دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری کوکسیدیومایکوزیس : علت و علائم بیماری تب دره چیست؟
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بیماری کوکسیدیومایکوزیس چیست؟ تب دره یک عفونت قارچی است که توسط ارگانیسم های کوکسیدیوز ایجاد می شود و سرفه، درد مفاصل ، درد قفسه سینه و تب را در پی دارد.

همه چیز در مورد بیماری کوکسیدیومایکوزیس

کوکسیدیومایکوزیس (Coccidioidomycosis) یا تب دره یک بیماری قارچی ناشی از گونه‌های Coccidioides است .این موجودات در خاک مناطق نسبتاً کم آب زندگی می‌کنند از جمله جنوب غربی ایالات متحده آمریکا، بخشهایی از مکزیک و جنوب امریکا.

اغلب افرادی در معرض این بیماری هستند که فعالیت هایشان آنها را در معرض گرد و غبار و خاک آلوده به قارچ قرار می‌دهد (مانند ساخت و ساز، کار کشاورزی، آموزش‌های نظامی و اکتشافات باستان شناسی)

روش ابتلا به Coccidioides با استنشاق اسپور قارچ است . پس از استنشاق آن هاگ در ریه‌ها، از (arthroconidia) به سلول‌های کروی به نام "spherules تبدیل می‌شود. ۷ تا ۲۱ روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض هاگ یک عفونت حاد تنفسی شبیه آنفلوآنزا رخ می‌دهد که معمولاً بهبود می‌یابد.

با این حال، این عفونت ممکن است به صورت متناوب در یک وضعیت مزمن ریوی یا انتشار به مننژ، استخوان، مفاصل، کلیه، و بافت‌های زیر پوستی و جلدی ادامه یابد (عفونت‌های خارج ریوی Extrapulmonary).

حدود ۲۵٪ از بیماران مبتلا به بیماری منتشر ( به خصوص موارد درمان نشده)به مننژیت مبتلا می‌شوند. شش‌ها شایع‌ترین مناطق آسیب دیده هستند. در ۶۰-۶۵% از افراد مبتلا به coccidioidomycosis، عفونت ریوی دیده می‌شود.

 بیماری کوکسیدیومایکوزیس

بیماری کوکسیدیومایکوزیس چه نشانه هایی دارد؟

علائم تب دره کدام است؟

این بیماری در فرم اولیه، شکل عفونت کوکسیدیوئیدومیکوز است. این بیماری با حاد شدن می تواند به یک بیماری جدی تر تبدیل شود که به آن کوکسیدیوئیدومیکوز مزمن و انتشار یافته گفته می شود.

کوکسیدیوئیدومیکوز حاد (تب دره)

شکل ابتدایی یا حاد کوکسیدیوئیدومیکوز، اغلب خفیف است و علائم کمی دارد. زمان بروز علائم و نشانه ها یک تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض قارچ است. علائم این بیماری معمولا شبیه علائم آنفولانزا است. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • تعریق شبانه
  • سردرد
  • خستگی
  • درد مفصلی
  • قرمزی و بثورات پوستی

بثوراتی که بعضی اوقات همراه تب رخ می دهد از برامدگی های قرمز تشکیل شده که بعدها قهوه ای می شوند. بثورات به طور عمده در پاها ظاهر می شوند، اما گاهی اوقات بر روی قفسه سینه، بازو و کمر نیز دیده می شوند. برخی از افراد ممکن است بثور قرمز مانند جوش داشته باشند.

۸ علت تعریق زیاد در خواب

کوکسیدیوئیدومیکوز مزمن

اگر عفونت منجر شده به این بیماری به طور کامل نابود نشود، ممکن است به شکل مزمن پیشرفت کند. این عارضه در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف رایج است.

نشانه ها و علائم آن نیز عبارتند از:

  • تب با درجه پایین
  • کاهش وزن
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • خلط خونی
  • نودول در ریه ها
  • کوکسیدیوئیدومیکوز منتشر شده

جدی ترین شکل این بیماری، کوکسیدیوئیدومیکوز منتشر شده است و زمانی رخ می دهد که عفونت از ریه ها به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. اغلب این قسمت ها عبارتند از:

  • پوست
  • استخوان ها
  • کبد
  • مغز
  • قلب
  • غشاهایی که از مغز و نخاع محافظت می کنند (مننژ)

 بیماری کوکسیدیومایکوزیس چه علائمی دارد؟

دیگر علائمی که خبر از بیماری کوکسیدیومایکوزیس میدهد

علائم و نشانه های بیماری گسترش یافته بستگی به قسمت هایی از بدن دارد که درگیر بیماری شده اند. این علائم عبارتند از:

  • زخم و ضایعات پوستی که جدی تر از بثورات هستند و گاهی اوقات با سایر گونه های بیماری رخ می دهد
  • ضایعات دردناک در جمجمه، ستون فقرات یا استخوان های دیگر
  • تورم مفاصل به خصوص در زانو و مچ پا
  • مننژیت، عفونت غشاء و مایع اطراف مغز و نخاع

شایع ترین بیماری ها و مشکلات پوستی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که بیش از ۶۰ سال سن دارید، سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است و یا باردار هستید و نشانه ها و علائم تب دره را در بدنتان دارید. حتما به پزشک مراجعه کنید.

داشتن یکی از شرایط زیر نیز می تواند اهمیت این موضوع را بیشتر کند: زندگی و یا سفر به نقاطی که در آن جا این بیماری شایع است.علائمی که بهبود پیدا نمی کنند.

 بیماری کوکسیدیومایکوزیس چه عللی دارد؟

مهمترین دلایل ابتلا به بیماری کوکسیدیومایکوزیس چیست؟

علت تب دره کدام است؟

قارچ هایی که باعث تب دره می شوند، در بیابان های خشک خلیج جنوب آریزونا، نوادا، شمال مکزیک و دره سان جاکوین کالیفرنیا رشد می کند. این قارچ ها همچنین در نیومکزیکو، تگزاس و برخی از مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی، مناطقی که زمستان های خفیف و تابستان های خشک دارند نیز زندگی می کنند.

گونه های کوکیدیوئید مانند بسیاری از قارچ های دیگر دارای چرخه زندگی پیچیده ای هستند. در خاک، آنها به عنوان یک قارچ با رشته های طولانی رشد می کنند که به هنگام فروپاشیدن خاک به اسپورهای هوایی تبدیل می شوند.

اسپور بسیار کوچک است و می تواند صدها مایل با باد حرکت کند. هنگامی که وارد ریه ها می شود، اسپور های جدید تولید می کند و چرخه بیماری را ادامه می دهد.


عوامل خطر ابتلا به تب دره کدامند؟

تماس با محیط: هر کسی که با اسپورهایی که باعث تب دره می شوند تماس داشته باشد، در معرض خطر عفونت قرار می گیرد. افرادی که مشاغلی دارند که آنها را در معرض گرد و غبار قرار می دهند، مانند کارگران ساختمانی، کارگران جاده ای، کشاورزان، باستان شناسان و پرسنل نظامی، بیشتر در معرض خطر هستند.

قومیت: به دلایلی که هنوز به خوبی درک نشده است، فیلیپینی ها، اسپانیایی ها، سیاهپوستان و بومیان آمریکایی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت جدی با کوکیدیوئیدومیکوز هستند و نسبت به سفید پوستان بیشتر حساس هستند.

بارداری: زنان باردار در سه ماهه سوم به کوکسییدویودیکوزیس جدی تر آسیب پذیرند و بعد از تولد نوزادان نیز آسیب پذیر می مانند.

سیستم ایمنی ضعیف: هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است، در معرض خطر عوارض جدی تب دره قرار دارد. این افراد شامل افرادی می شود که با ایدز زندگی می کنند یا افرادی که تحت درمان با استروئیدها، داروهای شیمی درمانی و داروهای ضد رد پیوند پس از جراحی پیوند هستند.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری کرون، که با داروهای TNF درمان می شوند، نیز شانس ابتلا به عفونت را تجربه می کنند.

سن: سالمند بیشتر احتمال دارد که تب دره بگیرند. این عامل ممکن است به این دلیل که یا سیستم ایمنی بدن آنها کمتر قوی است و یا به علت بیماری های دیگر که بر سلامت کلی آنها تأثیر می گذارد، شکل می گیرد.

نکات مفید برای داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی

عوارض تب دره کدامند؟

بعضی از افراد، به ویژه زنان باردار، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند مانند افرادی که مبتلا به HIV یا AIDS می شوند و افرادی که از تبار فیلیپینی، اسپانیایی، آفریقایی یا بومی آمریکایی هستند، در معرض خطر ابتلا به یک نوع شدیدتری از تب دره می باشند.

عوارض این بیماری عبارتند از سرفه، تب، کاهش وزن و خستگی.

عوارض این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پنومونی شدید: اکثر افراد مبتلا به پنومونی مرتبط با این بیماری بدون عوارض جانبی بهبود می یابند. برخی از افراد عمدتا فیلیپینی ها، اسپانیایی ها، سیاه پوستان، بومیان آمریکایی و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است به طور جدی ذات الریه بگیرند.

نودل ریه: درصد کمی از افراد، ندول ها (حفره های نازک) را در ریه ها تجربه می کنند. بسیاری از این نودل ها در نهایت بدون هیچ گونه مشکلی ناپدید می شوند. اما ممکن است برخی از آنها پاره شده و باعث درد قفسه سینه و مشکل تنفسی شوند.

منتشر شدن بیماری: این جدی ترین عارضه تب دره است. اگر قارچ در سراسر بدن گسترش پیدا کند، می تواند مشکلاتی از جمله زخم های پوستی و آبسه، ضایعات استخوانی، درد شدید مفصل، التهاب قلب، مشکلات دستگاه ادراری و مننژیت (یک عفونت بالقوه مرگبار در غشاء و مایع پوشاننده مغز و نخاع است) ایجاد کند.

درد مفاصل : ۲۷ درمان حیرت انگیز خانگی درد مفاصل

تشخیص تب دره چگونه امکان پذیر است؟

تشخیص تب دره تنها بر اساس نشانه ها و علائم دشوار است. زیرا معمولا علائم مبهم هستند و با نشانه هایی که در سایر بیماری ها وجود دارد، همپوشانی دارند. حتی عکس اشعه ایکس قفسه سینه نیز نمی تواند تب های دره را از سایر بیماری های ریوی تشخیص دهد.

تشخیص قطعی بستگی به یافته های موجود در خون یا سایر ترشحات بدن دارد. به همین دلیل، احتمالا یک یا چند تست زیر انجام می شود:

کشت میکروب خلط: این آزمایشات نمونه ای از ماده ای که در هنگام سرفه کردن (خلط) از بدن خارج می شود را برای حضور موجودات کوکیدیوئید بررسی می کند.

آزمایش خون: از طریق آزمایش خون، پزشک می تواند آنتی بادی هایی که در برابر قارچ های بیماری ترشح شدند را بررسی کند.


بیماری کوکسیدیومایکوزیس چگونه درمان میشود؟

استراحت

اکثر افراد مبتلا به تب دره نیازی به درمان ندارند. حتی زمانی که علائم شدید هستند، بهترین درمان برای افراد بالغ، استراحت و نوشیدن مایعات است. همین روش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استفاده می شود.

داروهای ضد قارچ

اگر نشانه ها بهبود نیافت یا بدتر شد و یا بیمار در معرض خطر عوارض باشد، پزشک از یک داروی ضد قارچ مانند فلوکونازول استفاده می کند. داروهای ضد قارچی همچنین برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن نیز استفاده می شود.

به طور کلی، داروهای ضد قارچی فلوکونازول یا آنتیروکونازول برای همه افرادی که به نوع جدی بیماری کوکیدیوئیدومایکوز مبتلا شده اند استفاده می شود.

تمام ضد قارچ ها می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، این عوارض پس از قطع دارو، معمولا از بین می روند. عوارض جانبی احتمالی فلوکونازول و ایتراکونازول عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • درد شکمی
  • اسهال

عفونت های جدی تر ممکن است در ابتدا با داروهای ضد قارچی تزریقی مثل آمفوتریسین درمان شوند. دو داروی جدیدتر به نام های وریکونازول و پوساکونازول نیز ممکن است برای درمان عفونت های جدی استفاده شوند.

ضد قارچ ها می توانند قارچ را کنترل کنند. اما گاهی اوقات آن را نابود نمی کند و ممکن است مجددا عود کنند. برای بسیاری از افراد، ابتلا به تب دره باعث ایمنی مادام العمر می شود. اما گاهی نیز بیماری می تواند دوباره فعال شود.

علت درد شکم چیست و چگونه می توان آنرا درمان کرد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits