دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درد ریه را چگونه تشخیص بدهیم ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
از جمله بسیاری از مشکلات غیر قلبی که می تواند درد قفسه سینه ایجاد کند انواع اختلالات مرتبط با ریه ها است. چندین مشکل ریوی علاوه بر علائم دیگر باعث ایجاد درد در قفسه سینه می شود.

درد ریه و عوارض آن

درد ریه شامل اختلالات راه های هوایی مانند آسم یا برونشیت، عفونت یا التهاب ریه ها (ذات الریه) یا التهاب آستر ریه ها (که به آن پلوریتیس یا پلورزی گفته می شود) است.

خوشبختانه، هنگامی که درد قفسه سینه به دلیل وضعیت ریوی ایجاد می شود معمولاً تشخیص پزشک خیلی دشوار نیست.

بنابراین این نوع از درد در قفسه سینه خیلی اوقات با درد قفسه سینه به دلیل آنژین یا انفارکتوس میوکارد اشتباه نمی شود.

شایان ذکر است که قلب تنها ارگان مهم بحران سینه نیست. هر یک از این شرایط ریوی مشکلات جدی پزشکی است که نیاز به توجه پزشک دارد

ریه ها بزرگترین اندام در حفره قفسه سینه (قفسه سینه) هستند. بیشتر ما درد سینه را در طرفین با ریه ها مرتبط می کنیم. تصور می شود که درد قفسه سینه به دلیل قلب است.

در هر صورت، همیشه صادق نخواهد بود. ریه ها از طرفین تا مرکز سینه امتداد دارد. بنابراین درد ریه را می توان در هر جای قفسه سینه احساس کرد.

مجاری هوایی که به هر ریه وصل می شود از وسط سینه فوقانی از گردن عبور می کند. شرایطی که بر راههای هوایی تأثیر می گذارد همچنین می تواند بر ریه ها تأثیر بگذارد و بالعکس.

بنابراین درد قفسه سینه که با سرفه و سایر علائم تنفسی همراه است ممکن است ناشی از ریه ها نباشد بلکه از راه های هوایی تحتانی باشد.

تمایز درد ریه از درد در راه هوایی پایین می تواند دشوار باشد. بنابراین ممکن است از آن به عنوان درد تنفسی یاد شود.

علائم هشدار دهنده درد ریه

علائم دیگر در هنگام وجود درد در قفسه سینه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

علائم هشدار دهنده و علائم زیر به احتمال زیاد ناشی از درد قلب (کاردیاک) بوده و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

  1. درد قفسه سینه مرکزی که به سمت چپ، به خصوص بازوی چپ، گردن یا فک انتشار می یابد.
  2. تنگی نفس.
  3. تعریق بیش از حد ناگهانی (تعریق).
  4. احساس سرگیجه یا سبکی سر.
  5. از دست دادن هوشیاری.
  6. علل درد قفسه سینه ریه

شایع ترین دلایل درد قفسه سینه ریوی نتیجه آسیب شناسی درون ریه ها است اگرچه شرایط تأثیر گذار در هوا نیز ممکن است باعث درد قفسه سینه شود.

درد قفسه سینه ریه ممکن است یک طرف باشد یا به طور همزمان هر دو طرف را تحت تأثیر قرار دهد و برخی از علائم شایع که همراه با درد قفسه سینه اتفاق می افتد شامل تنگی نفس، صداهای غیر طبیعی تنفس و یا سرفه است.

آسم

آسم التهاب و باریک شدن برونشیول ها است که لوله های کوچکی هستند که هوا را درون کیسه های ریه خالی می کنند.

درد قفسه سینه یک علامت شایع آسم نیست اما ممکن است در حملات شدید یا طولانی مدت آسم (وضعیت آسم) ایجاد شود.

علائم دیگر حمله شدید آسم شامل دشواری در تنفس است که با تغییر موقعیت یا دارو، درد شدید سینه، خس خس سینه، مشکل در سرفه، لب های آبی، سرگیجه و حملات غش تسکین نمی یابد.

برونشیت

برونشیت التهاب پوشش برونش است. این لوله ها از نای شاخه می شوند و بیشتر به برونشیول ها تقسیم می شوند. برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد.

برونشیت حاد غالباً ناشی از عفونت است به خصوص یک عفونت باکتریایی ثانویه که ممکن است بعد از آنفولانزای فصلی (آنفولانزا) یا سرماخوردگی رخ دهد.

برونشیت مزمن در افراد سیگاری طولانی مدت به وجود می آید و نوعی بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است.

هر دو نوع برونشیت باعث سرفه مداوم با درد قفسه سینه متناوب می شوند که با سرفه تشدید می شوند.

تب نیز ممکن است به دلیل عفونت در برونشیت حاد وجود داشته باشد.

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی وقتی اتفاق می افتد که یک لخته در شریان ریوی قرار می گیرد عروق خونی که خون را برای تبادل گاز به ریه ها حمل می کنند.

این نوع آمبولی ناگهانی و معمولاً بدون هیچ گونه اخطاری رخ می دهد و یکی از شایع ترین دلایل درد ناگهانی قفسه سینه است. آمبولی ریوی یک وضعیت پزشکی جدی است و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است.

برخی از علائم شایع آمبولی ریوی شامل تنگی نفس (دیس پنه)، سرفه، خس خس سینه، افزایش ضربان قلب (تاکی کاردی)، سرگیجه و یا حملات غش ، تعریق و رنگ پریدگی است. آمبولی ریوی ممکن است با حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) اشتباه گرفته شود.

پلورزی

پلورزی التهاب غده ریه ها (پلور) است و به عنوان پلوریت نیز شناخته می شود. دو لایه پلور وجود دارد که یکی از آنها ریه را احاطه کرده و دیگری که دیواره قفسه سینه را استر می کند.

برخی از دلایل پلورزی شامل عفونت های دستگاه تنفسی، نارسایی قلبی، استنشاق دود یا گاز سمی، زخم از سرطان ریه یا پلور است.

علائم پلورزی شامل یک درد شدید و خاموش است که هنگام نفس کشیدن تشدید می شود. ممکن است تنگی نفس و همچنین صداهای غیر طبیعی تنفس به دلیل تجمع مایع بین پلور (پلورال افیوژن) وجود داشته باشد.

ذات الریه

پنومونی التهاب ریه ها است که معمولاً در اثر عفونت یا به دلیل آسپیراسیون محتویات معده به ریه ایجاد می شود.

ذات الریه عفونی ممکن است به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد اگرچه ممکن است ذات الریه قارچی در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف دیده شود.

پنومونی آسپیراسیون می تواند با مسدود کردن، استفراغ مکرر یا ریفلاکس شدید معده به وجود بیاید.

علائم و نشانه های پنومونی ممکن است شامل سرفه مولد (موکوس، خلط یا بلغم)، تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه باشد که با تنفس تشدید می شود. تب و لرز با ذات الریه عفونی دیده می شود.

تراکئیت

تراکئیت (التهاب تراشه) التهاب تراشه است که معمولاً ناشی از عفونت است. شایع ترین علت تراکئیت عفونت باکتریایی ثانویه است که به دنبال عفونت ویروسی مانند آنفولانزای فصلی یا سرماخوردگی است.

تراکئیت کلی یک بیماری نادر از راه هوایی است بر خلاف عفونتهایی که بالاتر از دستگاه (لارنژیت) یا پایین (برونشیت) قرار دارند. علائم دیگر تراکئیت شامل سرفه عمیق، خشن، تب، مشکل در تنفس و استیدور است.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس یا "ریه کلاپس" هنگامی رخ می دهد که هوا از فضای بین ریه و دیواره سینه وارد شود.

انواع مختلفی از پنوموتوراکس وجود دارد که در اثر عوامل مختلفی از جمله تروما به دیواره سینه، آمفیزم، سل (TB)، ذات الریه، سرطان ریه، فیبروز کیستیک و استنشاق اجباری یا عمیق غیرمعمول وجود دارد.

علائم و نشانه های پنوموتوراکس شامل صداهای تنفسی کاهش یافته یا غیر طبیعی است که معمولاً در یک طرف سینه، درد سینه محکم یا تیز و کوتاهی نفس قرار دارد.

درد ریه در مقابل درد قلب

یکی از نگرانی های اصلی در مورد درد قفسه سینه این است که آیا این درد از قلب ایجاد می شود. این می تواند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

درد قلب یا درد کاردیاک معمولاً در مرکز قرار دارد این بدان معنی است که در وسط قفسه سینه قرار دارد.

با این حال، درد در مجاری هوایی و درد ریه در برخی موارد می تواند در مرکز باشد. سوزش سر دل که درد سوزش مرکزی در قفسه سینه ناشی از ریفلاکس اسید است نیز می تواند با دلیل درد قلبی یا درد ریه اشتباه گرفته شود.

ریفلاکس معمولاً جدی ترین علت است. محتمل ترین عامل تمایز این است که اگر درد با یک آنتی اسید تسکین یابد به احتمال زیاد سوزش سر دل (ریفلاکس اسید) است.

با این وجود مهم است که به دنبال مراقبت پزشکی باشید. بررسی های تشخیصی بیشتر ممکن است برای تمایز درد ریه، مری و قلب لازم باشد.

بیشتر بخوانید :

دلایل زخم ریه (اسکار ریه) چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟

علت آب آوردن ریه چیست؟ آیا قابل درمان است؟

علائم از کار افتادن ریه ها

آیا ریه ی افراد سیگاری پس از ترک بهبود می یابد ؟

تعدادی از مشکلات مرتبط با ریه می تواند باعث درد قفسه سینه یا ناراحتی در قفسه سینه شود و در ابتدا ممکن است با یک مشکل قلبی اشتباه گرفته شود.

با این حال، درد قفسه سینه یا ناراحتی ناشی از مشکلات ریوی عموماً به اندازه کافی مشخص است که توسط پزشکان با درد سکته قلبی اشتباه گرفته نشود.

اما هر قسمت از درد قفسه سینه یک مشکل بالقوه است و به اندازه کافی قابل توجه است که همیشه مهم است که توسط یک پزشک ارزیابی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits