دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در چیست ؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بررسی نشانه‌های بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا نشان می‌دهد که این دو بیماری در عین شباهت، تفاوت‌های اصلی و مهمی دارند که با شناخت آن‌ها می‌توان بهتر و زودتر بیماری را درمان کرد.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر آشنا شوید.

سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا یک بیماری تنفسی ملایم‌تر محسوب می‌شود.

سرماخوردگی بیمار مبتلا را برای چند روز دچار حال ناخوشایند و بیماری می‌کند درحالی‌که آنفولانزا ممکن است فرد را هفته‌ها در رختخواب نگه دارد.

علاوه بر آن ممکن است در برخی موارد آنفولانزا به مشکلات جدی همچون ذات‌الریه منتهی شده و فرد را در بیمارستان بستری کند.

بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار به هم شبیه هستند درعین‌حال تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. این بیماری‌ها از علائم و نشانه‌هایی برخوردارند که می‌توانند با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و افراد را در تشخیص آن گمراه کنند.

ممکن است فردی دچار آنفولانزا شده باشد و ناخوشی خود را با سرماخوردگی اشتباه گرفته و از داروهای آن استفاده کند و نتیجه‌ای نگیرد و یا بالعکس.

تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا

بهتر است تفاوت‌های بین سرماخوردگی و آنفولانزا را شناخته و با توجه به علائم آن‌ها از بیماری خودآگاهی کامل داشته باشیم و بتوانیم از شدت آن‌ها جلوگیری کنیم.

سرماخوردگی

سرما خوردگی بیماری است که فصول سرد سال با خود به همراه می آورند اغلب مردم بر این باورند که سردی هوا عامل اصلی ابتلا به سرماخورگی است؛ از این رو همواره خود و فرزندانشان را با لباس گرم می پوشانند. اما به گفته محققان سردی هوا علت سرماخوردگی نیست.

مقابله با سرماخوردگی و عفونت گلو

علائم بیماری سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولاً با یک گلودرد شروع‌شده که پس از یکی دو روز از بین می‌رود. نشانه‌های بعدی سرماخوردگی ازجمله آبریزش و گرفتگی بینی همراه با سرفه پس‌ازآن ظاهر می‌شوند و برای ۴ یا ۵ روز ادامه‌دارند.

حتی ممکن است فرد بیمار تب کند که البته در بزرگ‌سالان کمتر دیده‌شده است و کودکان بیشتر در معرض خطر تب قرار دارند. پس از آبریزش بینی، ترشحات سبزرنگ و غلیظی از بینی ترشح می‌شود که کم‌کم به ترشحات مخاطی ختم می‌شود. پس‌ازآن وضعیت بیمار رو بهبود می‌رود.

چند خوراکی مفید برای جلوگیری از سرما خوردگی

علت سرماخوردگی

در واقع هیچ عارضه‌اى مانند سرماخوردگى نیست. حداقل ۲۰۰ ویروس مختلف علائمى ایجاد مى‌کنند که ما آن را به سرماخوردگى نسبت مى‌دهیم. اکثر آنها متعلق به گروهى به‌نام رینوویروس‌ها هستند که عمدتاً در تابستان و پائیز موجب سرماخوردگى مى‌شوند.

به‌دلیل تنوع زیاد ویروس‌ها، ساخت واکسنى که بتواند ما را در مقابل همه یا حتى اکثر آنها ایمن کند بعید است. در واقع وقتى تعدادى از افراد یک گروه همگى مبتلا به سرماخوردگى شوند، هرکس مستعد عفونت با ویروس خاصى است.

خواص آبنبات اکالیپتوس مناسب گلو درد و سرما خوردگی

پیشگیرى از سرماخوردگى

پرهیز از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگى در پیشگیرى مؤثر است. این موضوع در صورتى‌که در یک صومعه زندگى کنید مشکلات اندکى را به شما تحمیل مى‌‌کند.

ولى اگر از زندگى فعال اجتماعى لذت مى‌برید و یا پدر و مادر یک کودک خردسال هستید انجام اقدامات خاص ضرورى است. باید حتماً از دست زدن به اجسامى که توسط افراد مبتلا به سرماخوردگى مورد استفاده قرار گرفته‌اند خوددارى کنید.

رینوویروس‌ها مى‌توانند متجاوز از سه ساعت خارج از بینى زنده بمانند. دست‌هاى خود را به‌طور منظم بشوئید و از دست زدن به‌صورت خود قبل از شستن آنها بپرهیزید.

هنگام سرماخوردگى از به‌کار بردن دستمال پارچه‌اى خوددارى کنید و از دستمال کاغذى استفاده کنید و پس از مصرف آنها را دور بریزید تا افراد دیگر به آن دست نزنند.

على‌رغم اعتقاد عمومى مبنى بر اینکه مواجهه با هواى سرد یا خیس شدن پاها فرد را مستعد سرماخوردگى مى‌کند، شواهد قابل قبولى در این مورد وجود ندارد. در مورد تأثیر تغییر ناگهانى آب و هوا نیز شواهدى در دست نیست.

مصرف مقادیر زیاد ویتامین ث چطور است؟ على‌رغم توصیه‌هاى لینوس پاولینگ (Linus Pauling)، برنده جایزه نوبل هیچ بررسى بالینى تا به‌حال تأثیر ویتامین ث را در پیشگیرى از سرماخوردگى یا کاهش شدت آن بعد از ابتلاء (صرف‌نظر از تأثیرات اندک)، نشان نداده است.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفلوآنزا یا گریپ، بیماری واگیردار است که به وسیله نوعی ویروس ایجاد می‌شود؛

آنفولانزا در فصول سرد سال و به‌خصوص در پاییز شیوع پیدا می‌کند،

افراد مبتلا به آنفولانزا در اغلب اوقات، چند روزی از کار و فعالیت‌های عادی‌شان باز مانده و اگر مراقب نباشند، ناقل این بیماری به اطرافیان‌ می‌شوند.

با وجود این‌که این بیماری تفاوتی زیاد با سرماخوردگی دارد، اغلب این 2 بیماری را با هم اشتباه می‌گیرند؛

خوب است بدانید سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا بیماری تنفسی ملایم‌تر است، فردی که سرما می‌خورد برای چند روز دچار بی‌حال می‌شود درحالی‌که آنفولانزا ممکن است فرد را هفته‌ها در رختخواب نگه دارد.

معمولا علائم آنفولانزا معمولا بدتر از سرماخوردگی است و بیشتر از سرماخوردگی معمولی طول می‌کشد.

ممکن است فردی که دچار آنفولانزا شده است بیماری خود را با سرماخوردگی اشتباه بگیرد و از داروهای اشتباه استفاده کند و نتیجه‌ای از درمان نگیرد.

علائم آنفولانزا

معمولاً نشانه‌های آنفولانزا از سرماخوردگی شدیدتر است. این علائم عبارت‌اند از گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی گلو و سرفه. بیشتر این علائم طی ۲ تا ۵ روز بهبود پیدا می‌کنند.

اما معمولاً بیش از یک هفته بیمار احساس خستگی و ضعف دارد. در افراد مبتلابه آنفولانزا عارضه ذات‌الریه بسیار رایج است و این بیماری را بیشتر می‌توان در جوانان، سالمندان و افراد مبتلابه مشکلات ریه و قلب مشاهده کرد.

واکسن آنفولانزا چیست ؟ چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند ؟

علت آنفلوانزا چیست ؟

ویروس‌های عامل آنفلوآنزا از گروه اورتومیکسو هستند؛ آنفلوآنزا شامل ویروس آنفلوآنزای A، آنفلوآنزای B و آنفلوآنزای C است که این ویروس‌ها در اثر تماس مستقیم یا غیرمستقیم (مثلاً استفاده از لیوان آلوده) گسترش می‌یابند

موارد خطرناک در بیماری آنفولانزا شامل افزایش تب یا سرفه، وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس یا درد قفسه سینه، ترشحات غلیظ از بینی، سینوس‌ها یا گوش‌ها، درد سینوس، درد یا سفتی گردن است که باید سریعا فرد تحت درمان قرار گیرد.

آنفولانزا به روش‌های مختلف منتشر می‌شود، تشریح کرد: ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند، در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد دیگر و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آلوده شده است، سپس ویروس از تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود

سوالات رایج درباره واکسن آنفولانزا و پاسخ دقیق کارشناسان

بررسی فرق میان سرماخوردگی و آنفولانزا

در این جدول به‌طور مجزا می‌توانید ویژگی‌های هر دو بیماری را دیده و آن‌ها را باهم مقایسه کنید.

نشانه ها و علائمسرماخوردگیآنفولانزا
تببرخی اوقاتزیاد
سردردبه ندرتشایع
درد بدنکمشدید
خستگی و ضعفبرخی اوقاتادامه بین 2 الی 3 هفته
خستگی شدشهیچگاهاز آغاز بیماری وجود دارد
گرفتگی بینیشایعگاهی اوقات
عطسهمعمولگاهی اوقات
گلودردشایعگاهی اوقات
سرفه و گرفتگی سینهسرفه خشک و ملایمشدید

بیشتر بخوانید:

نقش آنتی بیوتیک در سرماخوردگی و آنفولانزا

سردرد آنفولانزا

تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوانزا علایمی مشابه دارند با این تفاوت که:
سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است و ممکن است بدون تب یا با تب پایین باشد.
اما آنفلوانزا بطور ناگهانی شروع شده و با تب بالا همراه است، همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوانزا بهبود یابد، اما این مدت در سرماخوردگی کوتاه‌تر است.
آنفلوآنزا در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می‌شود، کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؛
آنفولانزا واگیردار است و در مکان‌های عمومی امکان انتقال بیماری نسبت به سایر مکان‌ها بیشتر است؛ بیماری‌هایی مانند قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان ابتلا به آنفلوآنزا را افزایش می‌دهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits