دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
التهاب پروستات و نازایی : آیا التهاب پروستات باعث ناباروری میشود؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
التهابات پروستاتی عارضه ای است که در مردان وجود دارد و باعث مشکلاتی در رابطه ی زناشویی، و گاه منجر به نازایی میشود. تا انتها با ما همراه باشید.

التهاب پروستات و نازایی

آیا التهاب پروستات باعث ناباروری میشود ؟ بررسی اینکه التهاب پروستات مشکلی در اندام های جنسی مردان است که گاهی عوارض خاصی از خود نشان می دهد این سوال در ذهن کسانی که این عارضه را دارند شکل می گیرد که آیا التهاب پروستات باعث ناباروری میشود.

پاسخ این سوال نیاز به بررسی های فراوانی دارد که از سوی پزشکان باید جواب دهی شود این عارضه که باعث اذیت زوجین در برقراری رابطه زناشویی هم می شود عوارض زیادی دارد.

پروستات یکی از اعضای ویژه مردان است.معمولاً به اندازه گردو بوده و پایین‌تر از مثانه در لگن قرار گرفته است.

پروستات قسمت ابتدایی مجرای ادراری آقایان را احاطه می‌کند. پروستاتیت عفونت پروستات می‌باشد که بیماری ویژه مردان جوان (بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی) است.دو نوع حاد و مزمن دارد.هنگامی که سن مرد افزایش می‌یابد.

اغلب غده پروستات شروع به بزرگ شدن می‌کند و در نتیجه ممکن است علائم ناراحت‌ کننده‌ای را ایجاد کند.

علت پروستات چیست ؟

بیماری پروستات دلایل مختلفی دارد، تغذیه بد، ایستاده ادرار کردن و عدم تخلیه کامل منییکی از علل بزرگ شدن پروستات مصرف مرغهای هورمونی می باشد که برای آقایان این عارضه را داشته و برای خانمها نیز مشکلات زیادی در بر دارد.

آیا التهاب پروستات باعث ناباروری میشود ؟

متخصصان میگویند که التهاب پروستات یکی از علل نادر ناباروری است، اما ممکن است برگشت پذیر باشد. اگر التهاب مزمن پروستات توسط باکتری ها ایجاد شود، آنتی بیوتیک ممکن است باعث از بین رفتن التهاب و بهبود ناباروری شود.

در بیمارانی که گلبول سفید بدون وجود باکتری دارند، شواهدی مبنی بر امکان موثر بودن درمان با آنتی اکسیدان ها وجود دارد.

ویتامین ث، ای، آ و دیگر آنتی اکسیدان ها ممکن است از اسپرم ها در برابر اثرات مخرب گونه های ری اکتیو اکسیژن محافظت کنند. آنتی اکسیدان ها میتوانند به عنوان مکمل های غذایی مصرف شوند، اما آن ها همچنین در خیلی غذاها به ویژه در میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارند.

باروری یک فرآیند پیجیده است که وابسته به عملکرد صحیح خیلی از ارگان های بدن است. ناباروری مردان حداقل در یک سوم موارد مربوط به این مشکلات است.

ما هنوز درباره ی احتمال ارتباط بین التهاب مزمن پروستات و ناباروری در حال آموختن هستیم. تحقیقات بیشتر باید به حل کردن معمای این که چگونه التهاب مزمن پروستات ایجاد شده و باعث ناباروری میشود، کمک کند.

التهاب مزمن پروستات

متاسفانه التهاب مزمن پروستات بیماری ساده ای نیست و خیلی بیشتر از التهاب حاد پروستات شایع است، همچنین شناخت آن مشکلتر است. پزشکان در تشخیص این دو نوع از هم و هم در درمان موفقیت آمیز آنها مشکل دارند.

قسمتی از سردرگمی های مربوط به التهاب مزمن پروستات و ناباروری این است که بیماری ای که ما التهاب پروستات می نامیم، یک بیماری نیست بلکه چند بیماری مختلف است.

یکی از متخصصان اورولوژی میگوید:
” همه ی انواع التهاب پروستات باعث ناباروری نمیشوند.”

انواع عفونت پروستات

تخمین زده میشود 9 درصد مردان 18 سال و بالاتر به التهاب پروستات مبتلا باشند. تشخیص این بیماری ممکن است یکی از گزینه های زیر باشد:

  1. التهاب مزمن باکتریایی پروستات : این بیماری در اثر عفونت پروستات با یک عامل باکتریایی به وجود می آید. این بیماری همیشه پاسخ خوبی به آنتی بیوتیک ها نمیدهد.
  2. سندرم درد لگنی مزمن : سندرم درد لگنی مزمن که یکی از دلایل شایع التهاب مزمن پروستات است و کمترین شناخت راجع به آن وجود دارد. این سندرم میتواند علائم التهاب پروستات را بدون هیچ شواهدی از عفونت باکتریایی به وجود بیاورد.

التهاب پروستات بدون علامت این بیماری علامتی ندارد و زمانی تشخیص داده میشود که در آزمایش بارداری، در مایع منی آقایان گلبول سفید یافت شود.

آیا التهاب پروستات باعث ناباروری میشود
التهاب پروستات و ناباروری

عفونت پروستات و ناباروری

یکی از متخصصان توضیح میدهد که “ناباروری با التهاب های مزمن پروستاتی در ارتباط است که باعث ورود گلبول های سفید به مایع منی میشوند. این به معنای التهاب مزمن باکتریایی پروستات یا التهاب پروستات بدون علامت است، اما شاید سندرم درد لگنی مزمن عامل ناباروری نباشد.”

چگونه گلبول های سفید روی باروری تاثیر میگذارند ؟

گلبول های سفید جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند که عفونت را از بین میرند. مطالعات نشان میدهد زمانی که این سلول ها در ترشحات غده ی پروستات مشاهده میشوند، باعث کاهش عملکرد اسپرم ها، کیفیت آن ها و کاهش باروری خواهند شد.

پزشکان به خوبی نمیدانند که چگونه گلبول های سفید باعث ایجاد این اثرات روی اسپرم ها میشوند، اما ممکن است مربوط به مولکولی به اسم گونه های ری اکتیو اکسیژن باشد که توسط گلبول های سفید تولید میشوند.

این مولکول ها جزئی از ویژگی های ضد بیماری گلبول های سفید می باشند. مطالعات نشان میدهد این مولکول ها در نمونه ی منی بیش از 40 درصد افراد نابارور وجود دارد.

یکی دیگر از عوامل محتمل که نادر هم هست، ممکن است بافت زخمی باشد که از یک التهاب باکتریای قدیمی به جا مانده است. بافت زخم ممکن است ورود اسپرم ها را به مایع منی مسدود کند.

همچنین متخصصا میگویند: “ما فقط مکانیسم را کاملا دقیق نمیدانیم، اما میدانیم گلبول های سفید موادی ترشح میکنند که اسپرم ها را محدود میکنند.”

درمان پروستات به روش سنتی

بیماری پروستات بیماری سختی است و نباید از کنار آن ساده عبور کرد. در کنار این موضوع، استفاده از مواد شیمیایی برای درمان این بیماری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

مواد شیمیایی و یا قرص هایی که برای درمان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد، مضرات بسیار زیادی دارند و در دراز مدت فرد بیمار را دچار مشکل می کنند. به ویژه در درمان این بیماری به این دلیل که بیماران عموما مردان بالای 50 سال هستند، نباید از مواد مضر شیمیایی استفاده کنند.

بهترین پیشنهاد استفاده از مواد گیاهی برای درمان پروستات است. درمان پروستات با استفاده از مواد گیاهی نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه می تواند بیماری های مختلف دیگری که در بدن وجود دارد را نیز درمان کند.

حتی بسیاری از پزشکان در تجویز خود برای درمان پروستات از داروهای گیاهی استفاده می کنند که نشانه ای خوب برای تمایل پزشکان به استفاده از داروهای گیاهی برای درمان پروستات است.

لازم به ذکر است که استفاده از داروهای گیاهی نیز نیاز به برخی ملاحظات دارد و باید سعی شود از مواید استفاده شود که در تولید آن ها از مواد ناخالص استفاده نشود.

در ادامه با فراورده هایی از زنبور عسل آشنا می شویم که می توانند در درمان پروستات موثر باشند. در بین این فراورده ها گرده گل تخصصی ترین ماده برای درمان پروستات است که باید توجه ویژه ای به آن شود و در هر نوع رژیم غذایی برای درمان بیماری پروستات از این ماده استفاده گردد.

بیشتر بخوانید :

این رژیم غذایی سرطان پروستات را مهار می کند

مشکلات پروستات: ۱۶ درمان خانگی برای مشکلات پروستات

راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان پروستات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits