دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۸ نشانه مسمومیت با الکل و نکات مهم مربوط به این مسمومیت

۸ علامت خطرناک مسمومیت با الکل

۸ نشانه مسمومیت با الکل و نکات مهم مربوط به این مسمومیت
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بسیاری از مردم از نوشیدن نوشیدنی های الکلی در موارد خاص لذت می برند، اما استفاده بیش از حد از این نوشیدنی ها در مدت زمان کوتاه، می تواند منجر به مسمومیت الکلی شود.

چگونه مسمومیت با الکل رخ می دهد؟

سالانه بیش از ۲۰۰۰ مورد مسمومیت با الکل در ایالات متحده اتفاق می افتد. در این میان ۳ الی ۴ مورد مرگ ناشی از این مسمومیت گزارش می شود.

اگر چه بیشتر کشته شده های این نوع از مسمومیت بین سنین ۳۵ الی ۶۴ سال قرار دارند اما کودکان در معرض خطر بیشتری از مرگ ناشی از مصرف الکل هستند. در کودکان، حتی مقدار بسیار کمی از الکل می تواند به مسمومیت با الکل منجر شود.

بدن ما قادر است الکل را مانند هر ماده دیگری بسوزاند. اما با این وجود این ماده برای بدن سمی است. مسمومیت با الکل زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی الکل در یک دوره کوتاه زمانی مصرف شود.

این مسمومیت معمولا به علت وجود اتانول که در نوشیدنی های الکلی مانند آبجو، شراب و مشروبات الکلی یافت می شود، اتفاق می افتد. با این حال، انواع دیگری از الکل وجود دارد که حتی مصرف مقادیر کمی از آن ها می تواند به مسمومیت و مرگ منجر شود.

الکل، توسط کبد تجزیه شده، به محصولات جانبی بیشتری متابولیزه شده و از بدن دفع می شود. با وجود توانایی بدن برای سوزاندن الکل و از بین بردن محصولات جانبی آن، ظرفیت بدن برای انجام این فرآیند محدود است. یعنی حجم کمی از الکی می تواند توسط بدن جذب و دفع شود.

مصرف بیش از حد ظرفیت بدن می تواند این پردازش را دچار اختلال کند. این اختلال نیز باعث می شود الکل فرآوری نشده در جریان خون وارد شود. گردش این مواد خطرناک در سیستم های بدن می تواند موجب آسیب و حتی تخریب دائمی اندام های بدن شوند.

از آنجا که الکل باعث کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی می شود، مقدار زیادی الکل در جریان خون قادر است سرعت تنفس را کم کند، فعالیت قلب را مختل کند، فعالیت مغز را با اشکال مواجه کند و کبد و کلیه ها را از کار بیاندازد. میزان تاثیری که بدن از مصرف زیاد الکل دریافت می کند، به چند عامل بستگی دارد.

عواملی مانند، میزان مصرف الکی، مدت زمانی که این میزان استفاده می شده، فعالیت متابولیک فرد و وزن بدن در میان عوامل تاثیر گذار قرار دارند.


حد ایمن برای مصرف الکل

برای مصرف الکل حد ایمنی وجود ندارد. چون این ماده به طور کلی برای بدن سم است. با این وجود مردان نباید روزانه بیش از ۳ واحد و زنان بیش از ۲ واحد از این ماده استفاده کنند.

اخیرا پزشکان اعلام کرده اند که مصرف مقدار کمی از این ماده برای برخی از بیماران قلبی مفید است اما این نباید دلیلی باشد که شما الکل مصرف کنید.

این نظرات تنها در حد تحقیق است و نمی تواند نتیجه قطعی ارائه کند. چیزی که همه متخصصان در آن متفق القول هستند این است که مضرات الکل بیش از فواید آن است.


اثر سطوح مختلف الکل خون در بدن

مصرف الکل تاثیر مستقیم بر روی بدن دارد که اغلب مضر و یا حداقل می توان گفت برای عملکرد آن، کارآمد و مفید نیست. وجود الکل و محصولات جانبی آن در اندام ها و بافت های مختلف بدن به روش های مختلف تاثیر می گذارد.

در مجموع ما به اثرات مخرب الکل بر روی بدن مسمومیت با الکل می گوییم. از این رو مهم است که در مورد تاثیر و مقادیر مختلف الکل بر بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید. به خصوص اگر شغل حساسی مثل رانندگی و یا کار با ماشین های سنگین را دارید.

غلظت الکل خون (BAC)

غلظت الکل خون (BAC) یک معیار تعیین کننده برای میزان الکل در خون یک فرد است. این معیار مقدار الکل در خون از نظر حجم یا جرم را به درصد بیان می کند. BAC را می توان با نمونه برداری از نفس و یا حتی ادرار نیز انجام داد.

اما نتایج حاصله از این نمونه گیری ها دقیق نیست و تنها راه دقیق اندازه گیری BAC، نمونه برداری از خون است. نکته جالب توجه این است که، بدن زنان غلظت الکل خون بالاتری را از مردان نشان می دهند حتی اگر میزان الکل مصرف آن ها برابر باشد.

غلظت خون ۰٫۰۲ تا ۰٫۰۳

این سطح چیزی است که به عنوان مسمومیت خفیف از آن یاد می شود. در این غلظت، فرد احساس آرامش و کمی سرگیجه دارد.

بسیاری از افراد که این غلظت را در خون دارند کمی قبل از مسمومیت، خلق و خوی شدیدتری پیدا می کنند. یعنی اگر کسی شاد بوده و غلطت الکل خونش به این میزان برسد، او به وجد خواهد آمد.

غلظت خون ۰٫۰۵ تا ۰٫۰۶

اکثر افراد با این سطح BAC احساس کمروییشان کاهش پیدا می کند. این افراد تمایل دارند سریع و بلند صحبت کنند. احساسات خوب و بد آن ها در این نقطه شدید می شود.

احساس گرما به دلیل افزایش گردش جریان خون زیر پوست ایجاد می شود. به همین خاطر این افراد احساس داغی و گرما در بدن دارند.

غلظت خون ۰٫۰۸ تا ۰٫۰۹

در این سطح، مهارت های حرکتی و تعادل تخریب می شود. احساس دریافتی از حس های بینایی، شنوایی و طعم و مزه نیز ممکن است کمی از حالت طبیعی کمتر شود. گفتار نیز به طرز محسوسی نامفهوم می شود. گرچه گفته ها فرد برای افراد دیگر، قابل درک است.

غلظت خون ۰٫۱۰ تا ۰٫۱۲

در این نقطه احساس شادی و سرخوشی به سراغ فرد می آید. این همان حسی است که باعث می شود برخی از افراد به الکل علاقه نشان دهند. با این حال، درک فرد از هماهنگی و تعادل به طور قابل توجهی دچار اختلال می شود.

توانایی های شناختی مانند حافظه به طور جدی به خطر می افتد. با صدای بلند حرف زدن و رفتار پرخاشگرانه و خصمانه نیز در برخی از افراد آشکار می شود.

غلظت خون ۰٫۱۲ تا ۰٫۱۷

این سطح همان سطحی است که کم کم احساس شادی و سرخوشی را گذرانده اند و شروع به احساس ناخوشی با تهوع خفیف می کنید. هوشیاری نیز به شدت دچار اختلال می شود. رفتار فرد در این نقطه ممکن است با دیگران خطرناک باشد.

گرچه فرد همچنان می تواند با صدای بلند حرف بزند اما ممکن است نتواند جملات مناسب بسازد. ایستادن و راه رفتن برای او دشوار می شود.

غلظت خون ۰٫۲۰

در این سطح فرد گیج می شود. حرف زدن او انسجام ندارد. برای ایستادن و راه رفتن به فرد دیگری نیاز دارد. تهوع و استفراغ تشدید اغلب رخ می دهد. خطر خفگی در حال استفراغ وجود دارد. احساس درد به وجود می آید و فرد دچار سکون می شود.

غلظت خون ۰٫۲۵

در این حالت فرد تمایل دارد بخوابد و یا سرش را رو به پایین بگیرد. عملکرد ذهنی، حواس و توانایی های فیزیکی به نقطه ای می رسد که فرد به درستی نمی تواند هر کاری را انجام دهد.

حتی قادر نیست بر روی صندلی بنشیند و سرش را صاف نگه دارد. فرد از لحاظ عاطفی کاملا از محیط خود جدا می شود. در این نقطه خطر خفگی وجود دارد.

غلظت خون ۰٫۳۰

فرد کاملا از محیط خود جدا شده و ممکن است اصلا محیط را به یاد نیاورد و نداند که کجاست. اکثر افراد با این غلظت الکل در خون قادر نیستند بیدار بمانند. مرگ با مسمومیت با الکل در این سطح امکان پذیر است.

غلظت خون ۰٫۳۵

در این سطح، تنزل سیستم عصبی مرکزی ناشی از مصرف الکل قابل مقایسه با بیهوشی عمومی برای جراحی است. مراکز تنفسی در مغز به شدت سرکوب می شوند به طوری که ممکن است تنفس فرد متوقف شود.

احتمال مرگ از مسمومیت با الکل به طور معنی داری بیشتر می شود. فرد نیاز دارد تحت معاینات پزشکی قرار گیرد زیرا در این نقطه “خواب خاموش” اتفاق افتاده است.

غلظت خون ۰٫۴۰

مرگ در این سطح از غلظت الکل خون بسیار ممکن است. توانایی مغز برای کنترل نرخ تنفس و ضربان قلب تحت تاثیر قرار دارد. به همین دلیل ممکن است با کاهش تنفس، قلب نیز از کار بیفتد.


نقطه مسمومیت با الکل

علائم و نشانه های مسمومیت با الکل می تواند با مستی شدید با الکل اشتباه گرفته شود. در این شرایط اطرافیان، معمولا در رساندن مصدوم به بیمارستان تاخیر کرده و ممکن است موجب مرگ او شوند.

برخی از نشانه ها مانند تشنج ممکن است یک شاخص واضح و آشکار از مسمومیت با الکل باشد اما این عارضه همیشه وجود ندارد. در صورتی که فرد مصرف کننده الکل به سختی تنفس می کند، بدنش سرد شده است، رنگ پریده و غیر طبیعی به نظر می رسد و یا غش کرده است، با اورژانس تماس گرفته و از آن ها مشورت بگیرید.

نشانه های مسمومیت با الکل

1. استفراغ

استفراغ یکی علائم شایع مصرف بیش از حد الکل است. حتی مقدار بسیار کمی از الکل ممکن است در افراد حساس به طعم و افراد مبتلا به التهاب دستگاه گوارش باعث استفراغ شود.

سطح بالایی از الکل در خون مراکز استفراغ در مغز را فعال می کند. در مسمومیت با الکل استفراغ می تواند خطرناک باشد، زیرا در شخصی که دچار اختلال شده رفلکس خفگی، یعنی ورود استفراغ به دستگاه تنفسی، رخ خواهد دارد.

2. گیجی

فعالیت طبیعی مغز با مصرف بیش از حد الکل مختل می شود. این عارضه در اصل مسمومیت با الکل خوانده می شود. غیر منطقی یا عاطفی شدن نیز در مسمومیت با الکل دیده شده است.

افراد در این سطح اطلاعات شخصی مانند نام خود را اشتباه می گویند و نمی دانند در چه مکان و فضایی قرار دارند.

3. تنفس آرام

در مسمومیت با الکل به دلیل عمل افسردگی الکل بر روی سیستم عصبی مرکزی، تعداد تنفس به طور قابل توجهی کم می شود. نرخ تنفس آرام و ریتم تنفس غیر طبیعی، خروج دی اکسید کربن و ورود اکسیژن را به بدن کاهش می دهد.

در این زمان ممکن است فرد در مقطعی تنفس کند و در مقطع دیگر تنفسش قطع شود. اما شروع تنفس او بسیار آهسته و کم عمق است.

4. بی حسی

بی حسی حالتی است که در آن فرد آگاه است اما به محرک های خارجی بی توجه می باشد. بسیاری از ما تصور می کنیم این حالت مستی است در حالی که بی حسی یکی از نشانه های مسمومیت با الکل است.

سیستم عصبی مرکزی به شدت مختل می شود و عملکردهای شناختی نیز دچار اختلال می شود. گرچه به سختی می تواند به صدا، نور یا محرک های دیگر پاسخ دهد. اما این فرد نزدیک به بیهوشی است.

5. پوست رنگ پریده

در این مرحله پوست رنگ پریده شد و حتی ممکن است اثر خفیفی از رنگ مایل به آبی داشته باشد. این به خاطر کاهش سطح اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن در جریان خون در اثر کاهش سرعت تنفس و حتی فعالیت قلب است.

علاوه بر این، دمای پایین بدن نیز با مسمومیت با الکل رخ می دهد. این اتفاق به دلیل باریک شدن عروق خونی کوچک روی پوست می افتد. این کاهش دمای بدن در تضاد با قرمزی (گرگرفتگی) است که با مصرف اولیه الکل به وجود می آید.

6. درجه حرارت پایین بدن

درجه حرارت پایین بدن (hypotheramia) یکی دیگر از نتایج مسمومیت با الکل است. عوامل مختلفی از جمله کاهش فعالیت متابولیک، از دست دادن حرارت بیش از حدی که عروق خونی با مصرف اولیه الکل به دست آورده (زمانی که گرگرفتگی مشهود بود) و اثرات الکل بر روی سیستم عصبی مرکزی که می تواند مکانیسم تنظیم حرارت را مختل کند، دلیل کاهش دمای بدن هستند.

7. تشنج

تشنج ممکن است همیشه با مصرف الکل دیده شود. اما هنگامی که این تشنج با سایر علائم رخ دهد، نشانه جانبی مسمومیت با الکل است.

این اتفاق با فعالیت های غیر طبیعی مغز، به دلیل سطوح بالای الکل در خون، ایجاد می شود. تشنج به معنی انقباض عضلات غیر طبیعی و غیر قابل کنترل است.

8. از دست دادن هوشیاری

در نهایت فرد هوشیاری خود را از دست می دهد. معمولا با تمام تلاشی که می کند نمی تواند بیدار بماند. گرچه ممکن است در هر سطحی از مصرف الکل، بی هوشی رخ دهد اما در مسمومیت با الکل از دست دادن هوشیاری می تواند خطرناک باشد. خطر مرگ با خفگی در این سطح زیاد است.


کمک های اولیه برای مسمومیت با الکل

مسمومیت با الکل نیاز به درمان و مدیریت توسط متخصصان پزشکی دارد. تا زمانی که پزشک برسد می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. فرد را طوری بخوابانید که صورتش باز باشد. این مانع از خفگی شده و اجازه می دهد تا راه هوایی باز بمانند. هرگز اجازه دهید فرد به پشت بخوابد.
  2. بهترین حالت خواباندن مصدوم به صورت زیر استک
  3. اگر فرد می تواند بنشیند، او را بنشانید. اما اجازه ندهید راه برود و یا فعالیت بدنی کند. این باعث می شود بدن الکل را بیشتر بسوازند و وارد خون کند.
  4. اگر فرد قادر به بلعیدن است به او مقداری آب دهید. هرگز به فرد مصدو قهوه ندهید زیراقهوه مقدار آب بدن را کم می کند.اگر تنفس و فعالیت قلب متوقف شده، CPR ( احیا و تنفس مصنوعی) باید آغاز شود.

همچنین بخوانید:

عوامل ایجاد مسمومیت شغلی کدامند؟

مسمومیت با آب یا هیپوناترمی : علائم مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آب

مهمترین علت و علائم مسمومیت کبدی (هپاتیت سمی)

مسمومیت خونی چیست + مهمترین علائم ایجاد این عارضه

پره‌اکلامپسی‌ (مسمومیت حاملگی) چیست؟

نشانه های مسمومیت با کلر کدام است؟

علائم مسمومیت با ویتامین D و درمان سریع این عارضه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits