دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت کیست هیداتیک چیست؟ آیا درمان پذیر است؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بيماری كيست هيداتيک يكی از خطرناكترين بيماريهای قابل انتقال از حيوان به انسان است. بیماری توسط یک انگل روده ای سگ که وارد بدن انسان و دام می شود، بروز می کند. ميزبانان اصلی آن، گوشتخواران به ويژه سگ سانان هستند اما انگل در ساير حيوانات اهلی و وحشی...

کیست هیداتیک چیست؟

کیست هیداتید یا هیداتیک اولیه بافت عضلانی آن قدر نادر است که گاهی اوقات در تشخیص های افتراقی توده های کیستیک در مناطق اندمیک قرار نمی گیرد. تشخیص به موقع و دقیق بسیار مهم است تا از بیوپسی غیرضروری ممانعت به عمل آید.

در این گزارش یک مرد 40 ساله با شکایت از تورم و درد تشدید شونده در بازوی دست راست به دنبال اثر فشاری توده ارائه می شود. با توجه به علایم بالینی و یافته های تصویربرداری پاتوگنومیک ولی نادر بیماری هیداتید مانند «علامت نیلوفر آبی»، شک در تشخیص ایجاد شد.

بیماری انگلی و مشترک بین انسان و دام که توسط نوزاد یک انگل روده سگ در انسان و دام ایجاد می شود. کرم بالغ در روده سگ و نوزاد این کرم در بدن انسان و حیوان اهلی ( نشخوار کنندگان ) زندگی می کند.

نکته : عامل ایجاد بیماری مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس است .

اپیدمیولوژی کیست هیداتیک

آلودگی انسان بیشتر درمناطقی که دامداری رواج دارد دیده میشود و ارتباط انسان با سگ و دام ها زمینه ابتلا را فراهم می کند.
فاکتورهائی مثل سن، شغل، مذهب ، آداب و رسوم وعادات مردم نقش زیادی در انتقال و انتشار بیماری دارد:

مثلا بعلت تماس بیشتر کودکان با سگ یا بعضی مشاغل مانند چوپانان، دباغان و کشاورزان میزان شیوع در آنها بیشتر است ویا افرادی که تماس بیشتری با سگ دارند بیشتر در معرض ابتلا هستند.

راه های قابل انتقال کیست هیداتیک

کیست هیداتیک چگونه منتقل می شود؟

راههای انتقال بیماری کیست هیداتیک

دفع تخم های کرم بالغ باعث آلودگی خاک و آب می شود و حیوانات اهلی مانند گوسفند، بز، گاو و شتر (میزبان واسطه) هنگام چریدن تخمها را میخورند و انسان به طور تصادفی از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به تخم ها و یا از طریق تماس مستقیم با سگ های آلوده با مرحله حد واسط انگل آلوده می شود.

انگل بلع شده از روده نفوذ می کند و از طریق سیستم خونی به کبد و ریه ها و به طور کمتر شایع به بافتهای دیگر منتقل می شود . در نواحی با شیوع بالا اغلب کودکان مبتلا می شوند اما کیستهای کبدی به چندین سال زمان نیازدارد تا به قدری بزرگ شوند که قابل کشف یا علامت دارشوند.

امکان ابتلاء همه ارگانها در این بیماری وجود دارد ولی شایعترین محل ابتلا کبد (60 تا 70 درصد) و سپس ریه و مغز میباشد.کمتر از 2% موارد گزارش شده کیست در مغز بوده و ابتلاء سایر اعضاء مانند طحال، عضله و ابتلاء چند ارگانی کبد و ریه یا کبد و طحال- ریه و مغز نیز گزارش شده است.

به طور نادر کیست هیداتیک در قلب، تیروئید، پستان، کلیه و بافت نرم گردن و مهره گزارش شده است. بیشترین موارد کیست هیداتیک در بالغین درکبد یافت می شود ولی کیست در ریه و مغز کودکان بیش از افراد بالغ دیده می شود.

علائم کیست هیداتیک چیست؟

کیست هیداتیک چه نشانه هایی دارد؟

علائم بیماری کیست هیداتیک کدام است؟

پس از بلع تخم هر اندامی از بدن می تواند محل بوجود آمدن کیست باشد و بسته به اینکه در چه اندامی کیست ایجاد شده اختلال در عملکرد عضو را داریم . کیست های ریوی و کبدی معمولاً شایع تر هستند .

علائم بیماری نیز بستگی به عضو درگیر- اندازه کیست و محل دقیق آن در عضو مبتلا- واکنشهای بین کیست و عضو مبتلا- پاره شدن کیست و واکنشهای ای ایمونولوژیک به دنبال آن مثل شوک آنافیلاکسی و غیره دارد.

دوره کمون ممکن است بین 5تا20 سال طول بکشدو در غالب موارد سالها طول میکشد تا بیماری علامتدار شود و گاها کیست خودبخود بهبودی پیدا میکند.بعد از سالها به علت بزرگ شدن وایجاد اثر فشاری ، بیمار احساس دردشکمی ، بی اشتهایی ، احساس توده شکمی می کند.

شکم درد در مردان نشانه چیست؟

در کیست های کبدی علائمی مثل بزرگی کبد ، قولنج کبدی و زردی دیده می شود.در کیست های ریه علائم مختلفی از جمله سرفه ، تنگی نفس ، دردهای قفسه سینه و خلط خونی دیده می شود.کیست در مغز موجب اختلالات عصبی تاری دید ، لرزش و صرع می گردد.کیست در کلیه با سوزش ادرار و وجود خون در ادرار خودنمایی می کند.کیست قلبی ممکن است باعث تپش قلب ، تنگی نفس، اختلال عمل قلب گردد.

در پاره ای از موارد به علت ضربه ممکن است کیست پاره شده و محتویات آن وارد خون شده و شوک ایجاد کند که خود موجب سقوط سریع فشار خون و مرگ بیمار می گردد این بیماری در موارد شوک آنا فیلاکسی و یا در موارد درگیری قلبی و ایجاد تامپوناد قلبی کشنده است.در موارد نادر با درگیری اعضایی مثل مغز- چشم – استخوان و عضلات ایجاد علائم جدی مثل کوری و فلج می کند.

علت و علائم کیست کلیه چیست؟

روشهای تشخیص کیست هیداتیک

تشخیص کلینیکی :عفونت توسط پزشک با گرفتن شرح حال ،تاریخچه و علائم بالینی مثل اتساع شکم، اقامت در منطقه اندمیک، سابقه تماس با سگ و .... شناسایی می شود.

تشخیص آزمایشگاهی : عفونت با روشهای تشخیصی آزمایشگاهی نظیر تستهای تشخیصی و افتراقی ، روشهای سرولوژی ،رادیوگرافی ، سونوگرافی وسی تی اسکن و ..... شناسایی می شود.

بهترین راه درمان کیست هیداتیک

آیا کیست هیداتیک قابل درمان است؟

درمان کیست هیداتیک چگونه است؟

به علت انتشار کیست و محدود نبودن حدود آن درمان مشکل است با توجه به اینکه بعضی از داروها مثل مبندازول والبندازول در مواردی که کیست ها کوچک و محدود می باشند باعث بهبودی شده اند اما در همه موارد جوابگو نیستند

ولی انجه مسلم است این داروها می توانند باعث کوجکی اندازه کیست شده و با توجه به اینکه جراحی تنها درمان قطعی است می توانند خطر جراحی را به حداقل برسانند.

آنچه در جراحی مهم است در کیست پیر باید از برداشتن غشاء فیبری که در نتیجه واکنش نسج میزبان اطراف کیست ساخته می شود پرهیز کرد جون خطر خونریزی افزایش می یابد ولی در کیستهای جوان بخاطر ترمیم سریعتر بافت باید این غشاء برداشته شود .

موارد مصرف قرص ضد کرم آلبندازول و عوارض جانبی این دارو

کنترل و پیشگیری از بیماری کیست هیداتیک

  • رعایت بهداشت فردی و محیط
  • ضد عفونی نمودن سبزیجات
  • محصور نمودن مزارع کشت سبزیجات
  • معدوم ساختن اندام های آلوده به کیست هنگام ذبح دام
  • خوراندن داروهای ضد انگلی به سگهای شناسنامه دار و گله
  • عدم تماس با سگ سانان
  • درمان سگ های آلوده صاحبدار
  • از بین بردن سگ های ولگرد
  • کشتار دامها در کشتار گاهای بهداشتی
  • کشتار دام ها در سنین پایینتر (ممانعت از بزرگ شدن کیست ها)
  • دفع بهداشتی امعاء و احشاء آلوده
  • عدم تغذیه سگ ها با مانده امعاء و احشای کشتارگاهی
  • آموزش همگانی در مورد راه انتقال و انتشار بیماری

همچنین بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد کیست هیداتیک بدانید

بیماری هایی که از حیوانات به انسان متقل می شود



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits