دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گرفتگی رگ های قلب چه علائمی دارد ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یکی از بیماری های قلبی که نیاز به درمان فوری دارد، گرفتگی رگ های قلب است. این مشکل با علائمی همراه است که در ادامه شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

گرفتگی رگ های قلب چیست ؟

گرفتگی رگ های قلب موضوع مورد بحث ماست. شریان‌ها خون را از قلب به سایر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند. آن ها با یک لایه‌ی نازک از سلول‌ها پوشیده می‌شوند که آن ها را هموار نگه می‌ دارد و به خون اجازه می‌ دهد به‌ راحتی جریان یابد. این لایه‌ی نازک، اندوتلیوم (لایه‌ی درون‌رگی) نامیده می‌شود.

آترواسکلروز یا گرفتگی رگ های قلب زمانی آغاز می‌شود که اندوتلیوم آسیب می‌بیند و به کلسترول بد اجازه می‌دهد در دیواره‌ی شریان جمع شود. بدن برای پاکسازی این کلسترول، یک نوع گلبول سفید خون به آنجا می‌فرستد اما این سلول‌ها گاهی‌ اوقات در محل آسیب‌ دیده گیر می‌کنند.

با گذشت زمان، پلاک‌ ها روی هم جمع می‌شوند. این پلاک‌ها از کلسترول، ماکروفاژها، کلسیم و سایر مواد موجود در خون ساخته می‌شوند. گاهی‌ اوقات پلاک تا اندازه‌ی مشخصی رشد می‌کند و سپس رشد آن متوقف می‌شود؛

این پلاک‌ها معمولا مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. با این‌ حال گاهی‌ اوقات پلاک، شریان را مسدود و جریان خون را در اطراف بدن مختل می‌ کند. در این صورت، احتمال تشکیل لخته‌ های خون افزایش می‌ یابد و می‌تواند به وضعیت‌های خطرناک و جدی منجر شود.

در برخی موارد، این پلاک در نهایت از هم می‌ پاشد. اگر این اتفاق بیفتد، پلاکت‌ ها در ناحیه‌ی آسیب‌دیده جمع می‌شوند، می‌توانند به هم بچسبند و لخته‌های خون تشکیل دهند. این مسئله می‌تواند شریان را مسدود کند و به عوارض خطرناک و جدی‌تری مانند سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی منجر شود.

این وضعیت ممکن است بر کل درخت شریانی تأثیر بگذارد اما عمدتا شریان‌های بزرگ‌ تر و پرفشار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم گرفتگی رگ های قلب

علائم و نشانه‌ های گرفتگی رگ های قلب عبارتند از:

  • درد قفسه سینه؛ احساس فشار یا ناراحتی (آنژین) در ناحیه سینه، که ممکن است در فعالیت‌های روزمره و زمان استرس بدتر شود.
  • ناراحتی در دست چپ، فک، گردن، پشت و یا شکم همراه با درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خستگی و کمبود انرژی

اگر برای بیماری عروق کرونر با آنژیوپلاستی و استنت ها درمان شده‌اید و علائم آن‌ها از بین رفته است، ممکن است مبتلا به این بیماری هم باشید.

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم

تشخیص گرفتگی رگ قلب

کسانی که در معرض خطر ابتلا به آترواسکلروز هستند، باید تحت آزمایش قرار بگیرند چون علائم آن معمولا تا زمان ایجاد بیماری قلبی‌ عروقی آشکار نمی‌شوند. تشخیص براساس تاریخچه‌ ی پزشکی، نتایج آزمایش‌ها و معاینه‌ ی فیزیکی خواهد بود.

سایر آزمایش‌ ها عبارت‌اند از:

1. آزمایش‌ خون برای تشخیص گرفتگی رگ های قلب

این آزمایش‌ ها نشان می‌دهند که چه مقدار قند، چربی و پروتئین در خون وجود دارد. اگر میزان چربی و قند موجود در خون بالا باشد، می‌تواند نشان‌ دهنده‌ ی افزایش خطر بروز آترواسکلروز باشد.

2. معاینه‌ ی فیزیکی برای تشخیص گرفتگی رگ های قلب

پزشک با استفاده از یک استتوسکوپ (گوشی پزشکی) به صدای شریان‌ ها گوش خواهد داد تا ببیند که آیا یک صدای فش‌ فش غیرعادی (در نتیجه‌ ی جریان خون نامنظم) وجود دارد یا نه. اگر چنین صدایی شنیده شود، می‌تواند به این معنا باشد که یک پلاک جلوی جریان خون را گرفته است.

همچنین ممکن است یک ضربان بسیار ضعیف نیز در زیر سطح شریانی که باریک شده است، وجود داشته باشد. گاهی‌ اوقات هم هیچ ضربان قابل‌ تشخیصی وجود ندارد.

ممکن است اندامی که تحت تأثیر این وضعیت قرار می‌گیرد، فشار خون بسیار پایینی داشته باشد. ممکن است یک برجستگی ضربان‌دار در پشت زانو یا در ناحیه‌ی شکم وجود داشته باشد که نشان‌ دهنده‌ی وجود آنوریسم است.

وقتی جریان خون محدود شود، زخم‌ها نیز ممکن است به‌طور کامل التیام نیابند. پزشک می‌تواند وجود این نوع زخم‌ها را نیز بررسی کند.

3. سونوگرافی راهی برای تشخیص گرفتگی عروق قلب

یک اسکنر سونوگرافی می‌ تواند فشار خون را در قسمت‌های مشخصی از بدن بررسی کند. تغییرات در فشار خون نشان می‌دهد که شریان‌ها در چه ناحیه‌ ای ممکن است دچار گرفتگی باشند.

4. سی‌ تی اسکن برای شناسایی گرفتگی رگ های قلب

این روش می‌تواند برای پیدا کردن شریان‌ هایی که سخت و تنگ شده‌اند، به‌کار رود.

معمولا به افرادی که در معرض خطر ابتلا به گرفتگی رگ قلب هستند، توصیه می‌شود که سبک زندگی‌ شان را تغییر بدهند و وزن متعادلی داشته باشند. در برخی موارد، درمان ممکن است شامل دارو یا جراحی باشد.

علائم ظاهری گرفتگی رگ های قلب

علل گرفتگی عروق قلبی

کارشناسان معتقدند که علل بیماری عروق کوچک همانند علل بیماری عروق بزرگتر قلب مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت است. عروق قلبی به دلیل رسوب چربی در رگ‌ها، وضعیتی که به آن آترواسکلروز گفته می‌شود، محدود یا مسدود می‌شود.

در اثر بیماری گرفتگی رگ های قلب، عملکرد عروق قلبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در نتیجه، قلب به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را نمی تواند پمپاژ کند.

چه زمانی برای مراجعه به دکتر مناسب است ؟

اگر دچار درد قفسه سینه و علائم و نشانه‌ های دیگری مانند تنگی نفس، عرق کردن، تهوع، سرگیجه یا درد که از قفسه سینه شما به یک یا هر دو دست و یا گردن منتقل می‌شود، هستید با اورژانس تماس بگیرید.

البته سخت است که بگوییم علائمی که دارید، مربوط به بیماری عروق کوچک است، به خصوص اگر درد سینه‌ای داشته باشید. اگر درد قفسه سینه دارید، به پزشک خود مراجعه کنید تا علت آن را بیابید.

درمان گرفتگی رگ قلب با بهترین داروهای گیاهی و خانگی

راه های مناسب برای باز شدن عروق قلبی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits