دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های تشخیص بیماری مالاریا در کمترین زمان
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مالاریا یک بیماری است که در اثر نیش پشه آلوده به وجود می آید. در این مطلب قصد داریم روش های تشخیص این بیماری را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه بیماری مالاریا را تشخیص دهیم ؟

تشخیص بیماری مالاریا موضوع مورد بحث ماست. مالاریا مهمترین عفونت انگلی انسان بوده و باعث مرگ و میر زیاد در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان می شود.

عفونت مالاریا را بدلیل مشابه بودن علائم بالینی آن با سایر بیماری های عفونی گرمسیری نمی توان با معاینه بالینی تشخیص داد، بنابراین بایستی از طریق آزمایشگاهی آن را تشخیص داده و تأیید کرد.

روش های تشخیص مالاریا

1. روش تشخیص آزمایشگاهی مالاریا

ساده ترین راه تشخیص انگل، مشاهده مستقیم میکروسکوپی نمونه خون برای دیدن انگل مالاریا بوده که هنوز استاندارد طلایی برای تشخیص مالاریا است. تشخیص میکروسکوپی مالاریا توسط رنگ آمیزی گسترش خون ضخیم و نازک روی اسلاید شیشه ای به دیدن انگل مالاریا منجر می شود.

2. روش های نمونه گیری برای تشخیص مالاریا

1. تهیه اسمیر خونی مستقیم

انگشت بیمار با الکل تمیز، بعد خشک می شود. در سمت نوک انگشتان با یک لانست استریل نوکتیز و یا سوزن، دو قطره خون بر روی یک لام شیشه ای قرار داده می شود.
برای تهیه یک اسمیر خونی ضخیم، یک قطره خون در یک حرکت دایره ای با گوشه ای از لام هم زده می شود.

باید مراقب بود تا هنگام آماده سازی، نمونه بیش ازحد ضخیم نباشد و نیز باید اجازه دهیم تا بدون افزودن مواد ثابت کننده، خشک گردد. از آنجا که گلبول های قرمز فیکس نشده اند با استفاده از قطره آب لیز می شوند.

برای تهیه اسمیر خونی نازک بلافاصله با لبه صاف از یک لام دیگر قطره خون را با زاویه 45 درجه بین لام و سطح قطره به هم می زنیم و سپس لکه خون را با حرکات رفت و برگشت سریع و یکنواخت در امتداد سطح لام تهیه می کنیم.

اسمیرها باید در مقابل هوا خشک شده و با متانول فیکس گردند. از آنجا که حجم زیادی از خون روی گسترش ضخیم قرار می گیرد، بنابراین گسترش ضخیم خیلی حساس تر از گسترش نازک است.

2. تهیه اسمیر داخل جلدی

یکی دیگر از روش های تشخیص عفونت با مالاریا اسمیر داخل جلدی است که به وسیله سرسوزن اندازه 25 سوراخ های باریکی در روی ساعد دست ایجاد می کنند.

نباید از سوراخ خون تراوش کند ولی خونابه سرمی تحت تأثیر فشار روی یک لام شیشه ای قرار داده شده و اجازه می دهند تا در معرض هوا خشک شده و سپس با متانول فیکس می نمایند.

این اسمیر ممکن است لکوسیت های حاوی رنگدانه را نشان داده و نیز اشکال بالغ تری از پلاسمودیوم فالسیپاروم را مشخص می کند.

راه های تشخیص مالاریا

3. روش های مولکولی برای تشخیص مالاریا

تکنیک های مولکولی بهتر است در آزمایشگاه های تحقیقاتی مناسب، گسترش مقاومت به دارو و عود را بررسی نمایند و می توانند برای شناسایی گونه ها در زمانی که تعداد انگل بسیار کم است و یا در برخی از نمونه ها که در معرض از بین رفتن قرار گرفته اند، مفید باشند.

واکنش زنجیره ای پلیمر از (PCR) اجازه می دهد تا قسمت خاصی از یک منطقه انتخاب شده از ژنوم مالاریا تکثیر یابد. این روش بسیار اختصاصی و حساس است و قادر به تعیین ژنوتایپ می باشد.

علاوه بر این آنالیز، استفاده از (PCR (SNP تشخیص انگل هایی مقاوم به دارو و نیز عفونت های مخلوط را ممکن می سازد، با این حال PCR گران بوده و نیازمند یک آزمایشگاه پیشرفته همراه با کارکنان مجرب و دوره دیده است.

3- روش بافی کوت کمی (Quantitative buffy coat method) برای تشخیص مالاریا

این روش شامل رنگ آمیزی لایه سلول های قرمز سانتریفوژ شده و فشرده کردن با آکریدین نارنجی تحت یک منبع نور ماوراءبنفش می باشد که یک روش برای شناسایی انگل مالاریا در خون محیطی است.

از لحاظ حساسیت شبیه به روش میکروسکوپی اسلاید خون ضخیم معمولی است و باید همراه با گسترش ضخیم خون برای غربالگری استفاده شود و طی مراحل زیر انجام می گردد:

  1. خون از طریق سوراخ کردن انگشت در یک لوله هماتوکریت حاوی آکریدین نارنجی و ضدانعقاد جمع آوری می گردد.
  2. لوله هماتوکریت را در دور 12000 در مدت 5 دقیقه سانتریفیوژ می کنند.
  3. بلافاصله با استفاده از میکروسکوپ مجهز به یک منبع نور UV مورد بررسی قرار می دهند. هسته انگل به رنگ فلورسانس سبز روشن و سیتوپلاسم آن به رنگ زرد نارنجی مشاهده می شود.

4. روش های سرولوژی برای تشخیص مالاریا

تست های سرولوژیکی برای تشخیص عفونت مالاریا بر اساس شناسایی آنتی بادی های تولید شده علیه مراحل غیرجنسی خونی از انگل مالاریا استوار می باشند. روش سرولوژی بهترین روشی است که به عنوان یک ابزار اپیدمیولوژیک استفاده می شود و مناسب برای تشخیص مالاریای حاد نیست.

5. کشت انگل مالاریا برای تشخیص بیماری مالاریا

از روش های دیگر تشخیصی بیماری مالاریا می توان به کشت انگل مالاریا به صورت زنده و تشخیص پس از مرگ از طریق تشخیص انگل های مالاریا و یا مشاهده رنگدانه در لوکوسیت ها در کالبدشکافی از طریق بیوپسی بافت ها از نمونه مغز، طحال و اسمیر نازک استخوان اشاره کرد.

روش های تشخیص بیماری مالاریا

6. سریع‌ ترین روش تشخیص مالاریا از طریق فناوری مغناطیس نور

پژوهشگران انگلیسی به روشی جدید، سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های قبلی برای آزمایش و تشخیص بیماری مالاریا دست یافتند.

در این تکنیک که طراحی آن به مدت 2 سال و با بودجه اتحادیه اروپایی صورت گرفته از فناوری مغناطیس ‌ نور (MOT) بهره گرفته شده است. این فناوری برای تشخیص haemozoin استفاده می‌شود که یک ماده پسمانده از انگل مالاریا در خون است.

این روش جدید به دلیل شناسایی دقیق‌تر در نمونه‌های اندکی خونی نسبت به روش‌های قبلی تست مالاریا ارجحیت دارد. با این روش، متخصصان می‌توانند ظرف کمتر از یک دقیقه دریابند فرد به مالاریا مبتلا یا سالم است.

این پژوهشگران از دانشگاه اکستر خاطر نشان کردند که نتایج اولیه به‌دست آمده از این وسیله جدید بسیار امیدوار کننده و شگفت‌ انگیز است.

7. تشخیص بیماری مالاریا از طریق بزاق دهان

گروهی از محققان توانسته اند روشی خلاقانه برای آزمون بزاق افراد ابداع کنند که تشخیص سریع و کم هزینه بیماری مالاریا را تا یک هفته زودتر از زمان بروز علائم آن ممکن می کند.

تا به امروز برای تشخیص بیماری مالاریا از آزمایش خون استفاده می شد که دقیق بودن تشخیص در این روش مستلزم بهره گیری از متخصصان باتجربه و نمونه گیری مناسب است.

روش های جدید تست خون تشخیص مالاریا را در ۲۰ دقیقه ممکن می کنند و از این روش به خصوص در نواحی روستایی استفاده می شود. اما ضعف مهم این روش هم دقیق نبودن آن است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا می گویند بزاق افراد مبتلا به مالاریا حاوی موادی است که شناسایی به موقع آن ها مقابله با این بیماری را تسهیل می کند. در روش مذکور برای شناسایی پروتئینی تلاش می شود که برای زنده ماندن انگل مالاریا ضروری بوده و Plasmodium falciparum نام دارد.

در این روش فرد مشکوک آب دهان خود را در داخل یک لوله پلاستیکی می ریزد و ظرف ۲۰ دقیقه می توان از ابتلای وی به بیماری مطلع شد. تست یاد شده که SMAART نام گرفته بعد از تکمیل و کسب مجوزهای لازم از سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار می گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits