دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع ندول تیروئید را بشناسید، ۶ علت مهم در ایجاد ندول تیروئید را بدانید

علت ایجاد ندول تیروئید چیست؟

انواع ندول تیروئید را بشناسید، ۶ علت مهم در ایجاد ندول تیروئید را بدانید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ندول تیروئید چیست -درمان ندول تیروئید :تيروئيد غده اي پروانه اي شكل در جلوي گردن و بالاي ترقوه است. گره ها يا ندول هاي تيروئيد قسمتهاي برجسته گرد يا بيضوي شكل هستند كه ممكن است در تيروئيد ايجاد شوند.

انواع ندول تیروئید کدامند؟

  • تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در جلوی گردن قرار گرفته، این غده پروانه ای شکل نقش تنظیم کنندگی بسیاری را در اندامهای مختلف بدن ایفا می کند، تیروئید متشکل از دو لوب است که به وسیله یک بافت نازک به نام ایستموس به یکدیگر وصل شده اند،
  • تولید هورمون تیروئید که توسط این غده درون ریز بدن اتفاق می افتد وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را به عهده دارد، یکی از بیماریهای این غده درون ریز بدن ایجاد گره در تیروئید است، ندول تیروئید بر اساس نوع آن می تواند با علائم مختلفی ظاهر شو.
  • تیروئید ید موجود در نمک، غذاهای دریایی و غیره را از جریان خون دریافت می کند و آن را به هورمون تیروکسین (t4) و تری یدو تیرونین (t3) تبدیل می کند.
  • تری یدو تیروکسین کمک می کند تا متابولیسم بدن تنظیم شده و ضربان قلب شما کنترل شود، سرعت هضم غذا و تولید گلوکز و تنظیم قند در بدن انسان از وظایف این هورمونهاست، تروکسین نیز نقش مشابهی را در این مورد اجرا می کند و به شکلی سریعتر، قویتر و فعالتر
  • ترشحات تیروئید همچنین تحت تاثیر غده هیپوفیز (غده کوچکی در زیر مغز که هورمون TSH ترشح می کند) قرار می گیرد، هورمون TSH یک هورمون تحریک کننده تیروئید است که با افزایش هورمون TSH فعالیت تیروئید نیز افزایش یافته و هورمون بیشتری ترشح می کند و نیز با کاهش میزان هورمون تیروئید ترشح TSH افزایش یافته تا کمبود هورمون تیروئید با افزایش عملکرد آن افزایش یابد.

علت ایجاد ندول تیروئید چیست؟

برخی شرایط موجب می شوند تا ندول تیروئید در این غده رشد کند این شرایط عبارتند از:

کمبود ید

کمبود ید و یا فقدان ید در رژیم غذایی می تواند باعث تشکیل ندول در این غده شود، از زمانی که عنصر ید در بسیاری ایالات به نمک غذایی و رژیم غذایی به عنوان مکمل رژیم غذایی اضافه شده است این علت مرتفع شده و وجود بیماری های تیروئید در اثر فقدان ید آمار بسیار کمتری نسبت به گذشته داشته است.

رشد بیش از حد بافت طبیعی تیروئید

در بین انواع ندول تیروئید برخی به سبب رشد بیش از حد بافت طبیعی تیروئید به وجود می آیند که البته علت دقیق این موضوع روشن نیست، در اکثر مواقع این گره ها مشکل ساز نیستند مگر اینکه علائمی علاوه بر وجود آنها از جمله سختی در بلع و تنفس ایجاد شود.

در مواردی ممکن است این ندول ها به شکل ندول سمی ( ندول تیروئید پرکار ) ظاهر شده خارج از تنظیمات غده هیپوفیز شروع به تولید هورمون نموده و با تولید بیش از حد هورمون تیروئید فرد را دچار پرکاری تیروئید نماید.

کیست های تیروئید

کیست ها در تیروئید اغلب در نتیجه تخریب آدنوم تیروئید (تومور خوش خیم تیروئید) به وجود می آیند و اغلب اجزای جامد با مایع ترکیب می شوند، کیست ها معمولا خوش خیم هستند ولیکن گاهی اوقات می توانند حاوی اجرای جامد بدخیم باشند.

التهاب مزمن تیروئید (تیروئیدیتیس)

بیماری هاشیموتو، یک بیماری خود ایمنی است که می تواند منجر به کمکاری تیروئید و التهاب تیروئید شود که احتمال ایجاد ضایعه ندولار را افزایش می دهد

گواتر مولتی ندولار

علت ایجاد گواتر مولتی ندولار یعنی تشکیل و ایجاد چندین ضایعه ندول در تیروئید هنوز به طور واضح مشخص نسیت ولیکن یکی از بیماریهایی که می تواند منجر به تشکیل ندول تیروئید شود همین بیماری گواتر مولتی ندولار است.

سرطان تیروئید

اگر چه سرطان تیروئید یک امر نا شایع است ولیکن احتمال ایجاد آن برای هر شخصی و در هر سنی وجود دارد.


انواع ندول تیروئید کدامند

ندول سمی

  • یکی از انواع ندول تیروئید ، گره هایی هستند که با وجود تولید هورمون تیروئید و ایجاد فعالیت بیش از حد این غده باعث پرکاری تیروئید شده که عوارض زیادی را در بر می گیرد، عوارض پرکاری تیروئید از جمله افزایش سوخت و ساز بدن که در نتیجه آن کاهش وزن، افزایش ضربان قلب و احتمال طوفان تیروئیدی که گاها منجر به فوت بیمار می شود بسیار خطرناک هستند از این بابت لازم است تا این ندول ها درمان شده و از پرکاری تیروئید جلوگیری شود.
  • اکثر ندولهای سمی تیروئید خوش خیم هستند و رشد آهسته ای دارند ولیکن در مواردی با رشد در اطراف ساختار گردن باعث ایجاد شرایط سختی و بیماری های دیگری از جمله تنگی نفس شوند که بایست به درمان این گره ها پرداخت.

گواتر مولتی ندولار یکی دیگر از انواع ندول تیروئید

  • اگر چندین گره به صورت همزمان در تیروئید به وجود بیایند و باعث بزرگ شدن تیروئید شوند به آن گواتر مولتی ندولار گفته می شود
  • در مواردی این ندول ها با تولید بیش از حد هورمون و ایجاد پرکاری تیروئید دردسر ساز می شوند که به آن گواتر مولتی ندولار توکسیک و یا سمی گفته می شود و احتمالا به درمان نیاز دارند.
  • همچنین بزرگ شدن ندول های تیروئید منجر به فشار به ساختار اطراف گردن و ایجاد مشکلات تنفسی و یا مشکلاتی در بلع و غیره می شوند، چنین شرایطی به طور معمول در افراد مسن شایع است.

کیست تیروئید

  • در غده تیروئید ممکن است فضاهایی پر از مایع به وجود بیاید، این کیست ها حاوی خون و مواد به جا مانده از سلولها هستند و نیز رسوبات کلسیم و کلسیفیکیشن از موادی است که ممکن است در آنها یافت شود.
  • کیست ها ممکن است بدخیم و یا خوش خیم باشند، ممکن است نیاز به تخلیه داشته و یا اینکه نیازمند بیوپسی و نمونه برداری باشند.
  • برخی از کیست ها مادرزادی بوده و در هنگام تولد وجود دارند، برای بررسی این کیست ها و اینکه شکل و طریق درمان آنها به چه شکل خواهد بود بایست به پزشک مراجعه شود.

ندولهای سرطانی و یا بدخیم

  • از دیگر انواع ندول تیروئید ، گره های بدخیم هستند، سرطان تیروئید آماری در حد ۵ تا ۱۰ درصد از ندولها را در بر گرفته است، این یک بیماری شایع نیست با اینحال برخی انواع نادر آن بسیار تهاجمی و خطرناک هستند که در این مورد لازم است تا هرچه سریعتر درمان انجام شود.

همچنین بخوانید:

عوارض کمبود ید در بارداری چیست؟

علت ایجاد بیماری گواتر و بهترین راه درمان این عارضه

نشانه های تیروئید پرکار چیست؟

علت احساس ضعف عضلانی بدن چیست + درمان سریع این عارضه

عارضه گریوز یا بازدو (پرکاری تیروئید) به همراه درمان این بیماری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits