دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم مسمومیت با کپک و قارچ بر روی بدن چیست؟

مسمومیت با کپک و قارچ چه علائمی دارد؟ آیا خطرناک است؟

علائم مسمومیت با کپک و قارچ بر روی بدن چیست؟
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مسمومیت با کپک و قارچ : اسید معده می تواند به سرعت کپک را از بین ببرد. با این وجود، هنگامی که کپک استنشاق می شود می تواند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. این مساله برای هاگ های کپک و مایکوتوکسین ها نیز صادق است.

علائم مسمومیت با کپک و قارچ

ما در دنیای بیش از حد سمی زندگی می کنیم و یکی از بزرگترین تهدیدات محیطی که امروزه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است رشد بیش از حد قارچ و کپک است. کپک برای بدن انسان و حیوانات خانگی بسیار سمی است. قارچ ها تا زمانی که رطوبت و تغذیه مناسب وجود داشته باشد می توانند رشد کنند.

این موجودات ریز گاهی دور از چشم ما و در محیط های خارج از دید رشد می کنند و موجب ایجاد علائم مسمومیت با کپک بر روی بدن می شوند.

نگرانی اصلی که در مورد قرار گرفتن در معرض قارچ و کپک وجود دارد مسمومیت با این ماده است. هزاران گونه قارچ بر روی زمین وجود دارد که برخی از آن ها بسیار سمی بوده و با اختلالات جدی جسمی و روانی مرتبط هستند.

در ادامه این مطلب از دلگرم شما را با علائم مسمومیت با کپک و قارچ آشنا خواهیم کرد.

سردرد یکی از علائم مسمومیت با کپک و قارچ

اولین علامت هشدار دهنده مسمومیت با کپک و قارچ، سردردهای مکرر است.

قرار گرفتن در معرض نواحی آلوده به قارچ، می تواند باعث ایجاد سردرد شود. این سر درد نتیجه واکنش آلرژیکی است که بدن به اسپورهای قارچ موجود در هوا نشان می دهد. سردرد می تواند به علت التهاب غشاء مخاطی در حفره های بینی نیز ایجاد شود.

هنگام تنفس هوایی که در محیط های حاوی قارچ وجود دارد کم کم سردرد شروع می شود. این علامتی است که نشان می دهد بدن در حال تلاش برای مقابله با اسپورهایی است که وارد سیستمش شده اند. این سردرد هنگامی که منطقه آلوده را ترک کرده و به فضای باز می روید و شروع به استنشاق هوای تازه می کنید بهتر خواهد شد.

اگر بعد از قرار گرفتن در یک محیط خاص دچار سردرد می شوید و بعد از ترک آن محیط سردردتان بهتر می شود، وقت آن است که این مشکل را جدی بگیرید.

آبریزش و خارش چشم

یکی دیگر از نشانه های هشدار دهنده مسمومیت با قارچ و کپ آبریزش و خارش چشم است.

مایکوتوکسین ناشی از قارچ موجود در هوا می تواند به راحتی وارد چشم شود. هنگامی که مایکوتوکسین ها با سلول های چشم تماس برقرار می کنند، چشم ها شروع به اشک ریختن کرده و خارش پیدا می کنند.

ضمن این که ممکن است متوجه شوید که گلویتان دچار خارش شدید شده است. خارش گلو نیز یک مشکل رایج مربوط به مسمومیت با قارچ است.

سایر مشکلات چشم ناشی از قرار گرفتن در معرض کپک عبارتند از:

سرفه بیش از حد یکی از مهمترین علت های مسمومیت با کپک است

سومین علامت هشدار دهنده شایع ناشی از قرار گرفتن در معرض کپک، سرفه بیش از حد و خروج مخاط از گلو است.

هر فردی که در معرض قارچ قرار می گیرد، سرفه را تجربه خواهد کرد. اما بسیاری از افراد با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این عارضه دچار سرفه می شوند. نوزادان، کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به اختلالات دستگاه تنفسی و ضعف در سیستم ایمنی بیشتر در معرض سرفه ناشی از کپک هستند.

حتی یک تکه قارچ کوچک نیز چند اسپور تولید می کند، که به راحتی از طریق هوا و پس از استنشاق وارد گلو شده و می توانند بافت حساس گلو را تحریک کرده و سرفه ایجاد کنند.

در دراز مدت، قرار گرفتن در معرض قارچ و کپک منجر به برونشیت و پنومونی می شود. این دو بیماری نیز می توانند سرفه های شدید را در پی داشته باشند.

البته سرفه ممکن است به علت سرماخوردگی یا سایر ویروس های تنفسی، آنفولانزا، آلرژی فصلی، برونشیت و پنومونی نیز ایجاد شود. به همین دلیل باید توسط پزشک معاینه شوید تا دقیقا علت سرفه را تشخیص دهد.

حملات مکرر آسم

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده مسمومیت با کپک، حملات مکرر آسم است. اسپورهای مولد می توانند بر روی پوشش بینی قرار گرفته و آسم ایجاد کنند.

قرار گرفتن افراد مبتلا به آسم در معرض قارچ می تواند علائم را تشدید کند. در این افراد حملات آسم مکرر شده و شدت بیشتری پیدا می کنند. در این شرایط داروهایی که قبلا بیماری را بهتر می کردند دیگر موثر واقع نمی شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ در American Journal of Epidemiology منتشر شده نشان داد که رطوبت، بیماری های تنفسی مانند آسم را بدتر می کند.

قرار گرفتن در معرض قارچ حتی می تواند آسم را در افرادی که قبلا این بیماری را نداشته اند، ایجاد کند. در این بیماری قفسه سینه تنگ شده و ممکن است دچار کمبود هوا شوید و تنفستان با صدای بلند و خس خس باشد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده است گزارش داد که قرار گرفتن در معرض قارچ در اوایل کودکی خطر ابتلا به آسم را به میزان ۸۰ درصد افزایش می دهد.

اگر آسمتان به تنگی نفس منجر می شود، بلافاصله قبل از اینکه وضعیت بدتر شود، به پزشک مراجعه کنید.

کهیر از علائم مسمومیت با کپک و قارچ

کهیر که یک نوع عارضه پوستی می باشد، یکی دیگر از علائم هشدار دهنده مسمومیت با قارچ و کپک است.

اسپورهای سبز سمی می توانند از طریق منافذ موجود روی پوست وارد بدن شما شوند. سیستم ایمنی به این ورود واکنش نشان می دهد و اسپورها را به عنوان یک ماده مضر شناخته و به آن ها حمله می کند. بثورات ناشی از این واکنش می تواند بسیار خارش داشته و خارش بیش از حد آن ها می تواند حتی باعث عفونت پوستی شود.

کهیر به غیر از مسمومیت با قارچ، می تواند توسط نیش حشرات، حساسیت به حیوان خانگی، گرده، غذاهای خاص و بسیاری از داروها نیز ایجاد شود.

افسردگی

قرار گرفتن در معرض قارچ می تواند منجر به افسردگی شود. بنابراین، اگر در خانه مرطوب زندگی می کنید و گه گاهی افسرده می شوید، ممکن است این عارضه نشانه ای از کپک باشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه براون انجام و در مجله Public Health of America منتشر شد، نشان داد که ارتباطی میان مواجهه با قارچ های خانگی و ایجاد اختلالات افسردگی وجود دارد.

کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چگونه مسمومیت با قارچ باعث ایجاد افسردگی می شود. اما مطمئنا این عامل یکی از عوامل خطر ابتلا به افسردگی است.

افسردگی می تواند به سلامت روحی و جسمی شما آسیب برساند، بنابراین حتما برای درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. برای مبارزه با افسردگی از خانواده و دوستان خود نیز کمک بخواهید.

مشکلات گوارشی از مهمترین علت مسمومیت با کپک و قارچ

قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت در معرض قارچ های موجود در خانه می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. مواد مضر به نام مایکوتوکسین ها که توسط قارچ ها تولید می شوند، می توانند سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار دهند. مایکوتوکسین ها می توانند از طریق پوست نیز جذب شوند و بر روی دستگاه گوارش تاثیر بگذارند.

از این رو، اگر به طور ناگهانی مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی روده را تجربه کردید، علت ممکن است مسمومیت با قارچ باشد.

کاهش سطح انرژی

یکی دیگر از نشانه های هشدار دهنده ناشی از قرار گرفتن در معرض قارچ، کمبود انرژی است.

توضیحات متعددی برای ایجاد این عارضه وجود دارد. به عنوان مثال مسمومیت با کپک می تواند نشانه هایی را ایجاد کند که خستگی به وجود می آورند. به عنوان مثال، سرفه مداوم و آسم می توانند مقدار اکسیژن بدن را محدود کنند و باعث خستگی شوند.

علاوه بر این، در صورتی که سرفه و سردرد شما را از خواب بیدار می کند، روز بعد احساس خستگی ایجاد می کنید. کمبود انرژی یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری ها و عفونت ها است، بنابراین بهتر است برای یافتن علت این عارضه به پزشک مراجعه کنید.

درد مفاصل

در حالی که بیشتر علائم مسمومیت با کپک و قارچ مربوط به مشکلات تنفسی و نشانه های آلرژیک می شود، درد مفاصل نیز یک نشانه هشدار دهنده دیگر ناشی از مواجه طولانی مدت با قارج است.

گرچه کارشناسان ارتباط بین مایکروتوکسین ها و درد مفصلی را هنوز به طور کامل درک نمی کنند، اما مطمئنا قرار گرفتن در معرض قارچ به مدت طولانی ممکن است به درد مفاصل منجر شود.

اگر در خانه مرطوب زندگی می کنید و اغلب از درد مفاصل رنج می برید، ممکن است این درد به علت مسمومیت با کپک ایجاد شده باشد. چنین دردی اغلب شبیه آرتریت روماتوئید یا فیبرومیالژیا است.

مشکلات خواب

در برخی افراد، قرار گرفتن در معرض کپک می تواند به مشکلات خواب منجر شود. به عنوان مثال خوابیدن در اتاق نمور که بوی نم می دهد دشوار است. علاوه بر این، هنگامی که متوجه می شوید که قارچ برای سلامتی شما مضر است، استرس و اضطراب به سراغتان آمده و خواب شبانه تان را مختل می کند.

در عین حال، مسمومیت با قارچ ممکن است منجر به تحریک و التهاب بینی شده و باعث مشکلات تنفسی شود. این عوامل نیز کیفیت خواب را دستخوش تغییر قرار می دهند.

نکات اضافی

  1. در اسرع وقت نشت لوله های آب را رفع کنید.
  2. به محض مشاهده کپک و قارچ روی سطوح آن را با محلول ضد قارچ پاک کنید.
  3. از پنهان کردن سطوح کپک زده با رنگ اجتناب کنید. قبل از رنگ زدن ابتدا کپک را پاک کنید.
  4. خانه را مجهز به سیستم تهویه مطبوع کنید.
  5. از تجمع آب در حیط خانه اجتناب کنید.
  6. رطوبت داخلی خانه باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد.
  7. در مناطقی که مشکل رطوبت دارد موکت نیاندازید.
  8. از فیلترهای هوا و تصفیه کننده ها برای خلاص شدن از شر ذرات قارچ و همچنین گرد و غبار و شوره بدن حیوانات خانگی استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

عوامل ایجاد مسمومیت شغلی کدامند؟

مسمومیت با آب یا هیپوناترمی : علائم مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آب

پره‌اکلامپسی‌ (مسمومیت حاملگی) چیست؟

درمان سریع مسمومیت های غذایی در بارداری

علائم مسمومیت با ویتامین D و درمان سریع این عارضه

علائم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits