دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کمبودهای تغذیه ای که موجب سردرد میگرن می شوند

کمبود چه مواد غذایی موجب تحریک سر درد میشود؟

کمبودهای تغذیه ای که موجب سردرد میگرن می شوند
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چه هنگامی یک سردرد بیشتر از مجموعه ای از دردهایی است که بر روی پیشانی احساس می شود؟ بله درست است وقتی که سردرد میگرن است. افراد مبتلا به میگرن می دانند که این سردرد یک نوع خاص است و آزاردهنده می باشد.

کمبودهای تغذیه ای که موجب سر درد میگرن می شوند

علایم بصری، تهوع، خستگی و سردرگمی همگی می توانند همراه درد فلج کننده ای که دارید با میگرن اتفاق بیافتند. تحقیقات اخیر نشان داده است که میگرن ممکن است، تا حدی، به دلیل کمبودهای تغذیه ای باشد مشکلی که می توان به راحتی آن را رفع نمود.

برآورد شده است که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از میگرن متناوب رنج می برند. در حدود ۶ درصد از مردان و بیش از دو برابر آن یعنی ۱۲% از زنان هر از گاهی از این سردرد وحشتناک رنج می برند.

میگرن سردرد شدیدی است که می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد، اغلب با اختلالات ادراکی که پیش از میگرن اتفاق می افتد و یا تغییر در بینایی همراه است.این نشانه های پیشین یا آیورا (علایم قبل از شروع درد) ممکن است شامل درک اشکال هندسی، حس داشتن چند بینی، تاری و لکه یا نقطه به خصوص در یک طرف میدان بینایی باشد.

این نشانه ها ممکن است با احساس سرگیجه و سردرگمی و یا تهوع و خستگی همراه باشد.اغلب ای آیورا نشانه ای است برای درد بدتری که بعد از آن قرار است اتفاق بیافتد یعنی سردرد وحشتناکی که به آن سر دردمیگرن می گویند.

سردرد میگرن و کمبود تغذیه

اگر چه علل زمینه ای سردرد میگرن هنوز مشخص نیست و تصور می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد مبتلا به میگرن در یک چیز با یکدیگر مشترک هستند؛ کمبود تغذیه ای در یک نوع یا چند ویتامین حیاتی.

ارتباط بین سردرد میگرن و ویتامین B

سردرد های میگرنی ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد، و این دلایل از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال مطالعات پژوهشی با هدف تعیین اینکه آیا عوامل تغذیه ای ممکن است نقش مهمی در رشد سر درد داشته باشد یا خیر، نشان داده است که ویتامین B ممکن است نقش مهمی در سردردهای میگرنی بازی کند.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله سی. ان. اس که توسط دانشمندان مرکز ژنوم انسان در دانشگاه Sains مالزی انجام شده است، اسید فولیک (ویتامین ب ۹) و ویتامین ب ۶ و ب ۱۲ ممکن است نقشی در بروز حملات میگرنی و تحریک آن بازی کند. با توجه این مطالعه، کمبود این ویتامین ها می تواند میگرن را آغاز کند.

ویتامین ب ۱۲ یکی از ۵ ماده مغذی ضروری است که شما ممکن است آن را در رژیم غذایی خود رعایت نکنید . تحقیقات بیشتر در سال ۲۰۰۹ به رهبری یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه گریفیث استرالیا نشان داد که اسید فولیک و ویتامین ب ۶ و ب ۱۲ می توانند شدت و دفعات میگرن در میان یک نمونه از افراد مبتلا به میگرن را کاهش دهند.

مطالعه دیگری از ایران که در مجله پزشک الکترون در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شده نشان داد که کمبود ویتامین ب ۲ می تواند به میگرن مرتبط باشد. در تمامی مطالعاتی که گفته شد، نقاط داده، به یک رابطه بین ویتامین های گروه B و میگرن اشاره داشته است، یعنی که کمبود ویتامین B به ویژه اسید فولیک، ب ۲، ب ۶ و ب ۱۲ می تواند منجر به درد میگرن شود.

ارتباط بین سردرد میگرن و ویتامین D

کمبود ویتامین D شایع تر از چیزی است که شما فکر می کنید. در واقع، آن چنان شایع است که مجله آمریکایی NutritionIt آن را یک مشکل جهانی که به عنوان یک بیماری همه گیر به رسمیت شناخته شده است می داند.

چیزی که ویتامین D را در مقایسه با سایر ویتامین ها این قدر منحصر به فرد می سازد این است که بدن می تواند زمانی که شما پوست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید ویتامین D بسازد، در حالی که شما نیاز دارید تا ویتامین های دیگر را از طریق غذاهایی که می خورید به دست آورید.

در جهان امروز که در آن بسیاری از مردم بخش عمده ای از وقت خود را در داخل خانه می گذرانند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جذب طبیعی ویتامین D کمتر اتفاق می افتد.یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه بوزوک ترکیه انجام شده است، و در اکتبر ۲۰۱۴ در مجله بین المللی طب بالینی منتشر شده نشان می دهد که افراد با سطوح پایین سرمی ویتامین D نسبت به افراد با سطح سرمی نرمال ویتامین D بیشتر مستعد ابتلا بودند.

محققان دریافتند که:

  • سطح سرمی ویتامین D در بیماران مبتلا در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی پایین تر بود.
  • در تجزیه و تحلیل مدل های مختلف، ویتامین D با این درد مرتبط و همراه بوده است.

درمان جامع میگرن

لازم است بدانید که درمان میگرن با استفاده از یک روش ساده ممکن است. استفاده از مکمل هایی مانند ویتامین B و ویتامین D می تواند مفید باشد، بنابراین این روش شبیه به استفاده از داروها می باشد.

در بسیاری از موارد شما می توانید با شناسایی علت ریشه ای، یک تسکین طولانی مدت پیدا کنید، شما نیاز به شناسایی علل و جلوگیری از محرک های میگرن دارید. درست همان گونه که تئوری های متعددی در مورد مکانیک واقعی درد وجود دارد.

تعداد گسترده ای از محرک های بالقوه و چیزی که باعث میگرن برای یک فرد می گردد وجود دارد که ممکن است در فرد دیگر میگرن ایجاد نکند. بنابراین ممکن است لازم باشد شما علاوه بر مصرف برخی از ویتامین ها، استراتژی جامع تری را در نظر بگیرید.

در قسمت زیر در مورد برخی از عوامل محرک رایج این نوع سردرد بحث می کنیم:

غذا و نوشیدنی

مواد غذایی و نوشیدنی می تواند نقش مهمی در به وجود آمدن سر دردمیگرن داشته باشد. وجود مواد نگهدارنده در غذاهای فرآوری شده، کافئین، تانن در شراب قرمز و چای سیاه، مصرف بیش از حد نمک (سدیم)، غذاهای دودی و پنیر کهنه می توانند همگی به عنوان محرک برای میگرن عمل کنند.

بسیاری از افرادی که غذاهای آماده مصرف می کنند از میگرن رنج می برند بدون اینکه قادر باشند به محرک خاصی اشاره کنند.

محرک های هورمونی

بسیاری از زنان میگرن را هم زمان با چرخه قاعدگی ماهانه خود تجربه می کنند، که مربوط به بالا و پایین رفتن پروژسترون و استروژن در ارتباط با عادت ماهانه می باشد.

برخی از این زنان پس از یائسگی به طور کلی از درد میگرن رهایی می یابند، در حالی که دیگران حتی پس از یائسگی هم چنان با این درد دست به گریبان می باشند.

استرس

آیا می دانید که حداقل ۶۰٪ از تمام بیماری ها به طریقی با استرس مرتبط است ؟ استرس می تواند محرک اصلی دیگری برای سردرد باشد.

کار جدید، افزایش حجم کار و یا حتی ازدواج و یا به دنیا آمدن فرزند همگی می توانند به عنوان وقایع استرس زا در نظر گرفته شده و به عنوان آغازگرهای میگرن عمل کنند.

محرک های حسی

بسیاری از افراد میگرنی اصرار دارند که درد مرتبط با میگرن در درجه اول ناشی از محرک های حسی، به ویژه محرک های بصری می باشد.

روشنایی زیاد یا نور سوسو چراغ، تغییر سریع از تاریکی به روشنایی، و حتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید همه می تواند باعث سردرد میگرن شوند.

گاهی اوقات صداهای بلند یا تکراری نیز می توانند به عنوان یک محرک برای این نوع از سردرد عمل کنند و یا حتی بوهای قوی مانند عطر یا مواد شیمیایی نیز می توانند محرک باشند.

همچنین بخوانید:

داروهای گیاهی مناسب میگرن درد

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

چگونه سردردهای میگرنی را بدون خوردن قرص از بین ببریم؟

کنترل میگرن : ۱۰ راه جهت کنترل و مراقبت از سردرد های میگرنی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits