دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵ علت اصلی لرزش دست در جوانی و درمان آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جوانان زیادی در اطراف خود می بینیم که به لرزش دست دچار هستند. از این رو در این مطلب قصد داریم مهم ترین دلایل لرزش دست در جوانان را ذکر نموده و راه های مختلف درمان این مشکل را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل لرزش دست در جوانی

علت لرزش دست جوانان و درمان آن موضوع مورد بحث ماست. لرزش لرزش دست یا انگشتان دست در انسان از جمله مشکلاتی است که ممکن است انسان را در هر سنی گرفتار کند.

هر چیزی ممکن است باعث لرزش دست هایتان شود، از جمله کار کردن زیاد با دست ها یا ابتلا به یک بیماری. دست های لرزان یک علامت تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند در فعالیت های روزمره تأثیر بگذارد.

علت لرزش دست چیست

چرا برخی جوانان لرزش دست دارند ؟

1. لرزش دست در جوانی بر اثر بیماری پارکینسون

دکتر مایکل رزاک Michael Rezak، مدیر بخش اختلالات حرکتی و بیماری های نورودژنراتیو Neurodegenerative در پزشکی شمال غربی می گوید: گرچه لرزش اساسی در دست ها زمانی مشاهده می شود که دست هایتان در حال انجام حرکت و فعالیت هستند.

اما لرزش دست ها که ناشی از بیماری پارکینسون است، لرزش در حال استراحت نامیده می شود، زیرا زمانی خود را نشان می دهد که دست های شما هیچ حرکتی ندارند.

نورودژنراتیو neurodegenerative بیماری، فرایند یا وضعیتی که سبب زوال سلول های طبیعی سیستم عصبی یا عملکرد آن ها می گردد.

رزاک می گوید: زمانی که دست ها در دو طرف بدن آویزان هستند یا هیچ تون عضلانی در دست ها وجود ندارد، زمانی است که لرزش ناشی از بیماری پارکینسون مشاهده می شود.

همچنین نوع حرکت مربوط به لرزش اساسی بیشتر شبیه به لرزیدن و تکان خوردن است، اما لرزش مربوط به بیماری پارکینسون اغلب دارای ریتم است. برای بسیاری از بیماران لرزش به شکل نوعی حرکت دادن قرص بین انگشت شست و انگشت اشاره شروع می شود.

2. لرزش دست جوانان بر اثر استرس

هر شخصی دارای یک لرزش خیلی خفیف و غیر قابل مشاهده است که بر اثر ضربان قلب، گردش خون و دیگر فرایندهایی که در داخل بدن انجام می شوند، رخ می دهد. این نوع لرزش، لرزش فیزیولوژیک نامیده می شود. جانکویک می گوید: اما تحت شرایط خاص این لرزش می تواند قابل مشاهده شود.

یکی از دلایل لرزش دست ها در جوانی استرس و اضطراب شدید است. اگر دست یا صدای شما قبل از صحبت کردن برای تعداد زیادی از مردم شروع به لرزیدن کرد، یا اگر هنگام نگاه کردن به پایین از لبه یک ساختمان بلند، زانوها و پاهایتان شروع به لرزیدن کرد، دچار لرزش فیزیولوژیک افزایش یافته enhanced physiologic tremor شده اید.

این نوع لرزش ممکن است آزار دهنده یا ناراحت کننده باشد، بستگی به موقعیت دارد، اما اگر در تمام زمان ها این لرزش را تجربه می کنید و احساس می کنید تاثیر منفی بر روی زندگی شما می گذارد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برخی فعالیت های کاهش دهنده استرس، مانند مدیتیشن، یوگا یا گوش دادن به موسیقی و همچنین داروهای ضد استرس می توانند موثر باشند.

لرزش دست در جوانی نشانه چیست

3. لرزش دست بر اثر مصرف بیش از حد کافئین

دکتر جانکوویک می گوید: همانطور که استرس می تواند باعث تشدید لرزش فیزیولوژیک شود، کافئین هم همین تاثیر را دارد. اگر بعد از مصرف قهوه یا دیگر منابع کافئین دچار لرزش دست می شوید، زمان آن رسیده که مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

گفته می شود کافئین و استرس باعث می شوند لرزش اساسی بیش از پیش به چشم بیاید. اگر فکر می کنید لرزش دست های شما علاوه بر مصرف بیش از حد کافئین به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

4. لرزش دست جوانان بر اثر مصرف برخی داروها

مانند استرس و کافئین، مصرف برخی داروها نیز باعث لرزش دست می شوند. به ویژه داروهای آسم مانند bronchodilator. داروهای دیگری که باعث لرزش دست می شوند، عبارتند از آمفتامین Amphetamine ، برخی از استاتین ها statin و مهار کننده های باز جذب سروتونین SSRI.

اگر بعد از مصرف دارو لرزش دست را در خود مشاهده کردید یا اگر به نظر می رسد لرزش دست بعد از مصرف یک داروی جدید شروع شده، پزشک می تواند داروی جایگزین برایتان تجویز کند تا لرزش دست های شما بهبود پیدا کند.

5. خستگی یکی از علل لرزش دست در جوانی

باز هم عامل دیگری که باعث لرزش فیزیولوژیک می شود خستگی بیش از حد است. خستگی شما چه بر اثر کم خوابی باشد و چه در نتیجه تمرینات سخت و طولانی، در هر دو حالت خسته بودن عضلات منجر به لرزش دست ها و دیگر قسمت های بدن می شود.

به این ترتیب هر چیزی که باعث مختل شدن خوابتان می شود، می تواند باعث لرزش دست شما نیز شود. خستگی می تواند لرزش اساسی را بدتر کند. بنابراین اگر دست های شما همیشه می لرزند، اما زمانی که خسته یا کم خواب هستید بدتر می شود، بهتر است با پزشک مطرح کنید.

چگونه لرزش دست را درمان کنیم/ درمان لرزش دست

راه های درمان لرزش دست

درمان لرزش دست بسته به علت آن باید صورت گیرد. یعنی بنابر دلایلی که در بالا ذکر شد، می توان به درمان آن کمک نمود. اما درمان های خانگی ای که می توان به این منظور بکار برد عبارتند از:

1. ورزش راه درمان لرزش دست در جوانی

تمرینات مربوط به دست می توانند موجب تقویت این اندام ها شوند و از شدت لرزش ها کاسته یا به طور کامل از آن ها جلوگیری کنند. یک توپ مخصوص کاهش استرس را کف دست خود قرار دهید.

توپ را تا آنجا که می توانید محکم فشار دهید. این وضعیت را برای حدود پنج ثانیه حفظ کرده، سپس به آرامی از فشار کم کنید. این کار را 10 بار تکرار کنید. این تمرین را چند بار در روز انجام دهید.

2. مصرف چای سنبل الطیب یا عصاره آن برای درمان لرزش دست

سنبل الطیب به شل شدن عضلات و کاهش تنش، کمک می کند. پس طبیعتا برای درمان لرزش دست نیز مفید است. به علاوه، اثر آرام بخش آن کمک می کند تا استرس کاهش پیدا کرده و فرآیند خواب در بدنتان بهبود یابد.

این دو عامل از مهمترین عواملی هستند که می توانند مشکلات آزار دهنده در بدن ایجاد کنند. مالیدن روزانه نصف قاشق چای خوری عصاره مایع سنبل الطیب به دست برای کنترل لرزش دست مفید است. یکی دیگر از گزینه های درمانی به این روش نوشیدن چای سنبل الطیب چند بار در هفته است.

3. اسطوخودوس مؤثر در درمان لرزش دست

چای اسطوخودوس یک درمان طبیعی برای درمان لرزش دست است. بوی آرامش بخش آن می تواند سطوح اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) در مغز را افزایش دهد.

این اسید، یک انتقال دهنده عصبی است و انتشار آن به طور گسترده در بدن، برای مبارزه با استرس عالیست. در نتیجه لرزش دست شما هم کاهش می یابد.

علت لرزش دست چیست؟

علت لرزش دست و انگشتان دست چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits