه صفرا، استفاده از تعادل متفکرانه - سبک و سنگین کردن خطر بالقوه جراحی در مقابل خطر احتمالی ایجاد سرطان کیسه صفرا لازم است. توجه به خطر کلی سرطان و در نظر گرفتن مراقبت‌های پولیپ کیسه صفرا می‌تواند یک استراتژی درمانی مؤثر برای حفظ سلامتی است.

پیشگیری از پولیپ کیسه صفرا

چگونه پولیپ کیسه صفرا را کنترل کنیم؟

پیشگیری از پولیپ کیسه صفرا

برای پیشگیری از شکل‌گیری پولیپ‌ها و سنگ کیسه صفرا ، خوردن غذاهای حاوی چربی کمتر ، خوردن سبزیجات و میوه بیشتر توصیه می‌شود.

پرهیز از غذاهای چرب ، کافئین و الکل ، که تمام این موارد به عنوان تحریک کننده مشکلات کیسه صفرا شناخته می‌شوند. اگر کیسه صفرای شما خارج شود، باید از قبل از انجام جراحی و در دوران بهبودی پس از آن که عمدتاً سه تا چهار هفته طول می‌کشد از این موارد پرهیز کنید.

پولیپ کیسه صفرا

آیا پولیپ کیسه صفرا با سرطان کیسه صفرا ارتباط دارد؟

پولیپ‌های کیسه صفرا زائده‌های هستند که از دیواره داخلی کیسه صفرا بیرون آمده است. پولیپ‌ها می‌توانند سرطانی باشند اما به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. حدود 95 درصد از پولیپ‌های صفرا خوش‌خیم هستند.

اندازه پولیپ کیسه صفرا می‌توانند پیش‌بینی کند که آیا آن سرطانی (بدخیم ) است یا غیرسرطانی (خوش خیم) است. احتمال سرطانی بودن پولیپ‌های کوچک کیسه صفرا که قطر آن کمتر از 1 سانتی متر – حدود 10 میلی‌متر – می‌باشد، کم است و نیازی به درمان ندارد.

با این وجود، پزشک متخصص برای این پولیپ‌ها ممکن است آزمایشاتی را پیشنهاد دهد که تغییراتی را که می‌تواند نشان دهنده سرطانی بودن آن است، بررسی شود. اینکار می‌تواند با سونوگرافی استاندارد شکمی یا سونوگرافی آندوسکوپی انجام شود.

پولیپ‌های کیسه صفرا که قطر آن بزرگتر از 1 سانتی‌متر (حدود 10 میلیمتر) است ، احتمال سرطانی بودن آن یا با گذشت زمان تبدیل به سرطانی شدن در آنها وجود دارد، و پولیپ‌هایی که قطر آنها بزرگتر از 2 سانتی‌متر ( 2 میلیمتر) است، ممکن است خطر شدید بدخیم بودن را نشان دهند.

درمان پولیپ‌های بزرگتر کیسه صفرا شامل جراحی برداشتن کیسه صفرا است (کولسیستکتومی) . پولیپ‌های بدخیم به ندرت ایجاد می‌شود . تنها حدود 5 درصد پولیپ‌های کیسه صفرا سرطانی هستند.پزشک ممکن است در صورتی که شما دچار پولیپ صفرا در هر اندازه همراه با سنگ صفرا هستید،کولسیستکتومی را پیشنهاد کند.

درمان طبیعی پولیپ‌های کیسه صفرا

در درمان پولیپ‌های کیسه صفرا در صورتی که سرطانی نباشد، می‌توان درمان‌های خانگی را برای تسکین آن امتحان کرد.

درمان‌های گیاهی به اندازه درمان‌های دارویی موثر نخواهند بود و بهتر است این نوع درمان حتما زیر نظر پزشک متخصص گوارش تجویز شوند.

  • نوشیدن آب گلابی یا خوردن گلابی می‌تواند التهاب یا حساسیت در صفرا را کاهش دهد.
  • مصرف روغن زیتون خالص شده با معده خالی می‌تواند این مشکل را تسکین دهد.
  • چغندرقند نیز برای سلامت کیسه صفرا مناسب است. می‌توانید مقداری از آب چغندرقند را روزانه مصرف کنید تا زمانی که احساس کنید علائم شما برطرف شده است.
  • میتوانید از دیگر سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج نیز استفاده کنید. آب هویج می‌تواند مجرای صفراوی را پاکسازی کند.
  • کیسه آب گرم نیز درد را کاملاً از بین می‌برد .
  • انمای آب گرم نیز راه مناسبی برای کمک به پولیپ کیسه صفرا است.

آیا برای پولیپ‌ (های) کوچک، برداشتن کیسه صفرا الزامی است؟

این یک واقعیت است که درمان مؤثر برای پولیپ کیسه صفرا، برداشتن کیسه صفرا است. با این وجود، این ملاحظات ، بسته به موقعیت می‌تواند متفاوت باشد.

ابتدا، جراحی باید در صورتی در نظر گرفته که همراه با پولیپ، سنگ صفرا نیز وجود داشته باشد – که باعث افزایش خطر سرطانی شدن می‌شود.

اگر سنگ کیسه صفرا یافت نشود، پولیپ های بزرگتر از 10 میلیمتر باید جراحی شوند. پولیپ‌های کوچکتر از 10 میملیمتر باید تحت بررسی سونوگرافی دقیق قرار بگیرند. تکرار سونوگرافی در 3-6 ماه ، و سپس بطور سالیانه ، باید درنظر گرفته شود.

همچنین بخوانید:

علائم و درمان درد و پرشدن کیسه صفرا

علائم مشکلات کیسه صفرا + درمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits