دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فاشئیت نکروزان ؛ نشانه ها، علل، عوامل خطر، تشخیص و روش های درمان

بیماری فاشئیت نکروزان (بیماری گوشتخوار) چیست؟

فاشئیت نکروزان ؛ نشانه ها، علل، عوامل خطر، تشخیص و روش های درمان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فاشئیت نکروزان نوعی عفونت بافت نرم است. این عفونت می تواند بافت پوست و عضلات و همچنین بافت زیر جلدی، که بافت زیر پوست نیز نامیده می شود، را از بین ببرد.

فاشئیت نکروزان چیست؟

فاشئیت نکروزان، اغلب به علت عفونت با استرپتوکوک گروه A، که معمولا به عنوان “باکتری های گوشت خوار” شناخته می شوند، ایجاد می شود. این بیماری سریعترین شکل متحرک عفونت است. هنگامی که این عفونت با انواع دیگر باکتری ها ایجاد می شود، معمولا به سرعت پیشرفت نمی کند و خطرناک نمی باشد.

وقوع این عفونت در افراد سالم نادر است. اما ممکن است حتی از طریق یک بریدگی کوچک نیز ایجاد شود. بنابراین اگر در معرض خطر هستید مهم است که از علائم این عفونت آگاه باشید. اگر دچار علائم شده اید یا فکر می کنید که ممکن است این عفونت را در بدن داشته باشید، باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید. از آنجا که این بیماری می تواند به سرعت پیشرفت کند، بسیار مهم است که آن را در اسرع وقت درمان کنید.

با ما تا انتهای این مطلب مجله دلگرم شود تا با نشانه ها، علل، عوامل خطر و روش های تشخیص و درمان عفونت فاشئیت نکروزان آشنا شوید.

علائم فاشئیت نکروزان چیست؟

اولین علائم فاشئیت نکروزان، ممکن است زیاد جدی به نظر نرسد. در این بازه زمانی پوست شما ممکن است گرم و قرمز شود، و ممکن است احساس کنید که عضله های شما کشیده شده اند. حتی ممکن است احساس کنید که آنفولانزا دارید. ابتدا قرمزی کوچک دردناکی روی پوست ایجاد می شود. با این حال، این قرمزی کوچک نمی ماند. به مرور زمان درد بدتر می شود و منطقه آسیب دیده به سرعت گسترش پیدا کند.

ممکن است از ناحیه آلوده تراوش داشته باشید یا آن که شاهد تغییر رنگ پوست باشید. در این بیماری ممکن است تاول، برآمدگی، نقاط سیاه و یا سایر ضایعات پوستی ظاهر شوند. در مراحل اولیه عفونت، درد بسیار بدتر از آن است که به نظر می رسد.

علائم دیگر فاشئیت نکروزان عبارتند از:

علت ابتلا به فاشئیت نکروزان چیست؟

چندین نوع از باکتری ها می توانند باعث ایجاد فاشئیت نکروزان شوند. شایع ترین و شناخته شده ترین نوع این باکتری ها، باکتری های استرپتوکوک گروه A هستند. با این حال، این تنها نوع باکتری نیست که می تواند این عفونت را ایجاد کند. سایر باکتری هایی که می توانند باعث ایجاد فاشئیت نکروزان شوند عبارتند از:

  • هیدروفیلا آئروموناس
  • کلستریدیوم
  • اشرشیا کولی
  • کلبسیلا
  • استافیلوکوک اورئوس

برای ابتلا به این بیماری، شما باید باکتری را در بدن خود داشته باشید. این حالت معمولا هنگامی رخ می دهد که پوست پاره می شود. به عنوان مثال، باکتری می تواند از طریق بریدگی، خراشیدگی یا زخم جراحی وارد بدن شما شود. البته بزرگی زخم و بریدگی به هیچ وجه به احتمال ورورد باکتری به بدن ارتباط ندارد. این باکتری می تواند حتی از سوراخ سرنگ نیز وارد بدن شود.

عوامل خطر ابتلا به فاشئیت نکروزان کدامند؟

ابتلا به این عفونت در افراد سالم نیز ممکن است رخ دهد. اما وقوع آن نادر است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، افرادی که قبلا دارای مشکلاتی بوده اند که سیستم ایمنی بدن شان را ضعیف کرده است، مانند سرطان یا دیابت، در معرض خطر بیشتری برای ابتلابه عفونت های ناشی از استرپتوکوک گروه A قرار دارند.

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به فاشئیت نکروزان قرار دارند شامل افراد زیر هستند:

  • افرادی که بیماری های قلبی یا ریوی دارند.
  • افرادی که از استروئید ها استفاده می کنند.
  • افرادی که ضایعات پوستی دارند.
  • افرادی که مبتلا به سوء استفاده از الکل هستند یا دارو تزریق می کنند.

فاشئیت نکروزان چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر معاینه پوست، پزشک ممکن است چندین آزمایش را برای تشخیص این بیماری تجویز کند. یکی از این آزمایشات نمونه برداری از پوست است. در این آزمایش نمونه ای کوچک از بافت پوست آسیب دیده برای بررسی بیشتر برداشته می شود.

دیگر آزمایش ها مانند آزمایش خون، CT اسکن یا MRI ممکن است به تشخیص پزشک کمک کنند. آزمایش خون می تواند نشان دهد که عضلات شما آسیب دیده اند یا خیر؟

فاشئیت نکروزان چگونه درمان می شود؟

درمان با آنتی بیوتیک های قوی آغاز می شود. این داروها به طور مستقیم به رگ های خونی تزریق می شوند. زوال بافت به این معنی است که آنتی بیوتیک ها قادر به دسترسی به تمام مناطق آلوده نیستند. در نتیجه، برای پزشکان مهم است که بافت های مرده را بلافاصله حذف کنند. در برخی موارد، قطع عضو یک یا چند اندام ممکن است برای کمک به توقف گسترش عفونت ضروری باشد.

چشم انداز بیماران مبتلا به این بیماری

چشم انداز بیماران مبتلا به فاشئیت نکروزان به شدت بیماری بستگی دارد. تشخیص زودرس برای این بیماری خطرناک و کشنده حیاتی و ضروری است. هر چه زودتر عفونت تشخیص داده شود و هرچه زودتر درمان شود، آینده بیمار بهتر خواهد بود. بدون انجام درمان سریع، این عفونت می تواند کشنده باشد. سایر بیماری های زمینه ای که علاوه بر عفونت در بدن وجود دارند نیز، می توانند روی چشم انداز بیمار تاثیر بگذارند.

افرادی که از فاشئیت نکروزان رهایی می یابند، ممکن است تنها زخم جزئی بردارند یا این که عوارض جدی مانند قطع عضو را شاهد باشند. در هر صورت تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می تواند عوارض ناشی از این بیماری را تعیین کند.

چگونه می توانیم از ابتلا به فاشئیت نکروزان جلوگیری کنیم؟

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از عفونت فاشئیت نکروزان وجود ندارد. با این حال، می توانید با رعایت چند نکته ساده خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. این نکات عبارتند از:

  1. دست های خود را با صابون بشویید و هر گونه زخم، حتی زخم های کوچک را درمان کنید.
  2. اگر روی پوستتان زخم دارید، مراقب باشید.
  3. باند پیچی رخم خود را به طور مرتب یا زمانی که مرطوب یا کثیف می شود عوض کنید.
  4. خودتان را در شرایطی قرار ندهید که زخم بتواند آلوده شود.
  5. در زمانی که زخم دارید هرگز به مکان هایی مانند استخر و آب گرم نروید.
  6. حتما به محض مشاهده علائم مطرح شده در بالا به پزشک مراجعه کنید. زیرا درمان زودهنگام عفونت بسیار مهم است.

همچنین بخوانید:

درمان بیماری پوستی کلین پلان

علت بیماری پوستی ویتیلیگو چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟

علت پسوریازیس (صدفک) بیماری پوستی مزمن

علائم بیماری پوستی پمفیگوس چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits