دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خانگی عفونت مثانه با قره قاط
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آزمایش های کلینیکی زیادی در مورد اثرات ضدمیکروبی مجاری ادرار با آب قره قات انجام شده که نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است. برای آگاهی بیشتر ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

درمان خانگی عفونت مثانه با قره قاط

در این مقاله قصد داریم با نحوه استفاده از آب قره قاط به عنوان درمان خانگی عفونت مثانه بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

نزدیک بودن دستگاه تناسلی زنان به دستگاه ادراری یکی از دلایل شایع‌تر عفونتهای ادراری در زنان است چرا که باکتری زودتر وارد دستگاه ادرار آنان می‌شود. تماس جنسی و استفاده از قرص‌های ضد بارداری نیز از دیگر علل شیوع بیشتر عفونت‌های ادراری در زنان است.

عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه معمولا به علت رشد باکتری در دستگاه ادراری و به خاطر عواملی مانند عدم مصرف مایعات کافی، استفاده از سرویس های بهداشتی همگانی، حاملگی، سوء هاضمه، جراحی و اختلالات مجاری ادرار به وجود می آید.

قره قات (قره قاط) چیست ؟

یا سیاه گیله درختچه ی کوچکی است به ارتفاع تا 60 سانتی متر که دارای برگ هایی بیضوی و به رنگ سبز روشن است. برگ های این گیاه بادوام بوده ولی در زمستان بر روی گیاه باقی نمی مانند.

گل ها که در کنار برگ ها می روید سفید مایل به سبز و یا گلی رنگ است. میوه ی این گیاه از نوع سته است و پس از رسیدن کامل به اندازه ی نخود شده و حاوی آب بنفش رنگی می باشد.

میوه ی نارس آن کمی ترش و میوه رسیده کمی شیرین است. میوه ها از غباری سفید رنگ پوشیده شده اند. قسمت مورد استفاده ی قره قاط شامل برگ، ریشه و میوه است.

البته مهم ترین مصرف دارویی، مربوط به میوه ی آن می باشد. میوه ها پس از رسیدن کامل اکثراً آبی مایل به سیاه هستند.

قره قات در اکثر نواحی جنگلی آسیای صغیر، قفقاز، سیبری، آمریکای شمالی و به خصوص اروپا یافت می شود. این گیاه در ایران رویش ندارد؛ ولی گونه ی دیگری که شرح داده شده است در سرزمین ایران وجود دارد.

ترکیبات مهم دانه ی قره قات

حاوی حدود 88 درصد آب است. بقیه مواد شامل آنتوسیانین که در میوه های تازه 1/0 تا 25/0 درصد در نوسان بوده، ولی در عصاره غلیظ شده ی این میوه، 25 درصد می باشد.

اکثر این آنتوسیانین ها به شکل گلوکزید هستند و تنها مقدار کمی در طبیعت و در این گیاه به صورت آزاد می باشند. حدود 15 آنتوسیانوزید که اجسام فعال گیاه می باشند.

در این گونه از قره قات شناسایی شده است، بعضی گیاهان دیگر از جمله گونه های دیگر قره قات، Ribes nigrum و انگور دارای آنتوسیانین های مشابهی هستند. میوه ی هر سه گیاه مذکور در اروپا به صورت دارویی مصرف می شود.

ترکیبات دیگر قره قات شامل تانن ها (که عمدتا از نوع کاتشول می باشند)، تری ترپنوئیدها، کربوهیدرات به مقدار حدود ده درصد، مقدار کمی پروتئین، فیبر، اسید های آسکوربیک (2 تا 10 میلی گرم در صد گرم)، سیتریک، مالیک، کینیک و مقدار کمی بنزوئیک و گلوکورونیک، گلوکزید لیپتوزین، مقدار کمی آلکالوئید، پکتین و فلاونوئیدها هستند.

علائم ابتلا به عفونت مثانه

درد در ناحیه شکم، سوزش و تکرر ادرار و ادرار خونی از جمله علائم ابتلا به عفونت مثانه است. این نوع بیماران بهتر به درمان جواب می‌دهند و مدت زمان درمان آنها کوتاه‌تر است.

ممکن است زنان به عفونت کلیه نیز دچار شوند که این بیماری خطرناک‌تر از عفونت مثانه است و از جمله علائم آن درد در ناحیه پهلو، سوزش ادرار و تب است و ممکن است حتی بیمار نیاز به بستری شدن پیدا کند

افزایش مصرف مایعات معمولا باعث از بین رفتن باکتری های مضر و رشد پروبیوتیک ها در بدن می شود. تحقیقات نشان داده اند استفاده از برخی محصولات طبیعی مانند آب قره قاط به پاک سازی عفونت مجاری ادراری کمک می کنند.

آب قره قاط حاوی ویتامین C، اسید سالیسیلیک و ضد اکسیدان بوده و حاوی میزان زیادی از آب می باشد.

درمان خانگی عفونت مثانه با قره قاط

خواص عصاره قره‌قاط

برای جلوگیری از نزدیک شدن عفونت به دیواره مجرای پیشاب و ایجاد عفونت مثانه, ترکیبات خاصی در این عصاره وجود دارد. آب قره‌قاط همچنین حاوی یک اثر آنتی‌بیوتیک ملایم است.

شما می‌توانید هر روز یک لیوان آب قره‌قاط بنوشید که یکی از آسان‌ترین روش‌های خانگی برای عفونت مثانه است.

آن‌هایی که از عفونت مثانه رنج می‌برند باید هر روز برای محافظت از کلیه‌ها از این این عصاره بنوشند.

باید آب قره‌قاط بنوشید. شما می‌توانید عصاره سیب را با آن مخلوط کنید تا مزه را بهبود دهید.

احتیاط: اگر از سنگ کلیه رنج می برید عصاره قره‌قاط مصرف نکنید.

آیا استفاده از آب قره قاط برای درمان عفونت ادراری موثر می باشد ؟

  1. یکی از شایع ترین خواص آب قره قاط، کمک به درمان عفونت ادراری و مثانه می باشد.
  2. پروآنتوسیانیدین های موجود در آب قره قاط از رشد باکتری مضر اشرشیا کلی که شایع ترین عامل ایجاد عفونت مثانه می باشد، جلوگیری می کند.
  3. همچنین آب قره قاط مانع اتصال باکتری ها به دیواره های مثانه می شود.
  4. آب قره قاط به حفظ تعادل اسید در ادرار کمک کرده و مانع ایجاد رشد باکتری می شود.

نحوه مصرف آب قره قاط

  1. هر زمان که به خاطر عفونت مجاری ادراری دچار درد شدید، می توانید یک لیوان آب قره قاط (حدود ۳۰۰ میلی لیتر) میل کنید.
  2. شما می توانید آب قره قاط را با سایر میوه ها که غنی از ویتامین C می باشند، مخلوط کنید.
  3. حتما از آب قره قاط تازه استفاده کنید.
  4. اگر مزه آن ترش است، می توانید آن را با عسل ترکیب کرده تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.

راههای پیشگیری زنان از ابتلا به عفونت‌های ادراری

مصرف مایعات کافی، تخلیه ادرار به ویژه پس از تماس جنسی، پیشگیری از تروما، استفاده از ترکیبات گیاهی «قره قاط کوهستانی» به ویژه برای بیمارانی که دچار حملات مکرر عفونت‌های ادراری می‌شوند، توصیه می‌شود. علاوه بر آن لازم است زنان مسن از استروژن استفاده کنند.

بلیشتر بخوانید :

سریع ترین و بهترین درمان خانگی عفونت مثانه

علل، علائم و راههای پیشگیری از عفونت مثانه چیست ؟

بهترین درمانها برای رفع عفونت زنانه

مهم ترین اثرات گزارش شده قره قات

ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد شکنندگی عروق مویینه، ضد ادم (ضد خیز)، ضد ویروس تبخال، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد تب، ضد خونریزی های رتینوپاتی، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد زخم های گوارشی، ضد قارچ، ضد ویروس، قابض، محرک گردش خون، محافظ کلاژن، ادرار آور، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهش دهنده ی چربی خون و گشاد کننده ی رگ ها.

آب قره قاط در درمان خانگی عفونت مثانه بسیار موثر بوده و توصیه می شود هر روز در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنید. هرچند، باید میزان قند موجود در آب قره قاط را در نظر داشته باشید. علاوه بر این، خاصیت اسیدی آب قره قاط بالا می باشد، بنابراین مصرف زیاد و منظم آن می تواند باعث مشکلاتی از قبیل سوء هاضمه و ایجاد احساس سوزش در معده شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits