دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان های خانگی موثر آنفولانزا با طب سنتی
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
آنفولانزا یك بیماری ویروسی است كه بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌كند. این بیماری به ناگاه رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، كوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشك و گلوی دردناك یا خشك را بروز می‌دهد.

آنفولانزا را در منزل درمان کنید

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند. این بیماری به ناگاه رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک را بروز می‌دهد. آنفولانزا با سرماخوردگی تفاوت دارد؛ به‌طور معمول نشانه‌های آنفولانزا شدید‌تر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری از کار و مدرسه بازمی‌ماند.

بیشتر مردم بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، اما گاهی بیماری به عفونت باکتریایی، از جمله عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها یا عفونت مجراهای تنفسی (برونشیت)، می‌انجامد. البته، با نگهداری مناسب از بیمار در خانه می‌توان از این عفونت‌ها پیشگیری کرد. در برخی بیماران ممکن است عفونت‌های دردسرسازتری مانند نومونیا به وجود بیاید. بیمارانی که در خطر چنین عفونتی هستند و باید در بیمارستان بسری شوند، عبارت‌اند از: کودکان زیر دو سال، بزرگ‌سالان ۶۵ ساله یا بیشتر و کسانی که ناراحتی‌های پزشکی جدی دارند.

عامل ایجادکننده آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است. ویروس‌های آنفولانزای (A) و (B) بیماری را ایجاد می‌کنند. ویروس نوع (A) معمولاً عامل ایجادکننده شیوع سالیانه آنفولانزا است. این ویروس‌ها مدام در حال تغییر خود هستند و انواع جدیدی ایجاد می‌کنند که خصوصیات متفاوتی دارد. به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند و واکسن‌ها و حتی داروها برای اثربخشی باید تغییر کنند.

علائم بیماری آنفولانزا چیست؟

از مواجهه با ویروس تا ایجاد علائم یک تا چهار روز طول می‌کشد. ابتدا خشکی گلو، آبریزش بینی و احساس زخم در گلو ایجاد می‌شوند و سه تا چهار روز بعد علائمی مانند تب، سرفه، درد بدن، سردرد و خستگی ایجاد می‌شوند. در آنفولانزا تهوع و استفراغ یا اسهال دیده نمی‌شود. زمان شیوع بیماری اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

بیماری

روش انتشار ویروس آنفولانزا

ویروس‌های آنفولانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولاً از طریق تماس دست با آنچه به ویروس آنفولانزا آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

بزرگ‌سالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا نمایند که این امر به این معنی است که شما می‌توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجاد شده باشد مبتلا نمایید.

درمان های رایج آنفولانزا

داروهای ضدویروسی برای کاهش شدت و طول مدت علائم وجود دارند اما درمان‌های خانگی می‌توانند مؤثر باشد. بیشتر افراد بدون مصرف دارو خوب می‌شوند. مصرف مایعات، استراحت و بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی کمک‌کننده است. از پزشک خود درخواست تجویز آنتی‌بیوتیک نکنید چون آنتی‌بیوتیک تنها بر عفونت باکتریایی تأثیر دارد. مصرف بیش از حد مکمل‌ها و ویتامین‌ها نیز تأثیری بر شدت و طول دوره بیماری ندارد.

داروهای ضدویروسی نیز وجود دارند که بیشتر در سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در معرض خطر عوارض هستند به کار می‌رود. درمان دارویی باید در دو روز اول آغاز علائم بیماری شروع شود و گرنه تأثیر زیادی نخواهد داشت. داروها در مقابل همه انواع ایجادکننده آنفولانزا مؤثر نیستند.

درمان بیماری

درمان آنفولانزا با طب سنتی

درمان آنفولانزا با ریشه جینسنگ

از زمان‌های قدیم و در طب باستان ریشه گیاه «جینسنگ» یکی از بهترین و موثرترین درمان‌‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بوده است. ریشه جینسنگ که پیشنیان به آن «نوش‌دارو» می‌گفتند با تقویت سیستم ایمنی بدن قدرت ویروس و باکتری‌ها را به کمترین میزان ممکن می‌رساند و و سبب می‌شود که با راحتی دچار بیماری‌هایی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی نشوید یا در صورت ابتلا زودتر سلامت خود را به دست بیاورید و بیماری در شما خفیف‌تر بروز کند.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها روزانه دو بار و هر بار ۱۰۰ میلی‌گرم ریشه جینسنگ را به صورت دمنوش و حتما در قوری چینی یا لعابی یا پیرکس (فلزی نباشد) یا در غذا به صورت تکه تکه یا به تنهایی میل کنید. ریشه جینسنگ به صورت کپسول هم موجود است. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما در مورد مصرف جینسنگ با پزشک مشورت کنید چون ممکن است در پروسه تاثیر داروهای دیگر اختلال ایجاد کند.

درمان آنفولانزا با روغن نارگیل

روغن طبیعی نارگیل دارای «اسید لائوریک» است، همان اسیدی که به صورت طبیعی در شیر زنان شیرده وجود دارد. یک درمان سریع آنفولانزا در طب سنتی استفاده از اسید لائوریک است. اسید لائوریک این توانایی را دارد که بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را از بین ببرد و البته یک چربی‌سوز طبیعی هم هست. اسید لائوریک یک ماده طبیعی موثر در از بین بردن ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا است و درمان سریع بیماری است. روغن نارگیل سرشار از چربی‌های خوب و کمترین میزان چربی مضر برای بدن است. برای این‌که از خواص روغن نارگیل به بهترین صورت ممکن استفاده کنید، حتما روزی ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص در سالاد و غذا میل کنید.

درمان آنفولانزا با دمنوش برگ زیتون

مصریان باستان از برگ زیتون برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. اما چرا برگ زیتون یک درمان طبیعی و سریع آنفولانزا در طب سنتی محسوب مب‌شود؟ برگ زیتون سرشار از پلیفنولی به نام «اولئوروپین» است که شامل خواص زیر است:

  • انرژی را زیاد می‌کند
  • قاتل سلول‌های سرطانی است
  • کاهنده قند خون، کلسترول و فشار خون است
  • سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد
  • خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان دارد
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند که عامل مهمی در درمان آنفولانزاست
  • از آلزایمر و کم شدن حافظه پیشگیری می‌کند
  • روزانه ۵۰۰ میلی گرم برگ زیتون را به صورت دمنوش یا کپسول میل کنید.

برگ اکالیپتوس


درمان آنفولانزا روغن برگ درخت اکالیپتوس

اگر به دنبال یکی از آسان‌ترین روش‌های درمان سریع آنفولانزا در طب سنتی می‌گردید باید بگوییم روغن برگ درخت اکالیپتوس از زمان‌های قدیم به خاطر خواص درمانی‌اش همواره مورد استفاده پزشکان و طبیبان بوده است. این روغن کاهنده التهاب و درد، مشکلات هضم و گوارش، مشکلات تنفسی و گرفتگی گلو است. روغن برگ درخت اکالیپتوس را به صورت بخور یا اسپری می‌توانید استفاده کنید.

درمان آنفولانزا با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یا «اورگانو» یکی از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی و از جمله بهترین درمان‌ های آنفولانزا در طب سنتی است. دلیل این امر وجود عناصری مثل «کارواکرول» و «ترپن» است. این عناصر از جمله بهترین درمان‌ها برای بیماری‌های ناشی از انواع ویروس و باکتری از جمله بیماری‌های کشنده‌ای مثل «سالمونلا» یا همان «آنفولانزای مرغی» محسوب می‌شوند. روزانه ۵ قطره روغن کوهی خالص میل کنید. مزه خوبی ندارد پس حتما بلافاصله یک لیوان آب میل کنید.

درمان آنفولانزا با خوارکی‌های ضد باکتری

موادی مثل دوغ کفیر، ماست، کلم رنده شده و آبپز با سرکه با تقویت باکتری‌های خوب موجود در معده و دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برند.

درمان آنفولانزا با دارچین

دارچین یکی از قدیمی‌ترین خوراکی‌های شفابخش است که به عقیده مصریان باستان ارزشی بیش از طلا و نقره دارد. دارچین سرشار از کلسیم، منیزیم و فیبر است. دارچین خواص ضدالتهاب، ضدمیکروب، کاهنده قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت کننده مغز و حافظه، تضمین کننده سلامت روده بزرگ، ضد سرطان و تقویت قلب و عروق است. شاید به همین دلیل هم دارچین یک درمان طبیعی آنفولانزا در طب سنتی است. هنگام ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی روزانه دو بار و هر بار مخلوطی از یک قاشق چایخوری دارچین و ¼ قاشق چایخوری عسل میل کنید. دمنوش چوب دارچین، لیمو، زنجفیل و عسل هم شفا دهنده آنفولانزا است.

زردچوبه

درمان آنفولانزا با زردچوبه

زردچوبه حاوی «کورکومین» است و این ماده به خاطر خواص ضدبیماری و مقابله با انواع تومورهای سرطانی مشهور است. زردچوبه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و ضد التهاب است.برای استفاده از زردچوبه به عنوان یک درمان طبیعی آنفولانزا در طب سنتی به روش زیر عمل کنید:

  • مقداری زردچوبه به چای یا دمنوش مورد علاقه‌تان اضافه کنید. ترکیب دمنوش زنجفیل با زردچوبه فوق‌العاده است.
  • مقداری زردچوبه را به یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید تا التهاب و گرفتگی گلو را برظرف کنید.
  • کمی زردچوبه در مقداری آب جوشیده بریزید و با آن غرغره کنید یا با انگشت داخل دهان و گلوی ملتهب بمالید و سپس با آب بشورید.

درمان آنفولانزا با زنجفیل بخورید

زنجفیل ضد باکتری، ضد التهاب، آنتی‌اکسیدان و تسکین دهنده درد است. با یک برش زنجفیل تازه و مقدار آب لیموترش و آب دمنوش درست کنید. این دمنوش باید حدود یک ساعت روی شعله ملایم گاز بجوشد و سپس با عسل میل کنید تا به عنوان یک درمان قوی و سریع آنفولانزا در طب سنتی برای کودکان و بزرگسالان عمل کند.

درمان آنفولانزا با چای سبز

چای سبز حاوی ۶ آنتی‌اکسیدان مختلف است به همین دلیل یک ضدسرطان و ضد سکته مغزی و قلبی قوی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. شاید به همین دلیل یکی از مفیدترین نوشیدنی‌ها برای سلامت بدن و البته برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. برخی دلیل عمر طولانی ژاپنی‌ها را مصرف روزانه چای سبز می‌دانند. علاوه بر این چای سبز تصفیه کننده خون، باز کننده تنفس، کاهنده اضطراب و افسردگی و انرژی‌زا است. روزانه سه فنجان چای سبز بنوشید و این کار را یک ساعت بعد از خوردن غذا انجام دهید تا دچار کم‌خونی نشوید.

درمان آنفولانزا با زینک بخورید

زینک و مواد خوراکی سرشار از زینک مثل ماهی، میگو، سیر، حبوبات، گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و …علائم و آثار سرماخوردگی و آنفولونزا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. اگر به آنفولانزا مبتلا شدید روزانه ۷۵ میلی‌گرم زینک به صورت کپسول یا مواد غذایی حتی برای زنان شیرده یا باردار شفابخش است. علاوه بر این زینک کاهنده فشار خون و تنظیم کننده قند خون است.

جلبک سبز

درمان آنفولانزا با جلبک سبز

«کلرلا» نوعی جلبک سبز تک سلولی ساکن آب‌های شیرین است که به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است. کلرلا یک سوپر ماده غذایی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. کلرلا حاوی ویتامین‌های A,B,C و E و سرشار از پتاسیم، کلروفیل، فسفر، بیوتین، بتاکاروتن و منیزیم است. کلرلا سرشار از آنتی‌بادی است به همین دلیل در زمان ابتلا به آنفولانزا یک شفابخش واقعی است اما برای مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان آنفولانزا با اکیناسه یا سرخارگل

گیاهی از خانواده کاسنی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن، تصفیه خون، کاهش التهاب و درد در درمان آنفولانزا موثر است. سرخارگل میزان ماده شیمیایی «پروپردین» را در خون افزایش می‌دهد و به این ترتیب مانع گسترش باکتری و ویروس در بدن می‌شود.

درمان آنفولانزا با ویتامین D

ویتامین D تنها ویتامینی است که بدن انسان قادر به تولید آن تنها ۳۰ دقیقه بعد از آفتاب گرفتن است. طبق تحقیقات پزشکی انجام شده ارتباط مستقیمی میان کمبود ویتامین D و ابتلا به آنفولانزا وجود دارد. زمانی که بدن شما کمبود ویتامین D نداشته باشد ۵۰ درصد احتمال ابتلا به آنفولانزا در شما کاهش پیدا می‌کند. ویتامین D کلسیم را به استخوان‌های شما هدایت می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر روزانه به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرید باید زیر نظر پزشک و با توجه به نیاز بدن‌تان روزانه قرص ویتامین D مصرف کنید.

درمان آنفولانزا با سرکه سیب

سرکه‌ سیب یک ماده‌ی کاملا طبیعی برای درمان گلودرد است. سرکه سیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و یک ضد میکروب و ضد باکتری قوی است. یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب را با همین مقدار آب گرم ترکیب کنید و آن را قرقره کنید. سرکه سیب فضای اطراف گلو را اسیدی می‌کند و همین امر سبب می‌شود میکروب‌های عامل سرماخوردگی از بین بروند. آب‌گرم، سرکه‌ سیب، آب لیموترش فلفل قرمز یا دارچین و عسل طبیعی را با هم ترکیب کنید و به صورت نوشیدنی سه بار در روز میل کنید. سرکه سیب یکی از بهترین درمان‌ های طبیعی آنفولانزا در طب سنتی محسوب می‌شود.

سیر و پیاز

درمان آنفولانزا با در خوردن پیاز و سیر

سیر و پیاز خام سرشار از آنتی‌اکسیدان، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری هستند. سیر و پیاز را به صورت خام، به صورت میکس با آب‌میوه و نوشیدنی یا آب میل کنید. می‌توانید برای ضدعفونی کردن هوای منزل سیر و پیاز را قاچ کنید و به مدت چند ساعت در اتاق، آشپزخانه و سالن پذیرایی بگذارید.

درمان آنفولانزا با فلفل قرمز

اگر دچار مشکل معده نیستید بی‌محابا همراه با غذا فلفل قرمز بخورید. فلفل قرمز یک درمان طبیعی آنفولانزا در طب سنتی محسوب می‌شود. فلفل سرشار از ویتامین C است و ویتامین C یک نوع آنتی اکسیدان است که بسیار برای سلامتی مفید است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سبب می‌شود کمتر دچار بیماری و آنفولانزا شوید. فلفل قرمز نه تنها به هضم غذا کمک می‌کند، بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد و به دلیل خاصیت ضدباکتری یک ماده ضد اسهال هم محسوب می‌شود.

درمان آنفولانزا با ویتامین c

مصرف ۴۰۰میلی گرم ویتامین سی به همراه آب فراوان ۴ وعده در روز می تواند تاثیر زیادی در بهبود سرماخوردگی داشته باشد و اتفاقا یک درمان طبیعی آنفولانزا در طب سنتی است. در مجموع دریافت ویتامین C از طریق منابع طبیعی آن نظیر میوه‌ها و سبزی‌ها بی‌خطر است. در اکثر افراد نیز مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C در دوزهای مجاز آن عارضه‌ای ندارد. میزان دوز توصیه‌شده این ویتامین روزانه ۹۰ میلی گرم برای مردان و ۷۵ میلی گرم برای زنان است. به هر حال به یاد داشته باشید دوزهای بیشتر از ۲ هزار میلی‌گرم در روز این ویتامین برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونه از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

بهترین و سریع ترین راه درمان آنفولانزا در منزل

بهترین راه ها برای جلوگیری از آنفولانزا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits