دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 چرا دندان روکش شده درد می کند؟

علت درد دندان روکش شده چیست؟

چرا دندان روکش شده درد می کند؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال چیست؟ یک متخصص سلامت دهان و دندان علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال را تشریح کرد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با شایع‌ترین مشکلات روکش دندان آشنا شوید.

شایع‌ترین مشکلات روکش دندان

روکش دندان یکی از ترمیم‌های دندانی بسیار شایع است اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

حساسیت دندان ها به غذای سرد یا داغ

هنگامی که دندان خود را روکش می‌کنید، در روزهای اول ممکن است متوجه شوید دندانتان به دمای سرد یا داغ حساسیت نشان می‌دهد به خصوص در نزدیکی لثه. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مینای دندان در فرایند روکش کردن دندان تراشیده می‌شود و لایه عاج زیر آن نمایان می‌شود.

در صورتی که روکش به خوبی سطح دندان را نپوشاند حتی در صورتی که نمایان شدن دندان در حد میکروسکوپی باشد، احتمال حساسیت دندان به علت نمایان شدن عاج وجود دارد. برای برطرف کردن این مشکل دو راه حل ساده وجود دارد و نیازی به درآوردن روکش نیست.

می‌توانید از خمیر دندان‌های طراحی شده برای دندان‌های حساس استفاده کنید. همچنین می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا نواحی کوچک نمایان شده دندان را بپوشاند.

دندان درد بعد از روکش کردن

التهاب پالپ دندانی که روکش شده است، ممکن است بر اثر آسیب ناشی از تراشیدن دندان (برای آماده سازی جهت فرآیند روکش شدن) تحریک شود. معمولاً در اثر آن تورم موقتی ایجاد شده و پالپ پس از مدتی به وضعیت نرمال باز می‌گردد.

در این مدت می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه برای کنترل درد و التهاب استفاده کنید. در صورتی که درد دندان پس از چند روز برطرف نشود ممکن است نیاز به عصب‌ کشی داشته باشید.

درد لثه

برای جلوگیری از مشکلات حساسیت دمایی، معمولاً روکش درست در زیر مرز لثه یا در لبه آن تمام می‌شود. بنابراین ممکن است در فرایند تراشیدن دندان، قالب‌ گیری و یا روکش کردن، لثه آسیب ببیند.در بیشتر موارد، درد لثه پس از چند روز که التهاب برطرف می‌شود فروکش می‌کند. برای تسریع فرایند التیام میتوانید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف کرده و دهان خود را با آب نمک گرم سه مرتبه در روز شست ‌و شو دهید.

مشکلات مربوط به عصبها

بخش هسته دندان پالپ نام دارد که حاوی رگهای خونی، عصب ها و بافت همبند می‌باشد. در صورتی‌ که روکش دندان برای ترمیم شکستگی یا پوسیدگی عمیق دندان انجام می‌شود ممکن است عصب‌های داخل دندان آسیب ببینند. نتیجه آن احساس ناراحتی است که از حساسیت خفیف تا درد شدید در هنگام جویدن غذا ممکن است متفاوت باشد.

ممکن است اندکی پس از روکش کردن دندان و یا چند ماه پس از آن متوجه علائم مشکلات مرتبط به عصب دندان شوید. معمولاً راه حل آن عصب‌کشی و تعویض روکش است.

مشکلات بایت

در هنگام ترمیم روکش وضعیت تماس دندان با دندان مقابل بررسی می‌شود. علیرغم توجه زیاد به جزئیات ممکن است باز هم پس از روکش کردن دندان و برطرف ‌شدن بی‌ حسی، متوجه شوید روکش دقیق تنظیم نشده است. در ابتدا ممکن است این وضعیت برایتان فقط آزار دهنده باشد اما به مرور زمان به علت ارتفاع بیشتر این دندان فشار بیشتری بر آن وارد می‌شود و این فشار غیر طبیعی مداوم باعث آسیب دیدن دندان و درد گرفتن آن می‌شود.

این امکان وجود دارد که عفونت در زیر روکش ایجاد شده و باعث التهاب و ناهمراستایی دندان شود. در صورتی که روکش شکل مناسبی ندارد و علت آن مشکلات بایت شماست، برای اصلاح آن باید شکل‌دهی مجدد انجام شود. در صورتی که عفونت در زیر روکش ایجاد شده باشد ممکن است نیاز به عصب ‌کشی و تعویض روکش داشته باشید.

شکستگی ریشه

در صورتی که فشار بر روی دندان روکش شده زیاد باشد ممکن است ریشه دندان بشکند. معمولاً روکش دندان درمان مؤثری برای شکستگی و ترک خوردگی است به شرطی که شکستگی به ریشه دندان نرسیده باشد. متأسفانه در موارد ترک خوردن و یا شکستن ریشه هیچ راه حلی وجود ندارد و باید دندان را بکشید.


مراقبت های لازم از روکش دندان

بایستی استفاده کنندگان روکش های دندانی توجه داشته باشند که وجود روکش به منزله عدم توجه افراد به مراقبت روکش نیست. بایستی بیمار از دندان روکش شده همانند دندان طبیعی مراقبت های لازم را بکند. حتی ممکن است دندان زیر روکش دندان دچار پوسیدگی های احتمالی شود. مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها و حتی نخ دندان می تواند برای مراقبت ها لازم باشد که بایستی طبق اصول درمانی انجام شود.

درمان عفونت دندان روکش شده امکان پذیر است و بایستی با رجوع نزد متخصص با تجربه انجام شود. شما با انتخاب یک دندانپزشک خوب می توانید این روند درمانی را به خوبی انجام دهید.

چه زمانی نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

مرگ ریشه یا شکستن ریشه:

دندانی که به روکش نیاز دارد به ندرت از قبل سالم بوده است. اغلب به دلیل وجود پوسیدگی عمیق یا بزرگ به روکش دندان نیاز است. حتی زمانی که دندان روکش شده است، اعصاب ممکن است از قبل به شدت آسیب دیده باشند. گاهی عفونت پس از روکش شدن دندان باز می گردد و به درمان مجدد نیاز است. گاهی نیز روکش کردن دندان باعث بروز شکستگی در ریشه می شود که در این صورت دندان باید کشیده شود.

بیماری های لثه:

گاهی لثه دور روکش دندان تحلیل می رود. در این صورت ریشه دندان بیرون می زند و دندان به دمای سرد و گرم حساس می شود. تحلیل لثه اغلب با مسواک زدن شدید رخ می دهد. محلی که تحلیل رفته است، ممکن است موجب تجمع پلاک و باکتری شود و این امر باعث بروز درد دندان روکش شده می گردد.

پیگیری:

هر زمان که دچار درد دندان روکش شده شدید، بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید. گاهی لازم است برای شما یک روکش جدید ساخته شود تا مشکل رفع شود، گاهی نیز دندان باید تحت درمان های پیچیده تر مانند عصب کشی مجدد قرار گیرد. برای تعیین مشکل و دریافت درمان تخصصی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید:

درمان آبسه و عفونت لثه و دندان بعد از عصب کشی

آیا دندان شیری عصب دارد؟ درمان درد دندان شیری

نکروز (مرگ) دندان چیست؟ عصب کشی کردن دندان بدون درد

درمان درد ضربان دار دندان با ۱۰ روش فوری و خانگی

علت شکستن دندان بطور ناگهانی چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits