دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه درمان کورک لثه یا جوش لثه در منزل
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کورک لثه یا جوش لثه : بیماری جوش لثه هشداری جدی از سوی بدن است که نشان می‌دهد عفونتی سرسخت به بدن وارد شده و نیازمند رسیدگی فوری پزشکی است.

علل و درمان جوش لثه کودکان و بزرگسالان با طب سنتی

کورک لثه یا جوش لثه یک برآمدگی پر از چرک بر روی لثه است. این جوش‌ها زمانی شکل می‌گیرند که باکتری ‌ها انباشته شده و باعث عفونت می‎شوند. ناحیه دچار کورک ممکن است دردناک یا حساس شود. کورک لثه یا آبسه لثه نشانه وجود یک عفونت باکتریایی است.

جوش لثه در مردم دچار بیماری لثه یا مردمی که اخیراً عمل جراحی دندان داشته‌اند شایع‌تر است. در این موارد پلاک و ذرات غذا وارد کیسک‌های لثه شده به رشد بیش از حد باکتری منجر می‌شوند.

دو نوع کورک لثه وجود دارد. یک نوع آن جدی‌تر است و در فاصله کمتری از دندان‌ها شکل می‌گیرد. عفونت زیربنایی نیاز به درمان و مراقبت کامل پزشکی دارد که اغلب روت کانال است.

عفونت‌های درمان نشده لثه ممکن است به دیگر نقاط بدن گسترش یابند. به طور معمول آنتی‌بیوتیک ‌ها و اقدامات دندان‌پزشکی برای درمان کورک لثه ضورری هستند. مداوای خانگی می‌تواند باعث تسکین علایم شده و از مشکلات بیشتر پیشگیری کند.

جوش روی لثه

کورک لثه یا جوش لثه نشان دهنده چرک لثه است

انواع کورک لثه کدام است؟

کورک لثه یا آبسه لثه می‌تواند نتیجه عفونت باکتریایی در بافت لثه باشد. نام پزشکی این وضعیت آبسه پریودونتال است.در موارد دیگر فساد دندان یا تروما می‌تواند به عفونتی منجر شود که در دندان ایجاد شده و به لثه سرایت می‌کند.

شخص ممکن است متوجه شکل‌گیری جوش در نزدیکی دندان و احتمالاً نزدیک به ریشه دندان شود. این اختلال آبسه پریاپیکال نامیده می‌شود.هر کسی که ظن ابتلاء به آبسه پریاپیکال در مورد وی مطرح باشد باید بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کند زیر ممکن است برای نجات دندان انجام روت کانال ضروری باشد.

علایم کورک لثه کدام است؟

علایم همراه کورک لثه شامل موارد زیر است:

  • درد ، ورم، و حساسیت دهان
  • خونریزی یا ترشح از جوش یا لثه
  • بوی بدن نفس
  • تب
  • درد گوش

کورک لثه یک نشانه عفونت است و درمان آن برای پیشگیری از سرایت عفونت به دیگر نقاط دهان و بدن ضروری است.اگر عفونت گسترش یابد می‌تواند به از دست دادن دندان منجر شود یا اگر برای مثال باکتری‌ها وارد جریان خون شوند این اختلال می‌تواند تهدیدی برای زندگی باشد.

مردم دچار کورک لثه باید برای تشخیص و درمان به دندان‌پزشک مراجعه کنند. به طور معمول، دارو برای خلاصی از عفونت مزبور ضروری است. وقتی عفونت برطرف گردد درمان خانگی می‌تواند تسکین دهنده باشد و از ایجاد کورک لثه بیشتر پیشگیری کند.

ه جوش روی لثه

چگونه کورک لثه را درمان کنیم؟

دارو درمانی برای درمان کورک لثه

برای درمان عفونت و پیشگیری از افزایش جوش، دندان‌پزشک ممکن است یکی از روش‌های درمانی زیر یا ترکیبی از آنها را پیشنهاد کند:

آنتی‌بیوتیک

نخستین گام، کشتن باکتری‌های مسبب عفونت است. از آنجا که جوش‌ها در زیر قسمت خط لثه شکل می‌گیرند، که در آنجا درمان‌های موضعی کارآیی ندارند، به طور معمول استفاده از آنتی‌بیوتیک ضروری است.

نظافت عمقی

به طور معمول باکتری‎ها بر اثر بیماری لثه یا فساد دندان می‌توانند لثه را عفونی کنند.نظافت عمقی و اقدامات مشابه که روت پلن نامیده می‌شوند می‌توانند پلاک و جرم را خارج کرده و به التیام لثه کمک کنند.رعایت بهداشت دهان و دندان به شکل بهتر اغلب اوقات می‎تواند مانع برگشت آبسه‌ها شود.

تخلیه

ممکن است دندان‌پزشک نیاز ببیند که چرک درون آبسه تخلیه شود. این کار می‌تواند به تخفیف درد کمک کرده و باعث التیام سریع‌تر ناحیه دچار مشکل شود.

تنظیم دندان مصنوعی

کورک لثه گاهی از اوقات نتیجه تحریک ناشی از دندان مصنوعی نامناسب است. در این موقعیت‌ها دندان‌پزشک برای پیشگیری از تحریک بیشتر نسبت به تنظیم دندان مصنوعی اقدام می‌کند.

اقدامات جراحی

اگر کسی دچار آبسه پریاپیکال احتمالاً ناشی از فساد دندان باشد، به طور معمول برای درمان عفونت به روت کانال نیاز خواهد داشت.

عفونت‌های شدید لثه می‌توانند به دندان‌ها و استخوان‌های مجاور آسیب برسانند. در این موارد نادر دندان‌پزشک برای هدف گرفتن هر آسیب وارد شده به استخوان دندان را از دهان خارج می‌کند.


درمان جوش روی لثه

چگونه در منزل کورک لثه را درمان کنیم؟

مراقبت خانگی و درمان‌های طبیعی جهت درمان کورک لثه یا جوش لثه

اغلب موارد بروز کورک لثه نتیجه ضعف بهداشت دهان و دندان است.مراقبت خانگی و داروهای طبیعی می‌توانند علایم کورک لثه را کاهش دهند و از بروز آنها پیشگیری کنند.به خاطر سپردن این موضوع مهم است که درمان خانگی به ندرت می‌تواند عفونت ایجاد شده را درمان کند. در این مورد عموماً استفاده از آنتی‌بیوتیک ضروری است.

مراقبت خانگی شامل موارد زیر است:

بهداشت مناسب دهان

بهداشت مؤثر دهان می‌تواند کورک لثه، بیماری لثه، فساد دندان و مشکلات دیگر دندان را مهار کند. نکات مربوط به این موضوع عبارتند از:

  • دو بار مسواک زدن دندان در روز
  • استفاده از نخ دندان یک بار در روز
  • مراجعه به دندان‌پزشک حداقل یک بار در سال برای معاینه و پاکسازی دندان
  • اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قنددار

ترک دخانیات

بر مبنای اعلام " انستیتوهای ملی سلامت " مصرف دخانیات بزرگ‎ترین ریسک فاکتور بیماری لثه است. مصرف دخانیات در عین حال می‌تواند اثربخشی درمان بیماری لثه را کاهش دهد.بنابراین ترک دخانیات و جویدن تنباکو می‌تواند خطر بیماری لثه را کاهش دهد و به التیام لثه پس از درمان کمک کند.

دهانشویه آب ‌نمک

نمک به شکل طبیعی ضد باکتری و ضد التهاب است.یک مطالعه در سال 2016 عنوانگر آن است که آبکشی دهان با آب‌نمک می‌تواند سلامت لثه را تقویت کرده و التیام اولسر دهان را بهبود بخشد. برای تهیه قرقره آب نمک:

  • 1 قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید
  • پیش از تف کردن محلول به بیرون آن را حدود 30 ثانیه در دهان قرقره کنید
  • روزانه 2 تا 3 بار این کار را تکرار نمایید

درمان جوش روی لثه

بهترین راه از بین بردن کورک لثه یا جوش لثه

دهانشویه هیدروژن پروکساید

هیدروژن پروکساید دارای ترکیبات ضد باکتری است که بدین معنی است که می‌تواند به درمان بیماری لثه که یک علت شایع کورک لثه محسوب می‌شود، کمک کند.استفاده از هیدروژن پروکساید همچنین می‌تواند درد و التهاب کورک لثه فعلی را کاهش دهد.

نویسندگان یک مطالعه در سال 2017 پی بردند نمونه‌های استفاده کننده از هیدروژن پروکساید برای بیماری لثه در مقایسه با گروه کنترل که از این درمان استفاده نمی‌کردند با کاهش قابل توجه علایم روبرو شدند.

برای تهیه دهانشویه پروکساید هیدروژن:

  1. یک قسمت پروکساید هیدروژن را با دو قسمت آب مخلوط کنید
  2. پیش از تف کردن محلول مزبور چند ثانیه آن را در دهان قرقره کنید.
  3. این کار را روزانه دو بار تکرار نمایید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه یک ماده ضد التهابی طبیعی است. بر مبنای یک مطالعه ترکیب فعال آن یعنی کورکومین می‌تواند از بیماری لثه پیشگیری کند.تحقیق مزبور عنوان می‌کند که استفاده از دهانشویه زردچوبه به مدت 1 دقیقه دو بار در روز می‌تواند باعث زدایش باکتری و پلاک شده و التهاب را کاهش دهد.

مطالعه دیگری گزارش می‌دهد که زردچوبه می‌تواند درد دندان را کاهش داده و در مداوای انواع بیماری‌ پریودونتال مفید باشد.
برای استفاده از زردچوبه در مورد سلامت دندان با مقداری از آن خمیر درست کرده و دندان‌ها را با استفاده از این خمیر مسواک کنید.

درمان جوش روی لثه

روغن‌های ضروری

انواع روغن ضروری می‌توانند فعالیت میکربی را مهار کنند. مردم به استفاده از روغن نعناع، میخک، یا دارچین برای تقویت سلامت دندان اقدام می‌کنند.تحقیق عنوانگر آن است که روغن نعناع می‎تواند با اجرام مسبب بیماری در محیط دهان مقابله کند. این روغن همچنین باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود.

یک ماده شیمیایی روغن میخک، اوژنول، ترکیب رایجی در محصولات دندان و داروهای آن است. یک مطالعه بر روی موش‌های صحرایی وجود ترکیبات بی‌حس کننده، ضد میکربی و ضد التهابی اوژنول را که می‌توانند در درمان فساد دندان مؤثر باشند، مستند کرده است.

روغن دارچین ترکیبات ضد باکتریایی و ضد قارچ دارد و تحقیق نشان می‎دهد که دارچین می‌تواند از بیماری‌های باکتریایی دهان پیشگیری کند.برای استفاده از روغن‌های ضروری در سلامت دهان، مردم می‌توانند یک قطره از این روغن‌ها را به مسواک یا دهانشویه معمولی خود اضافه کنند.

برای تهیه یک محلول آبکشی شخص می‌تواند یک قطره از روغن ضروری را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کند.یک روش دیگر افزودن یک قطره از روغن به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مثل روغن نارگیل است. مردم باید از مخلوط ایجاد شده به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده در دهان استفاده کنند.

کورک لثه یا آبسه، نتیجه عفونت باکتریایی است. اگر کسی دچار بیماری لثه بوده یا اخیراً درمان مربوط به دندان انجام داده باشد در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به این جوش قرار دارد.

عفونت ممکن است روی بافت لثه بروز کند. یا ممکن است پیش از گسترش به دندان روی لثه ظاهر شود. در این مورد کورک در نزدیکی دندان بروز می‌کند و شخص باید بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کند.

برای هر کسی که دچار آبسه لثه باشد مراجعه به دندان‌پزشک مهم است. در صورت عدم درمان عفونت می‌تواند به سراسر دهان و دیگر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند.در حالی که بعید است مداوای خانگی باعث رفع عفونت شود، این نوع درمان می‌تواند درد را تخفیف داده و به پیشگیری از تشکیل آبسه‌های بیشتر کمک کند.

همچنین بخوانید:

درمان فوق العاده عالی عفونت لثه در خانه

درمان آبسه و عفونت لثه و دندان بعد از عصب کشی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits