دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا دهانم مزه بدی شبیه خون می دهد ؟

علت مزه خون در دهان چیست؟

چرا دهانم مزه بدی شبیه خون می دهد ؟
13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بعضی وقتها پیش می آید که دهان مزه بدی میدهد و حس مزه خون در دهان یکی از بدترین این احساس ها است ، آیا حس مزه خون بر روی زبان و دهان خطرناک است؟ علتش چیست؟

آیا در بزاق دهانتان طعم خون احساس می کنید؟

مهمترین علت احساس مزه خون در دهان:

خون ریزی دهان ناشی از مصرف سیگار

در بیشتر موارد، خون ریزی دهان از التهاب لثه‌ها ناشی می‌شود. این مشکل ناشی از حساسیت دندان‌ها به گرما و سرماست. در این صورت پای التهاب لثه در میان است که باید بررسی و درمان شود.

التهاب لثه معمولا به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بروز می‌کند.گاهی التهاب لثه به‌دلیل پروتزهای دندانی نامناسب، مصرف دخانیات یا الکل، سابقه خانوادگی یا تغییرات هورمونی (به دلیل بارداری یا یائسگی) نیز بروز می‌کند.

خون‌ریزی ناشی از وجود یک تومور

وجود تومور خوش‌خیم یا بدخیم در ناحیه حفره دهان، زبان و ... باعث خون‌ریزی خودبه‌خود در این قسمت بدن می‌شود. خوشبختانه این تومورها در بیشتر موارد خوش‌خیم است و با یک عمل جراحی، خارج می شود.

خون‌ریزی ناشی از ضربه یا گاز‌گرفتگی‌

ضربه‌های وارد شده به ناحیه دهان یا گازگرفتگی ‌باعث بروز خون‌ریزی‌هایی می‌شود که چندان طولانی و شدید نیست اما امکان دارد همین زخم‌های جزئی به آفت‌ها و زخم‌های دهانی جدی‌تر تبدیل شود.

مصرف برخی داروها باعث خون‌ریزی لثه می‌شود

مصرف برخی داروها باعث افزایش احتمال خون‌ریزی لثه‌ها می‌شود. سه گروه از داروها بیشترین تاثیر را در بروز این مشکل دارند که عبارت اند از داروهای ضدکلسترول یا همان استاتین‌ها، داروهای ضدفشار خون و داروهای ضداضطراب.اگر داروی ضدویتامین K مصرف می‌کنید، در صورت خون‌ریزی مداوم لثه‌ها حتما موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

علت مزه خون زیر زبان

علل طعم تلخ و مزه بد دهان چیست؟

طعم تلخ دهان می تواند علل بسیاری داشته باشد از جمله :

شرایط و مشکلات مختلف دندانی مانند عفونت دهان، آبسه های دندانی، لثه یا عفونت های مختلف لثه یا بیماری ها مربوط به آن. در بسیاری از موارد ایجاد حساسیت به مواد پر کننده دندان، سبب تلخی بزاق دهان می شود.
یکی دیگر از علل تلخی بزاق دهان، مصرف برخی داروها است که باعث ایجاد طعم تلخ و بزاق زرد رنگ در دهان می شود. چنین داروهایی معمولا از رده آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد افسردگی هستند.

سطح پایین استروژن در زنان و سایر اختلالات هورمونی هم ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود.این تغییرات ممکن است در دوران بارداری و گاهی حتی در طی یک دوره اتفاق بیافتد. طعم تلخ در دهان همچنین ممکن است بر اثر مسمومیت جیوه یا مسمومیت با سرب رخ دهد.
برخی از انواع بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، نقص عملکرد کبدی، سرطان، دیابت و زردی و یرقان هم ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ دهان شود. یکی از علل اصلی و عمده تلخی و بزاق زرد رنگ، مشکلات صفراوی و یا ضعف بهداشت دهان و دندان است.گاهی اوقات شما با مصرف ماده غذایی یا نوشیدنی خاص احساس تلخی بزاق دهان دارید مانند مصرف چای یا قهوه سیاه که سبب تلخی در دهان می شود.
به خاطر داشته باشید که صرف نظر از مصرف برخی غذاها و یا نوشیدنی های خاص، در صورتی که زردی بزاق یا تلخی دهان طولانی مدت باشد، می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد و طبیعی نیست. این مشکل باید تشخیص داده شده و توسط پزشک درمان شود.


دلایل مزه بد دهان

از عمده دلایل تلخی دهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزش سر دل یا رفلاکس معده

یکی از دلایل تلخ شدن دهان، برگشت اسید معده به مری است که میتواند موجب سوزش سردل یا رفلاکس معده شود.دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول باید بسته باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود.ولی وقتیکه این دریچه ضعیف شده یا آسیب ببیند، اسید‌ها خارج شده و موجب یک احساس سوزش در معده و قفسه سینه می‌شوند. همه این موارد باعث تلخی دهان می‌شود.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت همه میتوانند موجب احتقان مسیر بینی، کاهش حس بویایی یا تلخی دهان شده و در نتیجه توانایی چشیدن طعم‌ها را کاهش دهند.

سلامت ضعیف دهان از علل تلخی دهان

بهداشت ضعیف دهان موجب مشکلات لثه و دندان مانند ژینژیویت می‌شود که در تغییر طعم دهان و تلخی دهان تاثیر زیادی خواهد داشت.

یکی از علت های تلخی دهان کمبود ویتامین

کمبود ویتامین یک علت تلخی دهان است. ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام‌ها مثل طعم، مزه و بو لازمند.به عنوان مثال روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. به همین خاطر قبل از مصرف مکمل روی، پزشک میزان روی بدن را چک می‌کندو جالب است بدانید افزایش روی هم می‌تواند باعث تلخی دهان شود.همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذا‌ها یا تلخی دهان می‌شود، کمبود ویتامین B۱۲ است.

سیگار کشیدن از علل اصلی تلخی دهان

سیگار کشیدن هم می‌تواند مزه تلخ در دهان ایجاد کند. دلیل آن هم اینست که سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی است و به جوانه‌های چشایی آسیب می‌زنند.
اگر سیگار ترک شود جوانه‌های چشایی رشد کرده، بیشتر می‌شوند و احساس مزه و طعم بهبود می‌یابد. ولی در برخی موارد هم در افرادیکه سالیانی است سیگار می‌کشند ممکن است پس ازترک سیگار هرگز جوانه‌های چشاییشان بهبود نیابد.

بارداری و تلخی بزاق

در مراحل اولیه بارداری، برخی از زنان حس چشایی شان عوض می‌شود. ممکن است طعم فلزی عجیب در دهان حس کنید یا اینکه برخی غذا‌ها به خوشمزگی قبل نباشند. یا مثلا از غذا‌هایی که قبلا دوست داشته اید دیگر خوشتان نیاید.

شیمی درمانی و دارو‌های بیولوژیکی

در کنار شیمی درمانی و استفاده از دارو‌های بیولوژیکی ممکن است طعم عجیبی در دهان حس مانند طعم فلز، یا چیز تلخ یا شور حس شود. همچنین تلخی دهان گاهی از عوارض این مورد است.

دارو‌های دیگر

یکی دیگر از علل تلخی دهان برخی از دارو‌هایی است که برای درمان آلرژی، بیماری آلزایمر، آنمی، آسم، فشار خون، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری پارکینسون، نقرس، آرتروز روماتیسمی، اسکیزوفرنی و مشکلات تیروئید مصرف میشوند و نیز آنتی بیوتیک‌ها (مانندمترونیدازول)، ضد قارچها، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک‌ها و چسب‌های نیکوتین و استفاده می‌شوند.یکی از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذا‌ها یا تلخی دهان می‌شود، کمبود ویتامین B۱۲ است.

حس کردن مزه خون

مشکلاتی در سلامتی

خشکی دهان به علت بی آب شدن بدن یا آسیب غدد بزاق، گاهی باعث طعم فلزی در دهان می‌شود. همچنین کسانیکه دیابت یا بیماری تیروئید، کبد یا کلیه دارند ممکن است گاهی حس تلخ شدن دهان داشته باشند یا مزه دهانشان با قبل فرق کند.

پیری یا سوء تغذیه از علل زردی و تلخی بزاق

یکی دیگر از عوامل موثر بر تغییر طعم غذا‌ها پیری و سوء تغذیه است. طعم شیرین و شور اغلب با تغذیه نامناسب یا پیری، کاهش می‌یابد.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان، گلاسودینیا، گلاسوپیروز، استومودینیا و دیسستزی دهان مشکلی است که با حس مداوم سوزش در لبها، زبان یا جای دیگری در دهان مشخص می‌شود. این مشکل گاهی باعث کاهش چشایی یا حس تلخی دهان همراه است.

جراحی

جراحی‌هایی که در دهان، بینی و حلق انجام میشود، میتوانند به عصب‌های جوانه‌های چشایی یا غدد بزاق آسیب زده و باعث تلخی دهان یا مشکلاتی در چشیدن طعم غذاشوند.

اختلالات چشایی

برخی افراد به صورت ارثی ممکن است ناتوانی بویایی یا چشایی بو‌ها و طعم‌های خاصی را تجربه کنند. ضعف چشایی (Hypogeusia) به کاهش چشایی و اختلال چشایی (dysgeusia) یک طعم غیر طبیعی اشاره دارد. البته این مشکل نادر است


پیشگیری از طعم بد در دهان

به منظور پیشگیری از بروز تلخی دهان، موارد بسیاری را می توانید رعایت کنید:

  • بهداشت دهان و دندان
  • اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث ترشح زیاد اسید معده می شوند
  • اجتناب از پرخوری و پرهیز از مصرف برخی داروها
  • تغییر سبک زندگی
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • جویدن آدامس بدون قند برای کمک به افزایش تولید بزاق
  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یک بار برای بررسی وضعیت دهان و دندان
  • در صورت ایجاد رفلاکس اسید، از خوردن غذاهای تند و چرب و مصرف سیگار پرهیزکنید.

درمان گیاهی تلخی بزاق دهان

برای رفع و بهبود تلخی بزاق دهان می توانید از درمان گیاهی و خانگی استفاده کنید. این درمان برای کمک به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ دهان موثر است.
شما می توانید برای رفع تلخی دهان از عرق کاسنی، گشنیز و عرق شاتره استفاده کنید. همچنین استفاده از سبزیجات معطر در غذا باعث می شود که طعم دهان شما متعادل شده و دچار تلخی دهان نشوید.

علت احساس مزه صابون در دهان چیست؟

علل طعم بد در دهان و راهکارهای خانگی برای درمان

علل طعم تلخ و زردی بزاق در دهان چیست

علت ایجاد مزه فلز در دهان چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سامیه | ۲ سال پیش
سلام
من وقتی از خواب بیدارمیشم دهنم بوی خون میده البته بقیه روز ها هم میشه ولی بیشتر وقتی که از خواب بیدار میشم هست
3
25

hits