دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت چسبندگی ریه چیست و چگونه این عارضه را تشخیص دهیم ؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چسبندگی ریه یکی از از شایع ترین انواع بیماری ها در سراسر جهان می باشند. سیگار کشیدن، عفونت و ژنتیک از شایع ترین عوامل بیماری های ریوی می باشند.

بیماری چسبندگی ریه چیست ؟

چسبندگی ریه یا فیبروز تنفسی ایدیوپاتیک (IPF)، بیماری بافت بینابینی ریه است که مزمن و معمولاً کشنده می باشد. معمولاً 50 درصد بیماران دارای چنین تشخیصی طی 5 سال اول از بین می روند.

در اویل، بیماری نادری به نظر می ر سید اما اکنون شایعتر شده است. بروز IPF در مردان کمی بیشتر از زنان و در سیگاریها بیشتر از غیر سیگاریهاست.

این بیماری بیشترین شیوع را در سنین 50 تا 70 سالگی دارد و قبل از 40 سالگی و بعد از 80 سالگی بندرت ظاهر می شود. IPF یکی از چندین نوع بیماری بینابینی ریوی است که پیش از تشخیص قطعی باید سایر تشخیص ها رد شود.

علت چسبندگی ریه

چسبندگی ریه حاصل مجموعه اتفاقاتی است که تغییرات التهابی، ایمنی و فیبروتیک را در ریه ها ایجاد می کند.

علیرغم بسیاری از مطالعات و فرضیات، محرکی که باعث شروع رویه بیماری می شود ناشناخته باقی مانده است.

دلایل ویروسی و ژنتیکی مورد توجه قرار گرفته اند اما برای حمایت از این تئوری ها هنوز هیچ گواهی محکمی وجود ندارد.

عوامل بروز چسبندگی ریه یا فیبروز تنفسی ایدیوپاتیک

علی رغم عدم وجود دلیل روشنی برای فیبروز تنفسی ایدیوپاتیک ، این مسئله واضع است که التهاب مزمن در این امر نقش مهمی دارد.

به نظر می رسد که التهاب باعث شروع آسیب و در نهایت فیبروز می شود. به گونه ای که ساختمان و عمل سطوح تبادل گازی را مختل می کند.

در بیوسپی ریه دیواره های آلوئـولی متورم همراه با ارتشاح مزمن سلول های ملتهب، مرکب از سلول های تک هسته ای و لکوسیتهای چند هسته ای نشان داده می شود.

در مراحل ابتدایی بیماری، سلول های التهابی داخل آلئولی را می توان یافت.

با پیشرفت بیماری، کلاژن وسیع و فیبرو بلاستها فضاهای بینابینی را پر می کنند.

در مراحل پیشرفته دیوارهای آلوئـول تخریب می شوند و کیست های لانه زنبوری جای آنها را می گیرند.

علائم چسبندگی ریه

علائم معمول و شایع فیبروز تنفسی ایدیوپاتیک تنگی نفس و سرفه های خشک و کوتاه معمولاً شدید و ناگهانی می باشد.

اکثر بیماران این علائم را چندین ماه یا سالها قبل از پیگیری های پزشکی داشته اند. در سمع ریه ها بویژه در قاعده ها معمولاً کراکل های بازدمی شنیده می شود.

صداهای تنفسی برونشیال نیز در زمان افزایش استحکام راههای هوایی قابل شنیدن می شوند. تنفس های سریع و کوتاه بویژه در زمان فعالیت ایجاد می شوند.

چماقی شدن انگشتان در بیش از 40 درصد بیماران فیبروز تنفسی ایدیوپاتیک، قابل توجه است. در نهایت معمولاً سیانوز و افزایش فشار خون ریوی اتفاق می افتد.

زمانیکه بیماری پیشرفت می کند، هیپوکسی و تنگی نفس شدید و ناتوان کننده جلب نظر می نماید.

چسبندگی ریه چیست

تشخیص چسبندگی ریه

تشخیص چسبندگی ریه با اخذ تاریخچه درست از بیمار شروع می شود بطوریکه سایر علل رایج بیماریهای بینابینی ریه کنار روند.

از جمله علل و عوامل ویژه بیماری می توان به قرارگیری در معرض عوامل محیطی و شغلی (غبار زغال، آزبستوز، سیلیکاوبریلیوم)،

اختلالات بافت مفصلی (اسکلرودرما و روماتوئید آرتریت) و قرارگیری در معرض داروهایی مثل آمیودارون، توکائینید TOCAINIDE، کراک و کوکائین اشاره کرد.

آزمایشات زیر به تشخیص IPF کمک می کنند:

  • بیوپسی ریه، استاندارد طلایی تشخیص IPF است. بیوپسی ها ممکن است از طریق یک توراکوسکوپ یا برونکوسکوپ انجام شود. ویژگی های بافت شناسی نمونه های بیوپسی بسته به مرحله بیماری متفاوت است.
  • در عکس قفسه سینه ممکن است 4الگوی واضح دیده شود: بینابینی، رتیکلوندولار، شیشه مات و لانه زنبوری. اگرچه عکس قفسه سینه به طور قطع یک مورد غیر طبیعی را نمی شناساند و به یافته های بافت شناسی و قسمتهای عملکرد ریه کمک کمی می کند، اما ممکن است جهت آگاهی از سیر بیماری به کار رود.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری با تفکیک بالا (HRCT)، نمای خلفی چهار الگوی دیده شده درعکس ساده رانشان می دهد ومعمولاً تشخیص IPF را قطعی میسازد.
  • تست های عملکرد ریه، کاهش ظرفیت حیاتی و ظرفیت کل ریوی را نشان می دهد و ظرفیت انتشار مونوکسیدکربن را تخریب شده بیان می دارد. اسپیرومتری ساده ممکن است موارد غیر طبیعی را نشان ندهد.
  • تجزیه گازهای خون شریانی و نتایج پالس اکسیمتری هایپوکسمی را نشان می دهد. هیپوکسمی با پیشرفت بیماری بدتر می شود اکسیژن رسانی در فعالیت ها کاهش می یابد.
  • با برونکوسکوپی می توان مایع برونکو الوئولار را لاواژ کرد و مورد آزمایش قرار داد که افزایش تعداد درصد لکوسیتهای چند هسته ای و ماکرو فاژها را نشان می دهد. لنفوسیتها ممکن است پایین و طبیعی یا افزایش یافته باشند.

درمان چسبندگی ریه

درمان با اکسیژن نمی تواند پاتولوژی بیماری را تغییر دهد ولی از مشکلات مربوط به تنگی نفس و هایپوکسی بافتی در مراحل ابتدایی بیماری پیشگیری می نماید.

در ابتدا بیمار ممکن است به میزان کمی اکسیژن نیاز داشته باشد یا در زمان استراحت نیاز نداشته باشد، اما در هر صورت با پیشرفت بیماری و طی زمان فعالیت، بیمار به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

دارو درمانی اغلب ناموفق و مورد بحث است.

این امر به کمبود مطالعات کنترل شده جهات ارزیابی پاسخ حتمی به درمان را شکل می سازد. پیوند ریه در افراد جوانتر و یا افراد سالمتر ممکن است موفق باشد.

بیشتر بخوانید :

نام ۱۵ بیماری ریه و پیشگیری عفونت آن

آیا ریه ی افراد سیگاری پس از ترک بهبود می یابد ؟

چی بخوریم و چیکار کنیم ریه تمیز شود ؟

علت آب آوردن ریه چیست؟ آیا قابل درمان است؟

درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی

در مراقبت از بیمار دچار IPF، مداخلات زیر ضروری است

تمام آزمایشات تشخیصی را برای بیمار توضیح دهید زیرا ممکن است اضطراب و ناراحتی را در رابطه با آزمایشات تجربه کند.

اکسیژن رسانی را در زمان استراحت فعالیت کنترل کنید . با توجه به میزان فعالیت هر بیمار، سرعت جریان اکسیژن تعیین می شود. در زمان تقلا و فعالیت، اکسیژن با سرعت بالاتری تجویز می شود تا اکسیژن رسانی کافی حفظ شود.
همزمان با پیشرفت IPF، نیاز بیمار به اکسیژن بیشتر خواهد شد. یک ماسک بدون تنفس مجدد ممکن است جهت تأثیر اکسیژن با درصد بالا نیاز باشد. در نهایت، علیرغم وجود بیشترین سرعت جریان اکسیژن، حفظ اکسیژن رسانی کافی ممکن است میسر نگردد.
بیشتر بیماران به اکسیژن درمانی در منزل نیاز دارند.
بیمار را تشویق نمایید تا حدامکان فعال باشد.
عوارض جانبی داروها را بر بیمار کنترل کنید.
در مورد داروهای تجویز شده و بویژه عوارض جانبی آنها به بیمار آموزش دهید همچنین به بیمار و اعضای خانواده اش روش های پیشگیری عفونت را بیاموزید.
عادات غذایی خوب را مورد تشویق قرار دهید چنانکه تنگی نفس در خوردن تداخل ایجاد کند وعده های غذایی کوچک و متعدد با ارزش غذایی بالا لازم است.
از بیمار و اعضای خانواده او که با تنگی نفس و ناتوانی رو به افزایش و مرگ احتمالی در تعامل نزدیک هستند حمایت روحی بعمل آورید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits