دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان پولیپ بینی با جراحی

بهترین راه درمان پولیپ بینی چیست؟

درمان پولیپ بینی با جراحی
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پولیپ بینی یکی از بیماری‌های شایع تنفسی است که اغلب اقشار مختلف دنیا به آن دچار هستند. طبق آمار گرفته شده، 4 تا 40 درصد جمعیت کشور دارای پولیپ می‌باشند و طبق آمار دقیق‌‌تر مردان بیشتر در معرض این بیماری تنفسی قرار می گیرند.

پولیپ بینی چیست؟

در صورتی که فرد دچار بیماری تنفسی پولیپ بینی است و از مشکلات تنفسی رنج می‌برد، می‌تواند به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و با استفاده از روش‌های مختلف غیر جراحی و جراحی پولیپ بینی، نسبت به درمان پولیپ بینی خود اقدام نماید و مشکل تنفسی خود را برطرف سازد.

پولیپ بینی (Nasal polyp)، توموری غیر سرطانی است که در محل غشاء مخاطی بینی و سینوس‌ها به طور غیر عادی رشد می‌کند و با ایجاد حجم در مجرای بینی باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

شکل ظاهری پولیپ در برخی افراد به شکل انگورهای کوچک بدون پوست و معمولا بی‌رنگ است که از مخاط سینوس‌ها و گاهی از خود بینی فرد منشأ می‌گیرد. در اکثر موارد پولیپ بینی در یک طرف مجرای بینی فرد ظاهر می‌شود، اما در برخی مواقع در دو طرف مجراهای بینی نیز ممکن است به وجود آید.

زمانی که پولیپ بینی خیلی حجم پیدا کند، می‌توان آن را لمس و مشاهده کرد؛ لازم به ذکر است که لمس آن احساس درد ایجاد نمی‌کند. گاهی پولیپ بینی حرکت کرده و از پشت بینی وارد حلق می‌شود و در آن ناحیه قابل مشاهده است؛ بنابراین پولیپ به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در داخل بینی نمایان می‌شود.

فردی که دارای توده کوچکی در داخل مجرای بینی خود است، متوجه وجود پولیپ در داخل بینی نمی‌شود، اما پولیپ‌های بزرگتر به طور کامل می‌توانند مجرای تنفسی فرد را مسدود کرده و سبب ایجاد سینوزیت شوند.سینوزیت مزمن و دردناک، آلرژی، تنگی نفس یا آسم، ورم طولانی مدت بافت بینی، فیبروز کیستی و … از موارد تاثیرگذار در ایجاد پولیپ بینی هستند.


علائم و نشانه‌های پولیپ بینی

پولیپ بینی اغلب پس از عفونت طولانی مدت سینوس‌ها (حدودا 12 هفته) ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات نیز ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد.

در رابطه با رشد پولیپ‌های بینی باید گفت که پولیپ بینی در غشاء مخاطی بینی و سینوس اتموئید نزدیک کمپلکس استئومه آتال رشد می‌کند (محلی که در جلوی آن سینوس اتموئید و آرواره‌ای، در حفره بینی باز می‌شود) و در صورتی که این ناحیه از بدن مسدود گردد، حفره‌های سینوس در معرض عفونت قرار خواهند گرفت.

در صورتی که پولیپ بینی از نظر اندازه کوچک باشد، ممکن است فرد هیچ علائمی را احساس نکند، اما زمانی که پولیپ رشد کند و مجرای تنفسی مسدود شود، فرد متوجه پولیپ بینی خود می‌شود.

علائم زیر از نشانه‌های داشتن پولیپ هستند که در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید بعد از مشورت با پزشک مربوطه برای جراحی اقدام کنید.

  • آبریزش بینی
  • ایجاد اشکال در حس بویایی یا چشایی
  • درد در ناحیه سینوس و یا صورت
  • سردرد سینوسی (فشار یا درد در ناحیه پیشانی و صورت)
  • ایجاد درد در فک بالا
  • خرناس کشیدن
  • کاهش حس بویایی

هر یک از علائم بالا به مدت یک هفته یا بیشتر در فرد نمایان می‌شود و ماندگار است؛ البته شایان ذکر است که پولیپ در موارد بسیار نادر می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند و خطرناک باشد. در صورتی که شما با علائم شدیدی مانند موراد زیر مواجه شدید، بلافاصله جهت حل مشکل خود به پزشک مراجعه فرمایید زیرا ممکن است مشکلات جدی‌تری برای شما ایجاد شود.

  • ناتوانی شدید در وضعیت تنفس عادی بینی
  • مشاهده افزایش سریع در شدت علائم
  • مشکلات بینایی (دو بینی، ایجاد لکه های تیره در بینایی و ایجاد مشکل در حرکت چشم ها)
  • ورم زیاد یا پف در ناحیه اطراف چشم ها
  • سر درد میگرنی به همراه تب و ناتوانی در خم کردن سر به پایین

تشخیص علائم پولیپ بینی

متخصص محترم می‌تواند بر اساس علائم بیمار، معاینات فیزیکی و بررسی وضعیت بینی، محل ایجاد پولیپ را تشخیص دهد.

سایر آزمایش‌‌هایی که در این رابطه می‌تواند به تشخیص پزشک کمک نماید، به شرح زیر هستند:

آندوسکوپی بینی:

در این حالت یک لوله نازک و انعطاف پذیر مجهز به لنز نوری بزرگ کننده یا دوربین بسیار کوچک به بینی وارد شده و به این ترتیب می‌توان وضعیت حفره‎های بینی را از نزدیک مشاهده و بررسی کرد.

آزمایش های تصویر برداری:

سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی (MRI) می‌تواند به تشخیص اندازه و موقعیت قرار گرفتن پولیپ در نواحی عمیق سینوس‌ها کمک کرده و وضعیت التهاب ایجاد شده در این رابطه را مشخص نماید.

آزمایش آلرژی:

پزشک ممکن است آزمایش‌های آلرژی را برای تشخیص وجود التهاب مزمن در بدن بیمار، تجویز کند.

آزمایش فیبروز سیستیک:

اگر یک کودک به مشکل پولیپ بینی دچار شود، پزشک ممکن است برای وی از آزمایش فیبروز سیستیک استفاده نماید.


راهکارهای درمان پولیپ بینی

درمان بدون جراحی:

متخصص محترم گوش و حلق و بینی ممکن است از داروهای مختلفی برای از بین بردن پولیپ بینی استفاده نماید؛ به طور مثال داروی کورتیکو استروئید بینی، یکی از رایج ترین انواع دارویی است که به صورت اسپری و خوراکی در داروخانه ها وجود دارد و برای از بین بردن پولیپ تجویز می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق تحقیقاتی که محققین در خصوص پولیپ بینی انجام داده‌اند، پولیپ بینی برگشت پذیر است و بیشتر از 80 درصد افرادی که از روش‌های دارویی برای از بین بردن پولیپ بینی استفاده کرده‌اند، پس از مدتی علائم پولیب بینی مانند تنگی نفس داشته‌اند.

درمان با جراحی بینی:

عمل جراحی به عنوان بهترین روش درمانی برای رفع پولیپ بینی شناخته شده است؛ امروزه از دو روش اصلی برای جراحی پولیپ بینی استفاده می‌شود:

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس:

این عمل جراحی به پزشک این امکان را می‌دهد تا بافت تشکیل دهنده پولیپ را درمان کرده و بافت سینوسی متصل به التهاب ایجاد شده را ترمیم نماید؛ برای این کار جراح آندوسکوپ را به سوراخ بینی وارد می‌کند تا به این ترتیب به حفره‌های بینی دسترسی پیدا کرده و بتواند از ابزارهای جراحی کوچک برای بریدن پولیپ استفاده نماید.

علاوه بر این پزشک ممکن است یک حفره بزرگ‌تر بین سینوس‌ها و مسیر هوای بینی ایجاد کند تا قابلیت تنفسی بهتری برای بیمار ایجاد نماید. این عمل جراحی معمولاً به صورت سر پایی بر روی بیمار انجام می‌شود.

عمل جراحی قدیمی سینوس:

این عمل جراحی عمدتاً برای جراحی تومورهای سرطانی و نیز عفونت‌های شدید انجام می‌شود. در این حالت در پوست بیمار شکاف‌هایی به منظور دسترسی مستقیم به ناحیه داخل بینی ایجاد می‌شود. این روش درمانی به ندرت برای موارد پولیپ بینی خوش‌خیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مراقبت های پس از عمل جراحی پولیپ بینی

پس از عمل جراحی پولیپ بینی، لازم است بیمار به مقدار کافی استراحت داشته باشد. در صورتی که بیمار در این شرایط با درد یا ناراحتی مواجه شود، می توان از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک یا داروهایی مثل استامینوفن و … برای کنترل درد بیمار استفاده کرد.

همه داروهای مسکن به طور بالقوه می‌توانند باعث اختلال در توقف خون ریزی بیمار شوند و به همین خاطر می‌بایست در مصرف آنها دقت کافی انجام شود. برای دو هفته اول پس از جراحی لازم است از خارج کردن هوا با فشار از بینی به منظور پیش گیری از خون ریزی اجتناب شود. پس از گذشت دوره نقاهت حدوداً چهارده روزه، بیمار می‌تواند به تدریج عملکرد عادی بینی خود را به دست آورد.

در چهار هفته اول پس از عمل جراحی، نباید بیمار سیگار کشیده یا هوای آلوده تنفس نماید، زیرا این شرایط می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فرآیند بهبود و ریکاوری شود. بیمار می‌تواند با گذشت یک هفته از عمل جراحی رانندگی نماید، اما در این مدت باید از انجام فعالیت‌های شدید همچون ورزش‌های رزمی یا انجام تمرین‌های حرکتی تا زمانی که متخصص مربوطه اجازه دهد، خودداری کند.

در طول چند روز اول پس از جراحی به منظور کاهش احتمال عفونت و سرما خوردگی، بیمار می‌بایست استراحت کرده و کمتر از خانه خارج شود. در این دوره نباید به مدت طولانی به جلو خم شده یا به پایین نگاه کند (حتی برای کار کردن با کامپیوتر) زیرا انجام این کار می‌تواند فشار وارد شده به بینی را افزایش دهد.

نکته:

  1. پولیپ از طریق سوراخ‌های بینی برداشته می‌شود؛ لذا هیچ گونه برشی روی صورت یا بینی شما داده نمی‌شود و شکل ظاهری بینی شما تغییر نمی‌کند.
  2. معمولاً پولیپ بینی با سینوزیت همراه است که می‌توان هم زمان با جراحی آندوسکوپی، جراحی سینوس نیز انجام شود.
  3. در صورت لزوم،جراحی پلاستیک بینی، جراحی اصلاح انحراف بینی و یا کوچک کردن شاخک‌های بینی را نیز می‌توان به طور همزمان با برداشتن پولیپ انجام داد.

همچنین بخوانید:

۱۰ درمان خانگی قطعی برای گرفتگی بینی

راهکارهای طلایی برای از بین بردن ترس از عمل بینی

درمان پولیپ بینی

فواید موهای بینی چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits