دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۷ راهکار خانگی موثر برای درمان کلسترول بالا
2
زمان مطالعه: 23 دقیقه
کلسترول از طریق خون منتقل می شود که به پروتئین متصل است و این ترکیب پروتئین و کلسترول به عنوان لیپوپروتئین نامیده می شود. این لیپوپروتئین بسته به نوع حمل کلسترول به انواع مختلف تشخیص داده می شود.

درمان خانگی برای کلسترول بالا

کلسترول یک ماده مومی است که به طور کلی در چربی ها (لیپید ها) در خون یافت می شود.

این کلسترول برای ادامه ساختن سلول های سالم بدن مورد استفاده قرار می گیرد اما مقدار زیاد کلسترول به معنی افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی است.

کلسترول بالا باعث ایجاد ذخایر چربی در رگ های خونی می شود و این باعث می شود که جریان خون از طریق شریان ها دچار مشکل شود به طوری که قلب شما ممکن است مقدار کافی خون غنی از اکسیژن برای عملکرد دریافت نکنید.

این در نهایت باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی می شود و کاهش جریان خون به مغز باعث سکته مغزی می شود.

درمان کلسترول بالا در طب سنتی

این ترکیبات آشپزخانه رایج هستند که به طور موثر در کاهش سطح کلسترول در خون نقش دارند. لذا این درمان های آسان، ایمن و طبیعی به عنوان بخشی از برنامه کاهش کلسترول در بدن و همچنین برای خلاص شدن از بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می کند.


1. وزن اضافی خود را کاهش دهید

ورزش منظم راه شگفت انگیزی برای تعادل سطح کلسترول است حتی اگر چاق باشید یا نباشید برای همه ورزش کردن خوب است.

به یاد داشته باشید که اگر شما اضافه وزن دارید از دست دادن حداقل 5 تا 10 درصد از چربی در بدن کمک می کند تا LDL یا کلسترول بد را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

به طور کلی، افرادی که از لحاظ جسمی فعال هستند می توانند بیشتر از HDL یا کلسترول خوب استفاده کنند که به حفظ قلب و سایر قسمت های بدن شما کمک می کند تا فعال و سالم باشند.

در اینجا من به شما نمیگویم که روزانه لزوماً به ورزشگاه بروید و مجبور شوید چند ساعت کار کنید اما می توانید به سادگی تمرینات متوسط را انجام دهید که شامل پیاده روی سریع برای حدود 30 تا 45 دقیقه برای جلوگیری از کلسترول بالا در بدن است همچنین شما مجبور نیستید این (30 تا 45 دقیقه) را در یک لحظه صرف کنید می توانید این کار را برای 3 تا 4 بار در روز با 10 دقیقه در هر زمان انجام دهید.

این فرم تمرین با فاصله باعث تأثیر مشابه بر کلسترول خواهد شد اگر در یک زمان به عنوان ورزش انجام شود. نه تنها راه رفتن، شما همچنین می توانید از شنا، دویدن، آهسته دویدن، ایروبیک، بازی یا حتی یوگا استفاده کنید تا از کلسترول بالا خلاص شوید و سلامت کامل داشته باشید.


2. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 برای کاهش LDL یا کلسترول بد در بدن شناخته شده است.

ماهی بهترین منبع این اسیدهای چرب امگا 3 است. شما می توانید ماهی را برای حداقل دو بار در هفته بخورید تا این اسید را به بدن برسانید و همچنین برای تعادل سطح کلسترول و کاهش تری گلیسیرید ها که از قلب و دیگر بیماری های بدن جلوگیری می کند.

اما مطمئن شوید که چربی های اشباع شده را موقع طبخ به این ماهی اضافه نکنید.

همچنین به یاد داشته باشید زمانی که این روغن ماهی بدون محدود کردن مصرف چربی اشباع باشد میزان LDL یا سطح کلسترول بد شما تغییر نخواهد کرد و همچنین ممکن است سبب ایجاد شرایط بدتر شود.

بنابراین بهتر است که ماهی را بیشتر کباب کنید یا برای سرخ کردن از روغن سبزیجات یا کره استفاده کنید. اگر شما گیاهخوار هستید یا مایل به خوردن ماهی نیستید ابتدا با مشاوره با پزشک خود می توانید مکمل ماهی را مصرف کنید.

در اینجا برخی از ماهی هایی که در زیر لیست شده اند دارای منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مصرف منظم این ماهی حداکثر سود را برای قلب به ارمغان می آورد که از هیچ منبع دیگری دریافت نمی کنید.

  • ماهی سالمون
  • ماهی خال مخالی
  • شاه ماهی
  • تن آلباکور
  • قزل آلای دریاچه
  • ساردین ها
  • هالیبوت
  • Bluefish

به غیر از ماهی، منابع دیگری از اسید چرب امگا 3 وجود دارد. آن ها هستند.

  • سویا
  • گردو
  • دانه های کتان
  • کانولا
  • 3. دانه گشنیز:

بسیاری از مطالعات و تحقیقات نشان داده است که دانه گشنیز کمک می کند تا کلسترول کل را به خصوص LDL یا کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش دهد. این دانه ها دارای اثرات هیپوگلیسمی هستند و این می تواند برای مدیریت دیابت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مواد لازم :

دانه گشنیز - 2 قاشق غذا خوری
آب - 1 لیوان
صافی

روند:

  1. یک ظرف را بردارید و آن را روی حرارت قرار دهید.
  2. آب را به آن بریزید و سپس بذر گشنیز را اضافه کنید.
  3. اجازه دهید آن را به مدت 15 - 20 دقیقه جوش بیاید و حرارت را خاموش کنید.
  4. مخلوط را با استفاده از یک صافی فشار دهید.
  5. اجازه دهید آن را برای چند دقیقه خنک تا آن را به دمای اتاق می رسد.
  6. این را بخورید تا میزان کلسترول بدن را از بین ببرید.
  7. یا شما همچنین می توانید شیر، شکر و هل را به آن اضافه کنید و این را هم بزنید و این نوشیدنی را به عنوان جایگزینی برای چای معمولی استفاده کنید.
  8. یا شما می توانید پودر تخم گشنیز را در جای دانه های گشنیز استفاده کنید تا این روند را انجام دهید.
  9. برای نتایج مؤثرتر، این را 2 تا 3 بار در روز به طور منظم بنوشید.


4. غذاهای غنی از فیبر

فیبر یکی دیگر از بهترین داروهایی است که به طور گسترده ای برای کاهش سطح کلسترول LDL در بدن استفاده می شود.

این فیبر کلسترول را با اتصال به اسیدهای صفراوی روده که حاوی کلسترول است پاک می کند و سرانجام آنها را از بدن خارج می کند. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف کمی از 10 تا 15 گرم فیبر محلول در روز LDL یا کلسترول بد را تا 10٪ از سطح کل کاهش می دهد.

جو دو سر، لوبیا خشک شده و سایر غذاهایی که داروی psyllium هستند منابع غنی این الیاف محلول هستند.

پکتین یکی از انواع فیبرهاست و این پکتین نه تنها باعث کاهش سطح کلسترول می شود بلکه باعث می شود افراد از پرخوری با خواص آن در کاهش روند گوارشی محدود شوند. مواد غذایی غنی از پکتین شامل سیب، گلابی، آلو و غیره است.

به یاد داشته باشید که غذاهایی که این فیبرها را زیاد دارند کمی دارای چربی اشباع، کالری و کلسترول هستند.

در اینجا برخی از غذاهای فیبر بالا ذکر شده که در زیر آمده است.

  • لوبیای خشک شده
  • بلغور جو دوسر
  • جو
  • گلابی ها
  • سیب
  • آلو
  • لوبیا
  • لوبیا چیتی
  • برنج قهوه ای
  • گریپ فروت
  • دانه های کامل
  • لوبیا سیاه


5. چربی های اشباع شده و ترانس

خوردن غذای حاوی چربی اشباع شده و چربی های ترانس می تواند خوشمزه باشد اما به عنوان عامل اصلی افزایش کلسترول در رژیم غذایی است.

بنابراین همیشه بهتر است که این غذاهای با چربی اشباع شده و ترانس وسوسه نشوید زیرا این چربی های بد باعث افزایش کلسترول بد، LDL و ترگلسیرید در خون می شوند. به یاد داشته باشید که نباید بیش از 7 تا 10 درصد کالری روزانه از چربی های اشباع تجاوز کنید.

فراورده های لبنی چرب سیر کننده هستند و گوشت در چربی های اشباع شده بسیار متمرکز هستند و در چربی ها، غذاهای سرخ شده و غذاهای تجاری پخته شده وجود دارد.

بنابراین هر زمان که شما این بسته های آماده را برای خوردن خریداری کنید باید برچسب ها را چک کنید که آیا حاوی چربی ترانس در مقدار زیاد است یا نه.

اگر چه برچسب های چربی ترانس را در بسته مشاهده کنید آن حاوی 0.5 گرم چربی ترانس است زیرا این به عنوان چربی های آزاد ترانس در ایالات متحده مجاز است.

این به این معنی است که اگر شما این غذاهای به اصطلاح " چربی ترانس " را مصرف کنید در این صورت شما 0.5 گرم این چربی را در هر وعده غذایی مصرف می کنید. اگر شما چندین بار غذا بخورید تصور کنید چقدر از این چربی مصرف می کنید.

بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، برچسب را چک کنید اگر چربی آزاد را پیدا کردید سپس لیست مواد تشکیل دهنده را فوراً بخوانید اگر موردی را به نام "روغن هیدروژنه شده" (که حاوی چربی ترانس است) پیدا کنید و از مصرف این محصول جلوگیری کنید 'T شامل چربی ترانس و یا روغن هیدروژنه در آن است.

در اینجا لیستی از غذاهای حاوی مقادیر بالای چربی اشباع و ترانس است که شما باید از مصرف آنها جلوگیری کنید اگر می خواهید میزان کلسترول بالا را کاهش دهید.

  • کره
  • روغن سبزیجات
  • گوشت
  • صدف
  • مارگارین
  • محصولات لبنی با چربی کامل
  • کراکرهای پخته شده تجاری، کوکی ها، کیک ها و تنقلات
  • توجه داشته باشید:
  • از چربی های سالم مانند چربی های تک اشباع نشده (روغن زیتون، کانولا و روغن بادام زمینی) برای کاهش سطح کلسترول در بدن استفاده کنید از چربی های چند اشباع نشده (آجیل مثل، بادام، بادام هندی و گردو) استفاده کنید.


6. چای سبز

نوشیدنی های سبز به ویژه چای سبز برای کاهش سطح کلسترول بسیار مفید است. بنابراین همیشه این چای سبز را در نوشیدنی های روزانه خود قرار دهید.

یا شما می توانید با استفاده از این چای سبز سالم، سودا یا سایر نوشیدنی های شیرین و گازدار را جایگزین کنید.

همچنین در مطالعه ای که در برزیل انجام شد نشان داده شده است که افرادی که کپسول هایی با عصاره چای سبز مصرف می کنند اثرات قابل توجهی از کاهش کلسترول در بدن آنها را نشان می دهد.

بنابراین چای سبز را 2 تا 3 بار در روز به صورت روزانه بنوشید تا کلسترول بالا در بدن را از بین ببرد.

یا شما همچنین می توانید از چای سیاه استفاده کنید که باعث کاهش میزان چربی های خون تا 10 درصد در طی 3 هفته می شود و همچنین خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

درمان خانگی برای کلسترول بالا


7. برگ ریحان و مارگوزا

ریحان دارای فعالیت هیپولیپیدمی و ضد اکسید کننده است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

این دارای اثر کاهش چربی است که ممکن است به علت بعضی از ترکیبات موجود در روغن باشد که می تواند باعث افزایش کاتابولیسم شود و یا اینکه با جذب کلسترول مواجه شود تا از بروز کلسترول در خون جلوگیری شود.

برگهای مارگوزا یا نیم، به طور موثر کلسترول بد را با عصاره الکلی آن کاهش می دهد که کلسترول سرم را برای جلوگیری از سطح کلسترول کاهش می دهد.

مواد لازم

  • برگ های ریحان - 10 تا 15
  • مارگوزا یا نیم یا برگ های یاس بنفش هندی - 10 تا 15
  • آب - 1 لیوان

دستور تهیه:

  1. مقدار مساوی از برگ ریحان و neem را دریافت کنید.
  2. آنها را خوب مخلوط کنید و له کنید تا خمیر شوند.
  3. سپس یک غربال بردارید و این خمیر را بر روی آن قرار دهید.
  4. عصاره آن را خارج کنید سپس این عصاره را به آب اضافه کنید.
  5. آن را خوب مخلوط کنید و این را با معده خالی بنوشید تا مشکل را از بین ببرید.
  6. انجام این روند یک بار در روز به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می کند.


8. پیاز


پیاز قرمز در مقابله با سطوح کلسترول بالا مفید است. دانشمندان هنگ کنگ دریافته اند که پیاز (به ویژه پیاز قرمز) به کاهش کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند. این به نوبه خود به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی کمک می کند.

روش - 1:

عناصر:

  • آب پیاز - 1 قاشق چای خوری
  • عسل - 1 قاشق چای خوری

دستور تهیه:

  1. مقادیر مساوی از آب پیاز و عسل را در یک کاسه قرار دهید.
  2. این را خوب مخلوط کنید و برای خلاص شدن از کلسترول خون بنوشید.
  3. یکبار در روز به طور منظم از این نوشیدنی ها استفاده کنید تا مشکل را از بین ببرید.


9. خارتوت هند

خارتوت یا انگورفرنگی یک عامل طبیعی هیپولپیدمی است که به کاهش غلظت چربی در سرم کمک می کند که به نوبه خود باعث کاهش کلسترول و خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی می شود.

مطالعه ای که در مجله بین المللی تحقیقات پزشکی و علوم پزشکی منتشر شده است نشان داده شده است که این انگورفرنگی حاوی اثرات ضد هیپر لیپیدمی، ضد آتروژنیک و اثرات هیپولیپیدمی است.

مواد لازم :

  • پودر یا خشک شده انگورفرنگی - 1 قاشق چای خوری
  • آب گرم - 1 لیوان

دستور تهیه:

  1. انگورفرنگی هند را به آب گرم اضافه کنید.
  2. آن را خوب هم بزنید و صبح با معده خالی بخورید.
  3. مصرف منظم این نوشیدنی روزانه باعث کاهش سطح کلسترول شما می شود.


10. دانه های هندوانه

هندوانه دارای لیکوپن است که یک رنگدانه کاروتینوئید است که به کاهش سطح کلسترول به خصوص در سطوح LDL کمک می کند و از این طریق مانع از بروز بیماری های شریانی و بیماری های قلبی می شود.

بنابراین شما می توانید این میوه را به طور مرتب برای کاهش سطح LDL و همچنین جریان خون سالم در بدن مصرف کنید.

مواد لازم

  • دانه هندوانه
  • آب - 1 لیوان

دستور تهیه:

  1. مقداری از دانه های هندوانه را بشویید و چند ساعت در خورشید خشک کنید.
  2. سپس آنها را برشته کرده و آن را با قرار دادن در خرد کن به پودر کنید.
  3. حالا 1 قاشق چای خوری از این پودر دانه هندوانه را به آب اضافه کنید.
  4. آن را خوب مخلوط کنید و آن را برای کاهش کلسترول بالا در بدن بنوشید.
  5. این روند را برای یک بار در روز انجام دهید تا از کلسترول بالا رهایی یابید.

درمان خانگی برای کلسترول بالا


11. جو دوسر

جو دوسر به طور کامل با فیبر محلول پر شده است و بنابراین جذب کلسترول را در خون و بدن کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش LDL یا سطح کلسترول بد می شود. بنابراین از خوردن یک کاسه از این بلغور جو دوسر برای کاهش کلسترول روزانه لذت ببرید.

مواد لازم

  • بلغور جو دوسر - 1 ½ فنجان (OR) سبوس جو –
  • 1 فنجان میوه هایی مانند سیب، موز یا توت فرنگی
  • آجیل مانند بادام یا گردو

طرز تهیه :

  1. بلغور جو دوسر پخته یا سبوس دار که حاوی حدود 3 گرم فیبر محلول و بتا گلوکان است.
  2. سپس میوه ها و آجیل های ریز خرد شده را به آن اضافه کنید.
  3. آن را هم بزنید و این جو دوسر را برای خلاص شدن از کلسترول بالا و نیز دریافت مزایای دیگر سلامتی مصرف کنید.
  4. یا شما همچنین می توانید بلغور جو دوسر ساده را بدون اضافه کردن هر میوه یا آجیل در آن مصرف کنید.


12. سیر

بسیاری از مطالعات و تحقیقات نشان داده است که سیر نه تنها به کاهش LDL یا سطح کلسترول بد کمک می کند بلکه باعث افزایش HDL یا سطح کلسترول خوب در خون می شود.

این بیشتر به کاهش میزان چربی خون کمک می کند. سیر اگر به طور منظم مصرف شود نه تنها کلسترول را پایین می آورد بلکه مانع از لخته شدن خون می شود فشار خون را پایین می آورد و بدن را در برابر تقریباً تمام عفونت ها محافظت می کند.

این به توقف پلاک انسداد شریانی در مراحل اولیه با اجتناب از ذرات کلسترول از چسبیدن به دیواره های شریانی کمک می کند. بنابراین سیر را به طور منظم در رژیم غذایی خود داشته باشید تا قلب شما را سالم نگه دارد و همچنین سطح کلسترول مناسب را در خون حفظ می کند.


13. سرکه سیب

سرکه سیب به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند. به غیر از این، آن به عنوان درمان خانگی برای تعدادی از بیماری ها که شامل فشار خون بالا، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، نقرس و غیره عمل می کند.

مواد لازم

  • سرکه سیب - 1 قاشق چای خوری
  • آب - 1 لیوان

طرز تهیه

  1. سرکه سیب خام، ارگانیک و تصفیه نشده را تهیه کنید و به آن آب اضافه کنید.
  2. این را خوب مخلوط کنید و برای کاهش میزان کلسترول آن را بنوشید.
  3. روزانه 2 تا 3 بار در روز حداقل یک ماه بنوشید.
  4. در این فرایند، شما می توانید این مقدار 2 قاشق غذا خوری ACV را به در هر لیوان به آرامی اضافه کنید. اگر این طعم ACV را دوست نداشته باشید، می توانید آن را در آب پرتقال تازه، آب سیب، آب انگور یا هر نوع آبمیوه مورد علاقه خود اضافه کنید.


14. چربی های تک اشباع نشده

چربی های تک اشباع نشده در کاهش کلسترول بدن بسیار مفید است که در بسیاری از مطالعات انجام شده اثر چربی های تک اشباع نشده بر روی کلسترول اثبات شده است.

این چربی به کاهش کلسترول LDL کمک می کند و کلسترول HDL را در خون افزایش می دهد که در نهایت به جلوگیری از کلسترول در بدن کمک می کند.

بنابراین بهتر از این روغن برای سلامتی با استفاده از روغن زیتون سالم به جای روغن سبزیجات برای سس سالاد، مارینینگ مرغ یا ماهی استفاده کنید.

منابع طبیعی چربی اضافی مانند آوکادو کمک می کند تا با عنصری به نام بتا سیتوسترول، یک محصول مبتنی بر گیاهی که کلسترول را از مواد غذایی جذب می کند HDL را افزایش دهد.

اطمینان حاصل کنید که این منابع طبیعی مانند آجیل، آووکادو به طور کلی با کالری زیاد است بنابراین شما باید از آنها در حد اعتدال استفاده کنید.

در اینجا فهرستی از غذاهایی است که چربی های تک اشباع نشده برای جلوگیری از سطح کلسترول استفاده می شود.

  1. روغن زیتون
  2. آووکادوها
  3. روغن بادام زمینی
  4. آجیل
  5. روغن کانولا

15. چربی های چند اشباع نشده

چربی یک ترکیب ضروری برای انجام برخی از توابع بدن است بنابراین شما باید این را در رژیم غذایی خود قرار دهید اما آن را از سالم تر انتخاب کنید.

چربی های اشباع نشده کمک می کند تا کلسترول بالا را کاهش دهند (درست مثل چربی های تک اشباع نشده). آجیل های خاصی وجود دارند که دارای مقادیر بالای چربی های چند اشباع نشده هستند که به حفظ رگ های خونی کمک می کنند.

اما اطمینان حاصل کنید که تنها یک مشت از آجیل ها برای دریافت این چربی در طول روز ضروری است و بیشتر از این، به دیگر مشکلات سلامتی مانند چاقی یا افزایش وزن سریع، افزایش کلسترول و غیره ناشی از کالری بالا در آجیل می انجامد.

در اینجا باید روشن کنید که نباید از آجیل های نمکی یا شکر در رژیم غذایی خود استفاده کنید چرا که این آجیل هدف اصلی استفاده از آجیل یعنی تبدیل چربی خوب به سطح کلسترول HDL خوب را خراب می کند. بنابراین اگر شما فقط آجیل خام مصرف کنید کارآمدتر خواهد بود.


16. آب پرتقال

نوشیدن 3 فنجان آب پرتقال تازه روزانه قطعاً کمک خواهد کرد که سطح کلسترول خون را به طور طبیعی با ویتامین C، فولات و فلاونوئیدها کاهش دهید.

مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است یک واقعیت جالب پیدا کرده است یعنی اگر شما 750 میلی لیتر آب پرتقال خالص هر روز مصرف کنید به افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL و همچنین تری گلیسیرید کمک می کند تا سبب کاهش نسبت LDL / HDL در بیماران مبتلا به کلسترول بیش از حد شود.

آب پرتقال که دارای استرول است بهتر از آب معمولی است. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف 3 گرم اسید فیتواسترول در روز می تواند کلسترول را تا 11 درصد و LDL را 15 درصد کاهش دهد.

بنابراین مهم است که 2 لیوان از این آب پرتقال حاوی استرول گیاهی را هر روز مصرف کنید تا کلسترول را کاهش دهید.


17. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک چربی اشباع است اما به عنوان یک درمان مناسب برای درمان کلسترول در خون عمل می کند. این روغن حاوی اسید لوریک است که به افزایش HDL یا سطح کلسترول خوب کمک می کند و در نتیجه LDL / HDL را بهبود می بخشد.

18. برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمز ترکیباتی به نام موناکولین ها دارد که در نتیجه باعث کاهش کلسترول می شود.

به سادگی می گویند که این برنج تخمیر شده توسط مخمر قرمز (monascus purpureus) از هزاران سال پیش به طور سنتی برای اهداف دارویی در چین مورد استفاده قرار گرفته است.

شما به راحتی می توانید این قرص برنج مخمر قرمز را در یک داروخانه معروف یا هر فروشگاه مواد غذایی سالم پیدا کنید.

اگر شما از کلسترول بالا رنج می برید سپس 1200 تا 2400 میلی گرم از این مکمل را یک بار یا دو بار در روز به طور روزانه مصرف کنید.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این مکمل غذایی می تواند میزان (کلسترول بد) LDL را کاهش دهد. بنابر این مکمل را با احتیاط مصرف کنید زیرا دوزها و اثرات طولانی مدت آن هنوز هم مشخص نیست.

این محصولات مخمر برنج شامل لووستاتین و سایر مواد شیمیایی است که می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

بنابراین قبل از مصرف این دارو به طور مستقیم یا به صورت مکمل، با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار، شیرده یا زنان پرستارهستید و یا از مشکلات کبدی رنج می برید هرگز این مکمل را نخورید.


19. زردچوبه

زردچوبه کمک می کند تا کلسترول خون را با خواص خود کاهش دهد. این بر میزان LDL یا سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید تاثیر می گذارد.

کورکومین در مقایسه با دارونما سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. این کورکومین به ژنهای سلولی کبد ارتباط می دهد تا تولید پروتئین های (mRNA) را افزایش دهد که به نوبه خود باعث افزایش تولید گیرنده های LDL در کبد می شود.

این LDL یا گیرنده های کلسترول بد مقدار LDL یا کلسترول بد در بدن را پاک می کند.

مواد لازم :

  • زردچوبه - 3/4 قاشق چای خوری
  • بادمجان له شده و پخته شده - 2 قاشق غذاخوری
  • آب جوش - 1 ½ قاشق غذا خوری
  • نان گندم کامل

دستور تهیه:

  1. زردچوبه را تهیه و آن را به بادمجان له شده و پخته شده اضافه کنید.
  2. خوب مخلوط کنید و این را به آب جوش اضافه کنید.
  3. آن را مخلوط کنید و خمیری تهیه و آن را روی کل نان گندم اضافه کنید.
  4. بعد از خوردن غذای سنگین، این خمیر را روی نان کامل اضافه کنید و آن را بخورید.
  5. یا این زردچوبه را در پخت و پز یا هر نوع مکمل خود اضافه کنید و هر روز برای پاک کردن LDL و تری گلیسرید برای کاهش کلسترول استفاده کنید.

درمان خانگی برای کلسترول بالا


20. شکلات

شکلات یکی از غذاهای سالم شیرین است که دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که به ایجاد سطح کلسترول HDL کمک می کنند.

در مطالعه ای که در AJCN منتشر شد به شرکت کنندگان پودر کاکائو برای 12 هفته داده شده و HDL 24٪ را افزایش داد در حالیکه در گروه کنترول فقط 5٪ افزایش داد.

اما اطمینان حاصل کنید که انواع شکلات های تیره و تلخ از شکلات هایی را انتخاب کنید که که دارای 3 برابر بیشتر از آنتی اکسیدان ها است که از چسبیدن پلاکت های خون جلوگیری می کند و بنابراین به جلوگیری از لخته شدن در شریان ها در مقایسه با شیر شکلات کمک می کند.


21. اسفناج

اسفناج دارای مقدار زیادی لوتئین است - رنگدانه زرد است که به طور کلی در سبزیجات برگ سبز و زرده تخم مرغ یافت می شود.

این لوتئین قبلا ثابت شده است که با دژنراسیون ماکولا مربوط به سن (علت نابینایی) در مبارزه است. بنابراین پیشنهاد شده است که هر روز 1/2 فنجان غذای غنی از لوتیئن را برای مبارزه با حملات قلبی با کمک به دیواره های شریان از تهاجم کلسترول و تجمع در دیواره ها جلوگیری شود.


22. گیاهان استرول

استرول ها یا استنول ها موادی هستند که در گیاه یافت می شوند که به بلوک کردن جذب کلسترول توسط بدن کمک می کند.

شما می توانید این استرول های گیاهی را در آب پرتقال، مارگارین و نوشیدنی های ماست دریافت کنید. مصرف 2 گرم گیاه استرول در روز برای کاهش کلسترول LDL بیش از 10٪ کافی است. یا شما می توانید این را با نوشیدن روزانه یک لیتر از استرول غنی شده با آب پرتقال برای گرفتن 2 گرم استرول برای بدن بدست آورید.


23. ترک سیگار

حتی اگر برای افرادی که این عادت را دارند دشوار باشد اما شما باید این کار را برای بالا بردن سطح کلسترول خوب یا HDL انجام دهید.

این سیگار کشیدن سطوح HDL را کاهش می دهد که به نوبه ی خود یک خطر بزرگ برای بیماری های قلبی است. در اینجا برخی از چیزهای مفید است که می توانید از آن استفاده کنید اگر کشیدن سیگار یا تنباکو را ترک کنید.

اگر سیگار را ترک کردید، در عرض 20 دقیقه فشار خون شما کاهش خواهد یافت. شما می توانید خودتان اثبات کنید.

در طی یک سال، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نسبت به سایر سیگاری ها به 50٪ کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی شما در عرض 24 ساعت پس از ترک سیگار کاهش می یابد.

در عرض 15 سال، شما با افرادی که هرگز در زندگی سیگار نکشید (به معنی بدون داشتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از کشیدن سیگار) در موقعیت مساوی قرار دارید.

آیا از ترک سیگار چیزی بیشتر می خواهید؟ ترک سیگار برای کاهش کلسترول و بهبود عملکرد کلی بدن (عمدتاً قلب) برای زندگی بهتر موثر است


24. ریواس

ریواس یک خورد کننده کلسترول است که قطعاً کلسترول بالا را کاهش می دهد به خصوص اگر شما پس از غذا چرب سنگین مصرف کنید.

25. عسل

عسل کمک می کند تا کلسترول را با خواص شگفت انگیز خود بهبود دهد. این با پاک کردن چربی بیش از حد و کلسترول در خون سیستم بدن را پاک می کند. نوشیدن این عسل در صبح کلسترول را به HDL تبدیل و مانع از بالا رفتن LDL کلسترول است.


26. سویا

سویا حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 است که در هنگام مصرف 25 تا 50 گرم پروتئین سویا باعث کاهش LDL یا کلسترول بد می شود.

برای نتایج موثرتر، این لوبیا را به مدت یک ماه تا دو ماه روزانه بطور کامل برای خلاص شدن از شر کلسترول بالا و به همین ترتیب سایر مشکلات سلامتی در بدن مصرف کنید.

این لوبیا سویا نه تنها از افزایش LDL در افرادی که سطوح کلسترول نرمال دارند جلوگیری می کند بلکه همچنین باعث افزایش توانایی شریان ها می شود به این معنی است که به بهبود شریان ها کمک می کند.


27. ویتامین C

ویتامین C حاوی ضد اکسیدان ها است که به کاهش التهاب کمک می کند. در برخی مطالعات نشان داد که کاهش معنی داری در LDL سرم یا کلسترول بد و تری گلیسیرید و در نتیجه میزان کلسترول دارد.

توصیه می شود که مکمل ویتامین C حداقل 500 میلی گرم در روز مصرف شود. در اینجا برخی از منابع خوب ویتامین C شامل موارد زیر هستند.

  1. مرکبات مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت، لیمو و غیره
  2. پاپایا
  3. آناناس
  4. طالبی
  5. کیوی
  6. توت فرنگی
  7. سیب زمینی های شیرین
  8. سبزیجات کریستالی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و غیره
  9. فلفل شیرین یا سبز یا قرمز

بیشتر بخوانید :

۲۵ قدم نهایی برای از بین بردن کلسترول بالا در خون

کاهش کلسترول همراه با تغذیه مناسب و داروهای گیاهی

فرق میان کلسترول و تری گلیسیرید در چیست ؟

آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون

کلسترول چیست؟برای کاهش کلسترول چه باید کرد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits