دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شایع‌ترین علل افزایش فشار خون در بیماران کلیوی چیست؟

آیا میدانید یکی از مهمترین دلایل نارسایی مزمن کلیه فشار خون است؟

شایع‌ترین علل افزایش فشار خون در بیماران کلیوی چیست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
می توان گفت یکی از متهمان اصلی نارسایی مزمن کلیه، فشار خون می باشد. فشار خون می تواند مشکلاتی مانند دفع پروتئین تا نارسایی های مزمن کلیه را در فرد موجب شود.

چه عاملی باعث نارسایی مزمن کلیه میشود؟

اصلاح نحوه زندگی شامل رژیم غذایی مناسب، مصرف کم نمک، افزایش مصرف آب و مایعات طبیعی، افزایش مصرف سبزی و میوه، مصرف لبنیات کم چرب، داشتن تحرک کافی و کاهش مصرف چربی، غذاهای سرخ کردنی و فست فودها است.

انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری، تنیس و شنا را به افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون و همچنین برای مبتلایان به پرفشاری خون برای درمان بیماری توصیه می شود.

مبتلایان به بیماری فشار خون برای درمان بیماری خود، داروها را به طور منظم مصرف کرده و مراجعات منظم به پزشک داشته باشند. فشار خون می تواند مشکلاتی مانند دفع پروتئین تا نارسایی های مزمن کلیه را در فرد موجب شود.

اگر میزان فشار خون از ماکسیمم 14 سانتی متر جیوه و مینیمم 9 سانتی متر جیوه بیشتر شود به عنوان پرفشاری خون تلقی می شود و افزایش این مقدار از فشار خون اختلال در کارکرد بسیاری از اندام ها از جمله در عملکرد قلب، کلیه، عروقی و مغزی و همچنین مشکلات چشمی می شود.

به دلیل اینکه عروق در تمام بدن پخش است، فشار خون می تواند به تمام بدن حتی در عروق محیطی و بسیاری از ارگان های دیگر آسیب برساند.

اطمینان در مورد مصرف بعضی از داروها و ایجاد فشار خون در فرد بیان داشت:مصرف بعضی از داروها در کسانی که مستعد به فشار خون هستند می تواند موجب ایجاد فشار خون شود و یا استفاده بعضی از داروها بیش از آنچه که پزشک توصیه کرده است، سبب پرفشاری خون می شود.

مصرف قرص های ضد بارداری در بعضی از خانم ها که مستعد به فشار خون هستند، منجر به بیماری پرفشاری خون می شود.همچنین مصرف بعضی از داروهای لاغری، داروهایی که به صورت غیرمجاز استفاده می شود و مصرف بیش از حد مسکن ها می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

ممکن است سابقه فامیلی موجب افزایش استعداد فرد به فشار خون شود. همچنین بعضی از بیماری های غدد، بیماری های عروق محیطی، بیماری هایی که مربوط به سیستم قلبی و عروقی هستند، سبب پرفشاری خون در فرد می شود.در بسیاری از افراد ممکن است فشار خون علت خاصی نداشته باشد، حتی بعضی از نژادها ممکن است مستعد ابتلا به فشار خون باشند.


بهترین راه پیشگیری از بیماری های کلیوی

1- همیشه فشار خون تان را در حد طبیعی حفظ کنید

از آنجایی که فشار خون بالا یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه ( CKD ) است، حفظ فشار خون طبیعی در پیشگیری از نارسایی کلیه ضروری است. نحوه کار با دستگاه فشار خون را یاد بگیرید و سعی کنید فشار خونتان را در منزل چک کنید و مطمئن شوید که فشار خون تان معمولا کمتر از 80/ 130 باشد.

2- قند خون تان را کنترل کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، دیابت یک عامل رایج برای توسعه بیماری نارسایی کلیوی است. اگر دچار بیماری دیابت هستید، می توانید با نگه داشتن قند خون تان در سطح نرمال، نارسایی کلیه را به تاخیر بیاندازید.

3- ترک سیگار

سیگار کشیدن به خصوص برای افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند، بسیار مضر است. مصرف سیگار می تواند منجر به آترواسکلروز (تصلب شرایین) شود که به نوبه خود جریان خون را به کلیه ها کاهش می دهد و فشار خون را افزایش می دهد.

4- مصرف کمتر نمک و جایگزین نمک

سدیم برای بدن بد نیست، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیه مضر باشد. سدیم به حفظ تعادل مایعات کمک می کند. اما اگر بیماری کلیوی داشته باشید، کلیه قادر به دفع سدیم و مایعات زیاد و بیش از حد بدن نیست. اگر سدیم و مایعات در بافت ها و جریان خون تان تجمع پیدا کنند، فشار خون افزایش یافته و شرایط بدتر می شود.

5- داشتن فعالیت جسمی

فعالیت جسمی داشتن، لزوما به معنای رفتن به باشگاه تناسب اندام یا ورزشگاه نیست. شما می توانید با انجام ورزش های هوازی از جمله دویدن آرام، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهید.

6- میزان کلسترول خون تان را کنترل کنید

سطح بالای کلسترول بد "LDL" می تواند موجب تشدید و بدتر شدن مشکلات کلیوی شود. غلظت بالای کلسترول منجر به رسوب و پلاک کلسترول در دیوارة رگ های خونی شده و باعث سخت شدن جدار رگها (تصلب شرائین) و یا آترواسکلروز می شود. در واقع پلاک و رسوب کلسترول می تواند شریان های کلیوی را مسدود کند و جریان خون به کلیه ها قطع شود و باعث از بین رفتن عملکرد کلیه شود.

7- مصرف پروتئین را محدود کنید

در افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند، رژیم غذایی با میزان پروتئین بالا توصیه نمی شود، زیرا ممکن است عملکرد کلیه ها را بدتر کند. مصرف مواد غذایی با میزان پروتئین بالا از قبیل گوشت، تخم مرغ، شیر، پنیر و لوبیا باید در سطح کم باشد، پس افراد دچار بیماری کلیوی باید مصرف پروتئین را محدود کنند، چون ضایعات حاصل از سوخت و ساز پروتئین نمی‌تواند توسط کلیه‌های آسیب دیده به خوبی دفع شود.

8- اجتناب از مصرف الکل

مصرف الکل بیش از حد تأثیر منفی بر روی کلیه ها و عملکردشان دارد، به ویژه تاثیر منفی در تنظیم و تعادل آب، الکترولیت و اسید - باز دارد. بنابراین، اگر می خواهید از نارسایی کلیه پیشگیری کنید، از نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنید.


پرسش و پاسخ درمان خانگی پیشگیری از نارسایی کلیه

سوال

پزشکان گفته اند که به علت التهاب کلیه در معرض خطر نارسایی کلیه هستم. پزشک معالج، مصرف روغن ماهی، امگا 3 و ویتامین E را برایم تجویز کرد. سوال من این است که برای پیشگیری از نارسایی کلیه چه کارهایی باید انجام دهم، لطفا راهنمایی کنید.
جواب

در مقایسه با سایر اعضاء اصلی بدن، کلیه ها نسبتا کوچک هستند. طول کلیه حدود پنج اینچ است.کار اصلی کلیه تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیت‌های بدن می‌باشد، اما کلیه برای حفظ سلامت کلی بدن اهمیت بسزایی دارد.
و برای پیشگیری از نارسایی کلیه با خواندن این مقاله کمک بزرگی به سلامت خود کرده اید.


همچنین بخوانید:

نشانه های درست کار نکردن کلیه چیست؟

علت و درمان دفع پروتئین از کلیه (پروتئینوری) چیست؟

تقویت کلیه با این راهکارهای ساده خانگی

علت و علائم کیست کلیه چیست؟

علت بالا و پایین بودن Micro Albumin در آزمایش ادرار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits