دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
توده هیپواکو چیست، یک توده هیپواکو چگونه تشخیص داده می شود

توده هیپواکو چه علائمی دارد؟

توده هیپواکو چیست، یک توده هیپواکو چگونه تشخیص داده می شود
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آیا توده هیپواکو سینه خطرناک و سرطانی است؟ توده هایپواکو می تواند در هر جایی از بدن تشکیل شود. این توده به دلایل مختلف تشکیل می شود که معمولا بی ضرر است. یک توده هایپواکو ممکن است یک تومور یا رشد غیر طبیعی باشد. ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد.

توده هیپواکو چیست؟

  • یک توده هیپواکو بافتی است که ضخیم تر و یا جامدتر از حد معمول است، از لفظ اکو برای توصیف امواج سونوگرافی استفاده می شود، در حقیقت توصیف چیزی است که در سونوگرافی دیده می شود، سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می کند که یا توسط بافت ها، عضلات و ماهیچه ها جذب می شوند و یا منعکس و برگشت می شوند به این ترتیب تصاویر سیاه و سفیدی توسط آن تولید می شود.
  • سونوگرافی دستگاه بسیار مفیدی است که می تواند تغییراتی را که هر بافت نسبت به شکل عادی و اولیه خود پیدا کرده نشان دهد، میزان جذب و بازتاب امواج صوتی که همان معیار اکوژنیسیته بافت محسوب می شود در هر بافت متفاو است و همین نکته باعث می شود تا تصاویر بافت ها در هر قسمت مشخص شود، در حقیقت این بسته به مقدار امواجی است که در بافت جذب شده و یا بازتاب می شود.
  • یک توده هیپواکو (اکوژنیسیته کمتر) نسبت به یک توده هایپراکو (توده اکوژن تر) خصوصیات متفاوتی دارند، جدولی که در اینجا آورده شده تفاوتهای این دو نوع توده را نشان می دهد.
توده هیپواکوتوده هایپراکو
تراکم بافت بیشتر (جامدتر)تراکم بافت کمتر
اکوژنیسیته کمتر(حذب بیشتر امواج صوتی)اکوژن تر (انعکاس و ریفلکت بیشتر)
تیره تر و یا به رنگ خاکستری تر نسبت به بافت اطراف دیده می شودبه نظر روشن تر از بافت اطراف دیده می شود
تشکیل شده از بافت های همبندتر عضله و یا فیبرومممکن است از هوا، مایع و یا چربی پر شده باشد

یک توده هیپواکو چگونه تشخیص داده می شود

  • یک توده هیپواکو ممکن است در جاهای مختلفی از بدن تشکیل شود و نیز می تواند موجب ایجاد شرایط و عوارض متفاوتی شود، از جمله اینکه برخی از این توده ها بدون ضرر هستند.
  • توده هیپواکو می تواند به شکل یک تومور و یا رشد غیرطبیعی بافت بافت باشد، ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشد، توده های خوش خیم به سایر اندامها گسترش نمی یابند ولی توده های بدخیم می توانند به سایر قسمتها سرایت کنند و یا به اصطلاح دچار متاستاز شوند، در این صورت باید جلوی رشد این توده ها هرچه سریعتر گرفته شود.
  • در برخی موارد سونوگرافی اولین گزینه ای است که برای بررسی این توده ها تجویز می شود ولی آنچه که مهم است این است که سونوگرافی نمی تواند به شما بگوید توده خوش خیم است و یا بدخیم به همین دلیل احتمالا پزشک از موارد تکمیلی برای بررسی استفاده می کند تا نسبت به نوع توده مطمئن شود.

این آزمایشات از جمله

اسکن چگونه مشخص می کند توده هیپواکو خوش خیم و یا بدخیم است؟

  • برخی از ویژگیهای خاصی که در اسکن نشان داده می شود می تواند علائمی به نفع سرطان باشد مثلا توده ای که ب طور نامنظم باشد و به شکل یک توده نا منظم رشد کرده باشد، شاخه دار بوده و یا رشدی شبیه ستاره داشته است.
  • مرز بین توده و بافت به شکل سایه بوده و یک مرز مشخصی نداشته باشد، رشد سریع داشته، حاوی رگهای خونی و یا کلسیفیکیشن باشد، این ها نشانه هایی است که ممکن است خبر از یک توده هیپواکو بدخیم بدهد.

برخی اندامهایی که ممکن است دچار توده هیپواکو شوند عبارتند از:

توده در کبد

  • وجود توده در کبد می تواند به دو شکل بدخیم و یا خوش خیم ظاهر شود گرچه بسیاری افرادی که در کبدشان این توده ها رشد کرده علائمی ندارند و مشکلی برایشان پیش نمی آید ولیکن بزرگ شدن توده هیپواکو در کبد می تواند با علائمی از جمله احساس بی اشتهایی، تهوع، سیری زودرس و پری شکم همراه شود.
  • بعضا این توده ها اگر مشکلی برای بیمار ایجاد نکنند درمان نیاز ندارند ولی در مواردی که بیمار با درد رو به رو می شود و یا اگر توده منشا بدخیمی داشته باشد پزشک نسبت به نوع و شرایط توده روش درمان را انتخاب می کند، در ضمن این که برخی از این توده ها منشا کبدی ندارند و در حقیقت از سایر اندامها به این اندام گسترش یافته و متاستاز شده اند.

توده های کلیوی خوش خیم

  • سونوگرافی اولتراسوند یک تست تشخیصی بسیار مهم در کلیه ها است زیرا به راحتی تغییر بافت در این اندام مشخص می شود، تقریبا بیست و پنج درصد از توده های هیپواکو در کلیه ها خوش خیم هستند و یا توده های سرطانی با رشد کم هستند از جمله تومورهای

انکوسیتوما بدخیم

شایعترین توده های بدخیم کلیوی با منشا سلولی کلیه به نام کارسینوم سلول کلیه (RRC) نامیده می شود همچنین به آن تومور گراویتز نیز گفته می شود که در آمار تحقیق شده تقریبا ۸۵ درصد از این نوع توده بدخیم بوده است.

نفروبلاستوما و سارکوما از دیگر توده های بدخیم کلیوی هستند

توده های رحمی

یکی از اندامهایی که به طور شایع درگیر این توده ها می شود رحم است، این توده ها که به نام میوم و یا لیومیوم نامیده می شوند در اغلب زنان ایجاد شده و اکثرا خوش خیم هستند، در ۷۰ درصد از زنان بالای ۵۰ درصد توده های خوش خیم ممکن است ایجاد شود و اکثر این افراد بیش از یک توده در رحم خود دارند.


علت بوجود آمدن پولیپ چیست ؟

معمولا پولیپها و فیبرومها که هردوخوش خیم هستند و از بافت خود رحم منشاء میگیرند در اثرمیزان بیش از حد هورمونهای استروژن تولید شده در خود بدن ویا وارد شده به آن وکاهش پروژسترون بوجود می ایند.

با افزایش سن، احتمال ابتلا به پولیپ رحم افزایش می‌یابد

  • علت مشخصی برای ایجاد این ضایعه وجود ندارد، ولی هرچه سن افراد بالا می‌رود، احتمال ابتلا به پولیپ افزایش می‌یابد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که در سنین باروری؛ یعنی قبل از یائسگی، شیوع این بیماری حدود 5 تا 6 درصد است.
  • در صورتی‌که در زنان یائسه این میزان به 11 تا 12 درصد می‌رسد.هم‌چنین افرادی که قرص تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان استفاده می‌کنند، درصد ابتلایشان به پولیپ رحم افزایش می‌یابد.

پولیپ‌های رحمی معمولاً خوش‌خیم‌اند

  • پولیپ‌های رحمی معمولاً خوش‌خیم‌اند و احتمال کمی وجود دارد بدخیم شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان پیش‌بدخیمی پولیپ‌‌ها حدود 0.2 تا 25 درصد و میزان بدخیمی آن‌ها بین 0 تا 13 درصد است.
  • احتمال بدخیمی یا پیش‌بدخیمی پولیپ رحم، با افزایش سن، افزایش می‌یابد؛ بنابراین درمان پولیپ در زنان بعد از سن یائسگی اهمیت بیشتری نسبت به زنان در سنین باروری دارد.
  • اگر بیمار هیچ علامت و عارضه‌ای نداشت و در حین سونوگرافی متوجه شد که پولیپ دارد، درمان بستگی به این دارد که اندازه پولیپ چه‌قدر باشد؛ اگر پولیپ بزرگ باشد و خونریزی‌های نامرتب ایجاد کند و بیمار در سن یائسگی باشد، ترجیحاً باید برداشته شود و از جهت بافت‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد که بدخیم نباشد.

با پولیپ بدخیم چه کنیم؟

اگر این عارضه خونریزی‌های نامرتب ایجاد کند و یا بزرگ شود و بیمار در سنین یائسگی قرار داشته باشد، بهترین روش، برداشتن یا نمونه‌برداری از پولیپ است.

همچنین بخوانید:

علت پولیپ رحمی + درمان

درمان چسبندگی لوله رحم

علائم و نشانه های افتادگی رحم (پروپلاس) چیست؟

علت جمع شدن رحم بعد از بارداری چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits