دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه ارتباطی بین فشارخون بالا و درد زانو وجود دارد؟

چه رابطه ای بین فشار خون و درد زانو وجود دارد؟

چه ارتباطی بین فشارخون بالا و درد زانو وجود دارد؟
2
زمان مطالعه: 15 دقیقه
برخی از داروهای روزمره ای که برای درد مزمن زانو استفاده می شوند، می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند.

رابطه بین فشار خون و درد زانو

فشار خون بالا یک وضعیت جدی است که بر روی ۱ نفر از هر ۳ آمریکایی تاثیر می گذارد و می تواند منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات دیگر شود.

بسیاری از افراد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) برای کنترل درد ناشی از استئوآرتریت استفاده می کنند. این داروها، داروهای محبوبی هستند. حدود ۲۳ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا هر روز از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) استفاده می کنند.

اما در حالی که NSAID ها ممکن است به کاهش درد آرتریت کمک کنند، می توانند به قلب نیز آسیب برسانند. در ادامه این مطلب از دلگرم در مورد رابطه بین فشار خون و درد زانو صحبت می کنیم.

NSAID ها می توانند موجب افزایش اندک فشار خون شوند و ممکن است اثر برخی از داروهای فشار خون را کاهش دهند. استفاده از NSAID لزوما منجر به مشکلات قلبی نمی شود. اما فشار خون بالا عامل خطری برای ایجاد حمله قلبی و سکته مغزی است.

مطالعات، استفاده منظم از NSAID های خاص و خطرات احتمالی مرتبط با مرگ زودرس ناشی از یک حمله قلبی یا سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند. محققان متوجه شدند:

یک مطالعه نشان داد که استفاده منظم از ایبوپروفن و دیکلوفناک با افزایش شانس ۳۰٪ عوارضی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی همراه است.

مطالعه دیگری که بر روی افراد سالم (افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارند) انجام شد نشان داد که مصرف ایبوپروفن خطر سکته مغزی را ۲۹٪ افزایش می دهد. یک مطالعه مشابه نشان داد که استفاده مکرر از دیکلوفناک با ۹۱٪ افزایش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی همراه است.

روفکوکسیب (Vioxx) این خطر را ۶۶٪ افزایش داد. اداره غذا و داروی ایالات متحده Vioxx را با توجه به خطرات قلبی مرتبط با آن، از بازار جمع آوری کرد.

در این مطالعه مشخص شد که در افرادی که مقدار زیادی دیکلوفناک یا روفکوکسیب مصرف کردند، خطر ابتلا به حمله قلبی دو و سه برابر بیشتر است.در مقایسه با سایر داروهای ضدالتهابی، ناپروکسن نسبتا ایمن است.

اگر به طور منظم برای درمان درد زانو از داروهای ضد التهابی استفاده می کنید و نگران رابطه بین فشار خون و درد زانو هستید، با پزشک مشورت کنید. ممکن است گزینه های دیگری نیز وجود داشته باشد که بتوانند درد را بدون افزایش خطر ابتلا به عوارض قلبی کاهش دهند.

ورزش و راه حل مفید جهت درمان درد زانو

وقتی زانوهای شما درد می کنند، آخرین چیزی که به آن فکر می کنید این است که بلند شوید و حرکت کنید. ممکن است فکر کنید که ورزش کردن، وضعیت زانو شما را بدتر می کند. اما کارشناسان می گویند که فعالیت بدنی در واقع یک تسکین دهنده طبیعی درد است.

این کار همچنین می تواند فشار خون شما را بهبود بخشد. در واقع، بی تحرکی زیاد، خطر ابتلا به فشار خون بالا و سایر بیماری های مزمن را افزایش می دهد. این بیماری های شامل چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی هستند.

ورزش منظم و سبک، مانند راه رفتن، می تواند به کاهش درد کمک کند. فعالیت بدنی روزانه می تواند به درد و سفتی کمتر و انعطاف پذیری و تحرک بیشتر منجر شود.

همه این ویژگی ها می توانند خلق و خوی شما را بهبود و انرژی را افزایش دهند. به علاوه، ورزش کردن جریان خون در قلب شما را بهبود می دهد. این عامل برای کنترل فشار خون مفید است. ورزش را به عنوان راهی برای درمان مشکلات زانوها، قلب و مشکلات عمومی تلقی کنید.


۱۳ خوراکی که فشار خون را پایین می آورد

1. سبزیجات

سبزیجات دارای پتاسیم به کلیه های شما کمک می کند تا سدیم بیشتری را از طریق ادرار دفع نمایید . این به نوبه خود فشار خون شما را کاهش می دهد.

سبزیجاتی که دارای پتاسیم بالایی هستند عبارتند از :

  1. کاهو
  2. کلم بروکلی
  3. شلغم
  4. چای سبز
  5. اسفناج
  6. چغندر

در سبزیجات کنسرو شده اغلب سدیم اضافه کرده اند که میتواند منجر به فشار خون بالا شود . اما سبزیجات یخ زده حاوی مقدار زیادی مواد مغزی و تازه هستند. شما همچنین می توانید برای درست کردن یک نوشیدنی لذیذ و پر خواصیت این سبزیجات را با موز و شیر بادام ترکیب و سپس نوش جان کنید. هرچند این نوشیدنی لذیذ و به ظاهر لذت بخش نیست ولی کمک شایانی به پایین آوردن فشار خون میکند

2. انواع توت ها

توتها (توت سفید.قرمز. سیاه) و خانواده توتها مثل بلوبری حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات طبیعی فلاونوئیدها است. مطالعات نشان داده که استفاده از این ترکیبات به پیشگیری از فشار خون بالا و همچنین کاهش فشار خون بالا کمک کند.

بلوبری ، تمشک و توت فرنگی را آسان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید آنها را در غلات میکس و برای صبحانه میل نمایید.

3. چغندر (لبو)

چغندر یا لبو حاوی مقادیر زیادی از نیتریک اکسید است، که می تواند کمک شایانی به باز کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون شما بکند. محققان همچنین دریافته اند که نیترات موجود در آب لبو میتواند فشار خون را تا 24 ساعت پایین نگه دارد.

4. شیر و ماست

شیر یک منبع عالی از کلسیم است که این عنصر مهمی در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون هستند. اگر شیر را دوست ندارید، می توانید ماست را انتخاب کنید. طبق گفته انجمن قلب آمریکا ، زنانی که از ماست پنج وعده یا بیشتر در هفته در وعده های غذایی خود استفاده کرده اند 20 درصد کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا را تجربه کردند.

5. بلغور جو دوسر

جو دوسر به دلیل دارا بودن فیبر غذایی بالا ، چربی پایین و سدیم پایین برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه یک راه عالی برای مصرف روزانه است.

6. موز

خوردن خوراکی های غنی از پتاسیم بهتر از مصرف مکمل ها است.برای داشتن یه وعده غنی شده از خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورندو دارای پتاسیم یک موز را برش داده و به غلات یا جو دوسر اضافه میکنیم

7. ماهی قزل آلا

ماهی منبع خوبی از پروتئین است. ماهی های چرب مثل ماهی قزل آلادارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند فشار خون را کاهش دهند، التهاب و تری گلیسیرید را کاهش دهند. علاوه بر این منابع ماهی، همچون ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است که غذاها به ندرت حاوی ویتامین D میباشند و این ویتامین مانند هورمون دارای خواصی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

8. آجیل ها

مغزهای بدون نمک دارای پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. شما میتوانید ¼ فنجان تخمه آفتابگردان،تخمه کدو تنبل و یا دانه های خرد شده را به عنوان یک میان وعده بین وعده های غذایی میل نمایید.

9. سیر

یک بررسی نشان می دهد که سیر می تواند باعث کاهش فشار خون بالا با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن شود. نیتریک اکسید در بدن منجر به اتساع عروق میشود که این امر باعث کاهش فشار خون میگردد.

10. شکلات تلخ

مطالعات نشان داده که خوردن شکلات تلخ با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD) همراه است. خوردن تا 100 گرم شکلات تلخ روزانه منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی میگردد . شکلات تیره حاوی بیش از 60 درصد مواد جامد کاکائو است که میزان شکر در آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می توانید را با میوه ها مانند توت فرنگی،زغال اخته یا تمشک به عنوان یک دسر سالم میل نمایید.

11. پسته

خوردن پسته یک راه سالم برای کاهش فشار خون با کاهش مقاومت عروقی محیطی، تنگی عروق خونی و ضربان قلب است. شما می توانید پسته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با اضافه کردن آنها به کلوچه، و سالاد، و یا خوردن آنها به عنوان یک میان وعده ساده.

12. روغن زیتون

روغن زیتون نمونه ای از روغن های سالم است. که شامل پلی فنولها است که دارای ترکیبات ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش فشار خونکمک کنند. روغن زیتون می تواند به شما کمک کند که دو تا سه بار در روز از چربی به عنوان بخشی از رژیم غذای استفاده کنید . که یک جایگزین عالی به جای روغنهای جامد و مایع ، کره، و ....... است.

13. انار

انار یک میوه سالم است که می توانید از میوه یا آب آن لذت ببرید. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف یک فنجان آب انار یک بار در روز به مدت چهار هفته باعث کاهش فشار خون در کوتاه مدت می شود.


آرتریت زانو چیست؟

آرتریت یک بیماری مفصلی است که می تواند در هر سنی، حتی در دوران کودکی رخ دهد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که می توانند بر روی تمام مفصل های بدن تاثیر بگذارند، اگرچه برخی از انواع آن، میل به تاثیر گذاری بر روی مفاصل خاصی در بدن را دارند.

یکی از مفاصلی که بیشتر به آرتریت مبتلا می شود، مفصل زانو است. در ادامه این مطلب از دلگرم بیشتر در مورد انواع، علل، علائم و روش های درمان آرتریت زانو صحبت می کنیم.

آرتریت زانو التهابی است که در مفصل زانو ایجاد می شود. این بیماری معمولا با درد و سفتی مفصل همراه است. علاوه بر این، تورم، احساس گرما و قرمزی بیش از حد مفصل نیز در موارد احتمالی آرتریت زانو وجود دارد.

اصطلاح آرتریت به التهاب مفصل اشاره دارد که می تواند علل مختلفی داشته باشد. با این حال، سه نمونه از شایع ترین انواع آرتریت که بر روی زانو تاثیر می گذارند عبارتند از:

زانو یک مفصل پرکاربرد است که مستعد ابتلا به استئوآرتریت و آرتریت پس از آسیب است. مفصل زانو یک مفصل بزرگ است که باید بیشتر وزن بدن (سر، اندام فوقانی، پایین تنه و ران) را در موقعیت های مختلف مانند ایستادن، راه رفتن و حتی نشستن تحمل کند و همین موضوع این مفصل را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مفصلی می کند.

با این حال، آرتریت ممکن است گاهی ناشی از فشار و آسیب مفصلی باشد که بر اثر آرتریت روماتوئید رخ می دهد.


انواع و علل آرتریت زانو

التهاب پاسخ بدن به آسیب های بافتی یا دیگر صدمات است. علت این آسیب ها می تواند متنوع باشد. از طرفی پاسخ به این آسیب، باعث ایجاد انواع مختلفی از آرتریت از جمله آرتریت زانو می شود.

التهاب طولانی مدت و شدید می تواند به بافت آسیب دائمی برساند. به ویژه اگر التهاب بدون درمان به حا خود رها شده باشد. همان طور که گفتیم انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد.اما استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتریت پس از سانحه، شایع ترین انواع آرتریت مؤثر بر روی زانو هستند.


استئوآرتریت زانو

استئوآرتریت (OA) یک بیماری شایع مفصلی است که حداقل ۵۰٪ بزرگسالان بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ناشی از دژنراتیو است نه التهاب.

استئوآرتریت زانو به علت سایش غضروف مفصل ایجاد می شود. با بالا رفتن سن، مفصل های بدن بیشتر دچار فرسایش شده و جایگزینی آن ها نیز دشوار می شود.

در نهایت، غضروف مفصلی می تواند به طور کامل از بین برود و استخوان هایی که به کمک آن مفصل به هم وصل شده اند، روی هم سایش پیدا کنند. این سائیدگی دو مفصل ایجاد درد می کند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به استئوآرتریت قرار دارد؟

افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض استئوآرتریت زانو هستند:

  • افراد بالای ۶۰ سال
  • زنان
  • کسانی که استعداد ژنتیکی این بیماری را دارند
  • افراد دارای اضافه وزن یا چاق
  • افرادی که قبلا آسیب دیدگی زانو داشته اند
  • افرادی که آسیب دیدگی تدریجی زانو را به دلیل استرس تجربه می کنند

آرتریت روماتوئید زانو

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی موثر بر روی مفاصل بدن است. این بیماری بیشتر به مفاصل کوچک مانند انگشتان دست آسیب می رساند.

با این حال، می تواند مفاصل بزرگ مانند زانو را نیز درگیر کند. در بیماری آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله می کند و موجب التهاب می شود.

برخلاف استئو آرتریت، آرتریت روماتوئید معمولا در بزرگسالان جوان رخ می دهد و معمولا بیماران قبل از سن ۶۰ سالگی متوجه علائم آن می شوند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارد؟

افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض خطر آرتریت روماتوئید هستند:

  • افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله
  • زنان
  • افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آرتریت روماتوئید را دارند
  • افراد دارای اضافه وزن یا چاق
  • افرادی که سیگار می کشند

آرتریت پس از آسیب دیدگی زانو

آرتریت پس از سانحه نوعی آرتریت است که پس از آسیب دیدگی زانو رخ می دهد. این آسیب می تواند بیومکانیک مفصل زانو را تغییر دهد یا به ساختارهای درون آن مانند غضروف یا استخوان آسیب برساند.

با توجه به این اثرات و رابطه سایش روزمره و پاره شدن مفصل، تخریب مفصل زانو در این بیماری مشابه به تخریب زانو در دیگر انواع آرتریت است. در این شرایط آرتریت ممکن است چند ماه یا چند سال پس از آسیب دیدگی زانو به وجود آید.

چه کسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت پس از آسیب دیدگی زانو قرار دارد؟

هر شخصی ممکن است مستعد ابتلا به آرتریت پس از سانحه باشد، زیرا آسیب دیدگی زانو به دلایل مختلفی ایجاد می شود. زمین خوردن، وارد آمدن ضربه به زانو، تصادفات جاده ای و آسیب های ورزشی همگی می توانند به آرتریت پس از سانحه منجر شوند. اضافه وزن یا چاقی نیز باعث ایجاد فشار زیادی در مفصل زانو شده و می تواند این مفصل را آسیب دیده کند.


Pseudogout

Pseudogout بیماری شایعی نیست، اما در صورت وقوع، اغلب روی زانو ها تاثیر می گذارد. این بیماری مشابه نقرس است که به دلیل تجمع کریستال در مفصل ایجاد می شود.

با این حال، نقرس ناشی از تجمع کریستال های اسید اوریک است و معمولا مفصل پا را درگیر می کند. اما Pseudogout به علت تجمع کریستال دی هیدرات کلسیم پری فسفات رخ داده و باعث التهاب مفاصل می شود. با این وجود حضور این کریستال ها در مفصل همیشه باعث التهاب و ایجاد علائم نمی شود.

چه کسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به Pseudogout قرار دارد؟

افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض خطر Pseudogout هستند:

  • افراد مبتلا به اختلال در سطح مواد معدنی در بدن مانند هیپراکلسمی یا هیپومنیزمی
  • افراد مسن (۷۵ ساله و بالاتر)
  • افرادی که دارای استعداد ژنتیکی هستند
  • افرادی که سابقه آسیب مفصلی دارند

علائم و نشانه های آرتریت زانو

علائم و نشانه های آرتریت زانو معمولا به زانو محدود می شوند. از طرفی علائم انواع مختلف آرتریت با هم همپوشانی نیز دارند. علائم و نشانه های آرتروز زانو ممکن است شامل موارد زیر باشند:

درد زانو که گاهی اوقات به ران یا پایین پا سرایت می کند. این درد معمولا ایستادن یا راه رفتن را سخت می کند و هنگام وارد کردن فشار روی اندام های تحتانی ممکن است بدتر شود. تغییر در شکل راه رفتن به علت درد ناشی از آرتریت زانو می تواند به مرور زمان باعث کمر درد شود.

سفتی زانو که موجب سخت شدن عمل خم یا صاف کردن پاها می شود. این محدودیت در دامنه حرکت ممکن است موقت یا دائمی باشد. این سفتی مفصل در بیماری هایی مانند آرتروز روماتوئید کمتر است. اما گاهی نیز همین بیماری ها، به مرور زمان روی مفصل فشار وارد کرده و خم و باز کردن زانو را دشوار می کنند.

تورم مفصل زانو یکی دیگر از علائم شایع آرتریت زانو است. درجه تورم ممکن است بسته به شدت آرتروز و همچنین فشارهایی که اخیرا به این مفصل وارد شده است، متفاوت باشد. در بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، ممکن است در مفصل ندول هایی نیز وجود داشته باشد.

گرما و قرمزی پوست مفصل زانو به طور معمول یکی از علائم التهاب حاد است. این نشانه بیشتر در آرتریت حاد و یا بلافاصله بعد از آسیب دیدگی رخ می دهد. البته این علامت بیشتر در آرتریتی رخ می دهد که به دلیل دژنراتیو ایجاد شده است نه التهاب.


روش های درمان آرتریت زانو

درمان آرتریت زانو بستگی به علت و نوع آرتریت دارد. گزینه های درمانی این بیماری معمولا شامل درمان های پزشکی می شوند، اما در بعضی موارد پیشرفته و شدید ممکن است جراحی نیز انجام شود.

ورزش دادن زانو، استفاده از ابزارهای حمایتی مانند زانو بند و فیزیوتراپی نیز ممکن است در درمان و مدیریت علائم این بیماری مفید باشد. آرتریت زانو در بیشتر مواقع مزمن است و نیاز به درمان و مدیریت طولانی مدت دارد.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) معمولا برای کنترل التهاب و کاهش درد و همچنین علائم دیگر، صرف نظر از نوع آرتریت، مورد استفاده قرار می گیرند.

داروهای ضد درد و کورتیکواستروئیدها، دیگر داروهای مورد استفاده برای کاهش علائم این بیماری هستند. با این حال، فراتر از این داروها، درمان هایی که پزشکان توصیه می کنند، بسته به شرایط بیمار، ممکن است متفاوت باشند.

همچنین بخوانید:

علت درد ناگهانی زانو

علت درد پشت زانو + درمان های جادویی این عارضه چیست ؟

کیست بیکر (کیست پشت زانو) چیست و چگونه درمان میشود ؟

چرا زانو آب می آورد؟

راهکارهای جادویی برای کاهش زانو درد + راه های درمان آن

بهترین راه درمان آرتریت زانو (درد مفصلی ناشی از التهاب)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits