دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لیپوما یا همان غده چربی زیر پوستی ؛ علل، علائم و روش های درمان آن

علت و درمان لیپوما یا همان غده چربی زیر پوستی چیست؟

لیپوما یا همان غده چربی زیر پوستی ؛ علل، علائم و روش های درمان آن
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
لیپوما یا برآمدگی چربی زیر پوست ؛ نشانه ها، عوامل خطر : لیپوم توده ای از بافت چربی است که به آرامی زیر پوست رشد می کند.

علل ایجاد لیپوما

لیپوما یک توده خوش خیم است که در زیر پوست و به دلیل رشد بیش از حد سلول های چربی شکل می گیرد. غده چربی زیر پوستی می تواند در هر جایی از بدن که در آن سلول های چربی وجود دارد شکل گیرد.لیپوماها نرم و گرد هستند و به راحتی به اطراف حرکت می کنند. اغلب اوقات، این توده ها نسبتا کوچک هستند، اما محققان “لیپوما های غول پیکر” را نیز تا به حال مشاهده کرده اند که اندازه آن ها بزرگتر از دو اینچ است.لیپوما اغلب بر روی گردن، نیم تنه بالایی و اندام ها شکل می گیرد، اما می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد.

آیا لیپوما سرطانی می شود؟

همان طور که گفتیم لیپوما یک توده خوش خیم و غیر سرطانی محسوب می شود. نوع سرطانی آن معروف به لیپوسارکوم است که در بافت های چربی رخ می دهد و ممکن است مانند لیپوم سطحی نباشد.بنابراین، لیپوم ها سرطانی نیستند و بسیار بعید است که لیپوما به سارکوم سرطانی تبدیل شود. با این حال، از آنجا که احتمال این تغییر وجود دارد، اگر متوجه تغییر سریع لیپوم شدید (به خصوص اگر به سرعت رشد کرد یا دردناک شد)، حتما به پزشک مراجعه کنید تا نمونه برداری انجام شود. در حالی که تمام لیپوم ها از چربی تشکیل شده است، زیر گونه هایی از آن نیز زیر میکروسکوپ کشف شده است.

انواع لیپوم

  1. لیپوم معمولی (رایج و حاوی چربی سفید است)
  2. Hibernoma (به جای چربی سفید در چربی قهوه ای ایجاد می شود)
  3. فیبرولیپوم (بافت چربی به همراه فیبروز در آن وجود دارد)
  4. Angiolipoma (چربی به علاوه مقدار زیادی عروق خونی در آن وجود دارد)
  5. میلولیپوم (بافت چربی به علاوه سلول های خونی در آن وجود دارد)
  6. لیپوم سلول اسپیندل (چربی با سلول هایی که مانند میله هستند در آن ها وجود دارد)
  7. لیپوم پلومورفیک (چربی با سلول هایی در اشکال و اندازه های مختلف در آن وجود دارد)
  8. لیپوم آتیپیک (چربی عمیق تر با تعداد بیشتری سلول در آن وجود دارد).

غده چربی یا لیپوم چیست

علائم و نشانه های لیپوما

لیپوما می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد. اما اغلب آنها در گردن، شانه، کمر، شکم، بازوها و ران ها ظاهر می شوند. کمتر رایج است اما ممکن است لیپوم ها در اندام های داخلی، استخوان ها یا عضلات نیز شکل بگیرند.

علائم لیپوم شامل توده ای است که:

  • در زیر پوست واقع شده است
    در زمان لمس کردن نرم به نظر می رسند.
  • به راحتی با فشار انگشت حرکت می کند
  • کوچک هستند (اکثر لیپوماها کمتر از ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) قطر دارند، اما می توانند رشد کنند)
  • گاهی دردناک هستند (اگر رشد کرده و بر روی اعصاب فشار وارد کنند و یا اگر حاوی عروق خونی باشند، درد ایجاد می کنند)

علل و عوامل خطرساز

اول از همه، لیپوما در زنان بیشتر از مردان رایج است. اما چرا لیپوماها شکل می گیرند؟

تا به امروز، علت شکل گیری لیپوم ها، توسط جامعه پزشکی کشف نشده است. لیپوما اغلب پس از آسیب دیدگی ظاهر می شوند، اما پزشکان مطمئن نیستند که آیا این آسیب دیدگی عاملی است که آنها را شکل می دهد یا خیر؟

عوامل خطر برای ایجاد لیپوما عبارتند از:

  • سن بین ۴۰ تا ۶۰ سال
  • ژنتیک. لیپوما ارثی است.

در حالی که شکل گیری غده چربی زیر پوستی در گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ رایج است، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. برخی تحقیقات علمی نشان داده اند که لیپوم های تک در زنان میانسال بیشتر دیده می شود در حالی که لیپوم های متعدد در مردان بیشتر دیده می شود.

تشخیص لیپوما و درمان های متعارف

معمولا پزشکان برای تشخیص غده چربی زیر پوستی معاینه فیزیکی انجام می دهند. آنها توده را بررسی و لمس می کنند تا ببینند زیر دست چگونه احساس می شود. اگر لیپوم بزرگ و یا دردناک باشد، آزمایش برای رد احتمال لیپوسارکوم که یک نوع نادر از سرطان است را تجویز می کنند.

درمان غده چربی لیپوما یا برآمدگی زیر پوست

تست های احتمالی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

  • بیوپسی
  • اسکن اولتراسوند
  • سی تی اسکن
  • اسکن MRI

بیشتر پزشکان برداشتن این غده چربی را توصیه نمی کنند. آن ها معتقدند که کافی است که بر روی تغییرات این غده نظارت شود.در بعضی موارد، برداشتن لیپوما از طریق جراحی ممکن است از نظر بیمار مسیر درستی باشد. اما گاهی این غده ها در جایی قرار دارند که برداشتنشان به سادگی امکان پذیر نیست. با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که این غده را بردارد. معمولا این تصمیم زمانی اتخاذ می شود که غده بر روی رشد عضلات تاثیر می گذارد یا باعث درد می شود.درمان های لیپوما جهت برداشتن توده می تواند به طور معمول با استفاده از بیحسی موضعی انجام شود. از آنجایی که این غده ها تمایلی به رشد در بافت های اطراف ندارند، اغلب با ایجاد یک برش کوچک می توان آن ها را از بدن خارج کرد.در طی این عمل بعد از ایجاد برش روی پوست، لیپوم به صورت فیزیکی فشرده می شود یا به کمک روش مکشی به نام لیپوساکشن خارج می شود.

حتماً بخوانید:
درمان دانه های چربی سفید زیر چشم

درمان دانه های چربی سفید زیر چشم

درمان گیاهی غده های چربی زیر پوست چشم مشکلات دور چشم دو جنبه ی زیبایی و سلامتی دارند. خال های گوشتی اطراف چشم و یا چروک و افتادگی پلک و پوست چشم…

چشم انداز بیماران

به گفته محققان کلینیک کلیولند: چشم انداز افراد مبتلا به لیپوما بسیار مثبت است. از آنجا که لیپوم ها عموما بی ضرر هستند و باعث ناراحتی نمی شوند، بر کیفیت زندگی افراد تأثیری ندارند. لیپوما خطر ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش نمی دهد، و افرادی که به دلایل زیبایی تصمیم به حراجی می گیرند، معمولا جای زخم کمی روی پوستشان باقی می ماند. از آنجا که برداشتن غده لیپوما اغلب غیر ضروری است، اجازه دهید در مورد برخی از درمان های طبیعی آن صحبت کنیم. این درمان ها بدون نگرانی می توانند از ایجاد این غده های زیر پوستی جلوگیری کرده یا آن ها را درمان کنند.

۴ درمان طبیعی برای لیپوما

متاسفانه، تا به امروز بر روی درمان های طبیعی برای حذف لیپوما مطالعات زیادی صورت نگرفته است. اما برخی از نکاتی که می توانید انجام دهید به شرح زیر هستند:

اجتناب از چاقی

تحقیقات علمی نشان داده اند که بین چاقی و ایجاد لیپوم ارتباط آماری قابل توجهی وجود دارد. همچنین مشاهده شده است که اغلب لیپوم ها با شروع چاقی در افراد میانسال اتفاق می افتند. برای کاهش چاقی در کودکان و بزرگسالان می توانید از روش های زیر استفاده کنید:بیشتر غذاهای خانگی استفاده کنید و بر روی رعایت رژیم غذایی سالم مخصوصا غذاهای دارای فیبر زیاد و پروتئین بدون چربی مانند ماهی های وحشی، تمرکز کنید.مصرف قند خود را، که به طور مستقیم با ایجاد بیماری های مزمن، از جمله چاقی، بیماری های قلبی و دیابت ارتباط دارد، کاهش دهید.زمان استراحت، مانند تماشای تلویزیون را محدود کنید. این عامل نتیجه تحقیقات دانشگاه هاروارد است.ورزش کنید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در روز برای کودکان و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی هوازی متوسط ​​در طول هفته یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیت شدید هوازی در طول هفته یا معادل آن ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید برای بزرگسالان ضروری است.

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است. تحقیقات انجام شده بر روی موش های چاق نشان می دهد که اسید استیک می تواند از رسوب چربی در بدن جلوگیری کند و متابولیسم آن ها را بهبود بخشد.اگر میخواهید لیپومل را بهبود ببخشید، مصرف روزانه سرکه سیب ترکیب شده در آب بسیار مفید است. سایر موادی که می توانید در این ترکیب از آن ها استفاده کنید شامل زنجبیل و عسل خام هستند.

اجتناب از مصرف چربی های ناسالم

از آنجا که لیپوم ها نوعی انباشت بافت چربی هستند، متخصصان به شدت توصیه می کنند که از خوردن چربی های ناسالم، به ویژه چربی های ترانس اجتناب کنید.بسیاری از افراد در طول روز زیاد چربی ترانس استفاده می کنند. تعداد زیادی از این افراد حتی متوجه میزان مصرف خود نیز نیستند. این چربی های مضر معمولا در فست فودها و غذاهای پردازش شده یافت می شوند.اکثر چربی های ترانس در رژیم های غذایی ما به صورت چربی های ترانس مصنوعی هستند که با افزودن هیدروژن به روغن های گیاهی مایع تولید می شود. این روند باعث می شود که روغن جامد شود. این روغن های پخت و پز اصلاح شده ژنتیکی، سالم نیستند و حتی می توانند علاوه بر چای بر روی ایجاد بیماری های دیگر نیز تاثیر بگذارند.تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از چربی ترانس، نسبت به زمانی که کالری زیادی دریافت می کنید، بیشتر باعث چاقی شکمی و تغییر حساسیت به انسولین در میمون ها می شود. این اثرات در انسان ها نیر به همین صورت است.

خوردن بیشتر غذاهای غنی از امگا ۳

به جای چربی های ناسالم، از چربی های سالم، به خصوص اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید. این چربی ها برای تقویت بدن و اثرات ضد التهابی که دارند، بسیار محبوب می باشند.تحقیقات نشان می دهند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، مانند چربی هایی که در ماهی های چرب و روغن ماهی یافت می شوند، در واقع تولید ائوزانوئید های التهابی، سیتوکین ها و گونه های واکنشی اکسیژن و بیان مولکول های چسبندگی را کاهش می دهند.

منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از:



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits