دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دردهای هشداردهنده که به شما می گوید به «دیسک گردن» مبتلا هستید

مهمترین علائم و نشانه های دیسک گردن

دردهای هشداردهنده که به شما می گوید به «دیسک گردن» مبتلا هستید
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
علل گردن درد متعدد است، ولی در کل منشا درد در ناحیه گردن یا از اجزا تشکیل دهنده ستون فقرات گردن نظیر عضلات، مفاصل و دیسک بین مهره ای است و یا درد ارجاعی و منشا آن خارج از گردن‌ است، نظیر میگرن و یا وجود آسیب ها و مشکلاتی در ناحیه سر.

علائم ونشانه های دردهای گردن

درد در ناحیه گردن گاهی می تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری ومشکل دیگر مثل «فیبرومیالژی» یا سایر «سندرم‌های درد عضلانی» باشد. لذا در ارزیابی اینگونه بیماران محل، مدت و کیفیت درد و سایر علائم همراه و این که چه عواملی تشدید کننده و یا تخفیف دهنده درد گردن است ، در تشخیص علت درد اهمیت زیادی دارد.

گردن درد ممکن است باعث بروز علایم گردن درد زیر شود:

  1. به نواحی فوقانی مفصل کمر، شانه و کتف گسترش یابد.
  2. با انجام حرکت تشدید شود.
  3. باعث ایجاد ضعف و سختی درمفصل گردن شود.
  4. باعث ایجاد سردرد می شود.

این عوامل معمولا رایج است و برای چند ماه در بدن پایدار است. علائم مرتبط با اختلال در عصب ها با فشار روی نخاع و ریشه های عصب ایجاد می شود.


علائم گردن درد و دیسک گردنی

  1. سوزش و بی حسی در بازو و دست
  2. احساس سوزش هنگام لمس پوست بازو و کتف
  3. بروز درد به صورتیکه فکر می کنید به بدنتان شوک وارد شده است و به سمت بازو و دست گسترش میابد.
  4. ضعف و بی حسی در ساق پا
  5. عدم کنترل ادار و مدفوع این اختلال زمانی ایجاد می شود که نخاع دچار آسیب دیدگی شده است.

روش های تشخیص علت درد گردن و شانه

  1. پرتونگاری با اشعه ایکس
  2. ام آر آی (MRI)
  3. میلوگرافی
  4. سی تی اسکن

راه های پیشگیری از درد گردن

بیشتر گردن دردها در اثر بد نشستن و بد قرار دادن گردن موقع کار است.

با اعمال تغییرات ساده در زندگی روزمره خود می توانید از بروز این درد جلوگیری کنید:

  • اگر برای مدت زمان طولانی با کامپیوتر کار می کنید یا مسافت طولانی رانندگی می کنید، بین کار یا رانندگی خود به طور متناوب کمی استراحت کنید.
  • سر خود را بالای ستون فقرات خود نگه دارید و از خم نگه داشتن طولانی آن خودداری کنید تا کشیدگی عضلات گردن کم شود. سعی کنید دندان هایتان را به هم نسایید.
  • موقع کار کردن با کامپیوتر، میز کار، صندلی و مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور هم سطح چشم های شما باشد. کف پاها را روی زمین یا روی زیر پایی طوری قرار دهید که زانوها کمی بالاتر از لگن باشد. ساعد دست هایتان را روی دسته صندلی قرار دهید.
  • موقع صحبت کردن با تلفن، گوشی تلفن را بین شانه و گوش های خود قرار ندهید. اگر خیلی از تلفن استفاده می کنید (مثل منشی ها) از هدفون استفاده کنید.
  • اگر پشت میز کار می کنید، به طور متناوب بدن خود را کش و قوس دهید. شانه های خود را بالا و پایین ببرید. شانه هایتان را به طرف داخل بدن بکشید و سپس رها کنید.
  • هر کدام از شانه های خود را به طور متناوب پایین ببرید و همزمان با آن سر خود را به آرامی به طرف شانه ای که پایین رفته خم کنید تا عضلات گردن شما کشیده شوند. البته یادتان باشد این حرکات را به آرامی انجام دهید (نه با شدت و سرعت) تا از گرفتگی عضلات گردن و شانه جلوگیری شود.
  • از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. این نوع خوابیدن، فشار زیادی به گردن وارد می کند. از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده کنید تا انحنای طبیعی گردن را حفظ کند.
  • کشش مناسب عضلات قفسه سینه و عضلات اطراف و پشت بازو باعث قرار گرفتن صحیح گردن روی بدن می شود.
  • چرخش های سریع گردن در حین ورزش هم باعث پدید آمدن این دسته از تنش ها و کشیدگی ها می شود.
  • با وجودی که همه درد های گردنی ناشی از آسیب دیسک های بین مهره ای نیست، ولی همیشه بعنوان عامل گردن درد در بزرگسالان مطرح است .این آسیب ها یا بصورت تدریجی و ناشی از افزایش سن و در یک فرایند فرسایشی رخ می دهد و یا بصورت ناگهانی و ناشی از ضربه ، تصادف و نظیر آن ایجاد می شود. در هر صورت میزان شیوع آسیب های دیسک بین مهره ای در ناحیه گردن کمتر از ناحیه کمری است.

علایم آسیب های دیسک بین مهرهای در ناحیه گردن

  • در تعدادی از افراد این آسیب ها می تواند بدون علامت باشد. با این وجود نشانه ها و علائم بالینی مربوط به فرسایش و آسیب‎های دیسک بین مهره ای در ناحیه ستون فقرات گردن بستگی به میزان آسیب و میزان بیرون زدگی هسته دیسک و فشاری که بر ریشه های عصبی و یا نخاع وارد می کند معمولا به 3 صورت و یا ترکیبی از ‌آنها خود را نشان می‌دهد.
  • یکی درد و خشکی بصورت موضعی و تنها در ناحیه گردن، دوم درد در ناحیه شانه ، بازو ، بین دو کتف و یا دست با درجاتی از ضعف و اختلال حس بصورت یک طرفه یا دو طرفه و سومین حالت، علایم و نشانه های فشار بر نخاع نظیر مشکل در راه رفتن و یا اختلال در دفع ادرار و مدفوع .

درمان آسیب های دیسک گردن

  • به دو روش عمده جراحی و یا غیر جراحی صورت می گیرد. خوشبختانه اکثر موارد پاسخ خوبی به درمان های غیر جراحی می دهند؛ عدم جواب و باقی ماندن درد علی‌رغم اقدامات درمانی حمایتی از موارد ارجاع بیماران به جراح است ولی مواردی هستند که درصورت وجود از ابتدا درمان جراحی توصیه میگردد .
  • درد و کرختی و خواب رفتگی دست لزوما به معنای جراحی دیسک نیست مگر وجود درد غیر قابل تحمل که فعالیت های روزمره را به نحو قابل توجهی مختل کرده باشد و یا همراهی با ضعف در عضلات دست و بازو و یا همزمانی با علایم فشاری و التهاب در نخاع گردنی.
  • طیف وسیعی از درمان های غیر جراحی در دسترس است، از روشهای دارویی و تزریقات گرفته تا روشهای مختلف فیزیکی ، انواع کشش ها ، گردن بند ها و ورزش .
  • بررسی های مختلف نشان داده اند که ترکیبی از ورزش های قدرتی و ورزش های مرتبط با افزایش انعطاف پذیری و بهبود دامنه حرکت گردن بخصوص در همراهی با سایر روش ها در بهبود درد و کاهش سطح ناتوانی دراینگونه آسیب ها موثر است.
  • بدلیل کاهش سطح کلی فعالیت در بیماران با دردهای انتشاری ناشی از آسیب‌های دیسک گردن ورزش های هوازی هم جز برنامه های ورزشی این افراد قرار می گیرد در این خصوص با شروع کاهش علایم دیسک گردن معمولا انجام فعالیت هایی نظیر شنا ، دوچرخه سواری و پیاده روی بلامانع است
  • ولی انجام بعضی از فعالیت ها و ورزش ها ممکن است مضر باشد مثل دویدن یا پریدن و ورزش های هوازی با شدت بالا و یا بلند کردن وزنه های سنگین بویژه بردن این وزنه ها به بالای سر .

همچنین بخوانید:

علت و درمان سریع گردن درد در منزل

علت گردن درد همراه با سرکیجه چیست؟

علت گردن درد و درمان این عارضه

درمان سریع گرفتگی گردن

راه های مناسب برای جوانسازی و سفت کردن پوست گردن در منزل

علائم؛پیشگیری و درمان سرطان سر و گردن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits