دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جراحی پیوند قلب چطوری است؟

آیا پیوند قلب امکان پذیر است؟

جراحی پیوند قلب چطوری است؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پیوند قلب یک روش جراحی است که برای درمان جدی ترین موارد بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. پیوند قلب آخرین گزینه درمان برای افرادی است که در مراحل نهایی نارسایی قلبی هستند که در آنها داروها، تغییرات سبک زندگی و روش های دیگر موفق نبوده اند.

پیوند قلب چه زمانی انجام می گیرد؟

پیوند قلب عملیاتی است که در آن یک قلب دچار نارسایی قلبی با یک قلب سالم جایگزین می شود. پیوند قلب معمولا برای افرادی که داروها یا سایر روش های درمانی به بهبود سلامتی آنها تاثیری نداشته انجام می گیرد. با این حال، نیاز یک بیمار به عمل جراحی پیوند قلب و آغاز فرایند آن، به آزمایشات تشخیصی بسیار زیادی نیازمند است.

اگر شما باید تحت عمل جراحی پیوند قلب قرار بگیرید، نگران نباشید، شانس زنده ماندن شما بعد از عمل جراحی بسیار بالا است و شما سلامت خود را بعد از عمل جراحی خیلی زود به دست خواهید آورد. هنگامی که از تصمیم تیم پزشکی در مورد پیوند قلب مطلع می شوید، باید بدانید که چه انتظاراتی از پروسه پیوند قلب، جراحی، خطرات بالقوه و مراقبت پس از جراحی باید داشته باشید.

پیوند قلب زمانی انجام می شود که سایر درمان های پزشکی برای مشکلات و بیماری های قلبی تاثیری نداشته باشند و منجر به نارسایی قلبی شود. در بزرگسالان، چندین وضعیت باعث نارسایی قلبی می شود از جمله:

  • ضعف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)
  • بیماری عروق کرونری
  • بیماری های دریچه های قلب
  • نقص مادرزادی قلب
  • ریتم های غیر طبیعی قلب خطرناک (آریتمی بطنی)
  • آمیلوئیدوز
  • در کودکان نارسایی قلب اغلب ناشی از نقص قلب مادرزادی یا یک بیماری قلبی است.

چرا لازم است پیوند قلب صورت بگیرد؟

به دلایل مختلف ممکن است نیاز به پیوند قلب داشته باشید. شایع ترین دلیل نارسایی شدید قلبی به علت عمل نکردن درست یک یا دو بطن قلب می باشد. نارسایی بطنی می تواند در بسیاری از انواع بیماری های مادرزادی قلبی اتفاق بیفتد. در بیماران مبتلا به نقص مادرزادی قلب احتمال نارسایی قلب و کاهش عملکرد قلب خیلی بالا است.

قلب اهدا شونده چه ویژگی های باید داشته باشد؟

عمل پیوند قلب به برداشتن قلب دچار نارسایی قلبی یک بیمار وجایگزین کردن آن با قلب یک بیمار مرگ مغزی است، بیشترین کاربرد پیوند قلب برای بیمارانی است که نارسایی قلبی شدید دارند که غیر قابل درمان است.

در عمل جراحی پیوند قلب، قلب ناسالم و مریض از بدن بیمار برداشته شده و قلبی سالم از بدن اهدا کننده عضو جایگزین آن می‌شود. برای برداشتن قلب از اهدا کننده باید دو پزشک یا بیشتر تأیید کنند که وی دچار مرگ مغزی شده است.

قبل از اینکه شما در لیست انتظار پیوند قلب قرار بگیرید پزشک باید تصمیم بگیرد که این روش بهترین روش برای درمان نارسایی قلب شما است که انتخاب می‌شود. همچنین پزشک باید از اینکه شما توان انجام این عمل را دارید مطمئن شود.

قلب اهداکننده بر اساس نوع تشابه گروه خونی و اندازه قلب و پروتئین های سطح سلول ها و تشابه بافتی به گیرنده انتخاب شود. به عنوان گیرنده پیوند قلب، شما باید داروها را برای جلوگیری از پس زدن قلب جدید در اثر کارکد های سیستم ایمنی بدنتان مصرف کنید.

این داروها داروهای سرکوب کننده ایمنی هستند. تیم پزشکی شما میزان داروهای ضد فشار خون و دارو های لازم برای تضعیف سیستم ایمنی بدنتان را تعیین می کنند.

لیست انتظار برای پیوند قلب

افراد که در لیست انتظار برای پیوند قلب هستند، کسانی هستند که بیماری های قلبی یا نارسایی قلبی را به علت علل مختلف دارند از جمله:

  • نقص مادرزادی قلب
  • بیماری عروق کرونری
  • اختلال در عملکرد دریچه های قلبی
  • عضله قلب ضعیف و یا کاردیومیوپاتی

حتی اگر یکی از این شرایط بالا را داشته باشید، هنوز عوامل بیشتری برای تعیین قرار گرفتن شما در لیست انتظار برای پیوند قلب وجود دارد. پیوند قلب درمان مناسب برای همه نیست. برخی عوامل ممکن است به این معنی باشد که شما یک نامزد خوب برای پیوند قلب نیستید.

موارد زیر را باید در نظر گرفته شود:

سن. بیشتر گیرندگان قلب باید زیر ۶۵ سال سن داشته باشند.

داشتن یک وضعیت پزشکی دیگر که می تواند زندگی شما را بدون در نظر گرفتن یک قلب اهدا کننده، مانند یک بیماری کلیوی، کبدی یا ریه سلامت شما در خطر جدی باشد.

داشتن عفونت فعال

تاریخچه بیماری های اخیر مانند سرطان

وضعیت عمومی سلامتی بدن. شکستگی اندام چندگانه، سرطان یا سایر بیماری های جدی پزشکی ممکن است شما را از فهرست پیوند دور کند. شما باید به تغییر سبک زندگی خود متعهد باشید؛ که شامل ورزش کردن، رژیم غذایی سالم و ترک سیگار است.

روش انجام جراحی پیوند قلب

عمل پیوند قلب عمل قلب باز بوده و در بیمارستان انجام می‌شود. انجام این فرایند به شدت به وضعیت سلامتی شما و مهارت پزشک بستگی دارد. جراحی پیوند قلب تقریبا چهار ساعت طول می کشد. در طی آن زمان، برای نگه داشتن جریان خون در سراسر بدن شریان های اصلی را به دستگاه قلبی – ریوی (بایپاس قلبی ریوی) متصل می کنند و خون به دیگر نقاط بدن پمپ می شود.

وقتی که خون به طور کامل به دستگاه بایپاس منتقل شد و به وسیله دستگاه پمپ می‌شود و قلب ناسالم و مریض شما از سینه خارج می‌گردد. قلب اهدایی در محل خود قرار داده می‌شود. زمانی که قلب جدید در محل قرار داده شد عروق خونی را به دقت به آن متصل می‌کنند تا هیچ گونه نشتی به وجود نیاید.

وقتی قلب جدید به طور کامل به بدن متصل شد، گردش خون از طریق دستگاه بایپاس قطع شده و قلب وارد سیستم می‌شود. پس از بازگشت قلب، دستگاه بایپاس از بدن جدا می‌شود.

قلب با یک شو ک و ضربه کوچک شروع به کار می‌کند و ضربان آن مجدداً شروع می‌شود. بعد از این مراحل یک ضربان ساز موقتی را به بدن شما وصل می کنند تا برای مدت کوتاهی به یک ضربان ساز یا پیس میکر در بیرون از بدن قلب شما را به تپش وادارد. این کار در صورت نیاز در زمان ریکاوری اولیه بعد از عمل انجام می‌شود.


ریکاوری بعد از عمل

پس از پایان عمل جراحی، به واحد مراقبت های ویژه (ICU) منتقل می شوید. شما به طور مداوم تحت نظر دارویی و درد هستید و با لوله های به منظور حذف مایع اضافی از حفره قفسه سینه، به طور مداوم کنترل خواهید شد.

پس از اولین روز یا دو بعد از این روش، احتمالا از ICU منتقل می شود. با این وجود، برای ادامه درمان، در بیمارستان باقی خواهید ماند. بستری بودن در بیمارستان در محدوده ی یک تا سه هفته طول خواهد کشید. ریکاوری کامل از پیوند قلب می تواند یک روند طولانی باشد. برای بسیاری از مردم، بهبود کامل بعد از پیوند قلب را بعد از شش ماه به دست می آورند.


عوارض جراحی پیوند قلب

جراحی پیوند قلب نیاز به جراحی قلب باز دارد که بسیاری از عوارض را شامل می شود، از جمله:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • مرگ
  • خطرات پیوند قلب

اگرچه دریافت قلب اهدا کننده می تواند زندگی شما را نجات دهد، پیوند قلب دارای خطرات زیادی است. خطرات عبارتند از:

رد قلب گرفته شده. یکی از مهمترین خطرات پس از پیوند قلب، پس زدن و رد کردن قلب اهدا شده است. سیستم ایمنی بدن، قلب جایگزین شده را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص دهد. سیستم ایمنی بدن شما سعی می کند به قلب اهدا شده حمله کند.

اگر چه همه افرادی که پیوند قلب انجام داده اند داروهای سرکوب سیستم ایمنی را مصرف می کنند – داروهایی که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند – حدود ۱۰ درصد از گیرنده های پیوند قلب هنوز نشانه هایی از رد شدن دارند که در طول سال اول پس از پیوند نیاز به درمان دارند.

این موارد اغلب به طور موثر با دارو درمان می شود. برای تعیین اینکه آیا بدن شما قلب جدید را رد می کند، در طی سال اول پس از پیوند، بیوپسی های مکرر قلب برای تست بافت قلب باید انجام بگیرد. پس از سال اول، تعداد بیوپسی ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

مشکل عروق کرونری قلب. پس از پیوند شما ممکن است دیواره های شرایین در قلب شما (شریان های عروق کرونر) می توانند ضخیم و سخت تر شوند که منجر به واسکولاپاتی کاتتر قلبی (CAV) می شود. این حالت می تواند گردش خون را از طریق قلب دشوار کند و باعث حمله قلب، نارسایی قلبی، ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی) یا مرگ ناگهانی شود.

عوارض جانبی دارو. داروهای کاهش عملکرد سیستم ایمنی، ممکن است باعث آسیب کلیه و سایر مشکلات شود. عوارض دیگر این داروها می تواند شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و پوکی استخوان شود.

سرطان. داروهای ضد سیستم ایمنی همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. مصرف این داروها می تواند شما را در معرض خطر بیشتر سرطان پوست، لنفوم غیر هوچکین و دیگر تومورهای سرطانی قرار دهد. بررسی های منظم برای تشخیص سرطان ضروری است.

همچنین بخوانید:

آب آوردن قلب / راههای درمان آب آوردن قلب چیست

بیماری ناراحتی قلبی و علائم آن

دعا برای تشکیل شدن قلب : برای تشکیل قلب جنین چه دعاهایی بخوانیم؟

روماتیسم قلبی چیست / علائم روماتیسم قلبی کدامند؟

چگونه تپش قلب را در بیماران قلبی تشخیص دهیم ؟

قلب انسان / همه چیز در مورد قلب انسان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits