دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و درمان درد آرنج دست با تزریق داخل بورس اولکرنون

بهترین راه درمان درد آرنج با تزریق داخل بورس اولکرنون (olecranon)

علائم و درمان درد آرنج دست با تزریق داخل بورس اولکرنون
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درد آرنج یکی از مشکلاتی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد شده است که درد آرنج دلایل مختلفی دارد .

درمان درد آرنج با تزریق داخل بورس اولکرنون

  • بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت
  • استخوان زند زیرین ساعد دست قرار دارد.بورس اولکرنون ممکن است به صورت یک کیسه واحد یا چند کیسه جدا که در کنار هم قرارگرفته اند وجود داشته باشد.
  • بورس اولکرنون نسبت به هردو تروما (آسیب فیزیکی مستقیم) حاد و میکروترما (آسیب های فیزیکی در حد میکروسکوپی) تکرارشونده آسیب پذیر است. آسیب های حاد شامل ضربه مستقیم به آرنج در ورزش های مختلف یا سقوط فرد مستقیما روی مفصل آرنج و ... است.
  • فشار تکرارشونده به دلیل تکیه دادن روی آرنج برای بلند شدن یا کار کردن به مدت طولانی پشت میز مطالعه ممکن است باعث التهاب و تجمع مایع در بورس شود.
  • در موارد نادر، عفونت باکتریایی نیز می تواند باعث بورستیس (التهاب بورس) اولکرنون شود. اگر التهاب بورس یه صورت مزمن دربیاید می تواند باعث کلسیفه شدن (تجمع مواد معدنی در بورس که باعث سختی و از دست دادن انعطاف پذیری و نرمی آن می شود) بورس شود.

علت درد آرنج دست چیست؟

  1. آرنج منشا بسیاری از عضلات ساعد است. تانون اکثر عضلات ساعد به سمت داخلی و یا خارجی آرنجمیچسبند. عضلات اکستانسور یا بازکننده ساعد به قسمت خارجی و عضلات خم کننده یا فلکسور ساعد به سطح داخلی آرنج اتصال میابند.
  2. گاهی اوقات تاندون این عضلات در محل اتصال به استخوان های آرنج دردناک میشود.
  3. درد در محل اتصال عضلات اکستانسور یا بازکننده به سطح خارجی آرنج را تنیس البو Tennis elbow یا آرنج تنیس بازان و درد در محل اتصال عضلات خم کننده یا فلکسور به سطح داخلی آرنج را گلف البو Golf elbow یا آرنج گلف بازان میگویند.
  4. در پشت استخوان آرنج و بین آن و پوست، کیسه بافتی ظریفی وجود دارد که به آن بورس اوله کرانونمیگویند. التهاب و تورم این بورس میتواند موجب بورسیت اولکرانون و بروز درد در پشت آرنج شود.
  5. سندورم تونل کوبیتال بیماری است که به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب اولنار در حین عبور از آرنج ایجاد میشود. این بیماری میتواند موجب درد در قسمت داخلی آرنج و احساس گزگز و بیحسی در انگشت کوچک دست شود.
  6. در سندروم تونل رادیال عصب رادیال در حین عبور از آرنج در بین عضلات آن تحت فشار قرار میگیرد. این بیماری میتواند موجب درد در سطح خارجی آرنج و ضعف عضلانی ساعد شود.
  7. گاهی اوقات بیماری هایی که منشا آنها در ناحیه گردن است (مانند آرتروز مهره های گردن و یا هرنی دیسک بین مهره ای) میتواند موجب درد آرنج شود.
  8. عفونت های مفصل آرنج و یا بافت های اطراف آن، تومورهای آرنج و بعضی از بیماری های روماتیسمی میتوانند موجب درد آرنج شوند.
  9. شکستگی های آرنج، دررفتگی های آرنج و پارگی عضله دوسر بازویی در آرنج هم میتوانند موجب درد آن شوند.

تشخیص درد آرنج چیست؟

  • تشخیص درد آرنج در ابتدا با اطلاع از شرح حال سلامت کامل بیمار و بعد از آن با انجام معاینه فیزیکی انجام میشود. بیشتر دردها آرنج نیازی به آزمایشات بیشتر ندارند و در همان مرحله اولیه قابل تشخیص میباشند و برای بعضی از بیماران خاص انجام اشعه ایکس وام آر آی ،آرتروگرام واستنشاق مواد لغزنده به داخل مفاصل ضروری میباشد.
  • پزشک در معاینات خود موارد زیادی را در نظر می گیرد این موارد شامل علائمی است که باعث تشدید درد آرنج می شود، مانند شغل و فعالیت های ورزشی که با انجام آنها باعث ایجاد این عارضه شده است پزشک درمورد فعالیت هایی که باعث ایجاد این علائم درد آرنج شده اند و ناحیه ای از بازو که علائم ایجاد می شود با شما صحبت کرده و اطلاعاتی کسب می کند.

روش های درمان درد آرنج دست

  • روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل بورس موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.
  • تزریقات داخل بورس عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی.
  • در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

  • این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.
  • قبل از انجام تزریق بیمار به صورت نشسته قرار می گیرد و دست مبتلا کمی خم شده و کف دست بر روی سمت مخالف شکم قرار می گیرد، سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل مفصل به دقت مشخص می شود و پس از آن تزریق انجام می گیرد.

عوارض جانبی تزریق داخل بورس اولکرنون

بزرگ ترین عارضه این تزریق عفونت است که با روش های استریل مناسب و دنبال کردن درست مراحل تزریق قابل جلوگیری است. حدود 25% بیماران پس از انجام تزریق به طور موقت افزایش درد خواهند داشت، اما پس از مدتی درد فروکش کرده و مفصل آرنج عملکرد طبیعی خود را پیدا می کند.

همچنین بخوانید:

لیست قیمت انواع آرنج بند در بازار

چرا آرنج دست درد میگیرد؟چگونه درد آرنج را درمان کنیم؟

درمان تیرگی زانو و آرنج در منزل

علل و علائم آرنج تنیس بازان یا بیماری تنیس البو چیست ؟

رفع تیرگی آرنج در منزل

درمان ترک های پاشنه پا و پوست ضخیم زانو و آرنج


درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

در ۹۰ درصد موارد بیماری بدون عمل جراحی قابل درمان است. برای درمان تنیس البو از روش های زیر استفاده می شود.

1. استراحت

اولین قدم در درمان تنیس البو این است که باید از ورزش یا فعالیت های شدید بدنی که درد را افزایش می دهند اجتناب کرد.

2. دارو در درمان آرنج تنیس بازان

استفاده از داروهای ضد التهاب مثل سلکوکسیب یا ناپروکسن مفید است.

3. تغییر در طریقه استفاده از وسایل

بطور مثال تغییر اندازه راکت یا سفتی نخ های آن می تواند درد را کاهش دهد.

4. فیزیوتراپی

بصورت انجام نرمش های کششی و تقویت کننده ساعد و استفاده از ماساژ یخ و یا اولتراسوند و یا تحریک عضلات ممکن است مفید باشد.

5. بریس در درمان تنیس البو

بریس های خاصی که دور قسمت بالایی ساعد را می گیرند می توانند موجب استراحت عضلات و تاندون و کاهش درد شوند.

6. تزریق کورتیکوستروئید

در بعضی موارد ممکن است پزشک معالج تصمیم به تزریق کورتیکوستروئید یا پی آر پی در محل درد بگیرد.

7. شوک ویو تراپی Shock wave therapy

بصورت فرستادن امواج صوتی به ناحیه آرنج بوسیله دستگاه های خاص است.

8. درمان تنیس البو با جراحی

اگر با انجام اقدامات ذکر شده به مدت ۶ تا ۱۲ ماه درد بهتر نشد ممکن است عمل جراحی بتواند به بیمار کمک کند. جراحی معمولا بصورت آزاد کردن محل اتصال عضلات اکستانسور ساعد از اپی کندیل خارجی و گاهی آزاد کردن شاخه عمقی عصب رادیال در ناحیه آرنج است. جراحی ممکن است بصورت باز یا به توسط آرتروسکوپ انجام شود.

بعد از جراحی اندام فوقانی بمدت یک هفته در آتل بی حرکت می ماند و سپس آتل خارج شده و نرمش های کششی و تقویتی تا دو ماه زیر نظر فیزیوتراپ و پزشک معالج انجام می شود. بیمار معمولاً می تواند بعد از ۴ تا ۶ ماه به فعالیت ورزشی برگردد. جراحی معمولا در ۸۰ درصد موارد موفقیت آمیز است. البته قدری کاهش در قدرت عضلات ساعد ممکن است بعد از جراحی بوجود آید.

9. درمان تنیس البو در طب سنتی

به منظور درمان آرنج تنیس بازان کمک به درمان تنیس البو در طب سنتی این است که یک کمپرس یخ و یک کمپرس داغ تهیه کنید. سپس ابتدا کمپرس داغ را به مدت ۳ دقیقه روی موضع قرار دهید. بلافاصله به مدت یک دقیقه کمپرس یخ را روی موضع بگذارید. و این کار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدام تکرار کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

11. زرد چوبه برای درمان بیماری تنیس البو

یک قاشق چایخوری زردچوبه طبیعی را در یک استکان شیر تازه بریزید و با حرارت کم گرمش کنید و سپس مقداری عسل به آن بیفزایید و بنوشید. این کار را دو بار در روز برای چند هفته تکرار کنید.

12. پودر شنبلیله و شیر

با هدف درمان تنیس البو در طب سنتی دو قاشق غذاخوری پودر شنبلیله را با مقداری شیر به شکل خمیر در بیاورید و سپس خمیر را روی موضع بمالید و بگذارید برای یک تا دو ساعت بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در یک استکان آب داغ ریخته و پس از ولرم شدن بنوشید.

13. سیر و روغن خردل

به منظور درمان تنیس البو در طب سنتی چهار حبه سیر خرد شده را با دو قاشق غذاخوری روغن خردل حرارت دهید تا به رنگ قهوه ای تیره در بیاید. سپس اجازه دهید کمی خنک شود و بعد محلول را روی موضع برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بگذارید برای چند ساعت روی موضع بماند. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

14. دمنوش پوست درخت بید

مصرف دمنوش پوست درخت بید نیز به درمان تنیس البو در طب سنتی کمک می کند.

15. برگ گیاه آذان الحمار

برگ گیاه آذان الحمار را در آب داغ بریزید تا نرم شود. سپس در حالی که هنوز گرم است آن را روی موضع قرار دهید و رویش را با یک پاچه بپوشانید و بگذارید در طول شب تا صبح بماند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits