دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت کرم خوردگی دندان و بهترین راه درمان این عارضه

کرم خوردگی دندان را چگونه درمان کنیم؟

علت کرم خوردگی دندان و بهترین راه درمان این عارضه
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کرم خوردگی دندان : اکثر افراد تصور می کنند که دندان کرم خورده را دیگر نمی توان درمان کرد. این در حالی است که تحقیقات زیادی اثبات کرده اند که چند روش ساده و طبیعی برای درمان کرم خوردگی دندان وجود دارد.

علت پوسیدگی دندان چیست؟

براساس مطالعه منتشر شده در مجله British Medical، کرم خوردگی و پوسیدگی دندان ها را می توان با رعایت چند نکته ساده و تغییر در رژیم غذایی درمان کرد.

در یک مطالعه ۶۲ کودک دارای پوسیدگی دندان به سه گروه تقسیم شدند که هر کدام از یک رژیم غذایی خاص پیروی می کردند. گروه اول رژیم غذایی استاندارد به همراه جو دوسر (سرشار از اسید فیتریک) داشتند. گروه دوم رژیم غذایی عادی به همراه ویتامین D داشته و گروه سوم از رژیم بدون غلات و همراه با ویتامین D استفاده کردند.

نتایج نشان داد که گروه اول بیشتر به پوسیدگی دندان مبتلا می شوند. گروه دوم کمتر پوسیدگی دندان داشتند و پیشرفت پوسیدگی های موجود در دندانهایشان نیز کندتر بود. گروه سوم که از رژیم غذایی بدون غلات همراه با غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات، میوه ها، گوشت، شیر و ویتامین D پیروی می کردند، بیشترین پیشرفت را در درمان کرم خوردگی دندان داشتند. تقریباً تمام پوسیدگی های دندانشان بهبود یافت.

برای درک ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت دهان و دندان، باید با نظریه یکی از مشهورترین دندانپزشکان جهان یعنی وسترون ای پرایس آشنا شوید. وسترون ای پرایس در اوایل دهه ۱۹۰۰ زندگی می کرد و رئیس انجمن ملی دندانپزشکی (۱۹۱۴الی ۱۹۲۳) و موسس انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بود.

او همراه به دنبال این بود که بفهمد چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود. دکتر پرایس توانست ارتباطی را بین مصرف غذاهای مدرن و پوسیدگی دندان کشف کند. وی شاهد این بود که بسیاری از افرادی که به صورت قبیله ای زندگی می کنند، دندان های سالم و بدون پوسیدگی دارند. این افراد مدتی پس از این که از رژیم غذایی غربی پیروی کردند، پوسیدگی دندان، کاهش تراکم استخوان و بیماری های مزمن به سراغشان آمد.

به گفته دکتر پرایس:

پوسیدگی دندان وقتی اتفاق می افتد که غذاهای حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مانند شیر، پاپ کورن، کشمش، کیک یا آب نبات روی دندان ها باقی می مانند. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند از این پسماندها استفاده کرده و اسید تولید می کنند. این اسید به مرور زمان مینای دندان را نابود کرده و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می شود.

اما واقعیت این است که پرایس فقط به یکی از چهار عاملی که می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند؛ اشاره کرده است. طبق دیدگاه های دکتر ادوارد ملانبی چهار عامل اصلی وجود دارد که به پوسیدگی دندان کمک می کنند:

  • کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی (کمبود کلسیم ، کمبود منیزیم و کمبود فسفر)
  • کمبود ویتامین های محلول در چربی (A ، D ، E و K به ویژه کمبود ویتامین D)
  • مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از اسید فیتریک
  • مصرف زیاد نشاسته فرآوری شده

درمان کرم خوردگی دندان


روش های طبیعی درمان کرم خوردگی دندان

علاوه بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، روش های مختلفی وجود دارد که می توانند به درمان کرم خوردگی دندان کمک کرده و سلامت دهان و دندان را بدون اینکه از فلوراید استفاده کنید به حداکثر برسانند.

قطع مصرف شکر

بدترین دشمن دندان ها شکر است. شیرینی جات نه تنها باکتری ها را تغذیه می کنند بلکه از جریان سالم مایعات در دندان جلوگیری می کنند و بسیار اسیدی هستند بنابراین مصرف این مواد به معنای واقعی کلمه می تواند محتوای ساختاری دندان ها را غیرفعال کرده و پوسیدگی ایجاد کند.

قطع مصرف شکر به معنای دوری از سودا، آب نبات و میان وعده های پخته شده با شکر است. علاوه بر این باید از مصرف عسل و شربت افرا خام اجتناب کنید و آب میوه هم کم مصرف کنید. زیرا آبمیوه حاوی مقدار زیادی قند است و می تواند در تشکیل پوسیدگی مؤثر باشد. مراقب مصرف شیرین کننده های مصنوعی باشید زیرا این مواد نیز برای دندان ها خطرناک هستند.

اجتناب از مصرف اسید فیتیک

اسید فیتیک (فیتات) یک مهارکننده آنزیم و مسدود کننده مواد معدنی است که در غلات، آجیل ها و حبوبات یافت شده و می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در دندانها شود. در گذشته بشر بیشتر از تکنیک هایی مانند جوانه زدن یا تخمیر استفاده می کرد. این فرایندها باعث از بین رفتن اسید فیتریک می شوند.

طبق تحقیقات منتشر شده در The Lancet، رعایت رژیم غذایی حاوی اسید فیتریک، کمبود مواد معدنی ایجاد کرده و باعث پوکی استخوان می شود. حدود ۸۰ درصد ازفسفر موجود در غلات و حبوبات به اسید فیتریک متصل می شود. بنابراین این ماده معدنی کاملاً غیر قابل جذب است.

این مولکول ها علاوه بر مسدود کردن جذب فسفر در بدن انسان، به مواد معدنی مفید برای دهان و دندان مانند کلسیم، منیزیم، آهن و روی نیز می چسبد. بنابراین باعث عدم دسترسی بدن به آنها می شود. مصرف غذاهای پر از اسید فیتیک باعث کاهش ۶۰ درصدی جذب منیزیم و ۲۰ درصدی روی می شود.

اسید فیتریک نه تنها از جذب مواد معدنی موجود در مواد غذایی جلوگیری می کند بلکه باعث دفع مواد معدنی از بدن، استخوان ها و دندان ها می شود!

از آنجا که اسید فیتریک موجود در مواد غذایی که با استفاده از کودهای فسفات رشد می کنند نسبت به موادی که در کمپوست طبیعی رشد می کنند بسیار بیشتر است؛ سعی کنید فقط مواد ارگانیک و فاقد GMO را استفاده کنید. اگر قصد دارید به طور طبیعی پوسیدگی دندان را بهبود دهید، باید از مصرف مواد غذایی حاوی اسید فیتریک مانند غلات، حبوبات، آجیل و سویا خودداری کنید.

اما اگر این مواد غذایی را خیس کنید و سپس اجاز دهید جوانه بزنند یا تخمیر شوند، می توانید اسید فیتیک آنها را حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش دهید.

مصرف لبنیات خام و مواد مغذی

لبنیات خام پر از ویتامین ها و مواد معدنی است و باعث می شود دندان ها قوی شود. بنابراین مصرف این مواد یک راه طبیعی و ساده برای درمان کرم خوردگی دندان است. محصولات لبنی سرشار از کلسیم، ویتامین K2، ویتامین D3، منیزیم، فسفر و ویتامین های محلول در چربی هستند. بنابراین سعی کنید حداقل یک بار در هفته لبنیات خام استفاده کنید. کفیر شیر بز، پنیر خام و کره محلی گزینه های عالی برای مصرف هستند.

به یاد داشته باشید که اگر می خواهید پوسیدگی دندان خود را درمان کنید، باید میزان مصرف ویتامین های محلول در چربی و مواد معدنی خود را افزایش دهید. سعی کنید از برنامه غذایی زیر پیروی کنید:

  • مواد غذایی حیوانی مانند آبگوشت، گوشت، ماهی و تخم مرغ را بیشتر استفاده کنید.
  • سبزیجات خام و پخته شده، به ویژه سبزیجات دارای برگ سبز را در برنامه خود بگنجانید.
  • لبنیات خام مانند کفیر، پنیر و کره مصرف کنید.
  • هر روز صبح یک واحد میوه بخورید.
  • ویتامین D کافی دریافت کنید. هر روز بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پوست خود را در معرض آفتاب قرار دهید.
  • غذاهایی که دارای چربیهای سالم هستند مانند روغن نارگیل، آووکادو، روغن زیتون و ماهی یا روغن کبد ماهی کاد را استفاده کنید.
  • غلات را فقط به شکل تخمیر شده و آن هم در حد اعتدال استفاده کنید.
  • حبوبات را به صورت جوانه زده مصرف کنید.
  • کمتر از غذاهای فرآوری شده، غذاهای بسته بندی شده یا فست فودها استفاده کنید.

چگونه از کرم خوردگی دندان جلوگیری کنیم؟

استفاده از خمیر دندان حاوی مواد معدنی

خمیر دندان هایی که حاوی مواد معدنی هستند برای درمان کرم خوردگی دندان گزینه عالی محسوب می شوند. این خمیر دندان ها کمی گران هستند. اما شما می توانید با چند ماده ساده زیر یک خمیر دندان عالی برای خود درست کنید.

  1. ۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  2. ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین (بدون آلومینیوم)
  3. ۱ قاشق غذاخوری زایلیتول یا ۱/۸ قاشق چای خوری استویا
  4. ۲۰ قطره روغن اسانس نعناع یا میخک
  5. ۲۰ قطره عصاره مواد معدنی یا کمی پودر کلسیم و منیزیم
  6. این مواد را با هم ترکیب کنید و هر روز با آن مسواک بزنید.

غرغره کردن روغن

قرن هاست که بشر از غرغره روغن به عنوان روشی برای سم زدایی بدن استفاده می کند. این روش طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی در ایالات متحده به دست آورده است. در این تکنیک شما می توانید با چرخواندن یک قاشق غذاخوری روغن به مدت ۲۰ دقیقه در دهان، بدن را سم زدایی کرده و از ایجاد بیماری های مختلف از سردرد گرفته تا بیماری های سیستمیک مانند دیابت، جلوگیری کنید.

اگر نمی توانید ۲۰ دقیقه روغن را در دهان بچرخوانید، سعی کنید بین ۳ الی ۵ دقیقه این کار را انجام دهید. استفاده از روغن نارگیل یا روغن MCT و یک یا دو قطره روغن میخک یا روغن درخت چای، خواص ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی این دهانشویه را چند برابر می کند. به چند نکته مهم زیر در مورد این روش درمان کرم خوردگی دندان توجه کنید:

بهترین زمان برای غرغره کرده روغن صبح ها و درست بعد از بیرون آمدن از رختخواب است.حتما ۲۰ دقیقه مداوم این روغن را در دهان بچرخوانید تا تمام سموم را جذب کند.

بلافاصله پس از غرغره روغن؛ دهان خود را با آب گرم بشویید. می توانید از آب نمک برای افزایش خواص ضد میکروبی استفاده کنید.اگر مخلوط روغن و بزاق باعث سفید شدن روغن شد نگران نشوید.در آخر نیز دندان های خود را مانند حالت طبیعی مسواک بزنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits