دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره بیماری هپاتیت، علائم بروز و انواع آن
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هپاتیت به‌معنای تورم و التهاب کبد است و انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها عفونی و برخی غیر عفونی هستند. عوامل بسیاری باعث بروز این بیماری می‌شوند. عامل ایجاد هپاتیت هر چه که باشد، باعث التهاب و تورم کبد می‌شود و در کارکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

هپاتیت چیست ؟

بیماری هپاتیت، مشکل التهاب کبدی است که عمدتا از طریق یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، اما افراد به دلایل دیگری همچون نتیجه ثانویه برخی از داروها، آلودگی به باکتری و سموم و زیاده روی در مصرف الکل نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

در واقع هپاتیت، هنگامی رخ می دهد که بدن شروع به ایجاد آنتی ‌بادی در مقابل بافت کبد می کند.

همانطور که می دانید کبد مسئول بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی در بدن انسان است و بسیاری از عملکردهای مهم بدن انسان نظیر دفع کلسترول، هورمون‌ها و مواد مخدر، تولید صفرا برای هضم غذا و فیلتر کردن سموم از بدن انسان بر عهده این عضو مهم از بدن می باشد.

بنابراین در صورت آسیب رسیدن به آن می تواند بر روی متابولیسم کلی بدن تائیر منفی داشته باشد.

در واقع وقتی ویروس‌ هپاتیت وارد جریان خون می‌شود و به سلول ‌های کبد حمله می‌کند، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آن پاسخ می‌دهد که التهاب موقت بخشی از این واکنش خواهد بود.

اما اگر التهاب ماه‌ ها و یا سال ‌ها ادامه داشته باشد، ممکن است کبد آسیب جدی ببیند و یا حتی سلول‌ های آن نابود شوند که این آسیب می‌تواند از پردازش مواد مغذی ضروری و رهایی بدن از مواد سمی جلوگیری کند.

گزینه‌های درمانی برای این بیماری با توجه به نوع آن متفاوت است، با این حال شما می‌توانید از برخی از انواع هپاتیت با انجام اقدامات احتیاطی و داشتن سبک زندگی درست جلوگیری کنید.

به طور کلی پنج نوع ویروس‌ هپاتیت وجود دارد، عفونت‌های ویروسی کبد که به عنوان هپاتیت طبقه‌ بندی می‌شوند شامل هپاتیتِ A ، B ، C ، D و E هستند.

این پنج نوع هپاتیت ویروس های جداگانه ای هستند که هر کدام از آن ها به روش های متفاوتی سرایت می کنند و در نهایت منجر به تورم کبدی می شوند، لازم به ذکر است برای هپاتیت A و B واکسن جهت ایمن سازی بدن وجود دارد، اما برای جلوگیری ازهپاتیت C در حال حاضر واکسنی وجود ندارد.

چنانچه بهداشت مربوطه را رعایت نکنید ممکن است به طور همزمان به هپاتیت های مختلفی مبتلا شوید و اگر هپاتیت بیش از شش ماه طول بکشد، مزمن محسوب می‌شود.

هپاتیتA ، B ، و C شایع‌ترین ویروس های التهابی شناخته شده هستند ولی دو نوع دیگر یعنی E و D نادر هستند. در ادامه به بررسی هر کدام از انواع هپاتیت خواهیم پرداخت.

انواع هپاتیت

1. هپاتیت A

هپاتیت A ناشی از عفونت حاد کبدی با ویروس‌هپاتیت آ (HAV) است. انتقال این نوع هپاتیت اکثرا به وسیله مصرف مواد غذایی یا آبی است که آلوده به مقادیر حتی بسیار میکروسکوپی از مدفوع فرد مبتلا به هپاتیت A است.

بنابراین، این بیماری می تواند در مناطقی که بهداشت ضعیف تری دارند رایج‌ تر باشد.

اکثر افرادی که به این نوع از هپاتیت مبتلا هستند مخصوصا افراد کم سن و سال در ابتدا علائم کمی دارند و یا حتی هیچ علائمی ندارند و بروز علائم در این افراد معمولا بین دو تا شش هفته است چنانچه علائمی دیده شود عموما تا هشت هفته باقی خواهد ماند، این علائم شامل تهوع، استفراغ، اسهال، زردی پوست، تب و شکم درد خواهد بود.

این نوع نارسایی حاد کبد معمولا کم اتفاق خواهد افتاد ولی با این حال در میان افراد سالخورده می تواند رایج تر باشد.

همچنین پزشکان برای محافظت از خود در برابر هپاتیت آ، پیش از سفر به هر شهر یا کشوری که در آن هپاتیت A زیاد است به منظور دوری از آیتم‌های آلوده مواد غذایی نظیر میوه و سبزیجات، واکسیناسیون را توصیه می‌کنند.

هپاتیت A معمولا ً به درمان خاصی نیاز ندارد زیرا یک بیماری کوتاه ‌مدت است. استراحت بیش از هر چیز دیگر در فرآیند بهبود این بیماری توصیه خواهد شد.

2. هپاتیت B

هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن عفونی مانند خون، ترشحات واژینال یا مایع منی حاوی ویروس هپاتیت HBV) B) منتقل می‌شود.

استفاده از سرنگ مشترک، داشتن رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده یا استفاده از تیغ مشترک خطر ابتلا به ویروس هپاتیت B را افزایش می‌دهد. CDC تخمین می‌زند که ۱٫۲ میلیون نفر در ایالات‌ متحده و ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مزمن مبتلا باشند.

3. هپاتیت C

هپاتیت C از ویروس هپاتیت HCV) C) به‌وجود می‌آید. هپاتیت C از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن آلوده و معمولا از طریق استفاده از سرنگ مشترک و تماس جنسی منتقل می‌شود.

HCV یکی از رایج‌ترین عفونت‌ های ویروسی منتقله از راه خون در ایالات‌ متحده است. تقریبا ۲٫۷ تا ۳٫۹ میلیون آمریکایی در حال‌ حاضر به این عفونت مزمن مبتلا هستند.

4. هپاتیت D

هپاتیت D که هپاتیت دلتا نیز نامیده می‌شود، یک بیماری جدی کبدی است که ویروس هپاتیت HDV) D) آن را به‌وجود می‌آورد.

HDV از طریق تماس مستقیم با خون آلوده گسترش می‌یابد و نوع نادری از هپاتیت است که فقط به‌همراه عفونت هپاتیت B اتفاق می‌افتد. ویروس هپاتیت D نمی‌تواند بدون حضور هپاتیت B تکثیر شود. این بیماری در ایالات‌ متحده، بسیار کمیاب است.

4. هپاتیت E

هپاتیت E، یک بیماری منتقله از طریق آب است که توسط ویروس هپاتیت HEV) E) ایجاد می‌شود.

هپاتیت E عمدتا در مناطقی که فاقد سیستم فاضلاب بهداشتی و اصولی هستند، دیده می‌شود و معمولا به‌ خاطر قورت‌ دادن ماده‌ ی مدفوعی که منبع آب را آلوده کرده است به‌ وجود می‌آید.

این بیماری در ایالات‌ متحده شایع نیست. با این‌ حال با توجه به CDC، مواردی از هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش شده است.

اگر شما به اَشکال عفونی هپاتیت که مزمن هستند مانند هپاتیت B و C مبتلا باشید، ممکن است در ابتدا هیچ‌ گونه علائمی نداشته باشید. علائم ممکن است تا زمانی که آسیب وارده بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد، ظاهر نشوند.

علائم هپاتیت

علائم بیماری هپاتیت

علائم و نشانه‌های هپاتیت حاد به‌سرعت ظاهر می‌ شوند. آن ها عبارتند از:

  1. خستگی؛
  2. علائمی شبیه علائم آنفولانزا؛
  3. ادرار تیره؛
  4. مدفوع رنگ‌ پریده؛
  5. درد شکمی؛
  6. بی اشتهایی؛
  7. کاهش وزن بی‌ دلیل؛
  8. چشم‌ها و پوست زرد که می‌تواند علائم زردی (یرقان) باشد.

هپاتیت مزمن به‌ آرامی پیشرفت می‌کند، بنابراین ممکن است این علائم و نشانه‌ها آن‌ قدر خفیف باشند که متوجه‌ شان نشوید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد هپاتیت سی (Hepatitis C)

راه های انتقال هپاتیت

آیا هپاتیت a خطرناک است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits